اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: ایران باید با هوشیاری و کیاست انقلابی ضمن گرفتن بهانه از دشمن، وارد میدان مذاکره شود

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: ایران باید با هوشیاری و کیاست انقلابی ضمن گرفتن بهانه از دشمن، وارد میدان مذاکره شود

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهروکهریزک نماز پر شکوه جمعه،اینهفته دهم تیر ماه ۱۴۰۱مصادف با اول ذی الحجه ۱۴۴۳به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:
  1. ۱٫ بسیاری از مشکلات جامعه به علت عدم صبر و تحمل افراد است
  2. علم یکی از مهمترینها در ارزش‌گذاری کرامت و شرافت انسانی است.
  3. امام صادق علیه السلام فرموند: همه علم مردم را در چهار چیز یافتم.
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱٫با  هوای نفس و خطورات نفسانی مبارزه کن، همان‌طور که با دشمنت مبارزه می‌کنی!

۲٫ماجرای ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) دارای نکاتی است که توجه به آن سعادت اخروی به دنبال دارد

  1. ایران باید با هوشیاری و کیاست انقلابی ضمن گرفتن بهانه از دشمن، وارد میدان مذاکره شود.
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما عزیزان نماز گزار را توصیه میکنم به تقوای الهی

موضوع بحث ما پیرامون اهداف زندکی از دیدگاه امام صادق (ع)بود ۱۳هدف را عرض کردم:

۱۴- «طَلَبْتُ فَرَاغَ الْقَلْبِ» قلب دائم مشغول است .دنبال راحتی فکر و ذهنم بودم.«فَوَجَدْتُهُ فِی قِلَّهِ الْمَال‏» دیدم راهش در این است که مالم را کم کنم.

 مردم ذاتاً تمایل به رفاه و آسایش دارند و بسیاری از مردم برای رسیدن به این رفاه، درآمد بیشتر و کسب پول را روشی برای آسایش خود و خانواده می‌دانند.

کَثْرَهُ الْمالِ تُفْسِدُ القُلوبَ و تُنْشِی ء الذُّنُوبَ؛ مال فراوان دل ها را فاسد می کند و منشأ گناهان است

۱۵٫طَلَبْتُ عَزَائِمَ الامُورِ» دنبال این بودم به دست من یک کار مهمی صورت بگیرد.در زندگی دنبال این بودم یک کار بزرگی بکنم. «فَوَجَدْتُهَا فِی الصَّبْرِ» راهش را در صبر یافتم. هیچ کار بزرگی در تاریخ رخ نداده مگر در سایه استقامت.

 بسیاری از مشکلات جامعه به علت عدم صبر و تحمل افراد است، لذا اگر در برابر حوادث مختلف مقداری صبر داشته باشیم، قطعا بسیاری از مشکلات نیز قابل حل خواهد بود. وقتی ما زندگی انسان‏های بزرگ را می‏خوانیم می‏بینیم که آنها در نتیجه همین صبر و استقامت بر قله عظمت رسیدند.صبر، غیر از سکوت است. صبر، عبارت است از وادارکردن نفس به فرمان خدای سبحان که بهترین عامل پیروزی در برخورد با مشکلات است.

 امام على علیه السلام : الصَّبرُ مِفتاحُ الدَّرْکِ{ بحار الأنوار: ۷۸/۴۵/۴۶}شکیبایى ، کلید رسیدن به مطلوب است .

۱۶- «طَلَبْتُ الشَّرَفَ» در زندگی دنبال این بودم که شرافت پیدا کنم، «فَوَجَدْتُهُ فِی الْعِلْم‏» انسانی شریف است که عالم است

شکی نیست که علم یکی از مهمترینها در ارزش‌گذاری کرامت و شرافت انسانی است. به این معنا که اگر بخواهیم مؤلفه‌هایی برای ارزش‌گذاری انسان از غیر انسان بیان کنیم، عنصر علم در کنار تقوا و ادب و اخلاق یکی از مهمترین‌هاست

اما علم دارای شاخه های و فروعات متعددی است ،که نمی‌توان به سادگی همه آن را در مدت عمر تحصیل کرد و عالم به همه علوم شد. پس چه کنیم که در این مدت کوتاه عمر، علومی را فعلیت و ظهور بخشیم که در شرافت و کرامت آدمی نقش مستقیم و تأثیرگذاری دارد؟
در پاسخ به این پرسش امام موسی کاظم(ع) می‌فرماید:

وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ کُلَّهُ فِی أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّکَ وَ اَلثَّانِی أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِکَ وَ اَلثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْکَ وَ اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا یُخْرِجُکَ مِنْ دِینِکَ .الکافی  ,  جلد۱  ,  صفحه۵۰  

امام صادق علیه السلام فرموند: همه علم مردم را در چهار چیز یافتم: اول اینکه پروردگار خود را بشناسی. دوم اینکه بدانی با تو چه کرده(بخلقت موزون و حکیمانه ات و نعمت عقل و حواس و ارسال رسل و انزال کتب پی ببری)سوم اینکه بدانی او از تو چه خواسته است، چهارم اینکه بدانی چه چیز ترا از دینت خارج کند(گناهان و موجبات شرک و ارتداد را بشناسی). (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۲۸)

۱۷- «طَلَبْتُ الْعِبَادَهَ» در زندگی دنبال عبادت بودم، «فَوَجَدْتُهَا فِی الْوَرَعِ‏» دیدم بهترین عبادت فاصله گرفتن از گناه است. پرهیزگاری است. گناه نکن، این بهترین نماز است. خودش یک نوع اطاعت است.

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:
ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

پنج‌شنبه ۷ ذی‌الحجه شهادت حضرت امام محمدباقر(ع)در سال (۱۱۴ ق) است لذا سفارش به تقوا را به روایتی از زبان امام باقر اشاره میکنم:

ازامام محمّد باقر(ع)در  عیون اخبار الرضا۲،ص۵۱.روایت شده که فرمودند:: «جَاهِدْ هَوَاکَ‏ کَمَا تُجَاهِدُ عَدُوَّک‏»

حضرت می‌فرمایند: با  هوای نفس و خطورات نفسانی مبارزه کن، همان‌طور که با دشمنت مبارزه می‌کنی!

مثلاً اگر بدانی که فلان دشمن را داری، مگر مدام مراقبت و مواظبت نمیکنی؟! مگر با او مبارزه نمی‌کنی؟! شما اجازه می‌دهید کسی بیاید و کشور شما را اشغال کند؟! اجازه نمی‌دهید، مانند هشت سال دفاع مقدّس که متجاوزین را گرفتار کردید. حالا حضرت می‌فرمایند: در مقابل هواهای نفسانی خودت هم باید مجاهدت کنی.

جمعه ۱ ذی‌الحجه روز ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س)روز ازدواج

ماجرای ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) دارای نکات بسیار جالبی است که اگر زوج های جوان خواهان سعادت راستین در زندگی هستند با درس گرفتن از این زندگی آسمانی میتوانند به یک سعادت اخروی دست پیدا کنند.

 ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) ، از امتیازاتی است که رسول اکرم (ص) بر آن مباهات می‌کردند.

در جریان ازدواج آن دو بزرگوار که به فرموده حضرت رسول (ص) خداوند فاطمه را به ازدواج علی درآورد نکات بسیار مهم آموزشی و الگویی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به کفو و همتا بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، دوری از اشرافی گری و تجملات، سخت نگرفتن بر همدیگر، ……

شنبه ۱۱ تیر ۲ ذی‌الحجه شهادت عالم مجاهد آیت‌اللَّه “محمد صدوقی” چهارمین شهید محراب

درباره مرحوم آیت الله شهید صدوقی گفتنی بسیاراست وفضایل اخلاقی و معنوی و روحی و فکری ایشان شایسته آن هست که درباره‌اش ساعتهای متوالی بحث شودسیاستمداری مقتدر و روحانی مبارز بود که توانست با بهره‌گیری از اندیشه‌های بزرگان دین به مبارزه با نفوذ فرهنگی بیگانگان بپردازد همت بلند، شجاعت، صداقت، تواضع، محبت، همراهی و همدلی و همکاری آن بزرگ مرد با مردم از خصوصیات بارز حضرت آیت الله صدوقی است.

اشاره ای به سفر مسؤول سیاست اروپا به ایران داشته باشم.

 در روزهای گذشته مسؤول سیاست اروپا وارد ایران شدو بسته پیشنهادی تازه‌ای را از سوی آمریکا برای حل و فصل اختلافات در مذاکرات وین  به تهران ارائه کرده است.

یکی دو نکته عرض کنم:

نکته اول : از طرفی قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با نقش‌آفرینی مشترک آمریکا و اروپا صادر میشود واز طرفی  بسته پیشنهادی باز هم از طرف آمریکا میفرستند حاکی از مصداق عینی  بازی غیر حقوقی و نامتوازن است.

نکته دوم: زمزمه خروج سپاه از لیست تروریستی و تحریم ،گشایش سفارتخانه‌های عربستان و ایران در دو کشور، ورود مجدد ایران به عرصه نفت و گاز جهانی و اخبار دیگری در این زمینه به گوش میرسد آمریکا می‌خواهد چنین وانمود کند که اکنون ما همه‌گونه در میدان هستیم و برای مذاکره آماده‌ایم.

اما چرا؟؟؟آقای بایدن در آستانه سفر به عربستان و نیز انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در آمریکا نیاز به کسب آبروی بیشتر دارد و نمی‌خواهد در برابر جمهوریخواهان کم بیاورد.از طرفی تداوم جنگ اوکراین و آشفتگی بازار انرژی اورا وادار به یک سری تحرکات دیپلماتیک کرده است.

که البته ایران باید با هوشیاری و کیاست انقلابی ضمن گرفتن بهانه از دشمن، وارد میدان مذاکره شود و تنها و تنها ازمذاکرات باید رفع تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی مردم و اجرای تعهدات دیگر را مطالبه کند.

اشاره به استفتایی از رهبر انقلاب درباره نرخ مصوب افزایش اجاره‌بها

در پی مصوبه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران ۳ قوه در خصوص تعیین حداکثر افزایش اجاره‌بها در هر سال تا سقف ۲۵ درصد در تهران و ۲۰ درصد در شهرهای سراسر کشور، استفتائی از محضر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای صورت گرفت.

 سؤال این است که اگر صاحب‌خانه به این میزان افزایش راضی نباشد و قصد افزایش بیشتر اجاره‌بها و ودیعه را داشته باشد و مستاجر هم بنا به این قانون، ترک منزل نکند و صاحب‌خانه ناراضی و غصب کرده بخواند، مستاجر چه باید کند؟ آیا واجبات مانند نماز در این خانه درست است؟

اگر حکومت اسلامی، مقرراتی گذاشت همه باید عمل کنند

پاسخ : به طور کلی اگر حکومت اسلامی با ملاحظه مصالح عمومی کشور، مقرراتی را اعلام کردند، همه باید عمل کنند و مستاجر اگر می‌تواند با موجر مصالحه نماید و در صورتی که چاره‌ای ندارد، سکونت او در آن با پرداخت اجاره براساس قانون، اشکال ندارد و نماز و روزه صحیح است.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورخمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --