اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک: راهپیمایی ۲۲ بهمن جلوه‌ای روشن از بیانات رهبر بصیر انقلاب اسلامی مبنی بر شکست محاسبات دشمن بود

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک: راهپیمایی ۲۲ بهمن جلوه‌ای روشن از بیانات رهبر بصیر انقلاب اسلامی مبنی بر شکست محاسبات دشمن بود

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، وکهریزک ، نماز پر شکوه جمعه۲۸بهمن ماه ۱۴۰۱مصادف با ۲۶ رجب المرجب ۱۴۴۴   به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. پیامبر اکرم(ص) در جامعه ای ظهور کرد که هیچ یک ازکمالات مطلوب در آن جامعه وجود نداشت.
  2. بزرگان قریش و زرمندان و زورمندان اولین کاری که در مقابل پیامبرکردند، تطمیع بود.

 .۳ استقامت  پیغمبر،  استقامت را در ابوطالب مستحکم کرد .

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . اگر بتوانیم در راه رهایى از خودپرستى و هواپرستى، کارى کنیم که شکم بر ما مسلط نباشد تازه بت شکم را شکسته‌ایم .

۲ . سفر رئیس جمهور به چین بعد از دو دهه، یک اقدام مهم است که می‌تواند پیامدهای بالقوه متعددی برای دو کشور داشته باشد

  1. راهپیمایی ۲۲ بهمن جلوه‌ای روشن از بیانات رهبر بصیر انقلاب اسلامی مبنی بر شکست محاسبات دشمن بود

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله  درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!. «

 درآستانه عید بزرگ مبعث قرار هستیم این روز آسمانی را به همه مسلمانان جهان و شیعیان اهل‌بیت  تبریک عرض میکنم

موضوع بحث ما در خطبه اول پیرامون بعثت است

البته نه اینکه به این  حادثه نگاه تاریخیِ صرف داشته باشیم بلکه نگاه بر این خاطره پرشکوه در حقیقت تکرار و مرور یک درس فراموش نشدنی است که برای همه آحاد بشر اعم از نخبگان ، سیاستمداران، دانشمندان، روشنفکران و برای خود امت اسلامی دارای درس و پیام است.چند نکته عرض میکنم:

نکته اول:

پیامبر اکرم (ص) در جامعه ای ظهور کرد و دعوت خود را آغاز کرد که هیچ یک ازکمالات مطلوب در آن جامعه وجود نداشت.در آن جامعه علم به معنای واقعی وجود نداشت ، بویی و رایحه ای از عدل و عدالت به مشام نمیرسید ، اخلاق ، مدارا،گذشت ، انصاف ، محبت…..در ان جامعه نایاب بود قدرتمندان، زورمندان روسای زورگو بر جان و مال مردم مسلط بودند. در یک چنین فضای متحجر،ظلمانی و دشوار،و درشرائط سخت اسلام سیزده سال رشد کرد ودر نهایت به ایجاد حکومت منتهی شد

که درسایه آن ذلت به عزت تبدیل شد؛ وحشیگری  ، به اخوت شد؛ عصبیت  به مدارا و تعقل ؛ جهل به علم تبدیل شد؛ که قرنها مسلمانان توانستند بر قله مدنیت عالم مسلط شوند و قله هائی را خودشان به وجود بیاورند که در تاریخ بشریت سابقه نداشت.

نکته دوم:

وقتی که در مرحله اول بعثت، بعد از آنکه سه سال دعوت پنهانی بود و مخفی . پیغمبرخدا (ص) توانسته بود سی، چهل نفر را مسلمان کند. بعد امر الهی آمد که: فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِینَ إِنَّا کَفَیْناکَ الْمُسْتَهْزِئِینَ » سوره حجر، آیات ۹۴ و ۹۵)؛ علنی کن، برو وسط میدان، پرچم را به دست بگیر و کار را علنی کن. پیغمبرخدا (ص) آمد وسط میدان و قضایائی که شنیده اید.

بزرگان  قریش و زرمندان و زورمندان آن جامعه به خود ترسیدند و لرزیدند. اولین کاری که کردند، تطمیع بود. آمدند خدمت ابی طالب (ع) (البته امروز سالروز رحلت این بزرگوار خم هست که تسلیت عرض میکنم)گفتند که این برادرزاده تو اگر ریاست می خواهد، ما ریاست مطلق خودمان را به او می دهیم، اگر ثروت می خواهد، آنقدر به او ثروت می دهیم که از همه ما ثروتمند تر بشود؛ اگر مایل است پادشاهی کند، ما او را به عنوان پادشاه خودمان انتخاب می کنیم. بگوئید از این حرفهایی که می زند، دست بردارد.ابو طالب (ع) که بر جان پیغمبر می ترسید و از توطئه آنها بیمناک بود، نزدپیغمبرخدا (ص) آمد و گفت بزرگان مکه این پیغام را دادند؛ شاید نصیحت کرد، توصیه کرد که حالا شما هم یک خرده ای کوتاه بیائید؛ این ایستادگی به این اندازه دیگر چرا؛ لازم نیست.

پیامبر (ص) فرمود: فَقالَ لَهُ رَسولُ اللّهِ( ص) : یا عَمِّ، وَاللّهِ لَو وَضَعُوا الشَّمسَ فی یَمینی وَالقَمَرَ فی یَساری عَلى أن أترُکَ هذَا الأَمرَ حَتّى یُظهِرَهُ اللّهُ أو أهلِکَ فیهِ ، ما تَرَکتُهُ .

 (بلاذری، انساب الاشرف، ص ۲۲۵ ( به نقل از عباس رزیاب، سیره رسول الله، ص ۱۱۷ )) عمو جان ! اگر خورشید را در دست راست من بگذارند، ماه را در دست چپ من بگذارند، برای اینکه من از این هدف دست بکشم، سوگند به خدا این کار را نمی کنم؛ تا وقتی یا خدا ما راپیروز کند یا همه ما از بین برویم.بعد در روایت دارد که « ثُمَّ استَعبَرَ رَسولُ اللّهِ (ص) فَبَکى ، ثُمَّ قامَ ، چشم مبارک پیغمبر لبریز اشک شد و از جا بلند شد.

فَلَمّا وَلّى ناداهُ أبو طالِبٍ ، ابوطالب (ع) این ایمان، این استقامت را وقتی که دید، منقلب شد و گفت: « فَقالَ : أقبِل یَا بنَ أخی .فَأَقبَلَ عَلَیهِ رَسولُ اللّهِ (ص) ، فَقالَ : اِذهَب یَا بنَ أخی فَقُل ما أحبَبتَ ، فَوَاللّهِ لا اُسلِمُکَ لِشَیءٍ أبَدا 

 برادرزاده ام ! برو و هر چه دوست دارى ، بگو که ـ به خدا سوگند ـ هرگز تو را در برابر هیچ چیزى تسلیم نخواهم کرد .برو هدفت را دنبال کن.  سوگند به خدا من تو را با هیچ چیز عوض نمی کنم.

توجه دارید این ایستادگی، ایستادگی می آفریند. این استقامت  پیغمبر،  استقامت را در ابوطالب مستحکم می کند.

این فراز برای ما و جامعه ما چندین درس دارد خصوصاً برای جامعه امروزی ما مورد هجمه بدخواهان و دشمنان قرار گرفته است

 پایبندی به هدف، نترسیدن از دشمن، طمع نورزیدن در آنچه که در دست دشمن است. دل نبستن به امتیازی که دشمن می خواهد بدهد،اعتماد به راه و به هدف و به خدایی که این هدف متعلق به اوست، اینها درسها یی است که باید فرا بگیریم و عمل کنیم . لذا سی، چهل نفر بیشتر نبودند. همین سی، چهل نفر در مقابل آن همه مشکلات، آن همه دشواریها ایستادند و روز به روز هم تعداد آنها بیشتر شد و پیشرفت کردند.

اقدام دومی که در مقابل پیامبر داشتند تهدید بودجنگهایی را به وجود آوردند یاران پیامبر را شکنجه کردند خود پیامبر را چه قدر اذیت کردند خود  رسول اکرم(ص) در طی روایتی می فرماید

  مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ   هیچ پیامبری به اندازه ی من اذیت نشد!(بحارالانوار مجلسی، ج۳۹، ص۵۶)

 سمیه و یاسر چه جور زیر شکنجه قرار می گیرند و شهید می شوند اینها را می دیدند، در عین حال ایمان می آوردند.

آیه قرآن می فرماید: « مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم  »(سوره فتح، آیه ۲۹ اشداء بر کفار معنایش این نیست که با کفار دائم در حال جنگند. اشداء شدت، یعنی استحکام، استواری،استحکام یک وقت در میدان جنگ است؛ یک وقت در میدان گفتگوی با دشمن است.

شما ببینید پیغمبر در جنگ های خود،اگر جنگ است، با شدت؛ اگر گفتگو است، با شدت؛ اگر تعامل است با شدت؛ با استحکام. این معنای اشداء علی الکفار است.«رحماء بینهم»، یعنی در بین خودشان که هستند،  انعطاف وجود دارد  اینجا باید با هم با تعاطف رفتار کرد. که البته عفو افراد فریب خورده در ایام اغتشاشات توسط مقام معظم رهبری از مصادیق رحماء بینهم هست که در روزهای گذشته صورت گرفت.

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

 ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

«در سوره مبارکه قصص آیه شریفه  ۵٠)- وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ» ﻭ آﻳﺎ ﮔﻤﺮﺍه‌تر ﺍﺯ کسی ﻛﻪ از ﻫﻮﺍی ﻧﻔﺲ پیروی ﻛﺮﺩﻩ است، وجود دارد؟ هیچ موجودى جز «الله‌» شایسته پرستش نیست. بسیارى از ما تنها به زبان «لا اله الا الله‌» مى‌گوییم و در واقع، هوا و هوس‌هایمان را معبود خویش قرار داده‌ایم. شکم‌پرستى، مقام‌پرستى، پول‌پرستى، غریزه جنسى، و محبوبیت و شهرت بین مردم؛ هر کدام از اینها نوعى هواپرستى است

اگر بتوانیم در راه رهایى از خودپرستى و هواپرستى، کارى کنیم که شکم بر ما مسلط نباشد تازه بت شکم را شکسته‌ایم بت‌هاى متعدد دیگرى نیز باید شکسته شود. بت غضب، بت مقام، بت ثروت، بت شُهرت ، بت شهوت و…. بسیارى از افراد مى‌توانند شهوتشان را مهار کنند؛ ولى اگر کسى به آنان توهین کند، نمى‌توانند تحمل کنند. اینان اسیر غضب هستند. مؤمن باید طورى باشد که اگر کسى به ناحق هم به او توهین کرد خود را نبازد و تاب تحمل داشته باشد. درآستانه ماه شعبان قرار گرفته ایم ماهی است که روزی مؤمنان  برای ماه مبارک رمضان افزون می‏شود، و بهشت  در این ماه زینت می‏شود. ماه شعبان ماهی است که به اعمال خوب انسان هفتاد برابر پاداش  داده می‏شود، و کارهای زشت انسان آمرزیده می‏شود، و مورد مؤاخذه واقع نمی‌گردد و عمل نیک پذیرفته می‌گردد. خدا به بندگان نیک خود مباهات می‌نماید، و از عرش  به روزه داران و عبادت‏کنندگان نظر رحمت می‌افکند، و به سبب ایشان به حاملان عرش خود مباهات می‌نماید.خود را آماده کنیم دراین ماه بتهای نفس را بشکنیم تا بتوانیم لایق مهمانی خدا در ماه رمضان قرار بگیریم.

######################################################

شنبه   ۲۹ بهمن   ۲۷ رجب  

مبعث پیامبر اسلام(ص)(۱۳ قبل از هجرت)

در خطبه اول صحبت کردم فقط اشاره ای میکنم:

در خصوص ۲۷ رجب هم در قرآن و هم در متون روایی ما تعبیراتی وارد شده است که جداً محیرالعقول است.. امام جواد فرمودند که شب بیست و هفت رجب بهتر است از هر آنچه که آفتاب بر آن تابیده است. از اول خلقت شما محاسبه بفرمایید به چه چیزهایی آفتاب تابیده است و تبدیل به ثروت کنید. عقل ما متوقف می شود. نمی شود تصور کرد، تصویر کرد. اما برکت ۲۷ رجب از آن بالاتر است.

 لذا تأکید شده است که قدر شب ۲۷ رجب را بدانید روزه روز ۲۷ رجب معادل ۶۰ سال هست. یعنی خدای متعال خیلی عنایت کرده است. که ان شاءالله غافل نشویم

#######################################################

اشاره ای به سفر رئیس جمهور محترم به چین داشته باشم که در روزهای گذشته صورت گرفت

سفر رئیس جمهوری ایران به چین بعد از دو دهه، یک اقدام مهم است که می‌تواند پیامدهای بالقوه مثبت متعددی برای هر دو کشور داشته باشد. که چندین  سند همکاری با محوریت مسائل اقتصادی، امضا ء شد که گویای شکست سیاست انزوای ایران و نشان‌دهنده دیپلماسی نتیجه‌گرای جمهوری اسلامی استیکی از اهداف اصلی این سفر تقویت روابط اقتصادی ایران و چین به ویژه در بخش انرژی است. که چین به شدت به واردات نفت وابسته است و ایران یکی از تامین کنندگان اصلی نفت برای این کشور است.

یکی دیگر از اهداف مهم این سفر تقویت روابط سیاسی بین دو کشور است

امید است با تقویت روابط با چین، وکشورهای منطقه به جایگاه اقتصادی ما در سطح جهان و منطقه بهبود پیدا کند و مردم هم طعم شیرین آن را بچشند و لمس کنند

#######################################################

اشاره ای به راهپیمایی تاریخی۲۲ بهمن داشته باشم:

حضور کم‌نظیر مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن  هم برای دوستان و هم دشمنان غیرمنتظره بود. که ابتدا از حضور هوشمندانه و اعجاب برانگیز و وحدت آفرین ملت ایران و شما مردم خوب و قدر شناس باقر شهر و کهریزک و روستاهای تابعه تشکر میکنم.

چند نکته عرض کنم:

نکته اول:   این راهپیمایی جلوه‌ای روشن از بیانات رهبر بصیر انقلاب اسلامی بر شکست محاسبات دشمن بود. بدون تردید این حضور نماد لطف الهی و عنایات امام عصر و تأثیر خون پاک شهیدان خصوصا شهدای مظلوم امنیت بود.

نکته دوم:  علت دیگر شکست محاسباتی دشمن، عدم شناخت از مردم بی‌نظیر ایران است. الحق والانصاف مردم ایران نمونه و الگوی مقاومت در تاریخ قرن‌های اخیر هستند. حافظه تاریخی هیچ انقلاب بزرگ مانند انقلاب فرانسه و روسیه و هند و دیگر انقلاب‌ها درطول تاریخ سراغ ندارد که “روز ملی” یک کشور با یک چنین حضوری آنهم پس از ۴۵ سال برگزار شود.

نکته سوم:  بیست و دوم بهمن ۱۴۰۱،  ثمره حکمت و کیاست و تدبیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی هم بود. شخصیت بزرگی که در جنگ جهانی رسانه‌ای اخیر، آماج اصلی حملات دشمنان بود و مظلومانه و مقتدرانه، با هدایت‌های خود، اقتدار و انعطاف ولی فقیه را نمایان ساخت که نمونه اخیر آن عفو بزرگ و هوشمندانه هزاران نفر از محکومان اغتشاشات و زندانیان بود که موجی از امید و نشاط را پدید آورد.

نکته چهارم:   راهپیمایی اخیر نشان داد، مردم نجیب و صبور ما علیرغم همه نقدها و اعتراض‌هایشان، آنگاه که پای اصل نظام و تمامیت ارضی ایران به میان می‌آید با هوشمندی و بصیرت کم‌نظیر به منافع ملی و آرمان‌های انقلابی وفادارند و از هر قشر و قوم و مذهب صنف و سن جنسیت و گویش و پوشش، برای صیانت و پاسداری از ارزشهای دینی، ملی و انقلابی می‌ایستند و پای می‌فشارند.{تکبیرنماز گزاران}

  نکته پایانی مردم همیشه و در همه صحنه‌ها ثابت کرده‌اند که پای کشور، انقلاب، نظام، استقلال، امنیت، عزت و اقتدار کشورشان هستند و این مسئولان هستند که باید با پایبندی هرچه بیشتر به آرمان‌های انقلاب مردم عزیز ایران و ایجاد شفافیت هرچه بیشتر در همه امور، گرفتن تصمیم‌های اساسی و مؤثر برای پیشرفت همه‌جانبه کشور، اهتمام جدی به تولید، ورفع مشکلات جامعه خصوصاً تورم گرانی بیکاری و مشکلات مسکن و عمل به وعده‌ها، طعم شیرین رشد، پیشرفت و اعتلای کشور را هرچه بیشتر به کام مردم بچشانند و همراه مردم در مسیر هرچه روشن‌تر و درخشان‌ترکردن آینده انقلاب و نظام همت بگمارند.{تکبیرنمازگزاران}

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --