اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / امام جمعه باقرشهر وکهریزک, : علاج تحریم ها فعال کردن ظرفیت های داخلی است که نیازمند مجاهدت است.که الحمدلله دولت سیزدهم با این نگاه وارد عرصه خدمت شدند

امام جمعه باقرشهر وکهریزک, : علاج تحریم ها فعال کردن ظرفیت های داخلی است که نیازمند مجاهدت است.که الحمدلله دولت سیزدهم با این نگاه وارد عرصه خدمت شدند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه در دومین جمعه  مرداد ماه مصادف به بیست ششم ذی الحجه آخرین جمعه سال ۱۴۴۲ هجری قمری،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در شبستان جدید مصلی این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. هفت نوع حیا در قران آمده که حیای مثبت هستند و انسان باید آن ها را رعایت کند

۲ . کلام مؤمن باید در رابطۀ با همسر و فرزندانش کلامی طیب و پاکیزه باشد.

 ۳. باید مراقب باشیم فرزندان ما از کودکی با احکام الهی مأنوس باشند.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱. خبرنگاران با ورود به این حرفه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان را می‌سازند

۲. یکی از عوامل مهمی که باعث تنهایی ولی خدا می‌شوند، «شبهه»ها و «فتنه»ها هستند

۳. حضور ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور در مراسم تحلیف  نشان از میزان مقبولیت و مشروعیت جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی است.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

ابتدا خودم را وشما نماز گزاران عزیز را به تقوای الهی سفارش میکنم.

موضوع بحث هفته های گذشته پیرامون فضیلتهای فراموش شده در عصر حاضر بود که گفتیم یکی دیگراز فضیلتهای فراموش شده ، حیاست.گفتیم هفت نوع حیا در قران آمده که حیای مثبت هستند و انسان باید آن ها را رعایت کند

حیا چیست؟حیا، کلید همه خوبی‌هاست. اگر انسان بی‌حیا شود، همه بدی‌ها می‌آید. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «‏الْحَیَاءُ مِفْتَاحُ‏ الْخَیْر». همه خوبی‌ها از حیا شروع می‌شود.حیا کند که زبانش به بدی باز شود. وقتی انسان حیا داشته باشد، زبانش به بدی و نعوذبالله به فحش و تهمت و غیبت و دروغ باز نمی‌شود. اگر چشمش حیا داشت، نگاه به ناموس مردم و بدی‌ها باز نمی‌شود.

حیا از جنبه‏ هاى مختلف ، داراى تقسیمات متفاوتى است

حیای چشم اولین نوع حیا ست که باید چشم را در مقابل نگاه به نامحرم حفظ کرد،

«قُل لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصرِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِک أَزْکی لهَمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصنَعُونَ» [به مؤمنان بگو چشم های خود را (از نگاه به نامحرمان ) فرو گیرند، و فروج خود را حفظ کنند، این برای آنها پاکیزه تر است، خداوند از آنچه انجام می دهید آگاه است. سوره نور، آیۀ۳۳

چشم‌ پوشی از نامحرم، گریه برای خدا و چشم بیدار در پاسداری از اسلام، لازمه و ضروت انسان مسلمان است

دوم: نوع دیگر از انواع حیا در سخن و گفتار است.یکی از مواردی که محل بروز و تجلی حیا یا بی‌حیایی است، کلام و گفتار انسان است.

امیرالمؤمنین (ع)حدیث زیبایی را از پیامبر اکرم (ص)نقل فرمودند:

«إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّهَ عَلَى کُلِّ فَحَّاشٍ بَذِیءٍ قَلِیلِ الْحَیَاءِ»)کافی ج۲ ص۳۲۳

خداوند بهشت را بر هر بد دهان کم حیائی حرام کرده است.در ادامه توضیح می‌دهند که بد دهانِ کم حیا یعنی چه: «لَا یُبَالِی مَا قَالَ وَ لَا مَا قِیلَ لَهُ؛ پروایی ندارد که چه می‌گوید و یا چه دربارهٔ او می‌گویند» برای او مهم نیست درباره دیگران چگونه حرف بزند و یا به دلیل بددهانیش از او بد یاد کنند.

سخن دلنشین و دلپذیر، سخنی است که شخصیت کسی را ضایع نکند بلکه با نوع کلام خود شخصیت دهد، سخنی که دلی را نیازارد بلکه دلی را به دست بیاورد.

کلام مؤمن باید در رابطۀ با همسر و فرزندانش کلامی طیب و پاکیزه باشد. فحش دادن، نسبت ناروا دادن هنگام عصبانیت، عیب یکدیگر را رک و خشن گفتن، با کلامی شخصیت یکدیگر را شکستن از مصداق‌های بی‌حیائی در سخن است. قرآن به ما می‌آموزد «سخنی را بر زبان جاری کنید که بهترین باشد».«قولوا لِلنّاسِ حُسنًا؛ با مردم با خوش زبانی سخن گویید»«وَ قُل لِعِبادی یَقولُوا الَّتی هِیَ أَحسَنُ»[سورۀ اسراء، آیه ۵۳٫به بندگان من بگو سخنی را بر زبان جاری کنید که بهترین باشد.

سوم: حیادر شنیدن که گوش را از شنیدن غیبت و تهمت و موسیقی حرام باز داریم،

چهارمین حیا در پندار است که سوء ظن نداشته ونسبت به یکدیگر بدبین نباشیم.

یک عدّه آمدند و از آیت‌الله العظمی ادیب(رض) سؤال کرده بودند: آقا! یک مواقعی در تنهایی فکرهای بد به ذهن ما می‌آید. اوّلاً چرا می‌آید؟! ما نمی‌خواهیم بیاید، امّا می‌آید. آن موقع نه تلویزیونی بودچون در زمان طاغوت خیلی از مؤمنین تلویزیون نداشتند، نه اینترنتی که الآن هست، نه موبایل، نه شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها و … بود، امّا به هر حال گفته بود در ذهنم فکر بد می‌آید. اوّلاً چرا می‌آید و بعد درمانش چیست؟

ایشان فرموده بودند: علّت آمدن افکار بد در ذهن انسان، این است که بی‌حیاست. آن کسی که حیا داشته باشد، فکر بد هم به سراغش نمی‌آید. چون بی‌حیا می‌شود، پرده دریده می‌شود و فکر بد هم به ذهنش می‌آید. این جمله خیلی عجیب است بر روی این جمله تأمّل کنید.

پنجمین حیا ، حیا  در حرکت و رفتاراعضای بدن و نوع راه رفتن است که سبب تحریک و گناه نشویم،

موسی بن عمران جوان است،مجرد است ،این خانم آمد پیام شعیب را به او برساند، قرآن می فرماید:«فَجاءَئه اِحْدیهُمَا تَمْشی عَلی اسْتِحْیاءٍ؛ یکی از آنها که با شرم و حیا قدم برمی‌داشت نزد وی آمدیکی از این دو دختر سوی او آمد، در حالی که با حیا راه می‌رفت» سورۀ قصص، آیه ۲۵٫بنابراین راه رفتن می‌تواند حیامندانه باشد یا حاکی از بی‌حیائی.در نشستن نیز می‌توان رعایت جانب حیا را داشت. در حالات پیامبر اکرم (ص) گفتند که جلوی جمع پای خود را دراز نمی‌کردند.

ششمین حیا، حیا در پوشش است که متاسفانه برخی با پوشیدن لباس نامناسب باعث بروز هنجار در جامعه می شوند

در جامعه پوشش بزرگسالان باید کاملاً متناسب با احکام الهی باشد. هم مردها پوشش حساب شده داشته باشند و هم بانوان که اهمیت پوشش برای آن‌‌ها بیشتر است. امّا نکته‌ای که بعضی از متدینین از آن غفلت می‌کنند پوشش کودکان و خردسالان است، والدین باید پوششی مناسب با رعایت عفاف و حیا برای فرزندان خود در نظر بگیرند هر چند که آن‌ها مکلف نیستند. چرا که ما معتقدیم پوشش اسلامی زیبا و شایسته است و به آن افتخار می‌کنیم؛ دلیلی ندارد از آن چشم بپوشیم.

گاهی دیده می‌شود مثلاً دختران پنج، شش ساله حتی از خانواده‌های متدین با وضع نامناسبی وارد جامعه می‌شوند. ما باید خیلی مراقب باشیم که زمینه‌های گناه را فراهم نکنیم، باید مراقب باشیم فرزندان ما از کودکی با احکام الهی مأنوس باشند. وقتی آن‌ها از سنین کودکی پوشش حساب شده برای ورود به جامعه داشته باشند، در سنین بالاتر کار پدر و مادر خیلی راحت‌تر خواهد بود.

هفتمین حیا در روابط اجتماعی  با پدر ومادر، همسایه و همکاران است که باید رعایت شود و مورد توجه قرار گیرد .

یک خانم در مقابل داماد،عروس درمقابل پدر شوهر ، دختر در مقابل پدر، در مقابل برادر دیگر محارم ، اگر چه محرمند اما نبایدغیرمتعارف باشد، مقابل بچه های غیر بالغ جایز نیست. این خلاف حیاست والدین بایستی دربرابر فرزندان خود پوششی مبتنی بر حیا و اخلاق داشته باشند

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

خودم را شما نماز گزاران عزیز،خوب وبزرگوار جمعه رامجددا توصیه میکنم به تقوای الهی!!

امام صادق علیه السلام فرمودند:هر کس در دنیا زاهد باشد «مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا »، خدا چهار مطلب به او می‌دهد، «أَثْبَتَاللَّهُالْحِکْمَهَ فِی قَلْبِهِ» اوّل این که حکمت را در قلبش تثبیت می‌کند، «وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ» دومین مورد این که حکمت را بر زبانش جاری می‌کند« وَ بَصَّرَهُ عُیُوبَ الدُّنْیَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا» سوم هم این که بصیر می‌شود، عیوب دنیا را می‌فهمد، دوای مریضی‌هایش را هم می‌فهمد.وَ أَخْرَجَهُ مِنَ الدُّنْیَا سَالِماً إِلَى دَارِ السَّلَامِ

یکشنبه ۱۷ مرداد شهادت محمود صارمی؛ خبرنگار شهید (۱۳۷۷ش) – روز خبرنگار

این روز را به خبرنگاران گرامی تبریک می‌گویم و امیدوارم جامعه امروز اهمیت و نقش بی‌بدیل خبرنگاران را آن‌طور که شایسته است درک کرده و بتواند ارج‌گذاری و سپاسگزاری کند.

به‌طور قطع جهان مدرن و دنیای جدید بدون خبر بی‌معنی است. قاعدتاً خبر و خبرنگار به‌عنوان یکی از ارکان مهم جامعه مدرن هستند و به همین خاطر در انقلاب مشروطه به‌عنوان رکن چهارم یاد شد و واقعاً رکنی اساسی برای توسعه و عبور از بحران‌هایی که هر جامعه‌ای با آن مواجه است.

اگر یک خبرنگار بخواهد به‌صورت عمقی به فعالیت بپردازد، کار بسیار سختی در پیش دارد؛ زیرا خبرنگار مسئول تولید خبر نیست، خبر را دیگران تولید می‌کنند، خبرنگار در واقع منعکس‌کننده خبر است که باید بتواند درست منعکس کند.

 خبرنگاران افرادی هستند که با ورود به این حرفه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان را می‌سازند و دغدغه آنها در کنار انعکاس فعالیت دستگاه‌ها، پیگیری و بررسی مشکلات مردم و جامعه و ارائه راهکارهای رفع آن است.

سهشنبه ۱۹ مرداد ۱ محرم آغاز دهه محرمآغاز سال ۱۴۴۳ هجری قمری

در بین منازل کاروان سیدالشهدائ(ع)، منزل «زُبَالَه» از منازل مهم است. زُباله یعنی آب کم،اهمیت این منزل بدان جهت است که اولین اتمام حجت رسمی امام حسین(ع) در این وادی صورت پذیرفت. در طول مسیر مکه تا منزگاه زباله، کاروان حضرت از هیچ آبادی‌ای نمی‌گذشت مگر این‌که افرادی به ایشان می‌پیوستند؛ تا آن‌که کاروان به منزلگاه «زباله» رسید و خبر شهادت برادر رضاعی خود، عبد الله بن یقطر، مسلم بن عقیل و هانی بن عروه دریافت شد. حضرت نامه‌ای بیرون آورد و بر مردم خواند: «بِسْمِ الله الرَّحْمن الرَّحیم أمّا بَعْدُ فَإنَّهُ قَدْ اَتانا خَبَرٌ فَظیعُ قَتْلُ مُسْلِمِ بْنِ عَقیل وَ هانِی بنِ عُروَهَ وَ عَبدِالله بْنِ یَقطُر وَ قَدْ خَذَلتْنا شیعَتُنا فَمَنْ اَحَبَّ مِنْکُمُ الانْصِرافَ فَلیَنْصَرِفْ لَیْسَ عَلَیْهِ مِنّا ذِمامٌ»(الارشاد، ص۲۲۳)- بنام خدای بخشنده مهربان! اما بعد خبر تأثر انگیزی به ما رسیده است و آن کشته شدن مسلم بن عقیل و هانی بن عروه و عبدالله بن یقطر است! معلوم می شود شیعیان ما دست از یاری ما برداشته اند و اینک هر یک از شماکه بخواهد در برگشتن آزاد است و از سوی ما حقی برگردنش نیست-.

اینجا بود که «فَتَفَرَّقَ النّاسُ عنه تفرُّقاً، فأخذوا یمیناً و شمالاً حَتَّى بقی فِی أَصْحَابه الَّذِینَ جاءوا مَعَهُ من الْمَدِینَه» مردم از اطراف حضرت متفرّق شدند و برگشتند، فقط کسانی با او ماندند که از مدینه همراه امام آمده بودند-.

عوامل تنهایی ولیّ خدا فقط به یک مورد اشاره میکنم:

شبهه‌ها و فتنه‌ها

یکی از عوامل مهمی که باعث تنهایی ولی خدا می‌شوند، «شبهه»ها و «فتنه»ها هستند. وقتی شبهه و فتنه با هم ترکیب می‌شوند، به شدت کارگر می‌افتند. شبهات فضا را تاریک می‌کنند و در فضای تاریک، فتنه‌ها اثر می‌گذارند. گاهی فتنه‌ای مثل فتنه «ابن زیاد» رخ می‌دهد. او وارد کوفه می‌شود؛ مردم را تهدید می‌کند و آنها را از لشگر شام و قطع حقوق می‌ترساند. در حقیقت، این شبهات زمینه باروری فتنه‌ها را فراهم می‌کنند وگرنه در فضای روشن، فتنه‌ها کارساز نیستند.

از بین شبهات فراوانی که به برخی از آنها اشاره شده است، اساسی‌ترین شبهه، شبهه «حسبنا کتاب الله» است که در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) آغاز شد. معنای روی دیگر چنین سخنی این است که اسلام نیاز به ولیّ ندارد و کتاب برای ما کافی است جلسه هیئات برگزار نمیکنیم اما…

آغاز هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر

از سال ۱۳۷۱ شمسی، هفته اول ماه محرم الحرام به نام هفته “احیای امر به معروف و نهی از منکر” به‌منظور یادآوری اصلی‌ترین هدف قیام امام حسین(ع) نامگذاری شده است. از پیام‌های سالار شهیدان در نهضت عاشورا نشر امر به معروف و نهی از منکر بود. خداوند در سوره‌ی «لقمان» وقتی که حکمت را معنا کرد و حکیم را معرّفی نمود و لقمان را به وصف صاحب حکمت ستود، فرمود: چنین انسان حکیمی به فرزندش نصیحت حکیمانه کرد و گفت: «وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ»(لقمان/۱۷).

«معروف» یعنی چیزی که عقل و نقل (قرآن و روایات) او را به رسمیّت می‌شناسند؛ بر خلاف «منکر» که پیش عقل و نقل، نکره و ناشناس است و او را به رسمیّت نمی‌شناسند.حضرت لقمان فرمود: امر به معروف، عزم می‌خواهد و مصائب و رخداد‌های تلخ به همراه دارد و باید در آن صبر پیشه کرد.

اشاره ای به مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب آریالای رئیسی و بیانات رهبری نهایتا مراسم تحلیف

حضور ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور در مراسم تحلیف  با توجه به وظعیت کرونا ومحدودیتها حضور کشورها در این مراسم قابل توجه بود و نشان از شکوه مردم‌سالاری در ایران و میزان مقبولیت و مشروعیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی ،وموید وجود امنیتی با ثبات در کشور است. ونشان دهنده  پیام دوستی و پیام ارتباط و علاقمندی به ارتباط با جمهوری اسلامی است

به این نکته هم اشاره کنم که  ، رئیس جمهورمحترم در مراسم تنفیذ حکم خود تاکید کرد که دولتش موضوع برداشتن تحریم ها را دنبال خواهد کرد اما زندگی مردم ایران را منوط به اراده بیگانگان نخواهد کرد. این نکته مهمی است که به تعبیر دیگری در بیانات مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم آمده بود که در این دولت معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهدو آن را تجربه مهم دانستند

 در سال ۹۷ و بعد از خروج آمریکا از برجام، متاسفانه کشور ماهها معطل وعده های اروپایی ها باقی ماند و اقتصاد کشور شرطی شد در حالیکه معطل کردن اقتصاد به وعده های دیگران، بسیار مضر است.

 چیزی که مقام معظم رهبری بارها فرمودند که بسیاری از مشکلات ما مربوط به خارج از کشور، اما علاجش در داخل است اما متاسفانه گوش شنو ایی نبودحتی میگفتند اگر میخواهید کسی را برای گرانی ها  لعن و نفرین کنید، آدرسش کاخ سفید است.

علاج تحریم ها فعال کردن ظرفیت های داخلی است که نیازمند مجاهدت است.که الحمدلله دولت سیزدهم با این نگاه وارد عرصه خدمت شدند لذا دعا کنیم برای موفقیت دولت و کابینه ای که تشکیل میشود

امیدواریم با نگاه همه صاحبنظران و فرهیختگان وضع به نفع مردم و ارزش‌های انقلاب تغییر کند و ضمن پاسداشت همه خدمات تا کنون، گام‌های مثبتی برداشته شود

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --