اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه باقرشهر:در تاریخ انسانیت، برادری صادق ترو با وفاتر از ابالفضل (ع )نمی توان یافت

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه باقرشهر:در تاریخ انسانیت، برادری صادق ترو با وفاتر از ابالفضل (ع )نمی توان یافت

بســـــــــــم الله الـــــرحمـــــن الـــــرحیــــــــــم

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقرشهر،به مناسبت ولادت باسعادت حضرت ابالفضل العباس علیه السلام وروزجانبازگفتند:جانبازان با الهام از کردار و منش حضرت ابالفضل علیه السلام، درس فداکاری و شجاعت و وفا آموختند و در عمل نیز آن را به اثبات رسانیدند.که به همه این عزیزان عرض تبریک وتهنیت دارم

جانبازان عزیزما،امروز نیز با حضور در صحنه های مختلف سیاسی، فرهنگی، علمی و ورزشی، از ارزش ها و اهداف انقلاب اسلامی ونظام مقدس جمهوری اسلامی دفاع نموده و با عمل به دستورات و احکام الاهی وتبعیت از ولایت فقیه، الگوی شایسته ای برای جوانان و همه مردم انقلابی به شمار می آیند.

download

مشروح بحث:

حضرت ابوالفضل العباس فرزند امیرالمؤمنین علیه السلام، در ۴ شعبان سال ۲۶ هجری در مدینه به دنیا آمد. مادرش فاطمه کلابیه بود که بعدها با کنیه «ام البنین» شهرت یافت. آن حضرت، قامتی رشید، چهره ای زیبا و شجاعتی کم نظیر داشت و به خاطر سیمای جذابش او را «قمربنی هاشم» می گفتند.

حضرت ابالفضل(ع) دارای ویژگی‌های معنوی خاصی بودندکه در زیارت نامه آن حضرت ذکر شده و وجود چنین خصایصی باعث ممتاز گشتن وی از سایر شهداء شده است.خصوصیات و صفات ممتازی برای حضرت بیان شده است؛ ازجمله مقام تسلیم، تصدیق، وفا، نصیحت نسبت به امام، سستی نکردن در همراهی با امام (ع) بخشی از صفات این وجود نورانی است.

در زیارت‌نامه آن حضرت که از امام صادق (ع) نقل شده آمده است: «أَشْهَدُ لَکَ‏ بِالتَّسْلِیمِ‏ وَ التَّصْدِیقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِیحَهِ لِخَلَفِ النَّبِیِّ الْمُرْسَل‏؛ شهادت می دهم براى حضرتت به تسلیم و تصدیق و وفا، و خیرخواهى، براى یادگار پیامبر مرسل»، در این فرازاززیارتنامه به چهار مقام ویژه عباس بن علی (ع) اشاره شده است که به محضرشما تقدیم میدارم.

مقام اول: مقام تسلیم

آن چه به انسان هنگام بلا و مصیبت، آرامش روان و طمأنینه و قرار می بخشد، رضا و تسلیم است. حتی آسایش جسمی و بدنی هم در سایه همین حالت روحی است.

البته رضا وتسلیم در جایی است که انسان  بداند وضع و موقعیتی که دارد، حاصل اراده و مشیت و خواست خداوند است و به خواسته الهی رضا دهد؛ تا ایمان و اطاعت و محبت خود را اثبات کند. وگرنه، گرفتاری ها، بدبختی ها و فلاکت هایی که نتیجه تنبلی و بی تدبیری و ندانم کاری بنده است، از محدوده این بحث، خارج است و در آن گونه موارد، باید از همه امکانات و ابزار بهره گیرد؛ تا خود را از بلا و گرفتاری و بیماری و تنگ دستی، نجات دهد.

لازم است اینجا اشاره ای به تفاوت مقام صبر ورضا داشته باشم تا درک مقام تسلیم برایمان بهتر شود.تفاوت مقام صبر با مقام رضا این است که انسان در مقام صبر تلخی می‌بیند ولی برای رسیدن به ثواب تحمل می‌کند از باب «إنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِساب [زمر/۱۰] البته صابران به حد کامل و بدون حساب پاداش داده خواهند شد».اما انسان در مقام رضا اصلا تلخی نمی‌بیند، بلکه بلا و مصیبت را لطف الهی تلقی می‌کند و آن را نشانه اعتنا و توجه محبوب به خود می‌داند.

مقام تسلیم از مقام رضا هم بالاتر است، چون در مقام رضا هر چه حق تعالی مقرر فرموده موافق طبع شخص است. اما در مقام تسلیم انسان برای خود طبعی نمی‌بیند تا موافق یا مخالف باشد، در مقام تسلیم خودی نمی‌بیند تا بگوید من پسندم آنچه را جانان پسندد، بلکه خود و هرچه دارد را تسلیم حق تعالی می‌کند، و حضرت ابالفضل (ع) دارای مقام تسلیم بود. وجود مقدس قمر بنی هاشم، در عظیم ترین درگیری های تاریخ وارد شده و تسلیم محض بوده است.

مقام دوم:مقام تصدیق

خصوصیت دوم حضرت ابالفضل علیه السلام که در زیارتنامه به آن اشاره شده مقام تصدیق است .یعنی امام را عین صدق محض میدانند وکوچکترین  شک و ریب و تردیدی وتکذیب نسبت به امام، در حضرت ابالفضل (ع)پیدا نشد. درحالی که خیلی ها در ته دل شان نسبت به حقانیت سیدالشهداء(ع) تردید کردند. «أَشْهَدُ لَکَ بِالتَّسْلِیمِ وَ التَّصْدِیقِ» او با همه وجود، سیدالشهداء را در سخت ترین امتحان عالم، تصدیق کرده و ذره ای شک نکرده در اینکه اقدام ایشان، برابر با بندگی خدا و حق محض است

مقام سوم : مقام وفا

عباس بن علی (ع) مصداق أتم و أکمل وفای به عهد و باقی ماندن بر بیعت بود که خداوند مومنان را این چنین توصیف می کند: «الَّذینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمیثاق [رعد/۲۰]‏ آن‌ها که به عهد الهى وفا مى‏کنند، و پیمان را نمی‏‌شکنند».

نکته ای که اینجا هست این است که :انسانی که تسلیم امام است؛ به درجه ای ازفهم می رسد که محاسباتش وتمام حرکات وسکناتش ،عقلش،عملش،تعلقاتش،وووبا امام همراه می شود. به گونه ای که با امامش هماهنگ شده و تابع و دنباله رو امام و نورانی به نور امام می شود. که اینجا جای وفا کردن است وبه آنچه از عهد وپیمانی که با امامش دارد وفا میکند

در وفا همین بس که باقر شریف قریشی، نویسنده عرب زبان معاصر، در کتاب” حیاه الامام حسین بن علی علیهما السلام ” می نویسد:” در تاریخ انسانیت، در گذشته و امروز، برادری و اخوتی صادق تر و فراگیرتر و با وفاتر از برادری ابوالفضل (ع ) نسبت به برادر بزرگوارش امام حسین(ع) نمی توان  یافت که براستی همه ارزشهای انسانی و نمونه های بزرگواری را در بر داشت.”

images

مقام چهارم:مقام نُصح

نُصحِ برای امام؛ به معنای نصیحت کردن و موعظه کردنِ امام نیست بلکه بیش از وفا، و به معنای خیرخواهی کردن است ،به معنای خلوص است ؛ یعنی آنچه را هم که از تو نخواستند، بروی انجام بدهی؛ یعنی کار را زیباتر و بیشتر از آنکه خواستند، انجام دادن ،قمر بنی هاشم (ع) نهایت خلوص را در انجام فرمان امامش به کار گرفت و در همه مراحل به عنوان یک سرباز ولایت انجام وظیفه کرد. حتی در آخرین لحظات، وقتی برای تهیه آب می رود در مسیری گام بر دارد که هزاران تیر انداز و مبارز در کمین نشسته اند و با آن که صدها توجیه برای نرفتن و آب نیاوردن می توانست بیاورد، ولی تمام همتش انجام وظیفه و بر آورده کردن خواسته امامش بود.این است که امام سجادعلیه السلام فرمود: عموی من در روز قیامت درجه ای دارد که همه شهدا به او غبطه می خورند. این است که همه ائمه علیهم السلام ایشان را دوست دارند و افتخار می کنند.

درپایان به این نکته اشاره میکنم که :، سالروز ولادت با سعادت بزرگ جانباز کربلا، حضرت عباس علیه السلام به عنوان روز جانباز نامیده شده است. جانبازان با الهام از کردار و منش آن بزرگوار، درس فداکاری و شجاعت و وفا آموختند و در عمل نیز آن را به اثبات رسانیدند.که به همه این عزیزان عرض تبریک وتهنیت دارم

جانبازان عزیزما،امروز نیز با حضور در صحنه های مختلف سیاسی، فرهنگی، علمی و ورزشی، از ارزش ها و اهداف انقلاب اسلامی ونظام مقدس جمهوری اسلامی دفاع نموده و با عمل به دستورات و احکام الاهی وتبعیت از ولایت فقیه، الگوی شایسته ای برای جوانان و همه مردم انقلابی به شمار می آیند.

{والســــــــــلام علیکــــــــــم ورحمـــــه اللـــــه وبرکاتـــه}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --