اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: درفتنه اخیرفتنه گران وآشوب گران دنبال شکستن ابهت و اقتدار نظام و حاکمیت اسلامی بودند که ناکام ماندند

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: درفتنه اخیرفتنه گران وآشوب گران دنبال شکستن ابهت و اقتدار نظام و حاکمیت اسلامی بودند که ناکام ماندند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز جمعه اینهفته اول آذرماه ۹۸ به امام حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم باقر شهرباحضوراقشار مختلف مردم در مصلی بزرگ این شهر برگزار شد.

عناوین خطبه اول:

  1. صحیفه سجادیه کتابی که بایدآن را “صحیفه ی بصیرت ” بنامیم.
  2. ریشه‌های اصلی و زمینه‌های حقیقی بروز فتنه اززبان امام سجاد علیه السلام.
  3. روش‌های حرکت ونفوذ فتنه گران درذهنها ودلهای انسانهای مومن اززبان امام سجاد علیه السلام

عناوین خطبه دوم:

  1. حضرت امام (ره) با درایت و بینش حقیقی تلقی جدیدی را از بسیج به وجود آوردند.

بسم ا الله الرحمن الرحیم

گام چهارم در کاهش تعهدات هسته ای خوب بود اما می توانست محکم تر و بلندتر برداشته شود.

این روزها که کشورهای مقاومت و کشور ایران انقلابی درگیر فتنه‌های استکبار جهانی است.شایسته است پیرامون این پدیده شوم صحبت کنیم وقتی به قرآن ،نهج البلاغه و زبورآل محمدعلیهم صلوات الله نگاهی می اندازیم میبینیم در این زمینه مطالب بسیار فراوان است .میخواهم اشاره ای به صحیفه سجادیه داشته باشم کتاب مهجوری که نه یک گنجینه دعا؛ بلکه صحیفه شناخت معارف بلند اسلامی در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است.کتابی که بایدآن را “صحیفه ی بصیرت ” نام نهاد.در میان ادعیه پرمغز وسازنده ی صحیفه، دعای چهل ونهم در دفع شرّ و نیرنگ دشمنان؛ تصویری زیبا از زمینه‌های شکل گیری فتنه و ترفندهای فتنه گران و روشهای مقابله با آن آمده است.

دعای چهل و نهم صحیفه ی سجادیه، دعایی پرمحتواست که گوهرهایی گران از معارف الهی و سیاسی را فراروی انسان قرار می‌دهد.

من اشاره ای میکنم به طور خلاصه به دو فصل از این دعا اشاره میکنم که خیلی هم خطبه ها به طول نیانجامد.

فصل اول ؛ زمینه‌های بروز فتنه ها

امام سجادعلیه السلام، در اولین فراز از دعا به ریشه‌های اصلی و زمینه‌های حقیقی بروز فتنه و کرفتاری‌های جامعه اسلامی می‌پردازد:

۱.       انحراف از هدایت الهی.که موجب جهالت و سرگشتگی و حیرت فرد وجامعه است.

۲.       مقاومت در برابرهدایت و سخن حق ؛ که نتیجه دنیاخواهی و خودپرستی و منفعت طلبی است.

۳.       ناشکری نعمات زیبا و بیکران الهی؛ چون رسالت و ولایت و حاکمیت دینی

۴.       تزلزل و عهدشکنی ؛که نقطه آغاز بروز فتنه هاست.

فصل دوم؛ویژگیهای زمان ظهورفتنه

در این بخش سه ویژگی عمده و اصلی زمانه ی بروز فتنه‌ها بیان می‌شود.زمانه‌ای که به خاطر آمیختگی حق و باطل و غبارآلودگی فضا، انسانها به دام دشمن می‌افتند و هلاک می‌شوند و در زمین خصم در مسیرهای پرآسیب و خطر قرار می‌گیرند و مستوجب قهر و خشم و عقوبت می‌شوند:

تَقَحَّمتُ اَودِیَهَ الهلاک و حَلَلتُ شِعَابَ تَلَفِِ و تَعَرَّضتُ فیها لِسَطَوَاتِکَ و بِحُلُولِها عُقُوباتِک….در وادی‌های هلاکت فروافتادم و بر مسیرهای پرآسیب جای گرفتم و در معرض عقوبت‌های تو قرار گرفتم….

 فصل سوم؛شگردهای فتنه ودشمنی

امام الساجدین علیه السلام در فرازهای بعدی، روش‌های حرکت و نفوذ فتنه گران در ذهنها و دلهای انسانهای مومن را به رسایی و گویایی بیان می‌کنند:

…پس چه بسا دشمنی که شمشیر دشمنی‌اش را بر من برهنه کرده و لبه ی آن را برای من تیز کرده..و با فریبکاری قصد من نموده است.وزهرهای مرگبارش را با آبِ خوردن من در آمیخته، و مرا در برابر تیرهای بی خطایش قرار داده است.و چشم نگاهبانش راهیچگاه از من برنداشته و نخفته است. و تصمیم دارد به من گزند برساند و زهر کینه‌اش را در کامم فروریزد..و در کمین است مرا در آنچه هرگز بدان فکر نکرده ام گرفتار سازد…چه بسیارند ستمگرانی که با نیرنگ و حیله بر من ستم روا داشته و دامهایش را بر سر راهم گسترده و مرا زیر نظر گرفته و چونان درنده‌ای که به انتظار شکارش می‌نشیند در کمینم نشسته، در حالی که به من روی خوش نشان می‌دهد وچاپلوسی می‌کند ولی با چشمانی پر از کینه به من می‌نگرد…و چه بسا حسودی که بهره مندی ام از نعمتها راه گلویش را گرفته و شدت خشم، چون استخوانی در گلوی او گیر کرده است و با نیش زبانش به من طعنه می‌زند و با نسبت دادن عیب‌های خود به من، مرا متهم می‌سازد و آبرویم را آماج تهمت قرار می‌دهد.. وبا خدعه و نیرنگ به من هجوم می‌آورد.

در این فرازها ی برگزیده که ما ترجمه آن را آوردیم، امام سجاد علیه السلام، انواع شگردهای فریبنده و نرم و پنهان و آشکار دشمن را برمی شمرد.

 فصل چهارم؛ روشهای مقابله با فتنه ها

امام سجادعلیه السلام درلابلای فرازهای دیگری از این دعا با زبان راز ونیاز، ما را با روشهای مقابله با فتنه‌ها نیز آگاه می‌سازد. روشهایی چون بصیرت افزایی برخاسته از توحید و توکل برخداوند سمیع و بصیر و توسل بر ذیل عنایت پیامبر و اهلبیتش علیهم السلام، صبر واستقامت و شکیبایی و حسن ظنّ به وعده‌های الهی، فرصت سازی از تهدیدها و شکستن اتحاد فتنه گران.

دوشنبه ۵ آذر ۲۸ ربیع‌الاول تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان «امام خمینی»(ره) و روز بسیج (۱۳۵۸ش)

بسیج یک مقوله اجتماعی است که درگذشته ی تاریخی تمام جوامع بشری، به عنوان حرکت‌های گسترده مردمی در عرصه‌های مختلف، با هدف معین، سازماندهی و عمومیت و فراگیری، وجود داشته است.لذا بسیج یک مفهوم فراگیر و نیاز جوامع بشری است که در همه دفاع‌های مردمی در دنیا از اول تاریخ تا به امروز وجود داشته است.

اما حضرت امام (ره) با درایت و بینش و حکمت الهى و عنایت امام زمان(عج) در آذرماه ۵۸ دستور تشکیل ارتش ۲۰ میلیونى بسیج را دادند تلقی جدیدی را از بسیج به وجود آورد و آن ارائه الگویی نوین از مفهوم بسیج بود که علاوه بر کارکردهای مرسوم و متعارَف، مشخصه‌های دیگری را باخود داشت که در پیامها و بیانات ایشان آمده است.

حضرت امام دستورتشکیل بسیج رادادند تا این مملکت از آسیب در امان بمانداز آن روز تاکنون بسیج در عرصه‌های مختلف حضوری موفقیت آمیز داشته است که بی‌شک هیچ مجموعه‌ی دیگری نمی‌توانست جایگزین آن گردد. بسیج با سرنوشت انقلاب سر و کار دارد و با گسترش و استحکام آن مى توان اطمینان یافت که هیچ قدرتى در دنیا قادر نخواهد بود که کوچکترین چشم زخمى به کشور و انقلاب وارد کند.

 تقارن هفته‌ی بسیج هم با این ایّام، ایّامی که بدخواهان درتدارک فتنه ای جدید برای ملت ما ونظام وانقلاب ما بودندنکته ای ست که بسیجیان ما درسراسر کشور به وظیفه خود عمل کردند وباری دیگر چشم فتنه را کور کردند.

شاخصه مهم در بررسى نگرش بسیجى آن است که بسیجی چون از ایثار جان خود هراسی ندارد، در سخت ترین میدان‌ها با همت و اراده والا حضور می‌یابدو خط شکن میادین خطرناک بوده وهست

مطیع اوامر الهی رهبر خویش است، هرجاکه احساس نیاز کند، با بصیرت و مجاهدتی که دارد حضور می‌یابد و به پاسداری از ارزشها و اصول نظام اسلامی اقدام می‌کند و به تعبیر رهبر عزیزمان «بسیجى باید در وسط میدان باشد تا فضیلت‌هاى اصلى انقلاب زنده بماند.»

اشاره ای به بیانات رهبرحکیم انقلاب درباره حوادث اخیر

حوادث روزهای اخیر، ابعاد و لایه های مختلفی دارد که توصیف و تبیین آن فرصت مفصلی را می طلبد. لکن آنچه در این میان بیش از هر چیز غبارهای ابهام و تردید را کنار می زندبیانات کوتاه و حکیمانه ی رهبر بصیر و حکیم انقلاب اسلامی است که باید از ابعاد مختلف مورد توجه و تحلیل قرار گیرد.

چند نکته عرض کنم:

۱-      به دنبال مصوبه سران قوا، حوادثی در روزهای اخیر در برخی ازشهرهای کشور اتفاق افتاد. متاسفانه مشکلاتی هم درست شد. تعدادی جان باختندو مراکزی تخریب شد. . . . آتش زدن بانکها و برخی مراکز دیگر و ورود اشرار و اتسانهای ناباب و کینه ورزان و برخی جوانان که تحت تاثیر هیجانات قرار گرفتند موجب به بار آمدن مفاسدی شد. این آتش زدن و خراب کردن و ویران کردن موجب ناامنی هایی شد. نا امنی برای یک کشور بزرگترین مصیبت است.

۲-      در این سخنرانی کوتاه، اگر چه رهبر انقلاب اسلامی از اصل تصمیم سران قوا، حمایت می کنندچراکه این تصمیم متکی به پشتوانه کارشناسی است، اما فرمودند نظرات کارشناسان متفاوت است. یعنی اگر چه این مصوبه قابل بازگشت نیست؛ ولی قابل اصلاح است.لذامسئولان کشور بایدباهمفکری، هم افزایی، دلسوزی، و پیگیری، مراقبت و نظارت بر شرایط بازار داشته باشند  که مردم ما با اینکه گرفتار گرانی هستند پس از گران شدن بنزین، مبتلا به گرانی مضاعف دیگر کالاها نشوند وبه سختی بیشتربیفتند.{تکبیرنمازگزاران}

۳-      سیره همیشگی امامین انقلاب در چهل سال گذشته است که این دو بزرگوار در هر شرایطی از ساختار قانونی و سازوکارهای مندرج در قانون – حتی اگرعملکرد ها مورد پسند هم نباشد- صیانت و حمایت کرده اند. در هرزمان، ساختارهای قانونی به خاطر عملکردهای بد یا غلط مسئولان آن جایگاهها نباید تضعیف گردد. طبیعی است رهبرانقلاب باید بیش از هر کس دیگر حافظ و نگاهبان این ساختارها، ورای این دولت و آن دولت و این شخص و آن شخص باشند.

۴-      -در انتخابات ۸۸ معترضان و منتقدان خواستار ابطال انتخابات شدند. رهبرانقلاب در خطبه ۲۹خرداد خود، فرمودند؛ جلوی این بدعت گذاری خواهند ایستاد و یک قدم عقب نشینی نخواهند کرد. و مسیراعتراض را به رهکارهای قانونی ارجاع دادند .شاید یه تعدادی هم  ناراحت شدند، لکن نگاه رهبری به یک مقطع کوتاه نیست. عقب نشینی رهبری در این زمان، موجب می شد در فردای انتخابات، برخی معترضان به ردّ صلاحیت کاندیداها برای ابطال نظر شورای نگهبان بدون اتخاذ راهکار قانونی به میدان بیایند و با فشار آشوب بخواهند نهاد شورای نگهبان را تحت فشار قرار دهند. در نوبت بعد موضوع ساختگی حقوق زنان و سپس حجاب اختیاری و . . هدفی که پس از تحمیل ابطال انتخابات ۸۸در نظر داشتند و ناکام ماندند و بحمدالله اکنون نیز به اهداف شومشان نرسیدند.

۵-      فتنه ی اخیر چنگ زدن به چهره نظام وبه دنبال شکستن ابهت و اقتدار نظام و حاکمیت اسلامی بود. دشمن ابتدا با شعله ورسازی فتنه عراق و لبنان خواست دو بال مقاومت را بزند که به هدف خود نرسید. در این مرحله کشور محور مقاومت را هدف قرارداد. تا به عقب نشینی وادار کند. شدت تخریب و غارت و کشته سازی دو سه روزه بسیار وسیعتر از تخریبهای هشت ماه فتنه سال ۸۸بود! چرا؟ چون دشمن عجله داشت با شعله ورسازی فتنه در ایران، دوباره آتش آشوب را در کشورهای دیگر علاوه برعراق و لبنان( مانند سوریه و . . )بیفروزد. عقب نشینی از اعمال حاکمیت نظام، موجب دلسردی و عقب نشینی کشورها و گروههای مقاومت می شد

۶-      شرایط کنونی کشور و نظام، بسیار حساس است. دشمن زخم خورده از مقاومت در منطقه و جهان که درصدد تضعیف جبهه مقاومت و عمق راهبردی ایران انقلابی است با تشدید فتنه در کشورهای مقاومت و تقویت فشار حداکثری ازراه تحریم و جنگ روانی و جنگ اقتصادی و دیپلماسی، شکست خورده تر و زخم خورده تر از هر زمان است. طبیعی است بخواهد انتقام بگیرد. واضح است هدف اول تیرهای فتنه گری او ؛ امنیت کشور و مردم است. آن هم مردمی که از فضای پیش آمده نگران و ناراحتند. طبیعی است که در کمین نشسته و با سرعت و فوریت و با تجمیع همه توان رسانه ای، سخت افزاری و نرم افزاری و هم افزایی و به کار گیری همه مراکز شرارت، به میدان بیاید و بخواهد کاری را که در سال ۸۸ انجام داد اکنون در چند روز انجام دهد و به زعم باطل خود نظام را به تغییر محاسبه و عقب نشینی وادار کند و برای میز مذاکره برگ برنده داشته باشد.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام وعلیکـــــــــــــــــــــــــــــمورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

لازم به ذکر است پس ازاقامه نماز جمعه ،نمازگزاران جمعه در حمایت از فرمایشات مقام معظم رهبری ومحکومیت فتنه گران وآشوب گران راهپیمایی کردند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --