اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه باقرشهردر گفتگو ی زنده با رادیوتهران : کرونا نشان دادهمه ما،فقط به خدا نیازمندیم

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه باقرشهردر گفتگو ی زنده با رادیوتهران : کرونا نشان دادهمه ما،فقط به خدا نیازمندیم

بســـــــــــم الله الـــــرحمـــــن الـــــرحیــــــــــم

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقرشهر،درگفتگو با رادیوتهران که به صورت زنده پخش شد، گفتند:دعا دقیقا یک بارانداز روحی است که وسط تشویش‌ها و اضطراب‌ها می‌تواند انسان را به آرامش، امید و نشاط و پویایی برساند.

مشروح سخنان امام جمعه محترم

ابتدا سال جدید و اعیاد شعبانیه رو به محضر همه شنوندگان عزیز واهال خوب باقرشهر وکهریزک تبریک وتهنیت عرض میکنم. این ماه عزیز بر اساس روایات و احادیث متعدد، ماه توبه و استغفار است ماه تکثیر و تکثر خیرات و برکات است.بر این اساس هر چقدر که می توانیم باید خیرات و برکات فراوانی برای خود در این ماه مهیا کنیم تا ان‌شاءالله با آمادگی بهتر و مطلوب تر وارد ضیافت عظیم ماه مبارک رمضان شویم.

IMG_20200403_154622_338

در این ماه، مناجات شعبانیه و اعمال متعددی از جمله صدقه دادن و روزه داری وشب زنده داری وارد شده که اگر به مضامین ادعیه این ماه به خوبی توجه شود، همین ها مایه تقویت روحیه افراد به خصوص در شرایط مقابله با ویروس کرونا می گردد.لذا بحث ما پیرامون دعاست.

البته در بحث مقابله با کرونا، قبل از هر چیز باید بدانیم که هشدار و خطر جدی است و هم خودمان و هم اطرافیانمان باید نسبت به رعایت نکات و مسایل بهداشتی بسیار کوشا و مقید باشیم.

مثالی بزنم همان طور که وقتی ما می خواهیم وارد اتوبان شده و رانندگی کنیم، رعایت مسایل راهنمایی و رانندگی باعث نجات جان ما و دیگر سرنشینان خودرو می شود، در این جا هم لازم است برای حفظ سلامتی، رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه است، البته نباید استرس و نگرانی بیش از حد به خود راه داد، کما این که در بحث رانندگی نیز ترس و استرس بیش از حد هم خودش حادثه ساز است.

به همین خاطر وقتی در شرایطی مثل کرونا که یک ویروس عالم گیر، طاقت سوز و نفس گیر است، روبه‌رو می‌شویم و علم پزشکی و امکانات پزشکی پاسخگوی این مقدار نیازها، اضطراب‌ها و بهم ریختگی‌های بشر نیست، عاقلانه این است که انسان دلش را به وعده‌ها و قدرت الهی گرم کند و دعا دقیقا یک بارانداز روحی است که وسط تشویش‌ها و اضطراب‌ها می‌تواند انسان را به آرامش، امید و نشاط و پویایی برساند. امیدواریم که در ابتلای بی‌سابقه کرونا که تمام دنیا را تحت تأثیر قرار داده است و تمام دنیا به عجز و ناتوانی خود اعتراف می‌کنند، بتوانیم با دعا کردن که رابطه قلبی عبد و مولا است، بسیاری از این تشویش‌ها را کم کنیم.

یکی از صورت‌های دعا، دعای جمعی و گروهی است که اتفاقا این صورت از دعا هم به دلیل شرایط خاصی که در آن هستیم، برایمان امکان‌پذیر نیست و مؤمنان نمی‌توانند مثل سابق گرد هم بیایند و دعای ندبه، کمیل، توسل و نظیر این‌ها را بخوانندنماز جمعه وجماعت برگزارکنند، اما هیچ کس نمی‌تواند راه دعای فردی را سد کند.

رابطه فردی دو نفره‌ای که بنا است بین انسان و خدا برقرار شود، اتفاقا به تصریح قرآن، همین اضطرارها و ابتلاها زمینه آن هستند.« فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ».انعام/۴۲

پس از آنکه امتها با پیامبران الهی دشمنی کردند ،مخالفت کردند ،آنها را گرفتارکردیم،آنهارا به تهی دستی وتنگدستی،سختی ،رنج وبیماری گرفتارکردیم شایدفروتنی کنند زاری کنند به یادخدا بیافتند ،یعنی باید دل بشکند دل اگرشکست مورد عنایت خداوند قرار میگیرد

خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: « اَنَا عِندَ القُلوُبِ المُنکَسِرَه… »، من نزد قلب‌های شکسته هستم. وقتی قلب در این اضطرارها شکست، « أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ »، خدای متعال بین ما و قلبمان حضور پیدا می‌کند و جالب این است که بیماری کرونا نفس انسان را به شماره می‌اندازد؛ یعنی دم به دم، خواسته و ناخواسته خدا را صدا می‌زنند.

چرا تو ای شکسته دل خدا خدا نمی کنی ؟
خدای « چاره ساز » را چرا صدا نمی کنی ؟
به هر لب دعای تو فرشته بوسه می زند
برای درد بی امان چرا دعا نمی کنی ؟

امامقصود از دل شکسته چیست ؟

گاهی مواقع «دل شکستگی» تنها به جهت غمگینی برای امور مادی و دنیایی است که آخرت در آن لحاظ نمی‌شود، چنین دل شکستگی، افسردگی و رکود روانی را به همراه خواهد داشت و آدمی را ناامید کرده و از ترقی و پیشرفت بازمی‌دارد، اما گاهی انسان برای اموری – حتی به ظاهر دنیائی – دل شکسته می‌شود که اثر چنین دل شکستگی، ارتباط بیشتر او با معنویت بوده و پیشرفت او را به دنبال خواهد داشت. به گونه‌ای که وقتی دلی شکسته و غمگین می‌شود، ارتباط او با عالم معنا بیشتر می‌گردد، با چنین حالتی، احساسات و عواطف ظریف، اشک، گریه و … پدید می‌آید. دل شکسته، انسان را بیشتر متوجه ضعف و حقارت و واماندگی در برابر آفریننده هستی می‌کند و عاملی است برای پیوند بیشتر میان مخلوق و خالق.
لذا، مقصود از دل‏ شکسته‏ سقوط فعالیت روحى نیست که خود باعث خموشى و رکود روان انسانى می‌باشد، بلکه مقصود از شکستگى همان انفجار روحی و معنوی است که با داشتن حالت تسلیم در پیشگاه خداوندى به والاترین مقام روحانى نائل می‌گردد.

شکستن دل، امری تصادفی نیست؛ بلکه مانند هر پدیده دیگری در نظام آفرینش، دارای علل، عوامل و موانعی است. سختی دل و قساوت قلب، مانع شکستگی آن است.

باید عوامل سختی و قساوت قلب را شناخت و با بر طرف کردن آنها، زمینه نرمی دل و رقّت قلب را فراهم آورد. هر چند عوامل ذاتی و اکتسابی و ویژگی های محیطی و تربیتی موجب می شود که برخی دل ها به سختی بشکند؛ ولی در عین حال، عواملی مانند گناه و غفلت، در این مورد نقش بسزایی دارند.

از منظر روایات اسلامی، مهم ترین عامل قساوت و سختی قلب، گناه است.

وَ فِی اَلْعِلَلِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلْحَسَنِ اَلْقَطَّانِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدٍ اَلْهَمْدَانِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مَرْوَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ ثَابِتِ بْنِ أَبِی صَفِیَّهَ عَنْ سَعْدٍ اَلْخَفَّافِ عَنِ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَهَ قَالَ: قَالَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ : مَا جَفَّتِ اَلدُّمُوعُ إِلاَّ لِقَسْوَهِ اَلْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ اَلْقُلُوبُ إِلاَّ لِکَثْرَهِ اَلذُّنُوبِ.

 تفصیل وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه , جلد ۱۶ , صفحه ۴۵

اشکها نمیخشکند مگر به خاطر سختی دل ها و دل ها سخت و سنگین نمی شوند؛ مگر به خاطر فزونی گناه». در برخی روایات غفلت از خداوند و فراموشی یاد او، موجب سنگ دلی و سنگین دلی شمرده شده است؛

درپایان که فرصت اندکی هم داریم ضمن اینکه جادارداز زحمات همه عزیزان آحاد مردم در رعایت کردن مسلئل بهداشتی ،عدم مسافرت ،از فرماندارمحترم شهرستان ،از مجموعه بخشداری، مجموعه شهرداری باقرشهر وکهریزک،خیرین محترم،مجموعه سپاه وبسیج ،شبکه بهداشت ودرمان ،روحانیت عزیزوستادبرگزاری نماز جمعه تقدیروتشکرکنم این نکته را عرض کنم که.کرونانشان دادفقط به خدانیازداریم تمام این بلاها را از منظرهای دیگری مثل منظر بهداشتی، پزشکی، اجتماعی، امنیتی و حتی از منظر اقتصادی که بعضی‌ها پایه ویروس کرونا را جنگ اقتصادی بین ابر قدرت‌های اقتصادی می‌دانند، می‌توان دید، اما این بلا را از منظر توحیدی و تربیتی هم می‌توان دید که اساسا این ویروس آمده است که مشت ادعاهای ما را پیش خودمان باز کند و بدانیم که بیچاره خدا هستیم و فقط به او نیاز داریم.

{والســــــــــلام علیکــــــــــم ورحمـــــه اللـــــه وبرکاتـــه}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --