اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر :سخنان مقام معظم رهبری در قضیه برجام روشن، قاطع، بدون ابهام و به دور از ایهام بود که جاى هرگونه برداشت دلخواه و تفسیر به رأى را مى‌بندد

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر :سخنان مقام معظم رهبری در قضیه برجام روشن، قاطع، بدون ابهام و به دور از ایهام بود که جاى هرگونه برداشت دلخواه و تفسیر به رأى را مى‌بندد

نماز پرصلابت عبادی سیاسی جمعه اینهفته ۲۴ بهمن ماه  ۹۹ مصادف با ۲۹جمادی الثانی ۱۴۴۲ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱ . شش چیز است که اعمال خوب را نابود می‌کند.

۲ . سخنان نورانی معصومین می‌تواند مسیر زندگی و کار ما را تعیین کند

  1. حب دنیا غیر از داشتن مال و اموال است چرا که ممکن است کسی مالی نداشته باشد ولی به دنیا محبت داشته باشد.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

  1. راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد نظام ما پشتوانه ی با عظمتی و به قدرت بزرگی تکیه دارد.
  2. ماه رجب، ماه درخواست ظرفیتها است.
  3. سخنان رهبر معظم انقلاب در روز یکشنبه ۱۹ بهمن فصل الخطاب و پایانی بود بر ادعاهای بی پایه و اساس مقامات آمریکایی و اروپایی

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

خودم و همه ی شما عزیزان را به تقوای الهی به ذکر و یاد خدا به ترس از پروردگار و توجه به حضرت حق  توصیه می کنم.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم: «. رسول اللّه صلی الله علیه و آله : سِتَّهُ أشیاءَ تُحبِطُ الأَعمالَ : الاِشتِغالُ بِعُیوبِ الخَلقِ ، وقَسوَهُ القَلبِ ، وحُبُّ الدُّنیا ، وقِلَّهُ الحَیاءِ ، وطولُ الأَمَلِ ، وظالِمٌ لا یَنتَهی . »( کنزالعمّال  ج ۱۶ ص ۸۵ ح ۴۴۰۲۳ )

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمایند: «شش چیز است که اعمال خوب را نابود می‌کند، اشتغال به عیب خلایق، سنگدلى، دنیاپرستى، بى‏شرمى، آرزوی طولانی و ستم‏گرى که بس نکند.»

هم آیات قرآن وهم سخنان نورانی معصومین می‌تواند مسیر کار ما را تعیین کند؛ با توجه بر احاطه آنها بر نیازهای انسان‏ها و آسیب شناسی و اشرافی که بر مسائل دارند و نقطه ضعف‏ها و قوّت‌ها را بهتر از دیگران می‌دانند و چون خودشان از این عیوب منزه هستند بنابراین دستورات و نکاتی که از آنها به دست ما رسیده می‌تواند درمان دردهای ما باشد به شرط اینکه ما نیز به خوبی دقت کرده و فراگرفته و خوب عمل کنیم.

رسول خدا (ص) در این حدیث نورانی شش مورد از مواردی که موجب حبط اعمال می‌شود را بیان می‌فرمایند. معنی حبط عمل این است که انسان اعمال نیکی را که انجام داده به وسیله بعضی از اعمال بداز بین ببرد، مثل کشاورزی که مدت‏ها در مزرعه خود زحمت کشیده و موقع برداشت محصول با آتشی آن را از بین می‌برد. کلمه حبط به معناى باطل شدن عمل، و از تأثیر افتادن آن است که در قرآن ۱۶ مرتبه آمده است.

۱) الاِشتِغالُ بِعُیوبِ الخَلقِ:

اولین مورد از موارد شش گانه‏ای که موجب نابودی اعمال می‌شود رسوا کردن و علنی کردن عیوب مردم است و به همان اندازه که عیوب دیگران را آشکار می‌کنیم به همان اندازه اعمال ما حبط می‌شود.

۲) وقَسوَهُ القَلبِ:

مورد دوم از موارد حبط اعمال، سنگدلى و بی‌مهری است؛ اینکه انسان نسبت به همنوع خودش تألمی را مشاهده کند و بشنود، ولی متأثر نشود،

«ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکمْ … فَهِی کالْحِجارَهِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَهً…»«سپس دلهاى شما سخت شد… همچون سنگ یا سخت‏تر!…»«وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَهِ لَما یتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهارُ»«چرا که پاره‏اى از سنگها مى‏شکافد، و از آن نهرها جارى مى‏شود» «وَ إنَّ مِنْها لَما یشَّقَّقُ فَیخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ»«و پاره‏اى از آنها شکاف برمى‏دارد، وآّب از آن تراوش مى‏کند»«وَ إِنَّ مِنْها لَما یهْبِطُ مِنْ خَشْیهِ اللَّهِ .«و پاره‏اى از خوف خدا به زیر مى‏افتد …»
خداوند در این آیه با تمثیل زیبایی، به بیان شدّت و درجه قساوت مردم یهود،اشاره کرده و بیان می‌کند که قلب در شدت قساوت به درجه‌ای می‌رسد که حتی از سخت‌ترین سنگ‌ها هم، سخت‌تر می‌شود. نه این‌که چشمه عواطف و علم از آن نمی‌جوشد، و قطرات محبت از آن تراوش نمى‏کند؛ بلکه هرگز از خوف خدا، دل انسان سنگ‌دل به طپش نمی‌افتد. این تهدیدى است سربسته، براى این جمعیت بنی‌اسرائیل و تمام کسانى که خط آنها را ادامه مى‏دهند

اوج بی روحی و سنگدلی در وجود برخی از اشخاص بعضاً در طول تاریخ دیده شده، حجاج از جمله انسان‏های قسی القلب بوده که سراسر عمرش آمیخته با جنایت و خونریزی و ظلم و تباهی بود و اوج آن در سال‏هایی بود که از طرف عبدالملک بن مروان به فرماندهی جنگ‌ها انتخاب شد و سپس حکومت عراق را به دست گرفت، او مردی خونخوار بود؛ به اتهام شیعه بودن، همه اعم از پیرمرد، بچه، بزرگ و کوچک را می‌کشت.

۳) وحُبُّ الدُّنیا:

حب دنیا غیر از داشتن مال و اموال است چرا که ممکن است کسی مالی نداشته باشد ولی به دنیا محبت داشته باشد. خداوند در قرآن می‏فرماید: «لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ وَاللَّهُ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ».بر آنچه از دستتان می‏رود اندوهگین نباشید و به خاطر آنچه به دستتان می‏آید، شادمانی نکنید و خدا هیچ متکبر خود ستاینده‌ای را دوست ندارد.

دنیاطلبی یکی از مهم ترین گرفتاری های بشر کنونی است. چنانکه در حدیث شریف آمده است که دوستی دنیا منشأ هر گناهی است. بعضی برای به دست آوردن مال بیشتر دست به هر معصیتی می زنند. دزدی، رشوه، احتکار، ربا، طمع، ذلت پیش بنده و صدها گناه دیگر از مفاسدی است که با دنیاطلبی انسان همراه است.

حضرت امیر در خطبه سوم نهجالبلاغه می‌فرماید: کَأَنَّهُمْ لَمْ یسْمَعُوا اللَّهَ یقُولُ تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَهُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلا فَساداً وَالْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ؛ گویا این‌هایی که بیعت را شکستند و با من جنگ به راه انداختند و حاضر شدند خون مرا بریزند، این آیه را نشنیده‌اند. یعنی جا داشت که به این آیه توجه کنند و اگر به این آیه درست توجه می‌کردند، به این کارها اقدام نمی‌کردند. آن آیه چیست؟ تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَهُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلا فَساداً وَالْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ؛‏‏( قصص، ۸۳ )خداوند می‌فرماید: سعادت آخرت را برای کسانی قرار دادیم که در دنیا به دنبال برتری‌طلبی نباشند. سپس می‌فرماید:‏ بلی وَاللَّهِ لَقَدْ سَمِعُوهَا وَوَعَوْهَا؛ بله، به خدا قسم این آیه را شنیده بودند؛ نه تنها شنیده بودند که خوب معنی‌اش را درک کرده بودند، ولی می‌دانید چرا این کار را کردند؟ وَلَکِنَّهُمْ‏ حَلِیتْ لَهُمُ الدُّنْیا فِی أَعْینِهِمْ وَرَاقَهُمْ زِبْرِجُهَا؛ مسئله این جاست که زینت دنیا آن‌چنان آن‌ها را تحت تأثیر قرار داد که از عمل به این آیه بازماندند و آن را فراموش کردند. گویا چنین آیه‌ای وجود ندارد و گویا عهدشکنی، آن هم با علی، کسی که خود پیغمبر او را تعیین کرده است، مشکلی نخواهد داشت. همه همّشان این بود که به پولی یا مقامی برسند، هر چه بادا باد! زیورآلات دنیا در برابر چشمانشان آرایش شده بود، زیورهای دنیا مایه اعجاب آن‌ها شده‌ بود و به آن‌ها دلبستگی پیدا کردند و همه چیز باطل شد. قرآن، کلام پیغمبر، عهد، پیمان و بیعت همه بر باد رفت. به حسب این بیان تنها عامل این همه انحراف و جنایت که آثارش تا روز قیامت هم باقی خواهد ماند، این بود که چند نفر به زینت دنیا دلبستگی داشتند.

۴): وقِلَّهُ الحَیاءِ: آدمی که بی باک است.

۵) وطولُ الأَمَلِ:آدم هایی که آرزوهای بلند دارند و برای خودشان عمر جاویدان می‏دادند.

۶) وظالِمٌ لا ینتهی:کسانی که ظلم آنها پایانی ندارد.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم.ارزش و اهمیت تقوا را در خاموش کردن دو آتش میتوان مشاهده نمود،یکی آتش جهنم و دیگری آتش نفس. ما از دو آتش عبور باید بکنیم ؛ یکی آتش جهنم است که خداوند متعال در مورد آن می فرماید: من همه را وارد جهنم خواهم کرد« وَإِن مِّنکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَى رَبِّکَ حَتْمًا مَّقْضِیًّا »(مریم-آیه۷۱) آن فردی که در این دنیا برای خودش آتش خریده است در آن دنیا هم در آتش خواهد بود، کسی که با صداقت و صفا در این دنیا زندگی کرده است در جهنمِ او آتشی نخواهد بود،”جزناها و هی خامده”(علم الیقین، ج۲، ص۹۱۷) حضرت می فرماید: ما از جهنم گذشتیم در حالی که جهنم ما خاموش بود. اَحَدِّ مِنَ السَّیف یعنی از شمشیرتیزتر است واَدَقِّ مِنَ الشَّعر یعنی از مو باریک تر است.

 دومی هم همان آتش نفس است. ما باید از آتش نفس عبور کنیم، این آتش ،آتش مهیبی است و همان است که به آتش آخرت متصل می شود و جهنم را درست می کند. اگر انسان بخواهد از این دو آتش به سلامت عبور کند، باید تقوا را رعایت کند. نور ایمان همیشه نار جهنم و آتش نفس را خاموش می کند.

مطلب اول:

از حضور با عظمت اهالی محترم در راهپیمایی ۲۲بهمن تقدیر و تشکر می کنم و به ساحت خداوند متعال شاکرم به خاطر این نعمتی که به ما عنایت فرموده است .

این حضور میلیونی و با عظمت که دنیا با ابزارهای پیشرفته آن را رصد می کنند و می بینندامسال هم به به خاطر شوع کرونا یک تجربه جدیدی بود به صورت خودروی و موتوری برگزار شد.

پیام بزرگی دارد به دو چند مورد آن اشاره می کنم:

یکی آنکه نشان می دهد نظام ما پشتوانه ی با عظمتی دارد. نظام ما به قدرت بزرگی تکیه دارد.

در کشورهای دیگر در سالروز انقلاب هایشان چند نفر ارتشی را می آورند و آنها رژه می روند و جایی دیده نشده که در سالگرد انقلاب مردم مانند امواج خروشان به تلاطم در بیایند، این مورد فقط در ایران قابل رویت است. دنیا در حسرت ابراز چنین ارادتی از جانب ملت خودشان هستند. نمایش قدرت واقعی ، اقتدارملی، انسجام ملی و وحدت ملی همین است و با این عظمت خودش را نشان می دهد.

دومین پیام آن است که؛ بصیرت انقلابی ملت بعد از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی همانند اول انقلاب است و ملت ما کاملاً با توطئه های دشمن آشنا بوده و در برابر ترفند های آنها واکسینه شده اند. این موضوع در این روزگار موضوعی بی نظیر است. چه بسیار فشارها ، ریاضت ها و محرومیت ها و چقدر محاصره ها که به این ملت تحمیل شده است. مراکز تحقیقاتی دنیا به دنبال جواب این سوال هستند که چطور بعد از این همه تحت فشار قرار دادن یک ملت، با این عظمت از تراث خودشان حمایت می کنند.

این شور و هیجانی که دیده می‌شود حاکی از این است که نور انقلاب اسلامی نه تنها کاهش پیدا نکرده است به فضل پروردگار پرفروغ‌تر شده است

شنبه / ۲۵ بهمن / ۱ رجب / میلاد “امام محمدباقر”(ع) ۵۷ ق

در فرهنگ اسلامی، ماه رجب از حرمت و قداست خاصی برخوردار می‌باشد و فرا رسیدن این ماه، نعمت بزرگی است که باید از آن بهره فراوان برد. ماه رجب، ماه درخواست ظرفیت است،

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ظرفیت بالای وجودی، شرح صدر است که از مهم‌ترین نمودهایش کظم غیظ و قدرت مدیریت خشم و غضب است. نیروی غضب که خداوند متعال در وجود انسان نهاده است، فواید بسیاری دارد؛ به شرط آن‌که در اختیار و به فرمان عقل باشد و به جا به کار رود؛ وگرنه، شعله‌های آن، همه هستی شخص غضبناک را می‌سوزاند و خاکستر می‌کند.

در حدیثی از امام باقر علیه السلام می‌خوانیم: «مَنْ مَلَک نَفْسَهُ إِذا رَغِبَ، وَ إِذا رَهِبَ، وَ إِذا غَضِبَ، حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَی النَّارِ» (وسایل الشیعه/ ج‌۱۱/ص‌۱۲۳): – کسی‌که به هنگام شوق و علاقه، و به هنگام ترس و وحشت، و هنگام خشم و غضب، مالک نفس خویشتن باشد خداوند بدن او را بر آتش دوزخ، حرام می‌کند-.

مطلب سوم:

سخنرانى رهبر حکیم انقلاب اسلامى در جمع فرماندهان نیروى هوایى ارتش فرازهاى مهمى را در برداشت.        یکی از فرازها در رابطه باسیاست قطعى جمهورى اسلامى در مورد برجام‌ است

لغو همه‌ى تحریم‌ها توسّط آمریکا و راستى آزمایى آن توسّط ایران؛ و آنگاه برگشت ایران به تعهّدات برجامى‌ است اماچرا فقط ایران حق دارد شرط بگذارد؟

آن طرفى که حق دارد براى ادامه‌ى کار برجام شرط معین کند ایران است. علّت هم این است که ایران از اوّل به تمام تعهّدات برجامى خودش عمل کرد،ما حسن نیت نشان داده ایم ،ما نبودیم که خارج شدیم ، ما نبودیم که برجام را پاره کردیم ، ما نبودیم که به تعهداتمان عمل نکردیم،سخن منطقى و عقلانى و مستدل این است؛آن که به تعهداتش عمل کرده ایران است و آنانکه نه تنها به تعهداتشان عمل نکردند بلکه به بدترین نحو تحریم را تشدید کردند؛ غربى‌ها هستند.

دونکته عرض کنم:

۱٫بیانات مقام معظم رهبر به‌منزله نقشه راه نظام در مواجهه با آمریکا و اروپا در قضیه برجام است. کلماتى روشن، قاطع، بدون ابهام و به دور از ایهام که جاى هرگونه برداشت دلخواه و تفسیر به راى را مى‌بندد.

۲٫براى تحقق این نقشه راه تنها و تنها باید یک صدا از ایران و مسؤولان ارشد و میانى ایران شنیده شود. {تکبیر نمازگزاران}هر صدایى که غیر از این بیانات را پژواک بدهد صداى دشمن را بازتاب داده و علامت ضعف را براى دشمن ارسال‌کند.

اینکه برخی مسئولان در فضای داخلی کشور به‌گونه‌ای موضع‌گیری کنند و در فضای خارجی به‌گونه‌ای دیگر، نشان می‌دهد یک انسجام و اراده لازم برای تحقق راهبرد مقابله با سناریوهای دشمن در بین آنان وجود ندارد که مردم این روند را نمیپذیرند{تکبیرنمازاران}

اینکه رهبری فرمودند «تحریم‌ها باید برداشته شود»، راهبردی قطعی و یک موضع انقلابی است که رهبری قبلاًً تصریح داشتند «من دیپلمات نیستم، یک انقلابی هستم و حرف را صریح و شفاف بیان می‌کنم». لذا آنجا که رهبری سخن قطعی نظام را به‌عنوان موضع انقلابی صریح و شفاف اعلام می‌کنند باید مسئولان و حتی دیپلمات‌های کشور نیز موضعی واحد اتخاذ و از ایجاد هرگونه شائبه و ‌تردید در افکارعمومی جلوگیری کنند و نباید «سخنی بگویند که اراده‌ای دیگری به نظر‌آید»! چراکه در شرایط کنونی آنچه موجب ادامه مقاومت ملت ایران و شکست سناریوهای دشمنان می‌شود انسجام مردم با اتخاذ مواضع واحدِ انقلابی از سوی مسئولان است و مسئولان باید متوجه باشند برخی تلاش دارند تا با جملاتی همچون «اگر آمریکا برگردد ما هم سریع برمی‌گردیم/ اگر آثار برگشت آمریکا مشاهده شود/ برگشت آمریکا باید مؤثر باشد/ و…اعلام برگشت صریح ایران به برجام از سوی برخی مسئولان، خلاف مواضع رهبری در‌باره عجله نداشتن ایران برای برگشت به برجام است.

سخنان رهبر معظم انقلاب در روز یکشنبه ۱۹ بهمن فصل الخطاب و پایانی بود بر ادعاهای بی پایه و اساس مقامات آمریکایی و اروپایی که تلاش داشتند در مورد بازگشتد آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها ازایران امتیازگیری کنند اگر بایدن بخواهد که از چماقی که ترامپ با عنوان فشار حداکثری در اختیار آمریکا قرار داده استفاده کند و ایران را وادار به توقف فعالیت های هسته ای خود کند در واقع قدم در همان مسیر شکست خورده ترامپ خواهد گذاشت و شرایط را بیش از پیش پیچیده خواهد کرد.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --