اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک: چین برای به چالش کشاندن سیطره آمریکا نیاز به حضور در حیاط خلوت آمریکا دارد

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک: چین برای به چالش کشاندن سیطره آمریکا نیاز به حضور در حیاط خلوت آمریکا دارد

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، وکهریزک ، نماز پر شکوه جمعه۱۹ اسفندماه آخرین جمعه ۱۴۰۱مصادف با ۲۴ شعبان المعظم ۱۴۴۴   به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
  1. زنده نگاه داشتن دین و قرآن وترزشها یکی از انتظارات امام عصر است.
  2. دینداری در آخرالزمان از کندن خار با دست و به دست گرفتن آتش گداخته سخت تر است.
 .۳ پیامبر اکرم(ص) دوره هایی که در آخرالزمان جامعه  با آن مواجه خواهند بود ، سه دوره تقسیم کردند.
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
۱ . هر سه کشور چین، ایران و عربستان به‌نوعی به این توافق نیاز دارند.
۲ . چین برای به چالش کشاندن سیطره آمریکا نیاز به حضور در حیاط خلوت آمریکا دارد.
  1. کسانی که دینداری را در خودشان تقویت کنند جزء کسانی خواهند بود که رسول خدا (ص) مشتاق آنها خواهد بود
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
وجود مقدس امام رضا به اباصلت میفرمایند:
تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْکَ
در باقی مانده ماه شعبان توبه کن تا این که هنگام فرا رسیدن ماه مبارک ، خالص و پاک باشى
موضوع بحث ما پیرامون امام عصر ارواحنا و ارواح العالمین له الفداه بود
هفته گذشته به دو مورد از انتظارات امام عصر اشاره کردم که یکی همدلی و اتحاد بود ودیگری هم زنده نگاه داشتن دین و قرآن بود
در این زمینه اشاره کردم که پیامبر اکرم(ص) جامعه مسلمین، را به سه دوره تقسیم فرمودند:
دوره اول کم رنگ شدن ارزشها بود ،دوره دوم دوره مقابله با ارزشها و دوره سوم دوره وارونه شدن ارزشها است  که جای خوب و بد عوض می شود. که طبق روایت دینداری در این دوره بسیار سخت است که رسول خدا دینداری در این مقطع را اینگونه توصیف کردند که :
 أشَدُّ بَقیّهً على دِینهِ مِن خَرْطِ القَتادِ فی اللّیلهِ الظَّلْماءِ، أو کالقابِضِ على جَمْرِ الغَضا
کسى است که مى خواهد در شب تار، خارهاى ساقه گون را با دست از بالا به پایین بزداید یا همچون کسى است که زغال افروخته چوب گز را در کف نگه مى دارد.
دو روایت در این زمینه تقدیم بدارم:
 پیامبر اکرم (ص) در جمعی از  اصحاب نشسته بودند و با یک آه و شوقی فرمود: خدایا برادران مرا به من نشان بده خیلی مشتاق آنها هستم. اصحابی که دور پیامبر نشسته بودند گفتند یا رسول الله مگر ما برادران شما نیستیم فرمودند نه شما اصحاب من هستید برداران من کسانی هستند که در آخرالزمان می آیند که بدون اینکه ما را ببینند و بدون اینکه حجت حق را با چشم  ببینند، ما را باور و قبول دارند و بر دین خودشان ایستادند. بعد پیغمبر فرمود أشَدُّ بَقیّهً على دِینهِ مِن خَرْطِ القَتادِ فی اللّیلهِ الظَّلْماءِ، أو کالقابِضِ على جَمْرِ الغَضا
که استقامت هر یک از آنها در دین خود از کندن خار با دست و به دست گرفتن آتش گداخته سخت تر است.
 اُولئکَ مَصابیحُ الدُّجى ، یُنجِیهِمُ اللّه ُ مِن کلِّ فتنهٍ غَبْراءَ مُظْلِمهٍ آنها مشعلهای هدایت هستند که خداوند آنها را از فتنه های تیره و تار نجات می بخشد.
اینها هم در آخرالزمان هستند مشعلهای هدایت و حجت های خدا هستند که در روز قیامت پروردگار عالم می تواند به عنوان الگو به همه نشان دهد و حجت را تمام کند که آخرالزمان چنین کسانی هم بودند و دینشان را حفظ کردند و بلکه بهترین یاوران دین شدند.
روایت دیگری که بسیار زیبا است در جلد پنجم بحارالانوار علامه مجلسی نقل کردند که بزودی پس از شما کسانی می آیند که یک نفر از آنها پاداش ۵۰ نفر از شما را دارد. اصحاب پیامبر گفتند یا رسول الله ما در رکاب شما بودیم در جنگهای بدر، حنین و احد شرکت کردیم و آیاتی از قرآن در مدح ما آمده است پس چطور آخرالزمانی ها هر نفرشان اجر ۵۰ نفر را ما را دارد. پیامبر فرمودند : چون آنچه از سختیها بر آنها می آید تحملی که آخرالزمانیها که باید در دینداریشان انجام بدهند ، اگر بر شما وارد بیاید معلوم نیست که شما بتوانید تحمل کنید.
در بخش روایات مربوط به آخرالزمان حدود شش هزار روایات است ولی حدود دو هزار روایات درباره علائم و نشانه ها، خصوصیات آخرالزمان و بحث فتنه ها و مقابله با فتنه ها و مباحث اینچنینی است.که معلوم است که یک امر جدی است و باید ترسید. اما در عین حال از آنطرف نقطه های امید و روشنی هم فراوان است که اگر کسانی در این زمینه بتوانند مراقبت از خودشان داشته باشند و عوامل تقویت دینداری را در خودشان و اطرافیانشان فراوان بکنند این جزء کسانی خواهد بود که رسول خدا (ص) مشتاق آنها خواهد بود و می فرمود در آخرالزمان هر نفر آنها اجر ۵۰ نفر از اصحابی که در بدر، حنین و احد شرکت کردند، را خواهد داشت. بحار الأنوار : ۵۲ / ۱۲۴ / ۸
مشــــــروح خطبـــــــــه دوم: 
ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم
در روایت دارد که چنانچه گناهانتان کم باشد، ثوابتان هم کم باشد، عیب نمى‌کند؛ آن ثواب، شما را به جایى مى‌رساند. امام صادق(ع) مثالى مى‌زند و مى‌فرماید: اگر چنانچه درختى میوه آورده، امّا میوه‌اش خیلى کم است و هیچ یک عیب‌دار نیست و همه میوه‌هاى آن بزرگ، درشت، خوش‌ طعم و خوش‌رنگ‌اند، انسان از این درخت، راضى خواهد بود. امّا درختى که سرتاپاى آن میوه است، تمام شاخه‌هاى آن از کثرت میوه سر فرود آورده، امّا همه میوه‌ها تلخ و بدطعم و آفت زده هستند، چنین درختى به درد نمى‌خورد. امام(ع) در ادامه مى‌فرماید: کسى که عمل زیاد به جا بیاورد، امّا هرجا هم به گناه برسد، گناه هم انجام میدهد، مثل همان درخت خواهد بود که به درد نمى‌خورد.
دومطلب عرض کنم:
تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن
آغاز سال ۱۴۰۲ و عید نوروز و بنا بر تقویم پنجشنبه   ۳ فروردین اول رمضان و حلول ماه مبارک رمضان ابتدا تبریک عرض میکنم
همان طور که در بهار  نو شدن طبیعت را شاهدیم و برای ما ایرانی ها فرا رسیدن سالی نو است، برای روح و اعتقاد مسلمانان نیز ماه رمضان در واقع یک بهار و فرصتی برای نو شدن است که انسان باید از این دو بهار خوب استفاده کند
«فَانْظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ کَیْفَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا…»(روم: ۵۰). در این دو بهار، هم ارض زمینی و هم ارض انفسی در معرض رایحه بهار طبیعت و فطرت قرار می‌گیرند و از اثر رحمت الهی، به مرتبه حیات بعد موت می‌رسند. لذا آرزوی ما در این دو بهار طبیعت و فطرت این است که: «حَوِّلْ حَالَنَا إلَی أحْسَنِ الْحَالِ»(دعای تحویل سال)؛ «اَللّهُمَ‌ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ»(دعای ماه مبارک رمضان).
در روایت آمده است  وقتی عبد السلام بن صالح هَرَوی(اباصلت) در آخرین جمعه ماه معظم شعبان، وارد محضر مبارک حضرت ثامن الحجج(ع) می‌شود، حضرت ۱۴ تذکر میدهند من به ۴ مورد اشاره میکنم:
اول:
اغتنام فرصت باقی‌مانده شعبان و جبران کوتاهی ها
یَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَکْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَهٍ مِنْهُ فَتَدَارَکْ فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ تَقْصِیرَکَ فِیمَا مَضَى مِنْهُ کوتاهى و تقصیرت را نسبت به گذشته جبران کن
دوم: اهتمام به امور مفید و ترک امور بیهوده
عَلَیْکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا یَعْنِیکَ وَ تَرْکِ مَا لَا یَعْنِیکَ
باید مواظبت کند تا هنجارهای ماه مبارک رمضان نیز رعایت شود حرمت ماه رمضان حفظ شود. حفظ حرمت ماه مبارک رمضان مسئله مهمی بوده و با توجه به اتفاقات اخیر، اهمیت آن بیشتر هم می‌شود.
سوم: زیاد دعا خواندن  أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ
چهارم: استغفار زیاد   أَکْثِرْ مِنَ… الِاسْتِغْفَارِ
اشاره ای به توافق ایران وعربستان
توافق ایران و عربستان با وساطت چین، حادثه مهم سیاسی بود که در روزهای گذشته اتفاق افتاد. در روزهای گذشته هم تحلیل‌ها و اظهارنظرهای موافق و مخالف فراوانی در فضای رسانه‌ای جهان و ایران ارائه شد.
هر سه کشور چین، ایران و عربستان به‌نوعی به این توافق نیاز دارند و هرکدام با نگاه به منافع ملی خود به این توافق ورود پیدا کرده است.
اول جمهوری اسلامی را عرض کنم که در شرایطی پای این توافق آمده که  جنگ رسانه‌های جهانی و اغتشاشات چندماهه را با پیروزی پشت سرگذاشت و حضور بی‌نظیر مردمی را در ۲۲بهمن متفاوت ۱۴۰۱ رقم زده است.
ازطرفی هم دشمنان وبدخواهان نظام دروضعیت فلاکت‌باری به‌سرمی‌برد در خارج از کشور و منطقه نیز حامیان منطقه‌ای آمریکا مانند رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی از دستیابی به اهداف خود علیه محور مقاومت بازمانده و ناکام شده اند. بنابراین  شرایط برای تقویت قدرت داخلی و منطقه‌ای ایران فراهم است و به تعبیری، ایران دست برتر را دارد.
اما عربستان، عربستان وضعیت خوبی ندارد. این کشور علیرغم هزینه‌های هنگفت چندصدمیلیارد دلاری نه در منطقه و کشورهای هدفش کامیاب بوده و نه در داخل کشور به‌خاطر اوج‌گیری اختلافات داخلی شرایط مناسبی دارد و نتوانسته مشکل راهبردی خود یعنی جنگ یمن را به‌نحو مطلوب خود خاتمه ببخشد.
دولت جو بایدن و مخالفت‌های دولت وی با آل سعود و نیز مواجهه آل سعود با مخالفت امارات و دیگر کشورهای رقیب وی و شکست ائتلاف‌های این کشور با دیگر کشورها، بر مشکلات این حکومت افزوده است، لذا عربستان مجبور به مذاکره و توافق است.
دررابطه با چین هم باید عرض کنم: این کشور هم برای به چالش کشاندن سیطره آمریکا نیاز به حضور در حیاط خلوت آمریکا دارد تا از این طریق بتواند حضور منطقه‌ای آمریکایی‌ها را تضعیف کند و در قامت یک قدرت بین‌المللی و فعال در عرصه سیاسی ظهور کند و شکل جدیدی از نظم مورد نظر خود را سامان ببخشد وبه نوعی نقش‌آفرینی آمریکا در حیاط خلوت چین یعنی تایوان را تلافی کند. فلذا میبنیم هرسه کشور نیاز به این توفق دارند
 اما نکته اصلی در تحلیل این رویداد باید بدون بزرگ‌نمایی و ذوق‌زدگی مواجه شد. واقعیت قضیه این است که در طول ماه‌های آینده و با مراقبت دولت باید تعهدات عربستان راستی‌آزمایی شود و متناسب با اقدامات دولت عربستان مسیر حرکت طی گردد.{تکبیرنمازگزاران}
والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --