اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / امروز میدان جنگ نظامی نیست، بلکه جنگ تبیین ارزش‌ها است

امروز میدان جنگ نظامی نیست، بلکه جنگ تبیین ارزش‌ها است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، نماز پر شکوه جمعه ۴ آذر ماه ۱۴۰۱مصادف با سی ام ربیع الثانی ۱۴۴۴به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱٫از اساسی ترین شرایط موفقیت در تمامی عرصه ها، شناخت دشمن است.

۲٫ عاقل ترین مردم کسى است که پروردگارش را بشناسد و از او پیروى کند،دشمنان خدا را بشناسد و از آنان نافرمانى کند.

۳٫ انسان مومن با پنج گروه سرسخت روبروست که مبارزه با آنها بسیار دشوار است

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . عظیم ترین و ماندگارترین یادگارحضرت امام همین بسیج مردمی است که همه جا حضور دارند.

۲ . امروز میدان جنگ نظامی نیست، بلکه جنگ تبیین ارزش‌ها است.

۳٫ اسلام هرگز مخالف آزادی های معقول و منطقی نبوده و نیست.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!

امیرالمؤمنین على(ع)می فرماید«أَعقَلُ النّاسِ أَبعَدُهُم عَن کُلِّ دَنیَّهٍ»(؛  غرر الحکم ، ص ۱۹۷ )عاقل ترین مردم کسى است که از همه پَستى ها دورتر باشد نمازگزاران عزیز گناه و معصیت انسان را پست و ذلیل میکند

چندهفته ای هست که در خطبه اول حول نهج البلاغه حضرت امیر بودیم واز این جهت خوشحالیم که در محضر نهج البلاغه شریف هستیم لذا چند هفته ای پیرامون دشمن شناسی در نهج البلاغه صحبت میکنیم. از مباحث مهم در سیره امیرالمؤمنین علی(ع)، دشمن شناسی و نوع رفتار حضرت با دشمنان است.

از اساسی ترین شرایط موفقیت در تمامی عرصه ها، شناخت دشمن است. در عرصه طبیعی، انسان تا آن جا که دشمن را شناخته در دفع آن کوشیده و به موفقیت دست یافته است، ولی انسان ضربه های فراوانی از دشمن ناشناخته خود خورده است. به عنوان مثال انسان از زمانی که دشمنی به نام میکرب را شناخت به آسانی توانست آسیبهای او را دفع کند واز بین ببرداما چون نتوانسته است سرطان رابه طور کامل بشناسد قربانی های فراوانی در این عرصه می دهد.

در عرصه مسائل سیاسی و اجتماعی نیز شناخت دشمن نقش مهم وکلیدی دارد. بر این اساس است که بخش عظیمی از آیات و روایات مربوط به معرفی دشمن است.

 در میزان الحکمه روایت شماره ۱۳۶۱۷ از پیامبر (ص)نقل شده که فرمودند:اَلا وَ اِنَّ اَعْقَلَ النّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَاَطاعَهُ وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصاهُ  » بدانید که عاقل ترین مردم کسى است که پروردگارش را بشناسد و از او پیروى کند،دشمنان خدا را بشناسد و از آنان نافرمانى کند.

 کمال عقل در پیروی از حقّ است

متأسفانه گاهی ‌فریب، نیرنگ، سیاست ورزی های شیطنت آمیز و مصلحت اندیشی های دنیا گرایانه نیز عقل تصوّر می گردد

 عاقل کسی است که اول خدا را بشناسد و بندگی‌اش را بکند. خدایی که به ما هستی داده خدایی که تمام لحظات زندگی به او وابسته هست، خدایی که فردای قیامت تمام امور و حساب و کتاب ما به دست اوست. یکی از مهم ترین مسائلی که بشر با آن مواجهه است خدا و خداشناسی است. اینکه انسان از کجا آمده است و به کجا می رود

امیرالمؤمنین علی (ع) می فرماید: « لا یَسعَدُ امْرُؤٌ إلاّ بِطاعَهِ اللّه ِ سُبحانَهُ ؛ هیچ کس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى شود.

دوم:« وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصاهُ  »دشمنش را هم بشناسد و با او مخالفت کند. خیلی بحث دشمن شناسی مهم است. الآن بعضی در جامعه ما دشمن اعتقادی را نمی‌شناسند. دشمن سیاسی را نمی‌شناسند. دشمن اخلاقی را نمی‌شناسند. دشمن اعتقادی مثل همین شبکه‌هایی که می‌خواهند جوان‌ها را از دین جدا کنند. گاهی دشمن سیاسی است. یک موضوعی را در تمام شبکه‌ها برجسته می‌کند و یکبار هم توضیح نمی‌دهد قصه چیست؟

گاهی دشمنان درتمام شبکه‌ها روی یک موضوعی زوم می‌کنند.این آقا هم فکر می‌کند اگر همه صفحات تلگرام و صفحات مجازی را از تبلیغات این خبر پر کرد، این هم الآن یک آدم سیاسی است.شروع میکند به انتشار این مطلب در کاناهای ارتیاطی مختلف !! لذا نا خود آگاه با دشمنان همراهی میکند چرا؟؟ چون دشمن را نشناخته است لذا یکی خدا را بشناسند، یکی دشمن را بشناسد، این عاقل است.

روایتی را عرض کنم در رابطه با اقسام دشمن که عرض میکنم اما تفصیل این موضوع در جلسه آینده تقدیم خواهم کرد.

 انسان ، دشمنان مختلف و متعدد دارد ، همه آنها در یک سطح از دشمنی نیستند و لذا باید آنان را شناسایی و سطح بندی کرد وسپس متناسب با سطح دشمنی و میزان توانایی شان برخورد نمود 

پیامبر اکرم (ص) می فرماید(کنز العمّال : ۸۰۹) انسان مومن با پنج گروه سرسخت روبروست که مبارزه با آنها بسیار دشوار است:المؤمنُ بَینَ خَمسِ شَدائدَ: مؤمنٌ یَحْسِدُهُ، و منافقٌ یُبغِضُهُ ، و کافرٌ یُقاتِلُهُ ، و نَفْسٌ تُنازِعُهُ ، و شَیطانٌ یُضِلُّهُ

مؤمن، با پنج سختى دست به گریبان است: مؤمنى دیگر که به او حسادت مى ورزد، منافقى که او را دشمن مى دارد، کافرى که با او مى جنگد، نفْسى که با او کشمکش مى کند و شیطانى که در صدد گمراه کردن اوست.

 

مشــــــروح خطبـــــــــه

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

از امیرمؤمنان علیه السلام در مورد تقوا پرسش شد، فرمود: تقوا آن است که اگر عمل تو بر طبقی بدون سرپوش نهاده شود و در نظر اهل دنیا گردش داده شود، چیزی در آن نباشد که از آن شرمنده شوی.

مطلب اول: شنبه ۵ آذر  روز تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان حضرت امام(ره)(۱۳۵۸ش)

مقام معظم رهبری در تعریف‌های شایسته از حضرت امام(ره) می‌فرمایند: «عظیم ترین و ماندگارترین یادگارحضرت امام همین بسیج مردمی است که همه جا حضور دارند».

لذا  شما بسیجیان عزیز اعم از برادران بسیجی و خواهران بسیجی درجهاد ترکیبی جدید فقط پشتیبان نیستید، بلکه همه بسیجیان ما در این جنگ جدید، نقش فرمانده را دارند و خودشان در میدان به صورت مستقیم حضور دارند و انجام وظیفه میکنند.

 دشمن به یک جمع بندی رسیده است، دشمن می‌داند که در اصل فتنه شکست خورده، اما برای این که این فضای اغتشاشی و ناآرام کشور تعطیل نشود تا به فرصت‌های دیگر برسند،اقداماتی را انجام میدهند تا  فضای ناامنی مانند خود آمریکا وجود داشته باشد.

 امروز میدان جنگ نظامی نیست، بلکه جنگ تبیین ارزش‌ها است ،شما بسیجیان در خط مقدم هستید. دشمن خانم‌ها را به میدان آورده، لذا خوهران بسیجی ما هم  باید در میدان جهاد تبین و امیدآفرینی و تبیین موفقیت‌ها و معرفت دینی و شناخت فتنه فعال باشند.

مطلب دوم: چهارشنبه  ۵ جمادی‌الاول ولادت حضرت زینب(س) (۵ق) و روز پرستار

در تاریخ اسلام زنانی وجود دارند که در برابر ظلم و ستم ایستادگی کردند و پرچم اسلام را برافراشته نگه داشتند و این موضوع مهم ترین جواب بر شبهه افکنانی است که می گویند؛ اسلام مخالف حضور بانوان در اجتماع و فعالیت های اجتماعی است.

 زنانی همچون حضرت خدیجه(س)، فاطمه زهرا(س)، زینب کری(س)، نجمه خاتون(س) و حضرت معصومه(س) از بانوانی هستند که با حضور اجتماعی خود مهم ترین کمک را به اسلام کردند و در پیشبرد اهداف اسلام و نهضت و قیام اهل بیت(ع) نقش بی بدیلی را داشتند.

حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب (س) دارای سه ویژگی مهم و مشترک هستند حضرت خدیجه زمانی در کنار رسول خدا ایستاد که کسی تصور نمی کرد آینده عالم در شعاع رسالت این رسول رقم خواهد خورد و خدیجه تنها کسی بود که با هوش تاریخی فوق العاده و بینش عمیق آسمانی این حقیقت را درک نمود.

دومین ویژگی ایشان داشتن برنامه دقیق و نقشه راه برای همراهی پیامبر(ص) است

سومین ویژگی نیز استقامت و پایداری در مقاطع سرنوشت سازی است که هیچ پشتیبان دیگری وجود ندارد.

همین سه اصل بسیار مهم در مورد حضرت زهرا(س) نیز مشهود است. زمانی ایشان به نقش آفرینی در مدینه پرداخت که همه افراد یا به حاشیه رفته بودند و یا درجا زده بودند. حضرت زینب(س) نیز این ویژگی ها را از ظهر عاشورا و تا روز بعد از آن که همه چیز فروریخته بود، با پرچم داری از کاروان اسرا به نمایش درآورد.

زنان جامعه ما توجه دارند که همین سه ویژگی الگوی زن مسلمان است .اسلام هرگز مخالف آزادی های معقول و منطقی نبوده و نیست.  این روز را هم که به روز پرستار نامگذاری شده است به تمام پرستاران عزیز تبریک و تهنیت عرض میکنم.

مطلب سوم: هفته گذشته پیرامون جنگ ترکیبی یا هیبریدی صحبت کردم قصد داشتم  امروز هم اشاره ای به نوع مواجهه با جنگ ترکیبی داشته باشم که وقت گذشته ان شاءالله در فرصت مناسب دیگری صحبت خواهم کرد.

پنجشنبه ۱۰ آذر روز مجلس؛ و سالروز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس توسط مأموران رضاشاه(۱۳۱۶ش)

فرصت گذشته ان شاءالله در فصت دیگری در صورت امکان صحبت خواهم کرد.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --