اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک :بعد از امام رضا(ع) شیعه ظرفیت پیدا کرد و معرفت نسبت به امامت و ولایت در بین مردم بالا رفت

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک :بعد از امام رضا(ع) شیعه ظرفیت پیدا کرد و معرفت نسبت به امامت و ولایت در بین مردم بالا رفت

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر وکهریزک ،نماز دشمن شکن جمعه  بیست و چهارم شهریور ماه ۱۴۰۲ مصادف با بیست نهم صفرالمظفر  ۱۴۴۵  به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱٫اهداف امام رضا(ع) از آمدن به ایران چه بود؟

۲٫وقتی امام رضا ولایتعهدی را پذیرفتند، عده ای که نتوانستند تحلیل درستی داشته باشند دچار ریزش شدند.

۳٫ امام رضا (ع) باورود به ایران دو هدف را دنبال میکردند.

هدف اول:حضرت، ایران را به یک پایگاه برزگ برای شیعه تبدیل کردند.

هدف دوم: گسترش معارف امامت و ولایت بود 

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . ائمه اطهار ع، به دو صورت و به دو مرحله ترور می‌شوند و به شهادت می‌رسند: ترور شخصی و ترور شخصیتی.

۲. امام زمان فرمودند:شیعیان جاهل و احمق که بال پشه از دین‌داری آنان محکم‌تر است، ما را آزار می‌دهند.

۳٫ضمن اعلام همدردی با مردم لیبی ومراکش ازنهادهای بین‌المللی میخواهیم که نسبت به رفع مشکلات اقدام سریع داشته باشند

مشـــــــــــروح خطبـــــــــــه اول:

أعوذ باللــــــه من الشیطان الرجیــــــم      بِسْـــــمِ اللَّــــهِ الرَّحْمـــنِ الرَّحیــــــمِ

عبادَ الله اوصیکُم و نَفسی بِتَقوَی الله فی السر والعلانیه

با توجه به اینکه در آستانه شهادت  هشتمین امام همام حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) هستیم موضوع بحث ما در خطبه اول پیرامون این سؤال است که اهداف امام رضا(ع) از آمدن به ایران چه بود؟آمدن امام رضا به ایران چه برکاتی داشت؟

در رابطه با امام حسین (ع) هم این سؤال مطرح شده و پاسخ آنهم از زوایای مختلف گفته شده که چرا امام حسین به کربلا آمدند؟چرا قیام کردند ؟ چرا اهل بیت و زن فرزند را با خود آوردند؟

در رابطه با وجود نازنین امام رضا هم این سؤال مطرح میشود که چرا به ایران آمدند ؟ چرا ولایتعهدی را پذیرفتند؟چرا هجرت کردند؟

در پاسخ  گفته شده دلیل هجرت حضرت این بود که ولایتعهدی مامون را پذیرفته اند. عده ای که جلوتر از امام می رفتند آمدند و گفتند شما چرا جانشینی و ولایتعهدی مامون را پذیرفتید؟ پدر اوهارون الرشید  پدر شما رابه شهادت رسانده ! عده ای هم که نتوانستند تحلیل درستی داشته باشند دچار ریزش شدند.

حضرت چند کار انجام دادند که نشان بدهند دنبال ولایتعهدی نیستند

اول:حضرت ابتدا ولایتعهدی را نپذیرفتند می خواستند نشان بدهند که به زور می خواهد ولایتعهدی را به ایشان بسپارند.

دوم:امام رضا علیه السلام باز هم برای اینکه به مردم بفهمانند که ایشان را مجبوری به این امر فرا خوانده اند هنگام آمدن گریه کردند و فرمودند: این مسافرت تلخ است و آخرش به شهادت من منجر می شود.

سوم:وقتی هم که به ایران آمدند باز هم مامون به ایشان گفت: باید خلافت را بپذیری وگرنه کشته می شوی. حضرت به او فرمودند: خلافت و ولایت از جانب خدا است پس او باید بدهد. اگر هم که غصب کرده ای که نمی توانی چیزی را که غصب کرده ای را به من بدهی.

چهارم:حضرت فرمودند: به یک شرط قبول می کنم. مامون خوشحال شد و گفت: هر شرطی باشد آن را قبول می کنم. امام رضا علیه السلام فرمودند: ایتکه در هیچ کاری از جمله عزل ونصبهادخالت نکنم . مامون ابتدا نفهمید که حضرت برای چه این را فرمودند. حضرت این شرط را گذاشته بودند که به مردم بفهمانند که حکومت بنی عباس را قبول ندارند.مامون قصد شیطانی داشت و امام رضا علیه السلام آن را خنثی کردند.

امام رضا (ع) باورود به ایران دو هدف را دنبال میکردند.

هدف اول:حضرت، ایران را به یک پایگاه برزگ برای شیعه تبدیل کردند. گفته شده قبل از آمدن امام رضا علیه السلام شیعیان به صورت پراکنده در قم و سبزوار بودند ولی با آمدن ایشان به طور گسترده گرایش پیدا کردند. حضرت این قصد را داشتند که ایران را به یک پایگاه بزرگ تبدیل کنند.

در روایات داریم که زمینه ساز ظهور ایرانیان هستند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند که از شرق عده ای پیدا می شوند و امر ما را زنده می کنند.

هدف دوم: گسترش معارف امامت و ولایت بود

دومین جهت آمدن امام رضا علیه السلام به ایران این بود که معارف امامت و ولایت با آمدن امام رضا علیه السلام عمومی شد. قبل از آن خواص فقط از اهل بیت علیهم السلام خبر داشتند. وقتی امام رضا علیه السلام آمد سخنرانی هایی که در مناظرات و … می کردند کم کم معرفت نسبت به امامت در بین مردم بالا رفت. در جلسات مناظره مامون بزرگان علمای فرقه ها را دعوت می کرد و همه را در مقابل امام رضا علیه السلام قرار می داد بلکه امام رضا را بتواند شکست بدهد. اما حضرت باهر کدام از آن ها با کتاب خودشان بحث می کردند. بسیاری از مباحث امامت را در آنجا مطرح کردند.  

لذا میبینیم بعد از امام رضا علیه السلام شیعه ظرفیت پیدا کردبه طوری که زیارت جامعه کبیره از زمان امام هادی علیه السلام و بعداز امام رضادر بین شیعه مطرح شد.

نکته دیگری که نشان دهنده ظرفیت بالای شیعیان است و خدا شیعیان را بعد از امام رضا علیه السلام به یک امتحان دیگری مبتلا کرد و آن هم امامت در سن خردسالی بود. امام جواد علیه السلام هشت سالش بود که برای امامت انتخاب شد. اما شیعه منشعب نشد و امامت ایشان را پذیرفتند و این معلوم می شود ظرفیتشان بالا رفته بود. این کارها را امام رضا علیه السلام با سختی و مشقت توانستند به ننتیجه برسانند.

اجازه بدهید در پایان با ذکر روایتی از حضرت خطبه اول را به پایان برسانم

وَ قَالَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُخَمْسٌ مَنْ لَمْ تَکُنْ فِیهِ فَلاَ تَرْجُوهُ لِشَیْءٍ مِنَ اَلدُّنْیَا وَ اَلْآخِرَهِ پنج چیز است که در هر کس نباشد امید چیزی از دنیا و آخرت به او نداشته باش : مَنْ لَمْ تَعْرِفِ اَلْوَثَاقَهَ فِی أَرُومَتِهِ کسی که در نهادش اعتماد نبینی وَ اَلْکَرَمَ فِی طِبَاعِهِ کسی که در سرشتش کرم نیابی وَ اَلرَّصَانَهَ فِی خُلُقِهِ کسی که در خلق و خوی اش استواری نبینی وَ اَلنُّبْلَ فِی نَفْسِهِ کسی که در نفسش نجابت نیابی وَ اَلْمَخَافَهَ لِرَبِّهِ کسی که از خدایش ترسناک نباشد.(  تحف العقول,  جلد۱  ,  صفحه۴۴۶)

مشــــــــروح خطبــــــــه دوم :

قال الرضا علیه السلام: «مَنْ کَانَ مِنَّا وَ لَمْ یُطِعِ اللهَ فَلَیْسَ مِنَّا»سفینه البحار ۲/ ص ۹۸

امام رضا علیه السلام می فرمایند : هر کس خودش را با ما بداند و خدا را اطاعت نکند از ما نیست.

شهادت جانسوز امام رضا(ع) عرض تسلیت

اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَحُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِیقِ الشَّهِیدِ صَلاهً کَثِیرَهً تامَّهً زاکِیَهً مُتَواصِلَهً مُتَواتِرَهً مُتَرادِفَهً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ.

یکی از عبارات مشترک زیارت‌نامه‌های امام حسین و امام رضا علیهما السلام، این فقره است که: «قَتَلَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَیدِی‌ وَ الْأَلْسُنِ‌»(کامل الزیارات، ص۱۹۶ و ص۳۱۳). یعنی خدا نابود کند کسانی‌که با دست و زبان قاتل شما شدند. گویا زخم‌زبان‌ها که بر روح و جان نازنین آن حضرات وارد گردید آنقدر کاری بودند که ایشان را از پا درآورند.

این عبارت بسیار عجیب و قابل تأمل و تدبر است. این عبارت گویای این حقیقت است که اساساً ائمه اطهار ع، به دو صورت و به دو مرحله ترور می‌شوند و به شهادت می‌رسند: ترور شخصی و ترور شخصیتی. این عبارت چند معنا و پیام دارد: 

اول :این‌که قتل لسانی به این شکل است که حسودان و بدخواهان و کافران و جریان یهود این‌قدر نشستند سعایت کردند و در گوش نحس یزید و مأمون خواندند که آن دو دشمن خدا تحریک شدند به کشتن ائمه ع.

حضرات معصومین علیهم السلام ذیل این آیه «أَمْ یحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَینَا آلَ إِبْرَاهِیمَ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ آتَینَاهُمْ مُلْکًا عَظِیمًا»(نساء: ۵۴) فرمودند: «وَ نَحْنُ الْمَحْسُودُونَ»(الکافی، ج۱، ص۱۸۶)

دوم: این‌که شکل این سعایت و بدخواهی و حسادت و قتل لسانی این‌گونه بود که حضرات را تخریب و تحریف و تکفیر کردند، برای قتل ایشان فتوا درست کردند و کشتن آنها را از نظر شرعی توجیه کردند. در قرآن کریم آمده است که: «َیَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الْحَقِّ» مگر می‌شود نبی را به حق کشت؟! منظور از قید توضیحی «بغیر الحق» این نیست که می‌توان پیامبران را به حق کشت؛ بلکه به این معنا است که اولا یهودیان، پیغمبران را با علم به این‌که پیغمبر بودند؛ می‌کشتند؛ ثانیا برای کشتن انبیاء ابتدا اقدام خود را توجیه می‌کردند و آن را حق جلوه می‌دادند.

در خصوص امام رضا هم بسیاری از افراد نفهمیدند چرا ایشان ولایتعهدی را پذیرفت و حتی برخی علویون از امام برگشتند و العیاذ بالله گفتند: او ریاست‌طلب است! پدرش امام کاظم آن طور در زندان‌های هارون مظلومانه به شهادت رسید؛ تا به حال هم، هیچ امامی ورود به قضیّه دستگاه خلفا، به عنوان یکی از کارگزاران آن نظام خلافتی، نداشته است امّا او دارد وارد می‌شود، آن هم در سطح ولایتعهدی!

نکته ای که میخواهم عرض کنم این‌که حواسمان باشد استمرار وجود مبارک ائمه اطهار علیهم السلام، امروز وجود نازنین امام زمان عجل الله فرجه الشریف است. امام زمان ، همان امام حسین و امام رضایی است که به دو صورت أیدی و ألسنی مظلوم واقع شدند و در نهایت به شهادت رسیدند. بدانیم که در تمام اعصار و زمان‌های جریان حسود به‌دنبال قتل شخصی و شخصیتی ایشان است. مراقب باشیم خودمان با زبان‌مان العیاذ بالله امام زمان آزاری و امام زمان کُشی نکنیم. خود وجود مبارک حضرت فرمودند: (قَدْ آذَانَا جُهَلَاءُ الشِّیعَهِ وَ حُمَقَاؤُهُمْ وَ مَنْ دِینُهُ جَنَاحُ الْبَعُوضَهِ أَرْجَحُ مِنْهُ»(الإحتجاج، ج۲، ص۴۷۴)).«شیعیان جاهل و احمق که بال پشه از دین‌داری آنان محکم‌تر است، ما را آزار می‌دهند»

تصمیم داشتم اشاره ای مجددبه اخراج دانش آموزان محجبه در فرانسه داشته باشم که فرصت گذشته فعلا صرف نظر میکنم

در پایان به این نکته اشاره کنم که مطلع شدیم در هفته گذشته بر اثر سیل و زلزله دردو کشور اسلامی لیبی و مراکش هزاران نفر کشته شدند هزاران نفر مفقود شدند و دهها هزار نفر هم بی خانمان شدند ضمن اعلام همدردی با مردم این دو کشور اسلامی ازنهاد بین‌المللی میخواهیم که نسبت به رفع مشکلات پیش آمده در این دو کشور کمکهای بین المللی را به این دو کشور گسیل بدارند

الســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --