اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک :حجاب یک واجب شرعی و بی‌حجابی حرام شرعی و حرام سیاسی است

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک :حجاب یک واجب شرعی و بی‌حجابی حرام شرعی و حرام سیاسی است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، وکهریزک ، نماز پر شکوه جمعه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ مصادف با هفتم شوال المکرم ۱۴۴۴   به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. هر کس تقوا روزى اش شود، خیر دنیا و آخرت روزى او شده است.
  2. یکی از موضوعات مهم قرآنی ، مسئله «حسرت» در روز قیامت است.

 .۳ در روز قیامت همگان هم مؤمنین وهم غیر مؤمنین بر گذشته خود حسرت می‌خورند.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . گاهی قلب ها گرد و غبار می گیرد ، مثل آهن که زنگ می زند دل انسان هم زنگ می زند.

۲ .   حضور در منطقه آسیای میانه، مدتی است در دستور کار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

  1. منظور مقام معظم رهبری از همزیستی مهربانانه چیست؟

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللــــــه من الشیطان الرجیــــــم      بِسْـــــمِ اللَّــــهِ الرَّحْمـــنِ الرَّحیــــــمِ

عبادَ الله اوصیکُم و نَفسی بِتَقوَی الله و اُخَوِّفُکُم مِن عِقابِه.

 ابتداخودم را و همه شما برادران و خواهران نمازگزار به رعایت تقوا سفارش میکنم. و از عقابش بر حذر می دارم.

از رسول خدا(ص) نهج الفصاحه،ح ۳۰۱۵ روایت شده که فرمودند : مَنْ رُزِقَ تُقىً فَقَدْ رُزِقَ خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَهِ هر کس تقوا روزى اش شود، خیر دنیا و آخرت روزى او شده است. هم دنیایش تامین شده است و هم آخرتش تامین خواهد شد ، از خداوند بخواهیم این تقوایی که در ماه مبارک رمضان به دست آوردیم ، به آسانی از دست ندهیم.

موضوع بحث ما چند هفته ای پیرامون حسرت و عوامل حسرت در قرآن

یکی از موضوعات مهم قرآنی ، مسئله «حسرت» در روز قیامت است؛ چنانکه در آیات یکی از نامهای روز قیامت «یوم الحسره» و روز افسوس و حسرت خوردن است.

مفهوم حسرت

حسرت به معنای «افسوس»، «تأسف و غصه خوردن بر چیزی»  و «پشیمانى از چیزی است»‏  که از دست رفته است. مفهوم حسرت ۹ بار و واژۀ «وَیل» ۶۸ بار و واژه «لَیتَ» ۷ ۶بار در قرآن آمده است.

حسرت همگانی

 در روز قیامت همگان بر گذشته خود حسرت می‌خورند. حضرت امام (رض)میفرماید:، قیامت روزی است ‌که صور اعمال و صحیفه افعال انسان را در عالم به دست او بدهند و بگویند خود حساب خود را ملاحظه کن. آن روز جز حسرت و ندامت و بیچارگی و بدبختی و خجالت و شرمساری چیزی نصیب انسان نمی‌شود؛ حسرت و ندامتی که در این عالم شبیه ندارد و خجالت و شرمساری که نظیرش را تصور نمی‌توان کرد.  نمازگزاران عزیز نتیجه میگیریم همه انسان‌ها در «یوم الحسره» حسرت می‌خورند، اما حسرت مؤمنان این است که چرا از فرصت‌ها بیشتر استفاده نکردند و ‌توشه بیشتری را نیندوخته‌اند و بدکاران نیز حسرت می‌خورند که چرا  گناه کرده‌اند.  بدها در این حسرت هستند که چرا خوب نشدیم و خوب‌ها در این حسرت که چرا خوب‌تر نشدیم »  

امام باقر(ع) ذیل آیه «فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْرًا یَرَهُ»  فرمود:

«إن کانَ مِن أهلِ النّارِ وَ کانَ قَد عَمِلَ فی الدّنیا مِثقالَ ذَرَّهٍ خَیراً یَرَهُ یَومَ القِیامَهِ حَسَرَهً أنَّهُ کانَ عَمَلُهُ لِغَیرِ اللّه»:  «کسی که اهل جهنّم است، اگر در دنیا عمل خیری را انجام داده باشد، در روز قیامت به دیده حسرت به آن نگاه می‌کند [و نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند]؛ چون برای غیر خدا انجام داده است».قرآن کریم نیز بر این نکته تأکید کرده است که همه کارهایی که برای غیر خدا انجام شود، در قیامت حسرت‌افزاست».

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم: 

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

 پیامبر اکرم (ص) فرمودند [إنّ هذهِ القُلوبَ تَصدَأُ کما یَصدأُ الحَدیدُإذا أصابَهُ الماءُ . قیلَ : و ما جَلاؤها ؟ قالَ : کَثرَهُ ذِکرِ المَوتِ، و تِلاوَتِ القرآنِ] (کنزالعمال، ح ۴۲۱۳۰گاهی قلب ها گرد و غبار می گیرد ، مثل آهن که زنگ می زند دل انسان هم زنگ می زند ،چطور این زنگار جلا پیدا می کند ، پیامبر فرمود :با تلاوت قرآن ، تا این زنگار قلب پاک شود ، این هم در طول سال تبدیل به برنامه و فرصت گردد؛ از توفیقات و فرصت هایی که در ماه رمضان بود ، رفتن به مساجد و اقامه ی نماز جماعت بود ، این برنامه و فرصت را در طول سال اجرا کنید

تلاشهای  بیهوده صهیونیست‌ها برای جبران شکست‌های راهبردی

  حضور رژیم صهیونیستی در منطقه آسیای میانه، مدتی است در دستور کار این رژیم قرار گرفته که درهمین راستا سفر وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به ترکمنستان بعد از گذشت ۳۰سال انجام شد،و در نهایت ساختمان سفارت این رژیم در عشق‌آباد افتتاح شد.  افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در عشق‌آباد از زوایایی مختلف حائز اهمیت است

نکته اول: عشق‌آباد در ۲۵ کیلومتری مرز ایران قرار دارد و شیروان، شهر مرزی ایران در خراسان شمالی با مرز ترکمنستان فاصله‌ چندانی ندارد. ودر واقع زنگ خطر این رژیم در مرزهای ایران به صدا درآومده است.

راهبرد رژیم صهیونیستی در این زمینه چه بوده؟

 رژیم صهیونیستی ابتدا با گسترش پیوندهای تجاری و اقتصادی کشور هدف را به خود وابسته و سپس زمینه همکاری‌های نظامی و امنیتی را فراهم می‌کند. چندی پیش شرکت‌های صهیونیستی وارد بازار ترکمنستان شدند و توانستند جای پای خود را محکم کنند. بازسازی و نوسازی پالایشگاه «ترکمن‌باشی» را با هزینه‌ای بالغ بر ۱ میلیارد و۵۰۰ میلیون دلار انجام داد.  به نظر می‌آید رژیم صهیونیستی به‌دنبال اعمال فشار به ایران به‌وسیله نزدیک‌شدن هرچه بیشتر به کشور‌های شمالی باشد اما باید به این نکته اشاره کنم که از شما گنده تر نتوانستند کاری از پیش ببرند چنین سیاستی برای چندین سال به‌وسیله ارباب شما آمریکا اتفاق افتاد با ایجاد پایگاه‌های نظامی متعدد درچهار کشور‌همسایه ایران دنبال ‌شد که تجربه‌ای ناکام تلقی شد و بعد از بی‌ثمر بودن این راهبرد و صرف هزینه‌های گزاف، آمریکا رفته‌رفته به تخلیه برخی از این پایگاه‌ها روی آورده.لذا این سیاست هم یا شکست مواجه خواهد شد ودر آینده نزدیک دست از پا دراز تر باید مثل ارباب خودش منطقه را ترک کند.{تکبیرنمازگزاران}

اشاره ای به یکی از فراز های سخنان مقام معظم رهبری در خطبه های نماز عید سعید فطر

دشمن با اتّحاد ملّت ایران مخالف است؛ با یکپارچگی شما مخالف است؛ با یکدست‌بودن ملّت مخالف است. دشمن مایل است که مردم به‌خاطر عقاید و سلایق مختلف با هم بجنگند، با هم دعوا کنند. در یک جامعه، سلایق مختلفی هست، عقاید مختلفی هست، نگاه‌های مختلفی به مسائل هست؛ باشد، مانعی ندارد؛ همه در کنار هم زندگی کنند، با هم کار کنند، با هم مهربانی کنند

منظور مقام معظم رهبری از همزیستی مهربانانه چیست؟

برخی بر این باورند که فرامتن این فراز از بیانات رهبری به مصداق همزیستی با حجاب و بی‌حجاب ارتباط دارد.آیا منظور  همزیستی و مهربانی با‌حجاب و بی‌حجاب درکنار هم است؟ آیا منظور رهبری از وحدت در اینجا وحدت باحجاب و بی‌حجاب است؟ آیا منظور این است که بی‌حجابی در جامعه پذیرفته شده است؟!

در پاسخ عرض میکنم که اولاً مقام معظم رهبری ‌تعمداً مصداقی مشخص نکرده‌اند تا وحدت به موارد خاص تقلیل داده نشود،

ثانیاً:  دیدگاه رهبر انقلاب درباره حجاب مشخص است: «حجاب واجب شرعی و بی‌حجابی حرام شرعی و حرام سیاسی است»، اما اگر بخشی از جامعه به سمت بی‌حجابی رفت، آیا باید وحدت مردم و زیست مهربانانه آنان در کنار یکدیگر شکسته شود و به هرج‌و‌مرج و به‌هم‌ریختگی جامعه بینجامد؟! مثلاً اگر عده ای از مردم به حرام‌های شرعی دیگری مثل شرب ‌خمر یا سرقت، اختلاس، رانت‌خواری و ظلم به همنوعان مبادرت کردند، آیا در اینجا وظیفه مردم شکستن وحدت و درگیری با یکدیگر است؟

کاملاً روشن است که این‌ها حرام شرعی و سیاسی است که هم وظیفه حکومت وهم وظیفه مسلمانان درباره بی‌حجابی مشخص شده است: «مردم تذکر لسانی بدهند». امربه معروف کنند حکومت هم با هنجار شکنان برخورد کند اینجاست که اگر مردم بخواهند بر سر مسأله حجاب با یکدیگر درگیر شوند یا زیست مهربانانه را کنار بگذارند، همان‌چیزی اتفاق می‌افتد که رهبر انقلاب آن را «انتظار دشمن» می‌نامند.

درهفته آینده روز جهانی کار و کارگر هم چنین روز معلم وسالروزشهادت استاد مرتضی مطهری را داریم که فرصت گذشته از کارگران عزیز و زحمت کش و معلمین متعد تشکر میکنم و این روز را به این عزیزان تبریک عرض میکنم.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --