اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: راهبردامروزما در برابر سختی ها و تهدیدهای دشمن مقاومت است

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: راهبردامروزما در برابر سختی ها و تهدیدهای دشمن مقاومت است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز جمعه اینهفته هشتم آذرماه ۹۸ به امام حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناوین خطبه اول:

  1. حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)در دانش و تقوا به منزلتی رسید که همواره مورد احترام و اعتماد امامان معصوم زمان خویش بود.
  2. باعرضه دین خود به بزرگان دین وبا به روز رسانی عقائد،خودمان را از سقوط حفظ کنیم.

عناوین خطبه دوم:

  1. شهید مدرس ،باشجاعت تمام و با صداى رسا حرف حق را بیان، وآن را دنبال میکرد.
  2. وکالت و نمایندگی و منصب، امانتی است که ادای حق آن؛ بسیار سخت و دشوار است.

مشروح خطبـــــــــــــــــــــه اول:

بسم ا الله الرحمن الرحیم

گام چهارم در کاهش تعهدات هسته ای خوب بود اما می توانست محکم تر و بلندتر برداشته شود.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

مطلب اول:

تولد حضرت عبدالعظیم علیه السلام:

محقق بزرگ مرحوم علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی درباره تاریخ ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی می نویسند: «بنابر نقل کتاب الخصائص العظیمیّه ولادت حضرت عبد العظیم علیه السلام در روز پنجشنبه چهارم ربیع الثانی سال ۱۷۳ ق در مدینه واقع شده است».

پدرش عبداللّه و مادرش فاطمه دختر عقبه بن قیس به پرورش و آموزش او اهتمام زیادی داشته اند. عمده دوران کودکی او به تعلیم قرآن و ممارست در معارف اهل بیت علیهم السلام سپری شد.

مطلب دوم:

منزلت حضرت عبدالعظیم علیه السلام

حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام در دانش و تقوا به منزلتی رسید که همواره مورد احترام و اعتماد امام معصوم زمان خویش بود. نقل شده است که شخصی به نام اَبا حَمّاد رازی با تحمّل زحمت های فراوان خود را به سامرّا می رساند تا از امام علی النقی علیه السلام مسائلی را بپرسد. امام علیه السلام پس از پاسخ گفتن به پرسش های حمّاد فرمودند:

 جایگاه علمی؛ امام هادى(ع) به حمّاد رازى فرمودند: «هرگاه در محل زندگی خود-شهرری- در کار دین به مشکلى دچار شدى، آن را از عبدالعظیم حسنى بپرس و سلام مرا به او برسان»(إذا أشکَلَ عَلَیکَ شَى ءٌ مِن أمرِ دینِکَ بِناحِیَتِکَ، فَسَلْ عَن عَبدِ العَظیمِ بنِ عَبدِاللّه ِ الحَسَنِیِّ و اقرِئهُ مِنِّی السَّلامَ(مستدرک الوسائل/ ۱۷/ ۳۲۱)).

«ای اباحمّاد، هرگاه با مشکلی از مشکلات دینی یا پرسشی از مسائل اسلامی روبه رو شدی آن مشکل و سئوال خود را با عبدالعظیم حسنی در میان بگذار و از او بخواه تا پاسخ سؤالات تو را بیان نماید و ضمنا سلام مرا هم به او برسان».

حضرت عبدالعظیم علیه السلام در کسب فضایل و معارف و دوستی و اطاعت از اولیا به منزلتی رسیده بودند که در طول عمر خود، هر یک از سه امام معاصر او(امام رضا، امام جواد و امام تقی علیه السلام ) از وی راضی بودند و رفتار، عقاید و موضع گیری های او را تایید می کردند.

مطلب سوم:

اهتمام حضرت عبدالعظیم علیه السلام به اعتقاداتش

از بررسی ها چنین معلوم می گردد که حضرت عبدالعظیم علیه السلام در طول زندگی خود به هیچ امری همانند سلامت عقاید و پیروی از اهل بیت علیه السلام اهتمام نداشتند .

شیخ صدوق و دیگران از جانب عبدالعظیم حسنی روایت کرده اند که فرمود : به خدمت امام هادی علیه السّلام مشرف شدم و چون آن حضرت مرا دید فرمود : آفرین بر تو ای ابوالقاسم تو دوست ما هسی (انت ولیّنا حقاً)

 «ای پسر پیامبر، بسیار علاقمندم که عقاید دینی ام را خدمت شما بیان کنم تا چنانچه عقاید و افکارم مورد تأیید شماست بر آن استوار باشم وگرنه آن چنان که شایسته است آنها را اصلاح نمایم». آن گاه تک تک مسائل اعتقادی خود را در زمینه توحید، نبوّت، امامت، معاد و جز آن توضیح می دهد. وقتی سخنانش به پایان می رسد امام هادی علیه السلام می فرمایند:

چون جناب عبدالعظیم دین و عقاید خود را بر امام زمانش حضرت هادی عرضه داشت و حضرت تصدیق او نمود ، فرمود :یا أبَا القاسِمِ ! هذا وَ اللَّهِ دینُ اللَّهِ الَّذى ارتَضاهُ لِعِبادِهِ ، فَاثبُت عَلَیهِ ، ثَبَّتَکَ اللَّهُ بِالقَولِ الثّابِتِ فِى الحَیاهِ الدُّنیا و فِى الآخِرَهِ؛{ امالی صدوق ص۳۳۹ و۳۴۰}

ای اباالقاسم به خدا سوگند این است دین خدا که آن را برای بندگانش پسندیده است ، بر همین عقیده ثابت باش خداوند تو را به همین طریق در زندگی دنیا و آخرت پایدار بدارد

نکته مهم: به روز کردن مسائل دینی، مساله ی خیلی مهمی است و آن را نباید به دانستن مسائل کلی دینی محدود کنیم. به عبارت دیگر، گاهی انسان در ابتدای راه (شروع به کار اقتصادی)، معتقد به حلال و حرام خدا است، اما در میانه راه، از به روز کردن دین خود غفلت می کند و گرفتار شبهات و خدای ناکرده کار حرام می شود.

مشروح خطبـــــــــه دوم:

ای کاش انسان ها چشمی داشته باشند و ببیند افرادی را که با حسرت از این دنیا می روند، در چه حالی هستند. حضرت آیت الله  آشیخ علی صافی از مرحوم آسیدجمال گلپایگانی نقل می کردندکه می فرمود وقتی به نجف رفتم دیدم چشم برزخی ام باز است و دیدم که با این چشم، من نمی توانم تحمل بکنم و همه امور برزخی را می دیدم ، دست به دامان حضرت علی (علیه السلام ) شدم و به ایشان توسل کردم و گفتم آقا جان من چشم برزخی نمی خواهم و نمی توانم تحمل کنم، واسطه شوید این را از من بگیرند. ایشان می فرماید در آن روزهایی که دیده ی برزخی ام باز بود به وادی السلام رفتم دیدم خدایا چقدر قبر هایی که از آنها دست بیرون آمده ، من می گذشتم ولی دست آنها به سوی من دراز بود و چیزی می خواستند.آنها مغفرت و شفاعت می خواستند اما امکان ندارد. «وَلَاتَ حِینَ مَنَاصٍ»( سوره ص – آیه ۳)

  یکشنبه ۱۰ آذر ۴ ربیع‌الثانی ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)//

 درخطبه اول صحبت کردم به عرض تبریک مجدد اکتفا میکنم.

یکشنبه ۱۰ آذر ۴ ربیع‌الثانی شهادت عالم نستوه و مجاهد آیت‏اللَّه “سید حسن مدرس” به دستور “رضاخان” (۱۳۱۶ش) – روز مجلس شورای اسلامی // 

یکشنبه شنبه دهم آذر ماه مصادف است با سالروز شهادت شهید سیدحسن مدرس که در سال ۱۳۱۶ بدست عمال رضاخان در سن ۶۷ سالگى به شهادت رسید. شهید مدرس یکى از پنج مجتهد طراز اول ناظر مجلس دوم مشروطه بود و پس از آن نیز ۵ دوره به‌عنوان نماینده در مجلس شوراى ملى آن دوران حضور داشت. اگرچه مدرس در مجلس همفکر و همراه چندانى نداشت و در اقلیت محض بود، اما ویژگى‌هاى فردى خاص این شهید والامقام و مجموعه فعالیت‌هاى برجسته وى به‌نحوى بود که در تاریخ معاصر ایران ماندگار شد و به‌همین‌دلیل روز دهم آذر ماه به نام «روز مجلس» نامگذارى شده است.

یکى از ویژگى‌هاى مهم و کلیدى شهید مدرس که باعث مى‌شد بتواند على‌رغم اقلیت بودن، با صداى رسا حرف حق خود را بیان و در عمل دنبال کند، شجاعت وى بود. نماینده مطلوب، مرعوب نیست. فضاى سیاسى، رسانه اى، تهدید، هجمه و فشار روى وى تأثیرى ندارد و باعث عقب نشینى وى از موضع برحق خود نمى‌شود. این ویژگى در حیات و سیره سیاسى شهید مدرس بسیار برجسته بود.

امروز نیز نمایندگان مجلس با چنین فضایى روبه‌رو هستند. دشمن با رسانه‌هاى متعدد و متنوعى که در اختیار دارد سعى در مرعوب کردن افراد دارد، علیه آن‌ها فضاسازى و جنجال مى‌کند و عده‌اى در داخل کشور نیز از سرناآگاهى و حتى برخى معدود هم آگاهانه و همراه با دشمن، به افراد انقلابى و شجاع برچسب مى‌زنند و علیه آن‌ها جوسازى مى‌کنند و در واقع سعى دارند هزینه انقلابى بودن را بالا ببرنند. در این میدان، کسى مرعوب نمى‌شود که متکى به منبع لایزال قدرت باشد. نماینده مومن، عزت و ذلت را از آن خدا مى‌داند و هجمه و جنجال دشمن روى او تأثیر نمى‌گذارد.

دهم آذر ماه ؛ سالروز شهادت، نماینده تراز انقلابی؛ شهید آیت الله مدرس است که روز مجلس هم نامگذاری شده است. امام راحل رضوان الله علیه، بر این نکته تاکید داشتند که؛ سعی کنیدنماینده ای مانند مرحوم مدرس را برای مجلس انتخاب کنید و بعد ادامه می‌دادند ؛ البته بعید است به این زودیها کسی مثل مرحوم مدرس پیدا شود.

دهم آذر ۹۸، عملیات اجرایی انتخابات مجلس یازدهم، کلیدمی خورد و فرایند سی و پنجمین انتخابات نظام جمهوری اسلامی آغاز می‌شود.

یک نکته دراین زمینه عرض کنم:به داوطلبان نمایندگی مجلس، باید توصیه میکنم؛ بین خود وخدای خود خلوت کنید. وکالت و نمایندگی و منصب، امانتی است که ادای حق آن؛ بسیار سخت و دشوار است. بیش از توجه به هر توصیه و مشورت ازسوی اطرافیان و همشهری‌ها و دوستان؛ به ندای تکلیف الهی خود توجه کنند و با دقت و وسواس وارد این میدان شوید.

                 اشاره ای کوتاه به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار بابسیجیان درهفته گذشته   

 در چهلمین سال رویش شجره طیبه بسیج، شاهد بیعت بسیجیان دلاور با امام بسیجیان بودیم. سخنان و رهنمودهای امام خامنه‌ای مانند همیشه، سرشار از نکته‌های ناب، راهبردهای دقیق و راهکارهای راهگشا بود.

اول – تعظیم و تکریم ملت بزرگ ایران

سپاسگزاری از ملت بزرگ ایران و تعظیم و تکریم قلبی به مناسبت حرکت باشکوهی که در این چند روز انجام دادند. مردم ما باردیگر ثابت کردند که با عظمت و قدرتمندند.

دوم:حضرت آیت الله خامنه ای، اتفاقات اخیر را یک توطئه عمیق، وسیع و بسیار خطرناک خواندند

این غائله یک توطئه عمیق و بسیارخطرناک بود. خیلی زحمت کشیده بودند. خیلی هزینه کرده بودند. تا بتوانند در یک بزنگاهی، در یک فرصتی، این تخریب و تحریق و آدمکشی و شرارت را انجام بدهند. در قضیه بنزین، این فرصت برایشان پدید آمد۱۴شهر درگیری شدید بود چهار استان تهرانفارس، خوزستان، اصفهان شاهد حوادث دردناک و تاسف باری از خشونت‌ها و تخریب‌های بی‌سابقه بودند. اما ملت تودهنی محکم به آنها زد

سوم:فلسفه و جودی بسیج

با تسخیر لانه جاسوسی و شکست ابهت آمریکا توسط دانشجویان خط امام، آمریکا در جهان تحقیرشد. برای همین دست به کار شد و تهدید زبانی و تهدید عملی را خط مشی اصلی خود برای مقابله با این حرکت انقلابی ملت کرد.

اینجا بود که امام در پنجم آذر ۵۹، فرمان تشکیل بسیج مستضعفان راصادر کرد. در حقیقت بسیج، پاسخی بود برای مقابله با تهدیدهای استکبار و تبدیل تهدیدها به فرصت ها. این فلسفه تشکیل بسیج بود.

نمازگزاران عزیزدشمنان اسلام امروز با تمام قوا به نبرد با مسلمانان آمده اند و امروز وظیفه همه ما بیداری، در صحنه بودن و وحدت داشتن است.راهبرد ما امروز در برابر سختی ها و تهدیدهای دشمن مقاومت است می توانند توطئه های دشمنان را درهم بشکنند.

دشمنان می خواستند با این توطئه اخیر عزت و اقتدار ملت ونظام رادر هم بشکنند اما باهوشیاری رهبرعزیزودشمن شناس ما وحضورمعنادار مردم این دسیسه وتوطئه شکست خورد وملت تودهنی محکمی به دشمنان زدند{تکبیرنمازگزاران}

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام وعلیکـــــــــــــــــــــــــــــمورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --