اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک, سفیر تازه کار انگلیس نسبت به رفتار ناشایست وغیردیپلماتیک خود،باید به شدت تنبیه شود

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک, سفیر تازه کار انگلیس نسبت به رفتار ناشایست وغیردیپلماتیک خود،باید به شدت تنبیه شود

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه اینهفته ۲۲ دوم مرداد ماه ۱۴۰۰  مصادف با چهارم محرم الحرام ۱۴۴۳ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در شبستان جدید مصلی این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. حادثۀ عاشورا و قیام سیدالشهدا (ع) جامعیتی مانند جامعیت قرآن دارد.

۲ . کسی که از حق و حقیقت فراری باشد،چه دردوران امام حسین(ع)چه در دوران حضرت مهدی (ع)، امام را یاری نخواهد کرد.

 ۳. از نشانه‌ها و آثار ایمان حقیقی آن است که حق را گر چه به زیان شما باشد بپذیرید.

  ۴.هیئات مذهبی پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱. ایستادگی و مقاومت آزادگان سرافراز ما در طول سالهای سخت اسارت، ملت ما را روسفید و سربلند کرد.

۲. ترکیب،آرایش و چینش کابینه دولت سیزدهم نشان میدهد با رویکردی کارکردی و عملکردی انتخاب شده‌اند.

۳. چیزی که امروز برای همه ما عمو ماً وبرای مسئولین خصوصاً لازم است ! شناخت وظیفه و عمل کردن به وظیفه است.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

اولین جمعه ماه محرم است ماه پیوند با عاشورا و پیوند با ابا عبدالله(ع)!ماهی که شیعه و مسلمانان مفتخر است که در کلاس تربیت حسینی شرکت می‌کنند صدها منبر وجلسه به نام و یاد ابا عبدالله(ع) برگزار می‌شود.یکی از افتخاراتی که در واقع ما در زندگی داریم و یکی از پشتوانه‌های قوی که شیعه را از خطرات محفوظ کرده همین ارتباط با ابا عبدالله و عاشورا است.

 ابتدا فرارسیدن این ایام را به محضر مبارک امام عصر مقام معظم رهبری وشما عزیزان تسلیت وتعزیت عرض میکنم.

حادثۀ عاشورا و قیام سیدالشهدا (ع) جامعیتی مانند جامعیت قرآن دارد. قرآن کتابی است که هر قشری، هر فکری و در هر سنی می‌تواند بهره ببرد و برای همه درس‌ها دارد و درس‌آموز است.

قیام عاشورا و سیدالشهدا نیز همین گونه است، حادثه عاشورا، حادثۀ دیروز و امروز و فردای ماست و ما با آن کار داریم. معروف و مشهور این است که وجود مقدس سیدالشهدا (ع) ۷۲ یار داشتند که از کودک ۶ ماهه تا پیرمرد ۹۰ ساله در بین یاران حضرت دیده می‌شود. اینکه می‌­گویم ماجرای امام حسین (ع) و عاشورا جامعیت دارد، یعنی در بین اصحاب حضرت، افرادی کلبی، مسیحی و عثمانی‌مذهب بودند؛ یعنی کسانی در بین اصحاب حضور داشتند که اصلاً با فلسفه امامت آشنا نبودند. نقل شده که زهیر بن قین عثمانی‌مذهب بود، به جایی رسید که فرماندۀ سمت راست سپاه سیدالشهدا شد. خیلی عجیب است. یکی از شهدای کربلا ایرانی است؛ یکی از این ۷۲ نفر زن است.

می‌گویند در کربلا تنها سه زن به میدان رزم رفتند، «بحریه بنت مسعود خزرجی»، «مادر وهب بن عبدالله کلبی» و هانیه همسر وهب. به دستور امام دو نفر از این سه نفر از میدان خارج شدند، اما هانیه به شهادت رسید.

هانیه یا همان «ام وهب بنت عبد» در میان شخصیت‌های کربلا به عنوان تنها زن شهید این روز به شمار می‌رود. او نوعروس «وهب بن عبدالله کلبی» بود؛ مسیحی تازه مسلمان شده‌ای که در واقعه عاشورا حدود هفده روز از ازدواجشان نگذشته بود.روز هشتم محرم با همسرش به خیمه امام حسین (ع) آمد و دو روز مسلمان بود و بعد به شهادت رسید.

درس اول حق محوری و حق مداری

کسی که از حق و حقیقت فراری باشد، چه در دوران امام حسین (ع)، چه در دوران حضرت مهدی (ع)، چه دوران امام رضا و … باشد، امام را یاری نخواهد کرد. در حادثه عاشورا امام حسین (ع) یکی از محورهایشان حق­‌محوری است، لذا در یکی از منزلگاه‌ها امام حسین (ع) رؤیایی دیدند و آیه استرجاع خواند. در این هنگام حضرت علی ­اکبر پرسید پدر جان «لِمَن استُرجِعتَ؛ چرا آیه استرجاع می‌­خوانید؟» این آیه برای مصیبت بزرگ است؟ حضرت فرمود هاتف را دیدم که می­‌گوید این کاروان دارد به سمت مرگ می­‌رود، مرگ هم به دنبالشان می­‌آید.

حضرت علی­ اکبر فرمود: «أَ لَسْنَا عَلَی‏ الْحَق‏» مگر ما بر حق نیستیم؟ دیگر چه ترسی از مرگ داریم؟ حضرت فرمود بله ما بر حق هستیم بعد حضرت علی ­اکبر فرمود: «إِذاً لَا نُبَالِی أَنْ نَمُوت» ‏، حالا که ما بر حق هستیم هیچ ترسی از مرگ نداریم. کسی که دنبال حق و حقیقت باشد، امام را یاری می­‌کند.

قال امام صادق علیه السلام:إنّ مِنْ حقیقَهِ الایمان أنْ تُؤْثِرَ الْحَقَّ وَاِنْ ضرّک عَلَی الباطل وَإنْ نَفْعَک، وَأنْ لا یجوز مَنطِقُکَ عِلْمَکَ»؛(بحار/ ج ۶۷/ ص ۱۰۶(

از نشانه‌ها و آثار ایمان حقیقی آن است که حق را گر چه به زیان شما باشد بپذیرید و باطل را گرچه به سود شما باشد نپذیرید.

همان‌گونه که به حسب ظاهر، کعبه قبله مسلمانان و مطاف زایران است، از نظر باطن هم هر انسانی، قبله و مطافی دارد و قبله هر کسی، هدف خاصّ اوست که برای نیل به آن هدف، به سمت آن حرکت می‌کند

قبله کسانی که خود مدار و خودمحورند، منافع شخصی آنهاست. قرآن کریم از انسان خود محور، به ﴿فمنهم ظالم لنفسه﴾( سوره فاطر، آیه ۳۲)یاد کرده و در تعبیرات روایی آمده است که او «یَحْوُمُ حَوْم نَفسه (بحار، ج ۲۳، ص ۲۱۴( چنین کسی بر خود ستم کرده است؛ زیرا قبله اصلی خود را نشناخته و مطاف و مدار اصیل خویش را نیافته است.یکی از نکات اساسی این است که باید حق را از باطل بازشناخت وگرنه باطل به صورت حق‌نما جلوه می‌کند؛ زیرا جهان آمیزه‌ای از حق و باطل است و باطل با فریب و نیرنگ، همواره خود را حق مطلق نشان می‌دهد.

سى هزار نفر در کربلا بر ضد سیدالشهداء گرد آمدند که همه خود را از این امت می‌پنداشتند و همه با ریختن خون او به‏ خدا تقرب مى ‏جستند.

 از روى ستم و تجاوز و دشمنى حضرت را به شهادت رساندند.چون می‌گفتند یزید خلیفۀ پیامبر(ص) است و حسین بن علی(ع) بر او خروج کرده، باید با او جنگید.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

در خطبه دوم چند تا مطلب عرض میکنم:

مطلب اول : ۲۶ تیرماه رو داریم سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی

ایستادگی و مقاومت آزادگان سرافراز ما در طول سالهای سخت اسارت، ملت ایران را روسفید و سربلند کرد

بهترین، فداکارترین، پاکترین، با اخلاص‌ترین و ارزشمندترین فرزندان یک ملت، کسانی هستند که در مواقع سختی، فداکاری میکنند، از خود ایستادگی نشان میدهند و از آبروی کشور، استقلال و هویت ملی خویش دفاع میکنند و اینها در ایران اسلامی، همان جوانان فداکاری هستند که با ایستادگی در مقابل دشمن، برای ملت خود افتخار و سربلندی به ارمغان آوردند.

مقاومت و پایمردی آزادگان در شرایط سخت زندانهای رژیم بعث عراق موجب سرافرازی هر چه بیشتر ملت ایران در دنیا شد.

درمقابل زور و جلوه های گوناگون آن دل نباختند،‌ خداوند متعال را فراموش نکردند ،‌ امام ،‌ ملت، انقلاب و کشور را از یاد نبردند و خداوند نیز نتایج شیرین صبر ومقاومت را به آنها چشاند.

اشاره ای به تاسوعا وعاشورای حسینی

در مباحث مربوط به عاشورا، سه بحثِ عمده وجود دارد:

یکی بحث علل و انگیزه‌های قیام امام حسین علیه‌السّلام است، که چرا امام حسین قیام کرد؛که در این زمینه صحبتهاو کتابهای مفصلی به رشته تحریر در آمده است .

بحث دوم، بحث درسهای عاشوراست که یک بحث زنده و جاودانه و همیشگی است و مخصوص زمان معیّنی نیست. درس عاشورا، درس فداکاری و دینداری و شجاعت و مواسات و درس قیام للَّه و درس محبّت و عشق است. یکی از درسهای عاشورا، همین انقلاب عظیم و کبیری است که حضرت امام (ره) با حمایتهای مردم به وجود آوردند.

بحث سوم، درباره‌ی عبرتهای عاشوراست که مخصوص زمانی است که اسلام حاکمیت داشته باشد. حداقل این است که بگوییم عمده این بحث، مخصوص به این زمان است؛ یعنی زمان ما و کشور ما، که عبرت بگیریم.

چطور شد جامعه اسلامی به محوریّت پیامبر عظیم‌الشّأن، آن عشق مردم به او، آن ایمان عمیق مردم به او، آن جامعه سرتاپا حماسه و شور دینی ، همین جامعه ساخته و پرداخته، همان مردم، حتّی بعضی همان کسانی که دوره‌های نزدیک به پیامبر را دیده بودند، بعد از پنجاه سال کارشان به آن‌جا رسید که جمع شدند، فرزند همین پیامبر را با فجیعترین وضعی کشتند!؟ انحراف، عقبگرد، برگشتن به پشت سر،

ما هم اگر دقّت نکنیم، اگر مواظب نباشیم، اگر خودمان را آن‌چنان که باید و شاید، در این راه نگه نداریم، ممکن است آن سرنوشت پیش بیاید. عبرت عاشورا، این‌جاست.

در سوره مبارکه حمد هست که وقتی که انسان به پروردگار عالم عرض میکند «اهدنا الصّراط المستقیم»  ما را به راه راست و صراط مستقیم هدایت کن – بعد این صراط مستقیم را معنا میکند: «صراط الّذین انعمت علیهم» راه کسانی که به آنها نعمت دادی. خدا به خیلیها نعمت داده است؛ به بنی اسرائیل هم نعمت داده است: «یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی الّتی انعمت علیکم». نعمت الهی که مخصوص انبیا و صلحا و شهدا نیست: نعمت داده شده‌اند.

کسانی که نعمت داده شده‌اند، دوگونه‌اند:

یک عدّه کسانی که وقتی نعمت الهی را دریافت کردند، نمیگذارند که خدای متعال بر آنها غضب کند و نمیگذارند گمراه شوند. اینها همانهایی هستند که شما میگویید خدایا راه اینها را به ما هدایت کن

یک دسته هم کسانی هستند که خدا به آنها نعمت داد، اما نعمت خدا را تبدیل کردند و خراب نمودند. لذا مورد غضب قرار گرفتند، گمراه شدند.

در روایتی از امام صادق علیه‌السّلام نقل شده است که فرمود: «فلما ان قتل الحسین صلوات‌اللَّه‌علیه اشتدّ غضب اللَّه تعالی علی اهل الارض» وقتی که حسین علیه‌السّلام کشته شد، غضب خدا درباره مردم شدید شد. معصوم است دیگر. بنابراین، جامعه مورد نعمت الهی، به سمت غضب سیر میکند؛ این سیر را باید دید. خیلی مهمّ است، خیلی سخت است،

اشاره ای به معرفی کابینه توسط ریاست محترم جمهوری

ترکیب،آرایش و چینش کابینه دولت سیزدهم تقریبا میانه‌رو و غیرسیاسی هستند و بیشتر با رویکردی کارکردی و عملکردی انتخاب شده‌اند. که امید است مجلس یازدهم نیز همراستا با تحولات و انتظارات جامعه، در مسیر تشکیل سریع دولت حرکت کند،و ان شاءآلله دولتی متخصص، ولایت‌مدار و انقلابی روی کار آید.

اما دولت آقای رئیسی مشکلات بسیاری پیش‌رو دارد؛عوامل این مسائل و مشکلات را به‌لحاظ اقتصادی می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد؛

یکی مسائل اقتصادی ناشی از تحریم‌هاست !

مسأله بعدی که عامل مشکلات اقتصادی در کشور ماست،موضوعی ریشه‌دار است و آن هم مسائل ساختاری اقتصاد ما است که سوء‌مدیریت‌ها را دربر می‌گیرد و ساختارهای ناصحیحی است که امکان توسعه اقتصادی را در کشور مختل کرده است.که باید به شکل اساسی متحول شود

مسئله سوم هم مسئله اشتغال ومسکن و تورم است که آقای رئیسی اعلام کرده‌اند که سالانه یک میلیون شغل و یک میلیون مسکن ایجاد می‌کنند

لذا باید  افرادی به کار گرفته شوندکه  از جان و دل تلاش کنند تا بتوانند مسأله تورم، تحریم و هم چنین موضوع کرونا را حل کنند

اشاره ای هم به سخنرانی مقام معظم رهبری در خصوص عزاداری‌های ماه محرم

سال‌ها از واقعه خونبار عاشورای سال ۶۱ هجری می‌گذرد اما جوشش خون غیرت دینی در رگ‌های شیعیان و همه آزادیخواهان جهان هر سال افزون‌تر می‌گردد، چراکه حرارت قلوب مومنین در عزای اشرف اولاد آدم هیچگاه به خاموشی و سردی نخواهد گرایید. همانگونه که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند مجالس عزای حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام مایه برکت و جلب رحمت الهی است و ملت و کشور به این مجالس با برکت احتیاج دارد، اما در برگزاری آن‌ها باید شیوه‌نامه‌ها با کمال دقت و شدت مراعات شود و نگذاریم تا مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود.

هیئات مذهبی که از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا پیش تازانه در خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس بوده اند ، لازم است تا با رعایت  کامل پروتکل های ابلاغی  و فاصله گذاری در مجالس حسینی در سطح   شهرستانها و اقصی نقاط  کشور شیوه نامه های ابلاغی را با دقت و نظارت بیشتری مورد اهتمام و دقت قرار دهند  و خادمین هیئات و بانیان مجالس کارگروه ها و کمیته های  ناظرین و بازرسین در سطح شهرستان بخش با دقت مجالس را رصد کنند.تاکید می‌کنم، همزمان با برگزاری باشکوه مجالس حسینی، رعایت کامل پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی با دقت در دستور کار  مراسمات و مجالس باشد تا با حفظ جان مردم و عزاداران عزیز  بهانه ای هم دست معاندین و مخالفین داده نشود.

مطلب پایانی

در یکی دوروز گذشته سفیر جدید انگلیس به سفارت روسیه درتهران رفته و در همان محلی که روزولت، چرچیل و استالین در سال ۱۳۲۲، کنفرانس تهران را بدون اطلاع ایران برگزار کردند، با سفیر روسیه عکس یادگاری گرفته است.

لازم است بدانند که سال ۲۰۲۱، سال ۱۹۴۱ نیست! مردم ایران نشان داده‌اند از جمله درطول مذاکرات برجام – که سرنوشت آن‌ها هرگز نمی‌تواند برآمده از تصمیمات سفارت‌های خارجی یا قدرت‌های خارجی باشد.سفیر تازه کار انگلیس نسبت به رفتار ناشایست وغیردیپلماتیک خود، باید به شدت تنبیه شود(تکبیرنمازگزاران)

‏صندلی خالی آمریکا بین سفرای روسیه و انگلیس، گویای خیلی چیزهاست. ساده ترینش آنکه در دوران پس از انقلاب، هرکس پایش را از گلیمش برای ملت ایران درازتر کند صندلیش خالی می شود. حالا این دو هم خود دانند. وزارت خارجه البته باید هر چه سریعتر به مسئولیت خود عمل کند.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --