اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه باقرشهر:درشب نیمه شعبان همه درهاى خشنودى،آمرزش،بخشش،بازگشت،روزى،نیکى و بخشایش گشوده مى‏شوند

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه باقرشهر:درشب نیمه شعبان همه درهاى خشنودى،آمرزش،بخشش،بازگشت،روزى،نیکى و بخشایش گشوده مى‏شوند

بســـــــــــم الله الـــــرحمـــــن الـــــرحیــــــــــم

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقرشهر،به مناسبت ولادت باسعادت حضرت بقیه الله الاعظم امام عصر{عج}، گفتند:آخرالزمان از دیدگاه ادیان به دورانی گفته می‌شود که وقایعی عظیم و عجیب در آن رخ می‌دهد و حاکی از انتهای زندگی به شیوه فعلی بر روی زمین است. انتظار می‌رود با سپری شدن آخرالزمان دوره جدیدی فرا برسد که بسیار با وضعیت پیشین آن متفاوت باشد. همچنین در این زمان است که ادیان الهی به ظهور مردی بشارت داده اند که ظلم و جور را از زمین بر می‌چیند و آن را پر از عدل و داد می‌سازد٫ نمونه چنین بشارت هایی در کتب آسمانی آمده است.

لازم است در همینجا ضمن اینکه این میلاد پربرکت رو تبریک عرض میکنم ،از همه مردم مؤمن و معتقد تقاضا کنم انشاءالله شب نیمه شعبان نسبت به ظهورامام عصر{عج}ورفع گرفتاری ها خصوصاً ازبین رفتن ویروس منحوس کرونا دست به دعا بردارند.

images

مشروح سخنان امام جمعه محترم

 نیمه ‏شعبان در اذهان شیعیان و محبان اهل ‏بیت علیهم‏السلام، به عنوان روز میلاد نجات بخش موعود معنا و مفهوم مى‏یابد. روز میلاد بزرگ مردى که انسانیت، ظهور او را به انتظار نشسته و عدالت ‏براى پای بوس قدمش لحظه شمارى میکند.

شرافت نیمه شعبان علاوه براینکه  از مولود خجسته‏ اىن روز است در تقویم عبادى اهل ایمان نیز از جایگاه و مرتبه والایى برخوردار است.

در روایاتى که از طریق شیعه و اهل ‏سنت نقل شده فضیلت هاى بسیارى براى عبادت و راز نیاز در شب و روز خجسته نیمه ‏شعبان بر شمرده شده است و این خود تمثیل زیبایى است از این موضوع که براى رسیدن به صبح وصال موعود باید شب وصل با خدا را پشت‏ سرگذاشت، و تا زمانى که منتظر، عمر خویش را در طریق کسب صلاح طى نکند نمى‏تواند شاهد ظهور مصلح موعود باشد.لازم است در همینجا ضمن اینکه این میلاد پربرکت رو تبریک عرض میکنم از همه مردم مؤمن و معتقد تقاضا کنم انشاءالله شب نیمه شعبان نسبت به ظهورامام عصر{عج}ورفع گرفتاری ها خصوصاً ازبین رفتن ویروس منحوس کرونا دست به دعا بردارند.

با توجه به اهمیت فراوانى که در روایات به شب نیمه ‏شعبان‏ داده ‏شده و حتى آن را هم پایه شب قدر شمرده‏اند، به برخى از روایت هایى را که در بیان مقام و منزلت این شب روحانى وارد شده‏اند اشاره میکنم. باشد تا خداوند ما را به عظمت این شب مقدس واقف گرداند و توفیق بهره‏ بردارى از برکات آن را عطا فرماید:

IMG_20200324_180104_533

از پیامبر گرامى اسلام صلى ‏الله ‏علیه ‏و آله، روایت هاى بسیارى نقل شده که یکى از آنها به این شرح است:

« شب نیمه شعبان در خواب بودم که جبرییل به بالین من آمد و گفت: اى محمد! چگونه در این شب خوابیده ‏اى؟ پرسیدم: اى جبرییل! مگر امشب چه شبى است؟ گفت: شب نیمه شعبان است. برخیز اى محمد! پس مرا از جایم بلند کرد و به سوى بقیع برد، در آن حال گفت: سرت را بلند کن! امشب درهاى آسمان گشوده مى‏شوند، درهاى رحمت‏ باز مى‏گردند و همه درهاى خشنودى، آمرزش، بخشش، بازگشت، روزى، نیکى و بخشایش نیز گشوده مى‏شوند. خداوند در این شب به تعداد موها و پشم هاى چارپایان – بندگانش را از آتش جهنم- آزاد مى‏کند. امشب خداوند زمان هاى مرگ را ثبت و روزی هاى یک سال را تقسیم مى‏کند و همه آنچه را که در طول سال واقع مى‏ شود نازل مى‏ سازد. اى محمد! هر کس امشب را با منزه داشتن خداوند (تسبیح)، ذکر یگانگى او (تهلیل)، یاد بزرگى او ( تکبیر)، راز و نیاز با او ( دعا)، نماز، خواندن قرآن، نمازهاى مستحبی (تطوع) و آمرزش خواهى (استغفار) صبح کند، بهشت جایگاه و منزل او خواهد بود و خداوند همه آنچه را که پیش از این انجام داده و یا بعد از این انجام مى‏دهد، خواهد بخشید … » بحارالانوار، ج ۹۸، ص‏۴۱۳

امابعداز این مقدمه اشاره ای داریم به علائم ظهور حضرت باتوجه به روایاتی که در این زمینه وارد شده است.

علائم ظهور امام زمان علیه السلام در روایات

re1669-2

آخرالزمان یعنی چه؟

آخرالزمان از دیدگاه ادیان به دورانی گفته می‌شود که وقایعی عظیم و عجیب در آن رخ می‌دهد و حاکی از انتهای زندگی به شیوه فعلی بر روی زمین است. انتظار می‌رود با سپری شدن آخرالزمان دوره جدیدی فرا برسد که بسیار با وضعیت پیشین آن متفاوت باشد. همچنین در این زمان است که ادیان الهی به ظهور مردی بشارت داده اند که ظلم و جور را از زمین بر می‌چیند و آن را پر از عدل و داد می‌سازد٫ نمونه چنین بشارت هایی در کتب آسمانی آمده است.

قبل از اینکه علائم را ذکر کنم، این نکته را بگویم که ما پیش از ظهور امام عصر (عج) دو نوع علامت داریم؛ اول علائم حتمی و دوم علائم غیرحتمی ظهور.

علائم حتمی ظهور مثل خروج سفیانی، یمانی، قتل نفس زکیه و صیحه آسمانی هستند که ظهور امام عصر (عج) در گرو این علائم است و زمانی که این علائم حاصل شود، ظهور امام، حتمی خواهد بود.

سایر علائمی که ذکر می‌شود، علائم غیرحتمی است. در روایتی که از امیرالمؤمنین علی (ع) نقل شده حدود ۴۰ علامت ذکر شده است. علائم غیرحتمی همانطور که از اسمش پیداست، علائمی هستند که در پی آن علائم امکان دارد ظهور اتفاق بیفتد و ممکن است ظهور اتفاق نیفتد؛ یعنی ظهور امام عصر (عج) در گرو این علائم نیست. به همین جهت از آن‌ها به علائم غیرحتمی تعبیر کردند. پس اگر علائم غیرحتمی اتفاق افتاد، ولی امام ظهور نکردند، نباید بگوییم چرا آقا نیامدند؟ چون این علائم حتمی نیست و ظهور در گرو این‌ها نیست.

نکته دوم این است که علائم ظهور حتماً متصل به ظهور نیست

علائم ظهور اعم از حتمی و غیرحتمی اینطور نیست که همیشه متصل به ظهور باشند. علامت وجود دارد، اما لازم نیست حتماً متصل به ظهور باشد. ممکن است علائم آشکار شود، اما صد‌ها سال بعد ظهور رخ دهد. مانند سقوط حکومت عباسی که یکی از علائم ظهور است و حدود ۸۰۰ سال قبل و در سال ۶۵۶ هجری قمری حکومت عباسی سرنگون شد، اما هنوز ظهور اتفاق نیفتاده است.

برخی علائم مثل صیحه آسمانی متصل به ظهور هستند و ممکن است مثلاً ۳ ماه قبل از ظهور باشد یا مثلاً ظهور سفیانی که با ظهور امام (عج) نزدیک به ۹ ماه فاصله دارد یا خروج یمانی و قتل نفس زکیه که به ظهور امام متصل هستند.

نکته سوم:در روایات اسلامی برای دوره ی آخر الزمان علایم و نشانه هایی ذکر شده است. که به برخی از این علایم و نشانه ها اشاره می کنم:

۱-گسترش ترس و ناامنی:

امام باقر علیه السلام می فرماید:«حضرت قائم علیه السلام قیام نمی کند مگر در دورانی پر از بیم و هراس.» و نیز فرمود:«مهدی علیه السلام هنگامی قیام می کند که زمام کارهای جامعه در دست ستمکاران باشد.»

۲-حرام خوری و آلودگی های اقتصادی:

در آخرالزمان بحران اقتصادی حرام به حدّ اعلای خود می رسد، خانواده ها تقوای اقتصادی را از دست داده و در منجلاب آلودگی های اقتصادی همچون ربا، کم فروشی، رشوه خواری و گران فروشی غوطه ور می گردند:« هنگامی که ببینی اگر مردی یک روز گناه  بزرگی همون فحشا، کم فروشی، کلاه برداری و شرب خمر انجام نداده باشد ، بسیار غمگین و اندوهگین می شود که گویی آن روز عمرش تباه شده است و می بینی که زندگی مردم از کم فروشی و تقلب تامین می شود. در آن زمان ربا شایع می شود، کارها با رشوه انجام می یابد، مقام و ارزش دین تنزّل می نماید و دنیا در نظر آنها ارزش پیدا می کند.»

۳-تهی شدن مساجد از هدایت:

پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ی وضعیت مساجد در آخرالزمان می فرماید:«  مساجدهم عامره و هی خراب من الهوی » مسجدهای آن زمان آباد و زیباست، ولی از هدایت و ارشاد در آن خبری نیست.»

۴-مانع تراشی در تربیت دینی فرزندان:

از دیگر نشانه های آخرالزمان، کم توجهی والدین به تربیت دینی فرزندان و مانع تراشی برای علم آموزی دینی و گرایش های الهی آنان است:«وای بر فرزندان آخرالزمان از روش پدرانشان!  نه از پدران  مشرک شان، بلکه از پدران مسلمان شان که چیزی ازفرایض دینی را به آنها یاد نمی دهند و اگر فرزندشان نیز از پی فراگیری معارف دینی بروند، منعشان می کنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد آسانی از مال دنیا داشته باشند ، هرچند ناچیز باشد. من از این پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند.» جامع الاخبار ص ۱۰۶ فصل ۶۲

۵-سردی عواطف انسانی

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید:«در آن روزگار ، بزرگترها به زیردستان و کوچکترها ترحم نمی کنند و قوی بر ضعیف ترحم نمی نمایند. در آن هنگام خداوند به او(مهدی علیه السلام) اذن قیام و ظهور می دهد.»

۶-آشنا گریزی و همسایه آزاری

از دیگر نشانه های آخرالزمان ، قطع رحم، آشنا گریزی و همسایه آزاری به شیوه های گوناگون است:«هنگامی که پیوند خویشاوندی قطع شود و برای اطعام و مهمانی دادن بر یکدیگر منّت بگذارند… همسایه به همسایه اش آزار و اذیت می کند و کسی جلوگیری نمی کند. و همسایه را می بینی که همسایه اش را از ترس زبانش اکرام و احترام می کند.»

۷-گسترش فساد اخلاقی

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:«قیامت برپا نمی شود تا آن که زنی را در روز روشن و به طور آشکار گرفته، در وسط راه به او تعدی می کنند و هیچ کس این کار را نکوهش نمی کند.»

محمد بن مسلم می گوید به امام باقر علیه السلام عرض کردم:«ای فرزند رسول خدا! قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟»

امام علیه السلام فرمود:«هنگامی که مردها خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان کنند. آن گاه که مردان به مردان اکتفا کرده و زنان به زنان اکتفا کنند.»

download

۸-زن پرستی

یکی از ناهنجاری های دوره ی آخرالزمان ، زن سالاری تا حدّ زن پرستی و قبله قرار دادن زنان است:«(در آخرالزمان) تمام همّت مرد، شکم او و قبله اش همسر او و دینش درهم و دینار او خواهد بود. مرد از همسرش اطاعت می کند ، ولی پدر و مادرش را نافرمانی می کند. در آخرالزمان زن را ببینی که با خشونت با همسرش رفتار می کند ، آنچه را که او نمی خواهد انجام می دهد ، اموال شوهرش را به ضرر وی خرج می کند.»

۹-بی غیرتی خانوادگی

مردان و زنان آخرالزمانی، دچار نوعی «قحط غیرت» می شوند تا جایی که در دفاع از کیان عفت و نجابت خانواده های خود دچار نوعی بی حسی و بی میلی می گردند و گاه به عمد، ناموس خویش را در معرض دید نامحرمان قرار می دهند و حتی به بی عفتی ها و خودفروشی های ایشان رضایت می دهند:«مرد از همسرش انحرافات جنسی را می بیند و اعتراضی نمی کند.از آنچه از طریق خودفروشی  به دست می آورد، می گیرد و می خورد. اگر انحراف سراسر وجودش را فرا گیرد، اعتراض نمی کند، به آنچه انجام می شود و در حقش گفته می شود ، گوش نمی دهد. پس چنین فردی دیوث است.(که بیگانگان را بر همسر خود وارد می کند.).الزام الناصب ص ۱۹۵

۱۰-آرزوی کمی فرزند

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:«رستاخیز برپا نمی شود تا آن که کسی ۵ فرزند دارد آرزوی ۴ فرزند کند. و آن که ۴ فرزند دارد می گوید کاش ۳ فرزند داشتم و صاحب ۳ فرزند آرزوی ۲ فرزند دارد و آن که دو فرزند دارد، آرزوی یک فرزند بنماید. و کسی که ۱ فرزند دارد آرزو کند که کاش فرزندی نداشت.»فردوس الاخبار ج۵ ص ۲۲۷

۱۱-شهوت گرایی و لذت جویی

عفت و نجابت زنان و مردان آخرالزمانی در تاخت و تاز اسب وحشی شهوت تاراج می گردد و روح ایشان به لجن زاری بدبو از بی عفتی و هوا پرستی تبدیل می گردد:«همّ و غم مردم (درآخرالزمان) به سیر کردن شکم و رسیدگی به شهوت شان خلاصه می شود، دیگر اهمیت نمی دهند که آنچه می خورند حلال است یا حرام؟ و اینکه آیا راه اطفای غرایزشان مشروع است یا نامشروع؟» اصول کافی ج ۸ ص ۴۲

«زنان در آن زمان بی حجاب و برهنه و خودنما خواهند شد. آنان در فتنه ها داخل ، به شهوت ها علاقه مند و با سرعت به سوی لذت ها روی می آورند. خواهی دید که زنان با زنان ازدواج می کنند. درآمد زنان از راه خودفروشی و بزهکاری تامین می گردد. آنان حرام های الهی را حلال می شمارند و بدین سان در جهنم وارد و در آن جاودان می گردند.»

۱۲-مرگ های ناگهانی

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:«قیامت برپا نمی گردد، تا اینکه مرگ سفید ظاهر شود.»

گفتند:«ای رسول خدا! مرگ سفید چیست؟»

فرمود:«مرگ ناگهانی.»(الفائق ج ۱ ص ۱۴۱)

۱۳-جنگ و کشتار

امام رضا علیه السلام فرمود:«پیش از ظهور امام زمان علیه السلام کشتارهای پیاپی و بی وقفه رخ خواهد داد.»الغیبه نعمانی ص ۲۷۱

۱۴-چهارفتنه در آخرالزمان به روایت پیامبر (ص)

از پیامبر اکرم (ص) روایت داریم که ۴ فتنه در آخرالزمان است؛ فتنه اول: خون مباح می‌شود، فتنه دوم: گرانی زیاد می‌شود، فتنه سوم: بی‌ارزش شدن خون‌ها، اموال و فروج (نوامیس) و فتنه چهارم که از همه بدتر است و فتنه کر و کوری که عالمگیر است و همانند حرکت کشتی در دریاست و یک موج و صدای وحشتناک تولید می‌کند که شام و عراق و … را در بر می‌گیرد.

۱۵-انواع مرگ در قبل از ظهور

جنبه دیگر قضیه این است که کشتار مردم گاهی بر اثر جنگ است که روایات متعددی دارد، اما گاهی بر اثر جنگ نیست، مرگ است که از آن در روایات به «موت الابیض» تعبیر شده است. در روایتی از امام علی (ع) درباره مرگ سفید سؤال می‌کنند. امام فرمود: ۲ نوع مرگ قبل از ظهور است؛ نوع اول مرگ سفید و نوع دوم مرگ قرمز. بعد امام بیان کرد: مرگ قرمز به معنای کشتاری مثل جنگ است، اما «موت الابیض» مثل طاعون است.

آیا شیوع ویروس کرونا ازنشانه های آخرالزمان است؟؟!!

ابتدا باید عرض کنمشیوع ویروس کرونا، امتحان و سنت الهی است ما باید در برابر این حوادث، شکیبا و صبور باشیم تا از این امتحان با سربلندی بیرون بیاییم. یادمان نرود که خداوند در برابر حوادث طبیعی برای ما راه گذاشته، دعا مشخص کرده و اگر به این مسائل معنوی توجه کنیم، خداوند بلا را دور می‌کند توجه دارید به خاطر ویروس کرونا همه مساجد حتی مسجدالحرام تعطیل شده است یا تعداد معدودی حضور دارند. مسجدالحرامی که عزت مسلمانان است و ۶ میلیون نفر در آن جا می‌گیرد. ایران اسلامی هم یکی از ۱۰۰ کشوری است که درگیر این ویروس شده است. حوزه‌های علمیه در ایران و عراق تعطیل شده است. حرم امام وامامزادگان تعطیل شده است،نمازهای جمعه جماعات تعطیل شده ،اجتماعات ومراسمات مذهبی تعطیل شده حتی در کشور‌های اروپایی مراکز و تجمعات تعطیل شده است. و اگر مقدر است که این قضایا منتهی به ظهور شود، منشأ امیدواری برای همه ماست.

{والســــــــــلام علیکــــــــــم ورحمـــــه اللـــــه وبرکاتـــه}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --