اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه فشافویه: اختلاف و کشمکش رسانه‌اى میان قواى مختلف به‌هیچ‌عنوان به مصلحت کشور نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه فشافویه: اختلاف و کشمکش رسانه‌اى میان قواى مختلف به‌هیچ‌عنوان به مصلحت کشور نیست.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه حسن آبادنمازباشکوه جمعه اینهفته بیست چهارم دیماه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
۱- در یک سوم باقیمانده از قرن اول ، رسوم اخلاقى نه تنها فراموش شد، بلکه به ضدارزش مبدل شد
۲- امام سجاد(ع)دررساله حقوق به بیان حقوقی که مراعات آن برانسان لازم است می پردازندکه می توان این حقوق رادرسه دسته ی تقسیم کرد
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
۱- نقش کم نظیر آیت‌الله هاشمى رفسنجانى در دوران مبارزه با رژیم ستمشاهى نباید به فراموشى سپرده شود.
۲- علی‌رغم فضاسازى‌ها و ترویج شایعات مختلف توسط رسانه‌هاى بیگانه مراسم تشییع آیت‌الله هاشمى به صحنه ئوحدت مبدل گشت.
۳- اختلاف و کشمکش رسانه‌اى میان قواى مختلف به‌هیچ‌عنوان به مصلحت کشور نبوده است.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم        بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_7415

خودم و همه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می نمایم.
در یک سوم باقیمانده از قرن اول ، رسوم اخلاقى نه تنها فراموش شد، بلکه به ضدارزش مبدل شد. عمل به منهیات شرع و ارتکاب محرمات ، موجب فخر بر یکدیگر و تظاهر به آنها موجب عزت اجتماعى شده بود یعنی جامعه اسلامى قبل از آن زمان هر چند منافقانه پاسدار و نگهبان مظاهر دینى بود، ولى در زمان امام سجاد علیه السلام ، همین مظاهر مسلمانى هم ، به کلى رنگ باخته بود و دیگر نشانه اى از دین و دیندارى در جامعه یافت نمى شد. گویى پیش بینى پیامبر صَلَّى اللّه عَلَیهِ و آلِهِ و سَلَّم به همین زودى محقق شده بود که فرمودند:
سیاءتى زمان على امّتى لا یبقى من القرآن الا رسمُه ، و لا من الاسلامِ الا اسمه ، یُسمّون به و هم اءبعدُ الناس منه ، مساجدهم عامره و هى خراب من الهُدى{ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۹۰، حدیث ۲۱}
((روزگارى بر امت من مى آید که از قرآن چیزى نمى ماند جز نوشتارى و از اسلام جز نامى . مردم را مسلمان مى نامند، اما همین مردم دورترین افراد از اسلام خواهند بود. مسجدهاى آنها از نظر شکل و صورت ظاهرى بهتر و اجتماعات مردم بسیار پررونق و آبرومندتر خواهد بود، اما بهره آن مساجد، از نظر هدایت و صحت عمل و ایمان مردم ، در نهایت ضعف است )).
در چنین دورانى ، امام سجاد علیه السلام در قالب دعا به احیاى فضیلت هاى فراموش شده اهتمام مى ورزد و در حقیقت صحیفه سجادیه و ادعیه منقول از آن حضرت به طور عام و دعاى مکارم الاخلاق و ابوحمزه ثمالى به طور خاص ، مانند آیینه هایى هستند که مى توان چهره اجتماعى آن زمان را در آن به خوبى تماشا کرد و تلاش ، زحمت و نقش آن حضرت را در میان مردمى که زیر سلطه حاکمان ، همان فضایل و منزلتهاى عقلانى و عاطفى خود را از دست داده بودند، مشاهده کرد؛ که در واقع این مطالب مبین منزلت حقیقى انسانهاست
«رساله الحقوق» امام سجاد علیهم السلام در سه کتاب «تحف العقول» اثر ابن شعبه حرّانی (۳۸۱ ق)، «من لا یحضره الفقیه» و «الخصال» اثر محمد بن علی بن بابویه معروف به صدوق(۳۸۲ق) ذکر شده است.
امام سجاد علیهم السلام در این رساله به بیان دسته بندی شده ی انواع حقوقی که مراعات آن بر انسان لازم است می پردازند که می توان این حقوق را در سه دسته ی کلی بررسی کرد.
۱-حق الله
دسته ی اول حق خداوند بر انسان است که در تمام لحظات و حالات مراعات آن ها بر انسان لازم است و حتی این حقوق ریشه ی تمامی حقوق دیگری است که بر انسان واجب است
۲-حق النفس
دسته ی دوم حقوقی هستند که نفس و اعضای انسان بر خود فرد دارند و فرد نسبت به خود باید آن ها را رعایت کند. از آن جا که مالک حقیقی همه چیز حتی همه ی انسان ها خداست، انسان نسبت به بدن و نفس خود نیز به عنوان امانتی الهی وظایفی دارد که حق نفس، و اعضای بدن مانند زبان، گوش، چشم، پا و دست از آن جمله اند.
۳-حقوق اجتماعی
دسته ی سوم حقوقی هستند که در ارتباط فرد با سایر افراد جامعه به وجود می آیند غیر از یک مورد که تحت عنوان حق مال و دارایی بیان شده و می-توان آن ها را حقوق اجتماعی نامید.
فاءَمَّا حَقُّ اللّه الاکبر فانّک تعبده لا تُشرک به شیئا فاذا فَعَلتَ ذلک باخلاص ‍ جَعَلَ لَکَ عَلى نَفسِهِ اءَن یَکفِیَکَ اءَمر الدُّنیَا وَالاخِرَهِ و یحفظ لک ما تحبّ منها.و اما حق بزرگتر خداوند آن است که او را بپرستى و چیزى را شریک او قرار ندهى و اگر از روى اخلاص چنین کنى ، خدا بر خود مقرر کرده کار دنیا و آخرت تو را به عهده گیرد و آنچه از آن بخواهى برایت نگه دارد.

مشـــــروح خطبـــــه دوم:
بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم

IMG_7421
خودم و همه ی عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم.معنای ساده ی تقوا این است که انسان با حساب و کتاب زندگی کند،چرا که خداوند متعال این عالم را از روی حساب خلق کرده است.چشم، گوش و کارهایی که انسان انجام می دهد باید از روی حساب بوده و مواظب باشد که مثلاً؛ کاری که انجام می دهد باعث شکسته شدن قلب دیگران نشود، یا با انجام کاری پایه گذار بدعتی نشود و یا باعث ریختن آبروی دیگری نگردد.
گاهی انسان یک حرفی را می گوید که افراد سخن چین، آن حرف را به گونه ای ترویج می دهند که باعث ریخته شدن خون انسانها می گردند.در روایت است، کسی را به عرصه محشر می آورند در حالیکه خون به صورت او پاشیده اند،اعتراض می کند،می گویند حرفی زدی ،دهان به دهان گشت تا منجر به ریختن خون بیگناه شد ،تو در آن سهیم هستی؛إن تقوی الله حمت‏ اولیاء الله محارمه (نهج البلاغه خطبه ۱۱۲)انسان متقی هر کارش از روی حساب است، مخصوصاً قلب او حساب و کتاب دارد و هر محبت ،بغض، عداوت و کینه ای را در قلب اش جای نمی دهد.

رحلت تأسف‌بار یار دیرین امام و رهبرى، آیت الله هاشمى رفسنجانى

ارتحال ناگهانى رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام در هفته‌اى که گذشت، خبرى تکان‌دهنده و غافل‌گیرکننده براى همگان بود و باعث ناراحتى جمع بسیارى از خانواده‌ها و دوستان و همرزمان سابق و همکاران بعد از انقلاب ایشان گردید. البته کهولت سن ایشان که بالغ بر ۸۲ سال سن داشتند و نیز برخى بیمارى‌هاى سابق مطرح بوده و هست و مرگ این قاصد الهى است که همگان با آن مواجه خواهند شد؛ اما خبر ناگهانى درگذشت ایشان باعث بهت و اندوه بسیارى گردید.
در این میان رهبر معظم انقلاب که ازجمله نزدیک‌ترین افراد به‌لحاظ فردى و شخصى به آقاى هاشمى رفسنجانى بودند و به تعبیر صریح خودشان ۵۹ سال بر رفاقت و دوستى ایشان مى‌گذشت، همانند خانواده و اطرافیان نزدیک آقاى هاشمى از این مسأله متأثر و ناراحت شدند تا حدى که خود این خبر را جانکاه و سخت خواندند.
به چندنکته اشاره میکنم:
۱-اشاره مقام معظم رهبرى بر رفاقت ۵۹ ساله با آقاى هاشمى رفسنجانى و پیوندى که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلاى معلى بود، نشان مى‌دهد که فقدان این یار، همکار و رفیق دیرین، براى مقام معظم رهبرى سخت و جانکاه بوده است.
۲-نقش کم نظیر آیت‌الله هاشمى رفسنجانى در دوران مبارزه با رژیم ستمشاهى نباید به فراموشى سپرده شود. چه قبل ازپیروزی انقلاب وچه دوران مبارزه وچه دردوران پیروزی انقلاب وچه دردوران تثبیت انقلاب به طوری به جرأت میتوانیم بگوییم زندگی هاشمی به تاریخ پرفرازونشیب وپرافتخارانقلاب گره خورده است.به تعبیر مقام معظم رهبرى، ایشان تکیه گاهى مطمئن و نمونه‌ى کم‌نظیرى از نسل اول مبارزان ضد ستم‌شاهى و از رنج‌دیدگان این‌راه پرخطر و پرافتخار بودند.
علاوه بر آن‌که نباید از برخوردهاى قاطع وى در مواجهه با گروهک‌هاى تروریستى و تجزیه‌طلب، مخالفت با بنى‌صدر، فرماندهى جنگ در دوران دفاع مقدس که از دیگر برگه‌هاى افتخار آیت‌الله هاشمى رفسنجانى به‌حساب مى آید، به‌سادگى گذشت.
۳-پیام تسلیت رهبر انقلاب نشان داد که احترام به شخصیت هاشمى رفسنجانى به‌عنوان چهره‌اى که زیر چتر نظام و قانون تعریف مى‌شود، بر همگان لازم است.
۴- حضور با شکوه و هوشمندانه مردم در مراسم تشییع ایشان نشان داد که مردم ما هیچگاه سوابق و خدمات یک چهره انقلابى و خدوم را فراموش نمى‌کنند ولو آن‌که در برهه‌هایى با برخى تصمیمات و نظرات ایشان مخالفت داشته باشند. مردم نشان دادند که هاشمى را درچارچوب نظام اسلامى و مرید امام و یار دیرین رهبرى تعریف مى‌کنند.
۵-علی‌رغم فضاسازى‌ها و ترویج شایعات مختلف توسط رسانه‌هاى بیگانه و اپوزیسیون که تلاش داشتند مراسم تشییع آیت‌الله هاشمى را به صحنه گسست و اختلاف میان مردم و حاکمیت تبدیل نمایند، با هوشیارى و عقلانیت و ولایتمدارى حاکم بر افکار عمومى، ما شاهد کمترین حواشى و برخوردهاى احساسى و هیجانى بودیم.وحتی به صحنه ای ازوحدت واتحادمبدل گشت.

IMG_7432

اشاره ای به محورهاى فرمایشات مقام معظم رهبرى(مدظله‌العالى) در دیدار هزاران نفر از مردم قم

یکى از مهم‌ترین محورهاى بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى، بیان عناصر چهارگانه اقتدار کشور بود که ایشان چهار عامل «ایمان و معرفت دینى»، «قدرت علمى»، «اقتصاد مقاوم» و «حفظ عزت ملى» را به‌عنوان عناصر چهارگانه اقتدار کشور مطرح کردند. با توجه به این عناصر چهارگانه که رهبرى مطرح کردند، مسؤولیت و اهمیت کار نهادهاى مختلف و مسؤولان کشور در رابطه با این عناصر مشخص مى‌شود.
هر اقدام و فعالیتى که یکى از این عناصر چهارگانه را تقویت کند، در واقع به اقتدار کشور کمک کرده است و هر اقدامى که این عناصر را تضعیف نماید، در واقع به ضرر کشور و اقتدار آن خواهد بود.
برخى تصور مى‌کنند که‌ بى‌توجهى به ایمان و اعتقاد دینى و معرفت اسلامى جوانان و نسل‌هاى جوان ربطى به اقتدار کشور ندارد و برخى از زمینه‌هاى تضعیف ایمان و معرفت دینى را دست‌کم مى‌گیرند. در چنین حالتى ضعف در ایمان و اعتقادات نسل جوان مى‌تواند اقتدار آینده کشور را تهدید کند. البته آنچه ذکر شد به معنى آن نیست که کشور در حقیقت دچار نوعى از تضعیف ایمان دینى به‌نحو خطرناکى شده است، بلکه جوانان و نسل‌هاى جوان به لطف خداى متعال از وضعیت خوبى در ایمان دینى نسبت به نسل‌هاى قبلى برخوردار هستند اما این امر نباید ما را دچار خوش‌خیالى کند و از خطرات موجود غافل نماید. دقت در خطراتى که نسل جوان و ایمان آن‌ها را تهدید مى‌کند، امرى است که نباید در آن کوتاهى صورت گیرد. ازجمله در عرصه فضاى مجازى که اکنون به قتلگاهى براى بسیارى از جوانان و نوجوانان در زمینه اخلاق و ایمان دینى و اخلاقى تبدیل شده است. مسؤولان باید توجهى جدى‌تر و بیشتر داشته باشند.
ماهیگیرى ضدانقلاب از آب گل‌آلود
من لازم است به مطلب دیگری اشاره داشته باشم که درسخنان مقام معظم رهبری دردیدارمردم قم مجددا مطرح فرمودندو آن جدال رسانه‌اى قوه مجریه و قضائیه است که متأسفانه با استقبال رسانه‌هاى ضدانقلاب مواجه شده است.

نکته اول:اختلاف و کشمکش رسانه‌اى میان قواى مختلف به‌هیچ‌عنوان به مصلحت کشور نبوده ونیست و نشانه‌اى از ناهماهنگى میان قوا و ضعف در اتحاد و همدلى مسؤولان است. بى‌شک این ضعف براى دوستداران و دلسوزان داخلى و خارجى جمهورى اسلامى نگران‌کننده و براى دشمنان آن، مایه مسرت و امیدبخش است. در حالى‌که کشور در منطقه و سطح جهان با دشمنى‌هاى پیچیده و متعددى روبه‌روست، شکاف و اختلاف داخلى در هر سطح و به هر بهانه‌اى، چیزى جز ریختن آب به آسیاب دشمن نیست.

نکته دوم:در حالى‌که اغلب مردم با مسائل و مشکلات مختلفى روبه‌رو هستند، جدال رسانه‌اى سران قواى مجریه و قضائیه چه دردى از آن‌ها دوا مى‌کند و نظر آن‌ها درباره این جدال چیست؟ دولت به‌عنوان اصلى‌ترین مسؤول حل مشکلات معیشتى و قوه قضائیه به‌عنوان مسؤول رسیدگى به دعاوى مردم بر اساس عدالت – در کمترین زمان ممکن – عملکرد خود را بوته نقد و قضاوت قرار داده و بگویند این جدال کدام گره را از کار فروبسته ملت مى‌گشاید؟ آیا جز این است که مردم را نسبت به تحقق حقوق و مطالبات خود، دلسرد و ناامید مى‌نماید؟ اگر در سطح بالا اختلافی وجود دارد این مردم چه گناهی دارند که باید همیشه دچار اضطراب و تشویش باشند این حرکت جز مأیوس کردن مردم چه نقش دیگری می تواند داشته باشد ، اگر موضوعی هم وجود دارد به مردم کشیده نشود و مردم گرفتاریها و مشکلات زیادی دارند مانند: مشکلات اقتصادی (گرانی و….)دارند.اگر دعوایی است و مطلبی وجود دارد خوب این را می شود در جلسات خصوصی نشست و صحبت کرد پنج سال پیش با دستور مقام معظم رهبرى، هیأت حل اختلاف قوا با ریاست آیت‌الله آملى لاریجانى تشکیل شد.خب بنشینید اونجا حلش کنید .

نکته سوم: این نظام اگر از روز اول توانسته به پیروزی برسد وامروز ازچنین اقتداری درجهان برخوردارباشدبه خاطر این است که زیر پرچم ولایت بوده است آن روز امام بود و امروز مقام معظم رهبری است و اگر اشکالی هست بروید زیر پرچم ولایت فقیه مشکلاتتان را آنجا حل کنید نکشانید میان مردم ، امروز مردم به این وحدت و انسجام نیازمند هستند و ما در سایه آرامش می توانیم کشور را پیش ببریم و اداره کنیم نباید به گونه ای مطرح شود که دشمنان سوء استفاده کنند و علیه مسئولان نظام و علیه انقلاب یاوه گویی کنند و در داخل هم مردم مأیوس شوند این انتظاروتوقع ملت ماست وتوقع نابجایی هم نیست{تکبیرنمازگزاران}

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --