اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: دشمن در بی‌رونق کردن انتخابات ناکام ماند

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: دشمن در بی‌رونق کردن انتخابات ناکام ماند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهرنماز جمعه اینهفته دوم اسفند ماه ۹۸ مصادف بابیست ششم جمادی الثانی ۱۴۴۱به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱٫ سازگاری به معنی:توانایی منطبق شدن ما با شرایط سخت است به گونه ای که از دل این سختی‌ها اتفاقات زیبایی خلق کنیم.

۲٫سازش به معنی:تسلیم شدن و پذیرفتن هر چه که وجود دارد و به وجود خواهد آمد؛  چه خوب باشد ، چه بد!

۳٫اسلام در داخل خانواده ترتیبی داده که اختلاف درون خانواده به خودی خود حل شود.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱٫ ماه رجب ،ماهی است که رحمت گسترده الهی بر بندگانش جاری می شود.

۲٫ دشمن در بی‌رونق کردن انتخابات ناکام ماند.

۳٫مجالس اهلبیت وشهدا،سیلِ احساس عزت وقدرت واحساس شجاعت ملت ما بوده و هست.

 مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

 IMG_20200221_141241_925

هفته گذشته به مناسبت ولادت باسعادت حضرت فاطمه سلام الله علیها بودیم عرض کردم درروایات تأکید براین شده که حضرت را برای خود الگو قرار دهیم که حتی در سخنان امام عصر(عج)  هم آمده است.گفتیم زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) متعلق به ۱۴ قرن پیش بوده است. الگو گرفتن از زندگی ایشان به این معنی نیست که ما هم برویم و از کاسه گلی وحصیر استفاده کنیم. بلکه منظور توجه به سبک زندگی حضرت فاطمه (س)وتوجه  به اصول حاکم بر زندگی حضرت زهراست.

هفته گذشته  به دونمونه از اصولی که برزندگی حضرت زهرا حاکم بود اشاره کردم که یکی معنویت بود ودیگری هم محبت وعاطفه

امروز هم فقط به یکی دیگر از این موارد اشاره میکنم: وآن سازگاری هست

آن چه از دیدگاه تعالیم اسلام در زمینه سازگاری مطرح شده، این است که فرد باید ارتباط با همسرش را براساس آشتی و همنوایی قرار دهد و بکوشد تا آتش بروز تنش و نزاع را در زندگی زناشویی خاموش کند. از منظر قرآن کریم، معاشرت پسندیده با همسر حتی در جایی که وی مورد علاقه فرد نباشد، سفارش شده و سبب برخورداری از «خیر کثیر» به شمار آمده است، لذا خداوند متعال می فرماید: «..و عاشِرُوهُنَّ بالمعروفِ فإنْ کرِهْتُمُوهُنَّ فعسی أن تکرَهُوا شیئا و یجعَلُ اللّهُ فیه خیراکثیرا؛{مائده/۱۹} و با آنان به طور شایسته رفتار کنید و اگر از آن ها کراهت داشتید، (فورا تصمیم به جدایی نگیرید) زیرا چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد در حالی که خداوند خیر فراوانی در آن قرار می دهد».

البته سازگاری با سازش متفاوت است

سازگاری به معنی:توانایی منطبق شدن ما با شرایط سخت است به گونه ای که از دل این سختی‌ها اتفاقات زیبایی خلق کنیم.

اما سازش به معنی:تسلیم شدن و پذیرفتن هر چه که وجود دارد و به وجود خواهد آمد؛  چه خوب باشد ، چه بد !لذا انسان هدفمند سازش نمی کند، اما سازگار است

سازگاری زناشویی از عوامل بسیار مهم در زندگی است. وجود آن باعث می شود زوجین آرامش را در زندگی ببینند و با رضایت آن ها، فرزندان نیز در خانواده به خوبی تربیت شوند.

سازگاری زناشویی از عوامل بسیار مهم در زندگی است. وجود آن باعث می شود زوجین آرامش را در زندگی ببینند و با رضایت آن ها، فرزندان نیز در خانواده به خوبی تربیت شوند.

امروزه یکی از مهم ترین دغدغه های نسل جوان در راستای ازدواج، یافتن شریکی برای زندگی است که روحیه توافق و انطباق داشته باشد. جوانان همواره نگران ناسازگاری و فقدان تفاهم در زندگی زناشویی هستند، از این روشناخت عوامل و مؤلّفه های سازگاری میان زن و شوهر از مهم ترین مسائلی است که توجه کارشناسان تعلیم و تربیت را به خود مشغول داشته است.

اسلام در داخل خانواده ترتیبی داده که اختلاف درون خانواده به خودی خود حل شود. به مرد دستور داده که یک ملاحظاتی بکند. به زن هم دستور داده که یک ملاحظاتی بکند. مجموع این ملاحظات اگر انجام بگیرد، هیچ خانواده‌ای قاعدتاً متلاشی نخواهد شد و از بین نخواهد رفت. غالباً متلاشی شدن خانواده‌ها به خاطر این بی‌ملاحظگی هاست. مرد بلد نیست که رعایت کند؛ زن، بلد نیست که عقل به خرج بدهد، او تندی و خشونت بی حدّ می‌کند، این بی‌تحمّلی به خرج می‌دهد،

IMG_20200221_140839_771

در قدیم بیشتر می‌گفتند دختر باید سازگار باشد. برای پسر کأنّهوظیفه سازگاری را قائل نبودند. اما اسلام این را نمی‌گوید. اسلام می‌گوید که دختر و پسر هر دو باید سازگار باشند، هر دو باید بسازند. باید بنا را بر این بگذارند که زندگی خانوادگی را سالم و کامل و آرام و همراه با محبّت و عشقِ متقابل اداره کنند و این را ادامه بدهند و حفظ کنند.

امیرالمؤمنین درخطبه ۱۶۰ نهج البلاغه میفرمایند:وَاللّهِ لَقَدْ رَقَّعْتُ مِدْرَعَتِی هذِهِ حَتَّى اسْتَحْیَیْتُ مِنْ رَاقِعِهَا.

چقدر فرق است بین زندگى آن حضرت و کسانى که براى هر فصل و هر زمان و مکان، لباس دارند. براى مجلس شادى لباسى و براى مجلس عزا لباسى دیگر; براى سفر و براى حضر و براى خواب و بیدارى هر کدام لباسى تهیه کرده اند و از آن اسف انگیزتر این که بسیارى از لباس هاى خود را به دور مى افکنند; تنها به علت این که از مد افتاده! بى آن که کهنه یا فرسوده یا پاره شده باشد!!

از این تعبیر به روشنى استفاده مى شود که گاه، امام(علیه السلام)پیراهن خود را براى وصله زدن به دیگرى مى داد (هر چند گاهى خودش شخصاً به این کار اقدام مى فرمود) و آن قدر وصله در کنار وصله روى وصله زده شده بود که امام(علیه السلام) از وصله کننده شرم داشت و با این حال، حاضر به ترک آن وتهیه لباس جدیدى نبود.

امیرالمومنین(ع) کنار بستر حضرت زهرا(س) نشستند، حضرت زهرا (س) به ایشان فرمودند: سه چیز در زندگی من با شما نبود؛ اولین آن دروغ است، من یک بار به شما دروغ نگفتم. دومین آن خیانت است. سوم، من هیچ وقت با شما مخالفت نکردم. این سه چیز در زندگی من با شما نبود؛ نه کذب، نه خیانت و نه مخالفت. در روایت داریم اگر بخواهید به کسی نمره بدهید، براساس دو چیز بدهید، نه به نمازش نگاه کنید و نه به روزه اش؛ یکی نگاه کنید که راستگو باشد، دوم آنکه امانتدار باشد.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

خودم را وشما نمازگزاران عزیز را در خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی!

در خطبه دوم چند مطلب را به محضرشما تقدیم میکنم.

مطلب اول:

سه‌شنبه ششم  اسفندحلول ماهرجب وولادت حضرت امام محمدباقر(ع) (۵۷هـ ق)

ابتدا تبریک عرض میکنم.

گاه شیئی گران بها، یا انسانی ارزشمند و یا یک زمان مهم و ویژه، مورد بی توجهی انسان ها قرار می گیرد، تنها بدان سبب که شناختی از آنها ندارند و در نتیجه، بهره خویش را از آنها نمی ستانند و استفاده لازم را نمی برند. ماه رجب از زمان ها و اوقات بسیار مهم و ویژه است که برای آنکه ـ بدون استفاده این فرصت ـ از کفمان نرود. روایات فراوانی پیرامون فضیلت این ماه و شناساندن قدر و منزلت آن از طریق اهل بیت(ع) به دست ما رسیده است

IMG_20200221_140945_921

ماه رجب یکی از پرفضیلت ترین ماههای سال است به طوری که پروردگار این ماه را در میان بهترین ماهها معرفی کرده است . استجابت دعا در این ماه با ذکر هاودعاهای خاص ممکن می شود

ماه رجب ، ماه ولایت و امامت، ماهی است که رحمت گسترده الهی بر بندگانش جاری می شود.

در حکایتی از پیامبر گرامی اسلام از زبان شخصی به نام ثوبان این چنین آمده است که: با رسول خدا(ص) در قبرستان بودیم. حضرت ایستاد و گذشت و دوباره ایستاد. عرض کردم: یا رسول الله، چرا این گونه رفتار می کنید؟ پس آن حضرت گریه شدیدی کرد، ما هم گریه کردیم. آن گاه فرمود: ای ثوبان، صدای ناله اهل عذاب را شنیدم. بر آنها رحم کردم، دعا کردم و خداوند عذاب آنها را تخفیف داد. سپس فرمود: ای ثوبان! اگر کسانی از اهل این قبرستان، که در عذابند، یک روز از ماه رجب را روزه گرفته بودند و یک شب را تا صبح قیام می کردند و به عبادت می پرداختند، در قبرها معذب نمی شدند.

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله منقول است که چون هلال رجب را می‏ دید می‏ گفت:«اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَی الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ».

مطلب دوم:

اشاره ای به انتخابات که در حال برگزاری است

 ۱. انتخابات در یک کشورِ مردم سالار، ظرفیت اصلی برای اثبات پایگاه اجتماعی آن است که اگر با قدرت و بُرد خبری وسیع، وحدت ملی را در پشتیبانی از نظام به نمایش بگذارد، بهره‌ی کافی از ظرفیت اجتماعی آن برده شده است.

دشمن در بی‌رونق کردن انتخابات ناکام ماند وامروز با اقتدار وافتخارتمام انتخابات در سراسر کشور درحال برگزاری است ، در فاز دوم تمام توان خود را مصروف ایجاد اختلال در بهره برداری پس از آن می‌کند؛ اما این انتظار هست که در این فاز هم دشمنان را ناامید کنیم واگر جمعه روز انتخابات تجلی رقابت بود، فردای انتخابات و شنبه‌ی پس از آن “شنبه مهربانی و بردباری” باشد .فردای انتخابات چه کاندیدای پیروز و چه غیر او، باید کدورت‌ها را دور ریخته و اخلاق اسلامی را به ظهور برسانند.وهمه با هم کمک کنند که مجلس قوی که ان شاءالله تشکیل خواهد شد وظائف ومأموریتهای خودش را به نحواحسن انجام دهد.{تکبیرنمازگزاران}

مطلب سوم :

اشاره ای کوتاه به بیانات امام خامنه‌ای در دیدار مداحان

در روز خجسته میلاد مسعود حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها، مداحان کشور به رسم سی و چندساله‌ای که از زمان ریاست جمهوری رهبر حکیم و ادیب انقلاب اسلامی، برقرار بوده؛ امام خامنه‌ای به نکاتی نغز و عمیق اشاره کردند که اگر چه مخاطب آن در جلسه مزبور مداحان و ستایشگران آل الله بودند اما، جان‌مایه اصلی آن مطالب، ره‌توشه‌ی تبلیغ و کار فرهنگی و مدیریت فرهنگی وعاظ و روحانیت و به ویژه ائمه جمعه است.

مجالس معرفت و محبت اهلبیت زیرساخت اصلی مقاومت و تاب آوری ملت

مداحی و ذکر اهلبیت عصمت و طهارت ریشه در تاریخ اسلام و تشیع دارد، اما سنت عزاداری خصوصا؛ از واقعه عاشورا به بعد نشات می‌گیرد که ائمه هدی (علیهم السلام)، به تشویق و تحریص شاعران بزرگی چون کمیت و دعبل و امثال ایشان می‌پرداختند. پای شعرشان می نشستند و گوش فرا می‌دادند و می‌گریستند و آنان را به عطایای مادی و صله‌های معنوی تشویق می‌کردند.

IMG_20200221_140902_316

مجالس اهلبیت وشهدای ما،سیلِ احساس عزت و قدرت و احساس شجاعت ملت ما بوده و هست.همین مقاومت و تاب‌آوری ملت ما در چهل سال است که دنیا متحیر کرده و به اعجاب واداشته است. فشارها و سختی‌های که اگر یک پنجم یا یک چهارم آن، بر دیگر ملت‌ها وارد می‌شد، نه تنها  تاب نمی‌آوردند بلکه به زانو درمی آمدند.

مطلب چهارم :

اشاره ای به ویروس جدید کرونا داشته باشم:

ویروس جدیدی که از چین آغازشد وذهن خیلی ازکشورها را به خود جلب  کرده است اولین نکته این است که به هرحال با اخباری که شنیده میشود این ویروس وارد کشور ما هم شده ودربعضی شهرها چندنفری هم تلفات گرفته اما توجه داشته باشید که اولین کسی که باید با این ویروس مقابله کند خود ما هستیم اگربهداشت فردی را رعایت کنیم دستها مرتب با آب وصابون شسته شود در عطسه وسرفه کردن ها رعایت شود دست دادنها را مصافحه کردن ها را برای مدتی کنار بگذاریم اتفاقی نمی افتدو اگر کسی تب شدیدی احساس کرد سرفه ونفس نفس زدن وتنگی نفس داشت حتما به پزشک مراجعه کند .

نکته دوم این است که البته خیلی هم نگران نباشید اول خودتان به بهداشت فردی توجه داشته باشید واز طرفی هم اخباررا از منابع موثق دنبال کنید وبه فضای مجازی اصلا اعتماد نکنید که بعضاً دنبال ایجاد جنگ روانی هستند.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --