اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر:برای نمایندگی مجلس، کسانی را انتخاب کنید که تسلیم گناه و شیطان نمی‌شوند

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر:برای نمایندگی مجلس، کسانی را انتخاب کنید که تسلیم گناه و شیطان نمی‌شوند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهرنماز جمعه اینهفته ۲۵ بهمن ماه ۹۸ مصادف بانوزدهم جمادی الثانی ۱۴۴۱به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱٫ الگو گرفتن از زندگی زهرا(س)،یعنی توجه به سبک زندگی فاطمی .

۲٫ یکی از اموری که برزندگی مشترک حضرت زهرا (س)با حضرت امیر حاکم بودمعنویت است.

۳٫ خوشبختی از آنِ همسرانی است که میان آن ها محبت و مهرورزی باشد.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱٫ یک زن می تواندمی تواند مسیر تحصیلی و اطاعت و بندگی و حیا و عفاف همسرش را عوض کند

۲٫ ملاک انتخاب حضرت زهرا(سلام الله علیها) ،فقط خدا بود.

۳٫افراد زیر بار ستم نمی‌روند و تسلیم نمی‌شوند و در مقابل دشمن می‌ایستند.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

 IMG_20200214_140838_480

درآستانه ولادت باسعادت حضرت فاطمه سلام الله علیها هستیم ضمن عرض تبریک به محضر شما نمازگزاران عزیز اشاره ای میکنم به اینکه درروایات تأکید براین شده که حضرت را برای خود الگو قرار دهیم که حتی در سخنان امام عصر(عج)  هم آمده است.زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) متعلق به ۱۴ قرن پیش بوده است. الگو گرفتن از زندگی ایشان به این معنی نیست که ما هم برویم و از کاسه گلی وحصیر استفاده کنیم. بلکه منظور توجه به سبک زندگی حضرت فاطمه (س)وتوجه  به اصول حاکم بر زندگی حضرت زهراست.

درخطبه اول به یکی دو مورد از اصولی که برزندگی حضرت زهرا حاکم است اشاره میکنم:

۱-اصل معنویت: یکی از از اصولی است که برزندگی مشترک حضرت زهرا (س)با حضرت امیر حاکم است.چیزی که متأسفانه در زندگی ها کم رنگ شده است. از نظر اسلام زندگی که در آن یاد و ذکر خدا وجود نداشته باشد، هیچ لذّت و نشاطی ندارد. خداوند در قرآن کریم می‎فرماید: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکاً»{طه، ۱۲۴} هر کس از یاد خداوند روی بگرداند، زندگی سخت و دشواری خواهد داشت. دوری از یاد خدا زندگی را دشوار و یاد خداوند زندگی را برای انسان با نشاط می‎سازد. زندگی که منطبق با معنویت است، مسیر زندگی و هدف آن مشخص بوده و در این مسیر، بن‌بست و آخر خطی وجود ندارد

بسیاری از اندیشمندان و صاحب‌نظران معتقدند جهان امروز در بحران معنویت به سر می‌برد این بحران اخلاقی و معنوی سبب شده که بشر معیارهایی برای خوبی و بدی نداشته باشد.

سگ ، به خانه های زیادی وارد شده است. طلاق زود هنگام بسیار رایج شده است. متاسفانه جشن طلاق هم بعضی برگزارمیکنند!!!!حضرت زهرا(سلام الله علیها) در شب اول زندگی به فکر فرو رفته بودند. امیرالمومنین (علیه السلام) از ایشان علت فکرشان را جویا شد. ایشان فرمودند: «من از خانه پدرم به این جا منتقل شده ام و روزی از این جا به سرای آخرت منتقل می شوم». کسی که این گونه فکر می کند هرگز به جدایی نمی تواند فکر کند.

۲٫اصل شوهر داری با محبت و عاطفه

همسران پس از ازدواج و تشکیل خانواده باید اموری را رعایت کنند تا موفقیت در زندگی مشترک و رضایت زناشویی آنان تضمین گردد. یکی ازاین امور فرایند «مهرورزی» است. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «و مِن آیاته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجا لتسکنُوا إلیها و جعلَ بینکم مودَّهً ورحمهً؛{ سوره روم، آیه ۲۱}از نشانه های خداوند این است که برای شما از جنس خودتان جفتی آفرید تا درکنار آن بیاسایید و میان مرد و زن دوستی ومحبت قرار داد».

IMG_20200214_143645_220

محبت یعنی عشق ورزیدن به زندگی و دست یافتن به سعادت ابدی اگر مرد وزن در محیط خانواده یکدیگر را درک کنند، احساس عشق و دوستی در طرفین ظاهر می شود.

هم چنین در برخی از روایات به پاداش معنوی مهربانی با همسر تأکید شده است که نشان دهنده اهمیت این مسأله در آموزه های اسلامی است. حضرت محمد(ص) در این باره می فرماید: «هنگامی که مرد به صورت همسرش و زن به صورت شوهرش نگاه کند، خداوند به هر دو نظر رحمت دارد و زمانی که دستان همدیگر را بگیرند، گناهان آنان از لابلای انگشتانشان فرو می ریزد{ کنزالعمّال، ص ۲۷۶}

 بر این اساس، می توان گفت که آسایش و راحتی زندگی تنها در گرو داشتن همسر زیبا و صاحب مال نیست. چه بسا همسرانی بوده اند که مال و جمال داشته اند، اما کسی را سعادتمند نکرده اند. خوشبختی از آنِ همسرانی است که میان آن ها محبت و مهرورزی باشد و این دوستی و الفت باید آشکار شود تا روابط زناشویی آنان محکم تر شود.

زن و شوهر ظاهراً در کنار یکدیگرند ولی وضع حیاتشان آنان را چون دو بیگانه در کنار هم قرار داده است.

فرزندان مهر و عطوفت لازم را از خانواده‌ها بدست نمی‌آورند و در نتیجه اغلب زودرنج و زودشکن و بی‌عاطفه‌اند.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

شنبه ۲۶ بهمن ۲۰ جمادی‌الثانیه ولادت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) (هشتم قبل از هجرت // روز زنتولد حضرت امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی(۱۳۲۰ هـ ق)

امروز دراین فرصت کوتاه می خواهم اشاره ای به انتخاب های حضرت زهرا(سلام الله علیها) کنم،قرآن کریم می فرماید:بعضی ها ملاک انتخابشان دنیا است،« بل توثرون الحیاه الدنیا »هر کجا آن دیگ به نفعشان بجوشد آن را انتخاب می کنند« و الاخره خیر و ابقی »بعضی ها این طور هستند،بعضی دائما دنبال ملاک دنیایی هستند،ولی بعضی ها نه« و یوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه »این ها خدا ملاک انتخابشان می باشد،آگاهی و معرفت ملاک انتخابشان می باشد

حضرت زهرا(سلام الله علیها) چه انتخاب هایی کردند. رسول خدا آمدند نزد امیرالمؤمنین،یا ابالحسن،فاطمه(سلام الله علیها)چطور همسری است برای تو؟ببینید عبارت را،این خیلی مهم است،این باید ملاک شود این باید الگو شود،امروز این اگر ملاک شد،ارزش دارد،صدا زد یا رسول الله« نعم العون علی طاعه الله » فاطمه (سلام الله علیها)من را کمک می کند در راه بندگی خدا،چه کسی این حرف را می زند؟!! علی (ع)با آن عبادت و جایگاه می فرماید:فاطمه(سلام الله علیها)کمک من است بر اطاعت خدا،می دانی یعنی چی؟!یعنی یک زن می تواند مانع بندگی خدا در زندگی شوهرش بشود،یک زن می تواند مسیر درسی و تحصیلی و  اطاعت و بندگی و حیا و عفاف همسرش را عوض کند،کما اینکه یک مرد هم می تواندمانع رشد ومانع عبادت همسرش باشد،لذا  این مهم است انسان در زندگی اش انتخاب زیاد دارد

درسی که ما می خواهیم بگیریم این است که انتخاب هایتان انتخاب های خوب باشد،از روی لجاجت انتخاب نکنید،از روی جهل انتخاب نکنید،از روی سود جویی انتخاب نکنید،از روی اشتباه در مصداق انتخاب نکنید،اگر داماد می خواهی انتخاب کنی،عروس انتخاب کنی،اگر مرام و آیین و دوست و رفیق می خواهی انتخاب کنی مانند حضرت زهرا(سلام الله علیها)که  در سوره ی مبارک هل اتی،ملاک انتخاب حضرت زهرا(سلام الله علیها)را بیان کرد،فقط خدا ؛اگر ملاک این شد،این ارزش می شود،

IMG_20200214_143658_973

خوب است استفاده کنم برای انتخابی که برای همه ما ملت ما کشور ما سرنوشت ساز است

درسوره‌ی مبارکه شورا،در آیات شریفه ۳۶ تا ۳۹ ویژگی‌های فردی و اجتماعی افراد مومن و جامعه اسلامی را چنین برمی‌شمرد.اگر چه فضای آیه در بیان شاخص‌های عموم مومنان در ابعاد فردی و جمعی است، لکن با توجه به سیاق آیات می‌توان این مختصات را به عنوان ویژگی‌های کسانی برشمرد که در معرض مسئولیت و مدیریت و هدایت جامعه اسلامی هستند.

«فَمَا أُوتِیتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَمَتَاعُ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ وَأَبْقَىٰ لِلَّذِینَ آمَنُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ ، وَالَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ ، وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاهَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَیْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ »

پس آنچه [از کالا، وسایل و ابزار مادی] به شما داده‌اند، متاع [اندک و زودگذر] زندگی دنیاست، و آنچه [از بهره و پاداش] نزد خداست، برای کسانی که ایمان آورده‌اند و بر پروردگارشان توکل می‌کنند، بهتر و پایدارتر است.

در آیات فوق ویژگی برجسته و اصلی اصلح را می توان مشاهده کرد

۱.   لِلَّذِینَ آمَنُوا دراین فراز از آیه، بینش مومنان و نگاه آنان به دنیا و جاذبه‌های آن را تصحیح می‌کند و ایشان را به دل نبستن به دنیا و دلبستگی به سرای پایدار توجه می‌دهد.

۲.   وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ

ایمان و توکل دو ویژگی اولی و اصلی مومنان صالح و اصلح است که با وارستگی از تعلقات دنیوی به خداوند دل و جان می‌دهند و ایمان می‌آورند و فقط بر او توکل می‌کنند و به وعده های او اتکاء دارند.

۳.  وَالَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ

ایشان کسانی هستند که تسلیم گناه و شیطان نمی‌شوند از گناهان بزرگ و اعمال زشت و ناپسند پرهیز می‌کنند.

۴.  وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ

کسانی و در بحرانی‌ترین موقعیت‌های زندگی اجتماعی، آنگاه که غضبناک می‌شوند، زمام نفس و دست و زبان‌شان را در اختیار می‌گیرند و می‌بخشند. از کارهای زشت دوری می‌کنند

۵.  وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ

مومنان اصلح کسانی‌اند که فراخوان و دعوت خداوند رحیم را اجابت کرده و به آن لبیک می‌گویند

۶.  وَأَقَامُوا الصَّلَاهَ

نشانه لبیک ایشان به دعوت خدا این است که، نماز را در جامعه اقامه می‌کنند و به حق او را آن‌چنان که هست بزرگ می‌دارند.

۷.  وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ

نشانه دیگر لبیک گویی ایشان به دعوت الهی، این است که در امور مختلف مربوط به یکدیگر با هم مشورت خواسته و مشورت می‌دهند

۸.  وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ

      و آنان که دعوت پروردگارشان را اجابت کردند و نماز را برپا داشتند و کارشان در میان خودشان بر پایه مشورت است و از آنچه روزی آنان کرده ایم، انفاق می‌کنند؛

۹.   وَالَّذِینَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْیُ هُمْ یَنْتَصِرُونَ

 چون مورد ظلم و ستمیقراربگیرند، زیر بار ستم نمی‌روند و تسلیم نمی‌شوند و در مقابل او می‌ایستند و دیگران را نیز به مقابله با ستم و ستمگران دعوت می‌کنند.که هرگاه ستمی به آنان رسد [تسلیم ستم و ستمکار نمی شوند، بلکه از دشمن به حکم حق و برابر با قوانین اسلام] انتقام می‌گیرند.

IMG_20200214_143704_284

به کسی رأی بدهید که شیوه صحیح تبلیغات داشته باشد به مبانی ارزشهای اسلام  انقلاب ،پایبند باشد مقاوم شجاع دربرابر فشارهای دشمن باشد ،صادق وراستگو باشد ،امانت دار پاکدامن ودورازفسادباشد،التزام به قانون وولایت مطلقه فقیه داشته باشدوهم چنین مرز اوبا دشمن مشخص باشد

درپایان از تمامی خواهران وبرادران شهرهای باقرشهر وکهریزک وروستاهای تابعه ،خانواده معظم شهدا،روحانیتمعظم،ورزشکاران ،بسیجیان،مسئولین ،مجموعه شهرداری وبخشداری،نیروی انتظامی وپلیس راهور که در راهپیمایی رو۲۲ بهمن شرکت کردند ویا مقدمات برگزاری را فراهم کردند تقدیر وتشکر میکنم.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --