اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: مدیریت‌هاباید بر اساس شایسته ‌سالاری باشد

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: مدیریت‌هاباید بر اساس شایسته ‌سالاری باشد

نماز پرصلابت عبادی سیاسی در اولین جمعه سال  ۱۴۰۰ مصادف با دوازدهم شعبان المعظم ۱۴۴۲ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. یکی از رفتارهای بسیار ویژه در ابراز محبت، حسن ظن است.

۲. کادوی محبت را خدا می‌دهد ولی خودمان هم باید مراقبت این کادو باشیم.

 ۳. درمحیط خانواده دینی، هیچ موقع نباید از شخص مقابل بخواهیم آدم خوبی باشد، باید آدم خوبی باشیم و زمینه خوب بودن را برایش ایجاد کنیم.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ . بهترین لحظه عمر انسان وقتى است که احساس مى‌کند امامش از او راضى است!

۲. ما باید حب و بغض ها را امروز مدیریت کنیم. حب خدا و رسول را جایگزین سایر علائق کنیم

 ۳. جهش تولید تنها در صورتى قابل تحقق است که موانع پیش روى رشد تولید برداشته شوند

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

أُوصِیکُمْ، عِبَادَ اللهِ، بَتَقْوَى اللهِ الَّتی هِیَ الزَّادُ وَبِهَا الْمَعَاذُ

خودم و همه ی شما عزیزان را به تقوای الهی به ذکر و یاد خدا به ترس از پروردگار و توجه به حضرت حق  توصیه می کنم.

بحث ما در حوزه خانواده بود که گفتیم یکی از نکات کلیدی آن ابراز محبت است که چهار روش از راههای ابراز محبت را عرض کردم  .

کانون خانواده یک کانون خاص و در نوع خود بی‌نظیر است، که در آیین اسلامی به این کانون توجه خاصی شده و رعایت برخی موارد دینی که باعث تحکیم این کانون خواهد شد مورد تاکید آموزه‌های قرآن و ائمه معصومین قرار گرفته است.

راه پنجم:درسلام کردن پیش قدم باش. پیامبر فرمود: من بعضی چیزها را رها نمی‌کنم یکی پیشی گرفتن در سلام بر کودکان است. وقتی صبح زودتر به پسرم سلام می‌کنم یعنی ارزش برایش قائل می‌شوم.

راه ششم:صداقت، یک رفتار محبت آمیز است. 

 راه هفتم:یکی از رفتارهای بسیار ویژه در ابراز محبت، حسن ظن است.

معروف است لیلی آش می‌داد، همه صف کشیده بودند و مجنون کاسه بدست در صف بود. هم خودش منتظر بود نوبتش برسد و بقیه هم منتظر بودند وقتی نوبت مجنون شد، لیلی چه می‌کند؟ نوبت مجنون رسید. کاسه‌اش را به لیلی داد. لیلی کاسه را گرفت و زمین زد و شکاند. همه شروع کردند سرزنش کردن. تو خودت را وقف چه کسی کردی؟ به همه آش داد، به تو آش نداد که هیچ، کاسه‌ات را هم شکست. خیلی سفت و محکم گفت:

اگر با دیگرانش بود میلی *** چرا ظرف مرا بشکست لیلی؟

از کنار این داستان نباید راحت رد شویم. از این زاویه کم به این داستان نگاه شده که وقتی شما یک کسی را دوست داشته باشی، برای اعلام دوستی با او هرکاری می‌کند به بهترین شکل ممکن تفسیرش می‌کنی. طوری که به او می‌فهمانی من نمی‌خواهم هیچ بدی روی تو باشد. زدی شکاندی حتماً می‌خواستی بگویی دوستت دارم! می‌خواهم متفاوت از بقیه با تو رفتار کنم. من وقتی به حسن ظن رفتار می‌کنم، رفتارهای طرف مقابل خود را خوشبینانه تفسیر می‌کنم، به او می‌گویم: دوستت دارم و بدی را برای تو نمی‌خواهم. حسن ظن یک رفتار محبت آمیز است. اعلام محبت است. بعد محبت را جلب می‌کند. امیرالمؤمنین فرمود: «مَنْ‏ حَسُنَ‏ ظَنُّهُ‏ بِالنَّاسِ حَازَ مِنْهُمُ الْمَحَبَّهَ» هرکسی با بقیه با حسن ظن برخورد کند، از آنها محبت جمع می‌کند.

راه هشتم: انصاف است. «الْإِنْصَافُ‏ یَسْتَدِیمُ‏ الْمَحَبَّهَ» انصاف باعث تداوم محبت می‌شود. ازدواج کرده، نمی‌توانستندیک ساعت از هم دور بمانند، برای هم میمردند!الآن یک مدت است انگار همدیگر را دوست ندارند. چه شد؟ کادوی محبت را خدا می‌دهد ولی خودمان هم باید مراقبت این کادو باشیم.چه میشود محبت در زندگی کم رنگ میشود ؟محبت بود و جایی نرفته است. برو دنبال قیچی‌هایی که با آن رشته‌های محبت را تکه تکه کردی. در روایت می‌فرماید: انصاف باعث تداوم محبت می‌شود و محبت را امتداد می‌دهد. وقتی کار همسرم در خانه را خوب و منصفانه نبینم. دو تا غذا درست کردی، یک مقدار خانه را جمع کردی، کوه کندی! اگر شوهر احساس کند از طرف همسرش دارد غیر منصفانه قضاوت می‌شود، همه مردها بیرون کار می‌کنند! این غیر منصفانه قضاوت کردن و کار او را ندیدن و شرایط او را درک نکردن، انصاف نباشد محبت تداوم پیدا نمی‌کند.

 رسول گرامی اسلام (ص) هنگامی که هفت ساله شد ، روزی به دایه اش حلیمه سعدیه فرمود : برادرانم کجا هستند ؟ جواب داد : فرزند عزیز ، آنان گوسفندانی را که خداوند به برکت وجود تو به ما مرحمت کرده است به چرا می برند . طفل گفت : مادر در باره من با انصاف رفتار ننمودی . حلیمه پرسید : چرا؟ محمد فرمود : آیا سزاوار است که من در سایه خیمه باشم و شیر بنوشم و برادرانم در بیابان برابر آفتاب سوزان باشند ؟پیامبر (ص) در این سخن مفهوم انصاف را که از خصلتهای زیبای انسانی است

در یک خانواده دینی، هیچ موقع نباید از شخص مقابل بخواهیم آدم خوبی باشد، باید آدم خوبی باشیم و زمینه خوب بودن را برایش ایجاد کنیم.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

دوشنبه     ۱۵ شعبان   ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت ولی‌عصر، امام زمان(عج)(۲۵۵ ق) روز جهانی مستضعفان

«یونس بن عبدالرحمن» از برجسته‌ترین اصحاب حضرت امام رضا علیه‌السلام بود و حضرت درباره ایشان فرموده بودند: «یونُسُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ فِى زَمَانِهِ کَسَلْمَانَ الْفَارِسِی‌ّ فِى زَمَانِهِ.» (رجال الکشی، ص‌۴۸۸) یونس سى جلد کتاب دارد و امام جواد علیه‌السلام هنگامى که یکى از کتاب‌هایش را ورق مى‌زدند، براى هر صفحه، براى او طلب رحمت مى کردند (فَجَعَلَ یتَصَفَّحُهُ وَرَقَهً وَرَقَهً، حَتَّى أَتَى عَلَیهِ مِنْ أَوَّلِهِ إِلَى آخِرِهِ، وَ جَعَلَ یقُولُ: رَحِمَ اللَّهُ یونُسَ، رَحِمَ اللَّهُ یونُسَ، رَحِمَ اللَّهُ یونُس (همان: ص‌۴۸۴)).

چنین شخصى طبیعتا باید خیلى محبوب مردم باشد و در بین مردم جایگاه داشته باشد، اما روزى یونس میهمان امام رضا علیه‌السلام بود که عده‌اى از اهل بصره نزد حضرت آمدند و اجازه ورود خواستند. امام رضا علیه‌السلام از یونس خواستند که در اتاق مجاور بماند. آن عده بعد از احوال‌پرسى شروع به بدگویى از یونس کردند؛ امام علیه‌السلام سرشان را به زیر انداخته بودند و چیزى نمى‌فرمودند. چراکه حتى این مقدار ظرفیت نداشتند که امام در نزد آنان از یونس دفاع کنند. بعد که آن افراد رفتند، حضرت، یونس را صدا زدند. یونس گریه‌کُنان محضر حضرت رسید و عرض کرد: آقا مى‌بینید این‌ها که از شیعیان هستند، با من چه مى‌کنند؟ امام رضا علیه‌السلام به او فرمودند: «چه اشکالى دارد؟ وقتى که امام تو از تو راضى است. بگذار هرچه مى‌خواهند، بگویند.» (یا یونُسُ وَ مَا عَلَیکَ مِمَّا یقُولُونَ إِذَا کَانَ إِمَامُکَ عَنْکَ رَاضِیاً؟) 

واقعا بهترین لحظه عمر انسان وقتى است که احساس مى‌کند امامش از او راضى است، و او محبوب دل امام خود شده است و جایى در دل امام خودش باز کرده است. مهم‌ترین مسأله‌ى ما در عالم این است و نباید نگران چیز دیگرى باشیم

اما آیا محبوب امام زمانمان هستیم؟

امام رضا علیه‌السلام به یکى از شیعیان فرمودند: «هر گاه خواستى بدانى نزد من چگونه هستى بنگر من نزد تو چگونه هستم.» (إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَا لَکَ عِنْدِى، فَانْظُرْ إِلَى مَا لِى عِنْدَکَ.» (همان) در واقع این‌که مى فرمایند «هرگاه خواستى بدانى که نزد من چه جایگاهى دارى، ببین من نزدت چه جایگاهى دارم.» 

نکته مهمى که در این موضوع باید مورد توجه قرار داد، موضوع مدیریت حبّ و بغض است ، یعنى حبّ نسبت به محبوب‌هاى حضرت و بغض نسبت به مبغوض‌هاى ایشان

«مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَینِ فِى جَوْفِهِ» (احزاب: ۴) – خداوند براى کسى دو دل قرار نداده است

 ما باید حب و بغض ها را امروز مدیریت کنیم. حب خدا و رسول را جایگزین سایر علائق کنیم

حُبّ و بغض دو نیرو در روان آدمى است که یکى جذب و دیگرى دفع مى کند، در صورتى این دو نیرو خوب عمل مى کنند که برآیند حاصل از اینها تحقق منوّیات الهى باشد، حبّ و بغض نباید انگیزه اى براى تجاوز و شکستن حدود باشد؛ بلکه باید وسیله اى براى سرعت دادن به حرکت معنوى باشد

اگر گاهی کسانی را به خاطر غیر خدا دوست داشتیم یا برای غیر خدا با کسی دشمنی داشتیم، لااقلّ در مقام ادای حقوقشان، این حبّ و بغض‌‌ها را اثر ندهیم. اگر مسؤولیّتی داریم و دوست و دشمن به ما مراجعه کردند، در آن وظیفه‌ای که نسبت به ارباب رجوع داریم، یکسان رفتار کنیم. این کار آسان‌تر از این است که حبّ و بغض‌‌های انسان یکسان شود، یا همه برای خدا باشد. اگر آن همّت را نداشتیم، سعی کنیم اعمال ما طوری باشد که به واسطه حبّ و بغض، حق دیگری تضییع نشود. این چیزی است که امیرالمؤمنین- علیه السلام – از شیعیانش انتظار دارد. لَا یَحِیفُ عَلَى مَنْ یُبْغِضُ وَ لَا یَأْثَمُ فِی مَنْ یُحِبُّ.

اشاره کوتاهی به عنوان شعار سال ۱۴۰۰

سال ۱۴۰۰ نیز مانند سال‌هاى اخیر با عنوانى مرتبط با تولید مزین شد تا نشان دهد براى مقام معظم رهبرى هیچ دغدغه‌اى به اندازه‌ى تولید، حیاتى و داراى اهمیت راهبردى نیست. ایران امروز از منظر جمعیتى و اقتصادى در وضعیتى است که اگر نتواند اقدامى عاجل و فورى براى رشد تولید رقم بزند، در آینده بخت چندانى براى رهایى از چرخه‌ى فقر نخواهد داشت. از این منظر، موضوع تولید نیازمند جهش است و نه فقط خروج از رکود و آغاز رونق است. شاید به‌همین‌دلیل عنوان سال رونق تولید در ۱۳۹۸ به جهش تولید در ۱۳۹۹ ارتقا یافت. اما عدم کسب نمره مطلوب، در تحقق شعار جهش تولید موجب شد رهبر انقلاب مصداقى‌تر وارد ادبیات جهش تولید شوند.

جهش تولید تنها در صورتى قابل تحقق است که موانع پیش روى رشد تولید که مانند فنرى ظرفیت‌هاى تولیدى کشور را عقب نگاه داشته‌اند برداشته شوند و از طرفى تمام امکانات کشور در بخش دولتى و حتى بخش خصوصى براى پشتیبانى از تولید بسیج شوند.

اشاره ای به چند نمونه مانع داشته باشم

در این سال‌ها در قبال این نامگذاری‌ها، سخن‌های بسیاری رفته و برنامه‌های بسیاری تنظیم شده است. در عین حال، قوانین ضد و نقیض متعددی به تصویب رسیده و بخش تولید در معرض برخوردهای سلیقه‌ای قرار گرفته است.

بخشی از این موانع تولید مربوط به مسائل کلان اقتصادی هستند که برای رفع آن‌ها نیاز به یک برنامه‌ریزی مشخص و هماهنگ در تمام بخش های حاکمیت است.

 بهبود محیط کسب و کار، هدایت صحیح منابع بانکی ، کاهش هزینه‌های غیرضروری، نقدینگی سرگردان در اقتصاد:رقم نقدینگی از ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده و در نقاطی حبس شده که به کار تولید ‌نمی‌آید.

مدیریت‌ها بر اساس شایسته‌سالاری انجام شده باشد و کسانی که مدیریت کارها را به عهده می‌گیرند، به توسعه اعتقاد داشته باشند برای جهش تولید، نیازی به منابع جدید نیست، بلکه منابع موجود باید به شایستگی به سمت تولید هدایت شود.لازم است دولت تولیدکنندگان موثر را مورد شناسایی قرار داده و به آنها تسهیلات با بهره کم ارائه کند.

ایران در همسایگی کشور‌هایی است که از نظر صنعتی به ما نیاز دارند. همچنین برخورداری از نیروهای جوان و تحصیلکرده نیز به این مزیت افزوده است. بنابراین با افزایش تولید و صادرات به این کشور‌ها بخشی از مشکلات کشور برطرف خواهد شد.، 

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --