اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / به مناسبت هفته قوه قضائیه آئین تجلیل از قضات بخش کهریزک برگزارشد

به مناسبت هفته قوه قضائیه آئین تجلیل از قضات بخش کهریزک برگزارشد

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهروکهریزک وروابط عمومی بخشداری کهریزک ، به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضائیه و سالگرد شهادت آیت اله دکتر بهشتی آئین تجلیل از قضات بخش کهریزک با حضور زمانی فرماندار ویژه شهرستان ری ،حجت الاسلام و المسلمین استیری امام جمعه باقرشهر و کهریزک ، نوفرستی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری، قاسمی زاده رئیس دادگستری شهرستان ری، پیرسرایی رئیس حوزه قضائی بخش کهریزک، امین بابایی بخشدار کهریزک، علی کلهر شهردار کهریزک، محسن قضاتلو شهردار باقرشهر، دیگر قضات بخش کهریزک و دهیاران برگزار شد.

ابتدا امین بابایی بخشدار کهریزک ضمن خیر مقدم وگرامیداشت یاد وخاطره شهدای والامقام هفتم تیر گفت: هفته قوه قضاییه را به کلیه پرسنل این قوه تبریک می گویم و امیدوارم تمامی این عزیزان با مغتنم شمردن فرصت خدمتگزاری به مردم ولایی و شریف شهرستان ری، در راستای ایفای رسالت خطیر دستگاه قضا و صیانت از آرمان های مقدس شهدا کوشا و موفق باشند.

وی افزود: تحقق عدالت و قسط و بناکردن حکومتی بر مبنای دادگستری و تحکیم پایه های عدل در جامعه از مهم ترین اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی است، امر خطیری که علاوه بر مسئولیت افراد جامعه در سطح کلان بر عهده قوه قضائیه گذاشته شده است.

حمید زمانی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری در آیین تجلیل از قضات بخش کهریزک گفت: دولت مردمی آیت الله رئیسی دولتی است که در گذشته اجرای عدالت و فسادستیزی در قوه قضائیه را سرلوحه کار خود قرارداده است و این دولت با هیچ شخص یا ارگانی رودربایستی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین استیری ضمن تبریک بمناسبت هفته قضائیه گفت:

بشر موجودی اجتماعی است، ولی نوع فکر وعمل همه افراد بشر یکسان نیست. به ناچار در درگیری ها یا اختلاف سلیقه ها، داوری و محاکمه ضرورت می یابد. در جوامع انسانی، در حدی  تعارض وجود دارد که سبب بالندگی و پویایی جامعه می شود، ولی اگر تعارض از مرز خود فراتر رفت، به عنوان آسیب بزرگ اجتماعی، ضربه های مهلکی بر پیکر اجتماع وارد می سازد. لذا لازم است که همواره افرادی در پست ها و موقعیت های گوناگون، تعارض های بیمارگونه و آسیب زا را در جامعه، شناسایی و آنها را فوری حل کنند یکی از شغل هایی که می تواند در این زمینه مؤثر و راه گشا باشد، قضاوت است.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در بخشی از نامه خود به مالک اشتر(نامه ۵۳ نهج البلاغه) بحث مهمی درباره قضات بیان داشته، نخست می فرماید: (سپس از میان رعایای خود برترین فرد را نزد خود برای قضاوت در میان مردم برگزین)؛ «ثُمَّ اخْتَرْ لِلْحُکمِ بَینَ النَّاسِ أَفْضَلَ رَعِیتِک فِی نَفْسِک». این تعبیر می رساند که در مورد قضات حتماً باید به سراغ برترین ها رفت، چرا که مسأله قضاوت امری بسیار سنگین، حساس و سرنوشت ساز است که تنها برترین ها می توانند آن را سر و سامان بخشند.

 تعبیر به «اخْتَرْ» نشان می دهد که قضات با آرای مردم ـ آن گونه که در بعضی کشورهای امروز رایج است ـ انتخاب نمی شوند، بلکه زمامدار و رهبر آنها را مستقیماً یا به وسیله افراد مورد اعتماد خود برمی گزیند، زیرا مسأله صلاحیت قضایی چیزی نیست که مردم بتوانند درباره آن داوری کنند و رأی بدهند. آن گاه دوازده صفت برای آنها برمی شمارد

؛ «مِمَّنْ لاَتَضِیقُ بِهِ الاُْمُورُ». کسی که امور مختلف وی را در تنگنا قرار ندهداشاره به اینکه آگاهی آنها درباره مسائل مختلف و قوانین اسلام و شناخت موضوعات در حدی باشد که هر مسأله پیچیده ای پیش آید راه حل آن را بدانند و در تنگنا قرار نگیرند. به سخن دیگر هم به احکام شرع واقف باشد و هم در تشخیص موضوع آگاه تا بتواند رد فروع به اصول و استخراج فروع از اصول کند و این وصف تنها در مجتهدان مبرّز وجود دارد.

گاهی با توجه به تهدیدات و آسیب‌ها قاضی باید در لحظه تصمیم بگیرند لذا لازم است قضات همه لایه های اجتماعی و قوانین کیفری و حقوقی را بشناسند و بدانند چگونه رفتار کنند و در مسیر احقاق حقوق مردم قاطع و جدی باشند.

برخورد مخالفان و خصوم با یکدیگر او را به خشم و لجاجت وا ندارد)؛ «وَ لاَتُمَحِّکهُ الْخُصُومُ». یعنی آن چنان سعه صدری داشته باشد که اگر گاهی طرفینِ دعوا در محضر او به نزاع و جنجال برخیزند از کوره در نرود و حکم عادلانه الهی را درباره آنها هرچند جسور و بی ادب باشند صادر کند.(قضیه حضرت امیر و عمربن عبدوود)

کسی که در لغزش و اشتباهاتش پافشاری نکند)؛ «وَ لاَیتَمَادَی فِی الزَّلَّهِ». به یقین افراد لجوج هنگامی که مرتکب خطایی شوند و متوجه گردند، به آسانی حاضر نیستند مسیر خود را تغییر داده و به سوی راه راست و صراط مستقیم باز گردند و همین سبب می شود داوری های آنها ظالمانه و غیر واقعی باشد آن هم ظلمی از روی عمد که غیر قابل بخشش است.

هنگامی که خطایش بر او روشن شود بازگشت به سوی حق بر او مشکل نباشد)؛ «وَ لاَیحْصَرُ مِنَ الْفَیءِ إِلَی الْحَقِّ إِذَا عَرَفَهُ». این وصف در واقع چهره دیگری از عدم لجاجت است و یا به تعبیری دیگر نتیجه آن است. انسانی که لجوج نباشد هنگامی که حق برای او روشن شود به راحتی به سوی حق باز می گردد و تمام آثار خطای خود را اصلاح می کند. به سخن دیگر کسی که شجاعت پذیرش خطا و اصلاح اشتباه خود را داشته باشد و این گونه شجاعت از مهم ترین شاخه های این فضیلت انسانی است.

 «وَ أَقَلَّهُمْ تَبَرُّماً  بِمُرَاجَعَهِ الْخَصْمِ». بسیار می شود که ارباب دعوا هر کدام دلایلی برای خود دست و پا می کنند و پی در پی برای قاضی مزاحمت فراهم می سازند. قاضی اگر کم حوصله باشد آنها را طرد می کند و چه بسا دلایل واقعی با این کار مکتوم می ماند؛ ولی اگر پرحوصله باشد و ناراحت نشود حق بهتر به حق دار می رسد. قاضی باید به طرفین دعوا به مقدار کافی مجال دهد تا آنچه در توان دارند برای اثبات ادعای خود عرضه کنند.

آقای نوفرستی دادستان شهرستان ری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یاران باوفایش گفت: آیت اله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش از ذخایر انقلاب بودند و قطعا فردای قیامت اثر مجاهدت قضات مشخص خواهد شد و خداوند بهترین مزد را به آنان بدهد.

دادستان شهرستان ری گفت: عدالت بالاترین منزلت اجتماعی و یکی از اهداف اصلی رسل و رسالت می باشد و تمام فلسفه رسالت اجرای عدالت است.

نوفرستی با توجه به حواشی بوجود آمده در کشور گفت: عدالت بخاطر گذاشتن هر چیزی در موضع خودش بسیار بالاتر از جود، سخاوت است و سرمنشا همه زندگی امامان و پیامبران عدالت است و با توجه به حواشی بوجودآمده جامعه و مردم احساس کنند که عدالت اجرا نمی شود اما قضات با حجم کاری بالایی که دارند تمام تلاششان کاهش آسیب های اجتماعی است.

لازم به ذکر است پس از برگزاری این مراسم و با حضور مسئولان یاد شده غبارروبی و گلباران مزار شهید آیت اله بهشتی و شهدای ۷۲ تن در بهشت زهرا(س) صورت گرفت.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --