اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه باقرشهر: روزطبیعت را در خانه می مانیم

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه باقرشهر: روزطبیعت را در خانه می مانیم

بســـــــــــم الله الـــــرحمـــــن الـــــرحیــــــــــم

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقرشهر،به مناسبت روزطبیعت گفتند:بودن در طبیعت در کنار خانواده و گردش‌های جمعی در روز سیزده بدر، یکی از سنت‌های دیرینه‌ای است که به عنوان روز طبیعت نهادینه شده اما بسیاری از مردم به ویژه خانواده‌ها و شهروندان مسوولیت‌پذیر منطقه باقرشهر وکهریزک که از ابتدای هشدارها نه تنها جواب رد به دید و بازدیدهای فامیلی دادند یک «نه محکم» نیز به دل جاده و مسافرت زدند، تا سلامتی خود و دیگران را قربانی لذت‌طلبی آنی نکنند. لذا روز طبیعت امسال را هم درخانه می مانیم تا بتوانیم این زنجیره را قطع نماییم.

IMG_20200331_173320_184

نگاهی کوتاه به روزطبیعت

سیزدهم فروردین ماه هر سال، روز پایان جشن های نوروزی است. در این روز، مردم بنا بر سنتی فرهنگی، از خانه ها بیرون می آیند و به دشت و صحرا و باغ می روند تا آخرین روز عید را در طبیعت، ودر کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه ها و جویبارها بگذرانند. این روز زیبا را، «روز طبیعت» نام گذاری کرده اند؛ روزی که باید در کنار بهره مندی از طبیعت زیبا و آب و هوای نیکو، بکوشیم آن را به زباله دانی همگانی تبدیل نسازیم و به همه نشان دهیم که «روز طبیعت» فقط یک شعار نیست؛ بلکه نشانه شعور بالای مردمی است که می خواهند سال های سال از این طبیعت زیبا بهره مند گردند.

فرهنگ احترام به طبیعت را باید از کودکی آموخت و در بزرگسالی به کوچک ترها آموزش داد. «روز طبیعت»، فرصت بسیار مناسبی است تا این درس بزرگ را به فرزندان دلبندمان بیاموزیم. آن ها باید بدانند که طبیعت زیبای سرزمینمان ایران، خانه بزرگ تر همه ما به شمار می آید و ضرر آسیب رساندن به درختان و سبزه زارها، ابتدا به خودمان برمی گردد. اگر کودکان یاد بگیرند که درختان، ریه های تنفسی زمین هستند و بدون آن ها، حیات روی زمین رو به نابودی می رود، هیچ گاه به از بین رفتن طبیعت شگفت انگیز کشورمان راضی نخواهند شد.

images

طبیعت در کلام معصومان

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:«نخل را نسوزانید و آن را در آب غرق نکنید. درخت بارور را قطع ننموده و زراعت و کشاورزی را به آتش نکشید؛ زیرا شما نمی دانید، شاید در آینده به آن نیازمند شوید».

حضرت علی علیه السلام فرمود: «نگاه کردن به سبزه، موجب شادابی است».

حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: «زندگی با سه چیز خوش است: هوای پاک، آب فراوان و گوارا، و زمین نرم و آماده کشاورزی».

حضرت امام کاظم علیه السلام فرمود: «سه چیز به دیده روشنی می بخشد: نگاه به سبزه،نگاه به آب روان، و نگاه به صورت زیبا».

خرافه؛ ممنوع

دین مبین اسلام، با خرافه و اعتقاد به نحسی روز سیزده نوروز مخالف است؛ وگرنه، رفتن به دل طبیعت، جلابخش روح است و جان را مصفا می کند. مقام معظم رهبری، حضرت آیت اللّه خامنه ای، در کلامی ارزشمند، با اشاره به این مسأله می فرمایند: «ما ایرانی ها، عید نوروز را دوست می داریم و آن را جشن می گیریم، اما جشن ما، یک جشن سالم است…؛ البته بعضی از مراسم هست که قابل اصلاح نیست. مثلاً اسلام درباره مراسم خرافی از روی آتش پریدن، حرفی ندارد و (آن را) تأیید نمی کند؛ اما هیچ اشکالی نمی بیند که مردم، فرض بفرمایید در مناسبتی از مناسبت های عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا دیداری تازه کنند، و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذت صحیح و سالم ببرند؛ (این ها) مانعی ندارد».

روزطبیعت درخانه می مانیم

سیزده فروردین ۹۹ امسال متفاوت‌ترین «روز طبیعت» برای مردم ما خوهدبود، چرا که بسیاری از مردم ماسلامتی خانوادگی و درخانه ماندن را به بردن سوغات مرگ به دل طبیعت ترجیح داده‌اند.

وقتی نوروز امسال متفاوت شد و یک ویروس خُرد اما خطرناک عید و نوروز خاصی را رقم زد ، دید و بازدیدها و دورهم نشینی‌های هزاران ساله هم فرق کرد،روز طبیعت امسال هم متفاوت خواهدبود.

download

بودن در طبیعت در کنار خانواده و گردش‌های جمعی در روز سیزده بدر، یکی از سنت‌های دیرینه‌ای است که به عنوان روز طبیعت نهادینه شده اما بسیاری از مردم به ویژه خانواده‌ها و شهروندان مسوولیت‌پذیر منطقه باقرشهر وکهریزک که از ابتدای هشدارها نه تنها جواب رد به دید و بازدیدهای فامیلی دادند یک «نه محکم» نیز به دل جاده و مسافرت زدند، تا سلامتی خود و دیگران را قربانی لذت‌طلبی آنی نکنند. لذا روز طبیعت امسال را درخانه می نشینند تا بتوانیم این زنجیره را قطع نماییم.

روزهای خوب به زودی می‌آیند

شهروندان مسوولیت‌پذیر اعتقاد دارند روزهای خوب به زودی می‌آیند، به شرط آنکه یاد بگیریم که در شرایط بحرانی و خطر باید از جامعه خود با تدبیر محافظت کرد، چرا که مردم ما اعتقادارند:باورهای اشتباه برخی از مردم می‌تواند آسیب‌های جسمی و روانی جدی در خانواده ها ایجاد کند درحالی که می توان با تصمیم‌های عقلانی درون خانوادگی از خطرها راحت تر عبور کرد.

{والســــــــــلام علیکــــــــــم ورحمـــــه اللـــــه وبرکاتـــه}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --