اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک :پذیرش ولایت مهم‌ترین عبادت و مهم‌ترین بندگی است

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک :پذیرش ولایت مهم‌ترین عبادت و مهم‌ترین بندگی است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر وکهریزک ، نماز پر شکوه جمعه شانزدهم تیرماه ۱۴۰۲ مصادف با هجدهم ذی الحجه الحرام  ۱۴۴۴  مصادف با عید سعید غدیر خم  به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱٫حقیقتی که در امام علیه السلام هست به تعبیر قرآن نور الهی است.

۲٫اگر کسی بخواهد امام را بشناسد باید این آیات قرآن را درک و در آنها تأمل کند.

۳٫ کسی که متوجه امام نیست از نور امام محروم میشود چشم باطنی اش کور می شود.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . جریان غدیر و خطبه با عظمتی که پیامبر خواندند یک قصّه تاریخی خاص نیست که زمان آن گذشته باشد.

۲٫در قرآن کریم ۱۵مرتبه از حجاب سخن گفته شده که شاید بتوان از کلمات و آیات آن به بعضی از دلایل ضرورت حجاب پی برذ.

۳٫اما امروز دشمنان تلاش میکنند از راه های مختلف حجاب و اعتقادات در بین جوانان و نوجوانان کمرنگ کنند،

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللــــــه من الشیطان الرجیــــــم      بِسْـــــمِ اللَّــــهِ الرَّحْمـــنِ الرَّحیــــــمِ

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ آمَنْتَ بِاللَّهِ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ وَ صَدَّقْتَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ مُکَذِّبُونَ وَ جَاهَدْتَ [فِی اللَّهِ‏] وَ هُمْ مُحْجِمُونَ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا لَهُ الدِّینَ صَابِرا مُحْتَسِبا حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ أَلا لَعْنَهُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَیِّدَ الْمُسْلِمِینَ وَ یَعْسُوبَ الْمُؤْمِنِینَ وَ إِمَامَ الْمُتَّقِینَ وَ قَائِدَ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِینَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ 

عبادَ الله اوصیکُم و نَفسی بِتَقوَی الله

ابتداخودم را و همه شما برادران و خواهران نمازگزار به رعایت تقوا سفارش میکنم.

مَن قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلبُهُ ، و مَن ماتَ قَلبُهُ دَخَلَ النّارَ {نهج البلاغه : الحکمه ۳۴۹}هر کس ورعش کم شود قلبش مى میرد و آنکه قلبش بمیرد داخل آتش ‍مى گردد

موضوع بحث ما پیرامون غیرت و آثار و طبعات بی غیرتی بودگفتیم غیرت حداقل سه قسم است که بحث ما پیرامون نوع دوم غیرت یعنی غیرت ناموسی بود.

گفتیم غیرت ناموسی آن است که انسان نسبت به ناموس خود و ناموس دیگران حتی ناموس غیرمسلمان غیرت داشته باشد واجازه ندهد مورد تعرض دیگران قرار بگیرد.

اما با عنایت به اینکه امروز مصادف با عید سعید غدیر است به چند آیه اشاره میکنم که که منظور ولایت حضرت امیر است  وادامه بحث غیرت و آثار و طبعات بی غیرتی را ان شاءالله در هفته های بعد تقدیم خواهم کرد.

تبریک و تهنیت عرض میکنم عید غدیر و این ایام الولایه رابه پیشگاه مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه ،مقام معظم رهبری و به همه شیعیان پاک و باصفای امیرالمؤمنین علیه السلام به خصوص شما سروران عزیزوبزرگوار که در نماز جمعه اینهفته شرکت نمودید.

وجود مقدس امیرالمؤمنین علیه السلام و یکایک ائمه معصومین(ع) از ویژگی های خاصی برخوردار هستند

حقیقتی که در امام علیه السلام هست به تعبیر قرآن نور الهی است. اگر کسی بخواهد امام را بشناسد، بهترین راه شناخت ائمه علیهم السلام قرآن است چرا که قرآن کتاب معرفی امام است. قرآن ائمه را به عناوین مختلف توصیف می کند که از همان آغاز قرآن شروع می شود. برای مثال صراط مستقیم امام است؛ نور امام است؛ روح امام است و خیلی از عناوینی که در قرآن هست.اسامی امام علیه السلام هستند و اگر کسی بخواهد امام را بشناسد باید این آیات قرآن را درک و در آنها تأمل کند

خداوند درآیه شریفه ۸سوره  مبارکه تغابن میفرماید: «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنزَلْنَا وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ» یعنی به خدا و رسول ایمان بیاورید وبه آن نوری که ما نازل کردیم. و یا در سوره صف/۸ تعبیر این است «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» یعنی مشرکین و کفار اراده دارند که نور خدا را خاموش کنند و خداوند این نور را به مرحله تمام می رساند. درروایت فرمود نُورَ اللّهِ ، یعنی ولایت امیر المومنین که با امام زمان علیه السلام حقیقت ولایت به مرحله تمام و کمال می رسد؛ ولو همه مشرکین تلاش کنند که این نور خاموش شود.

 پس یکی از اسامی که امام علیه السلام در قرآن ، این است که از امام تعبیر به نور الله یعنی نور الهی و نوری که خدا نازل کرده، شده است. 

کسی که متوجه امام نیست از نور امام محروم میشود چشم باطنی اش کور می شود ؛ بلکه چشم او هم بسته می شود. لذا قرآن می فرماید کسانی  که توجه به امام نکردند روز قیامت کور محشور می شوند «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَعْمَى»(طه/۱۲۴)؛ 

 از امام صادق(علیه السلام) پرسیدند منظور از آیه «مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکاً» چیست؟ فرمود: اعراض از ولایت امیر مؤمنان(علیه السلام) است

ابوخالد کابلی در روایتی که در کافی آمده از امام باقر سوال کردند که این نوری که خدای متعال نازل کرده « وَالنُّورِ الَّذِی أَنزَلْنَا» مقصود چیست که ما باید به آن ایمان بیاوریم؟

 امام باقر چند بار قسم خوردند و فرمودند: «یَا أَبَا خَالِدٍ النّورُ وَ اللّهِ الْأَئِمّهُ مِنْ آلِ مُحَمّدٍ ص إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ  وَ هُمْ وَ اَللَّهِ نُورُ اَللَّهِ فِی اَلسَّمَاوَاتِ وَ فِی اَلْأَرْضِ     بخدا که آنها نور خدا در آسمانها و زمین وَ اَللَّهِ یَا أَبَا خَالِدٍ لَنُورُ اَلْإِمَامِ فِی قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِینَ أَنْوَرُ مِنَ اَلشَّمْسِ اَلْمُضِیئَهِ بِالنَّهَارِهُمْ وَ اَللَّهِ یُنَوِّرُونَ قُلُوبَ اَلْمُؤْمِنِینَ  بخداقسم ای ابا خالد، نور امام در دل مومنین از نور خورشید تابان در روز، روشن تر است، بخدا که ائمه دلهای مومنین را منور سازند

یَا أَبَا خَالِدٍ لاَ یُحِبُّنَا عَبْدٌ وَ یَتَوَلاَّنَا حَتَّى یُطَهِّرَ اَللَّهُ قَلْبَهُ وَ لاَ یُطَهِّرُ اَللَّهُ قَلْبَ عَبْدٍ حَتَّى یُسَلِّمَ لَنَا وَ یَکُونَ سِلْماً لَنَابخداقسم ای ابا خالد بنده ای ما را دوست ندارد و از ما پیروی نکندمگر اینکه خدا قلبش را پاکیزه کرده باشد و خدا قلب بنده ای را پاکیزه نکندمگر اینکه با ما خالص شده باشد و آشتی کرده باشد(یک رنگ شده باشد و سازگار)

نکته ای که قابل توجه است این است که مشاهده نور امام و درک نور امام مقامات خاصی را می خواهد. این طور نیست که هر کسی بتواند نور امام را درک کند، کما اینکه قرآن هم این جور است. قرآن نور الهی است در موارد متعددی در همین کتاب آسمانی از قرآن تعبیر به نور شده است، ولی آیا هر کس می تواند نور قرآن را بفهمد؟ کسانی که اهل مشاهده عالم ملکوت هستند می توانند نور قرآن را ببیند،اینطور نیست که هر کسی چشمش باز شود بتواند نور قرآن را ببیند.

ما برای دیدن هم چشم می خواهیم هم نور اگر چشم باشد اما نور نباشد خورشید نباشد شب باشد انسان نمی بیند. روز باشد اما چشم نابینا باشد باز نمی بیند. بقیه قوا هم همین طور است. مشاهدات باطنی عالم اینگونه است. انسان هم چشم دل می خواهد هم نور و اگر چشم دل نبود حقایق دیده نمی شود. چشم دل بود نور واضحی نبود باز هم حقایق دیده نمی شود. پس ما باید هر دوی اینها را داشته باشیم؛ یعنی هم چشم دل و هم نوری که باطن را روشن کند. کما این که برای دیدن عالم ظاهر نیز هم چشم می خواهیم و هم نور خورشید؛ اگر شب باشد پدیده ها دیده نمی شوند

پذیرش ولایت مهم‌ترین عبادت است. مهم‌ترین بندگی است.که شرط آن بهره مندی از این دو نور است وگرنه نمیتواند درک کند کما اینکه در غدیر بعضی افراد نتوانستند درک کنند

عَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: وَ مَثَلُ الْمُؤْمِنِینَ فِی قَبُولِهِمْ وَلَاءَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ فِی یَوْمِ غَدِیرِ خُمٍّ کَمَثَلِ الْمَلَائِکَهِ فِی سُجُودِهِمْ لِآدَمَ وَ مَثَلُ مَنْ أَبَى وَلَایَهَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ فِی یَوْمِ الْغَدِیرِ مَثَلُ إِبْلِیسَ وَ فِی هَذَا الْیَوْمِ أُنْزِلَتْ هَذِهِ الْآیَهُ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ‌…  إقبال الأعمال (ط – القدیمه) ج ‌۱ ص ۴۶۵

امام رضا علیه السلام فرمود: مثال کسانى که ولایت أمیرالمومنین (علیه السلام) را در روز غدیر پذیرفتند، مانند فرشتگانی است که آدم را سجده کردند، و مثال کسانى که ولایت أمیرالمومنین (علیه السلام) را در روز غدیر قبول نکردند مانند إبلیس است، و در این روز این آیه نازل شد: الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ‌

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

امروز جمعه /۱۸ ذی‌الحجه عید غدیر خم (۱۰ق)

جریان غدیر و خطبه با عظمتی که پیامبر خواندند یک قصّه تاریخی خاص نیست که زمان آن گذشته و هیچ نقشی در امروز و فردای جامعه اسلامی نداشته باشد، و همین طور یک حادثه شخصی نیست که پیامبر فقط امیر مؤمنان علی ع را به عنوان وصی خود معرّفی کرده باشد و در نتیجه تاریخ مصرف و مبحث آن گذشته باشد؛ بلکه در غدیر خم و خطبه غدیریّه، توسط پیامبر از آنجا که پیامبر آینده نگر بودند، تاریخ کلّ بشریت رقم خورد؛ چرا که امامت تمامی امامان دوازده گانه در طول تاریخ مطرح و تبیین شد؛ حقیقتی که از امیر مؤمنان علیه السلام آغاز می شود و به مهدی صاحب الزمان علیه السلام منتهی می گردد.

در بخشهای پایانی خطبه غدیریه، رئوس برنامه های مهدی موعود علیه السلام بیان شده تا هم خط سیر تاریخ جامعه اسلامی ترسیم گردد و هم آینده روشن و زیبای جامعه بشری نشان داده شود؛ لذا دعوت مردم و بیعت گرفتن از آنان بر همین محور کلّی بوده است.

رسول خدا در غدیر به دو صحنه اشاره کرده است

نقطه اولی که ترسیم می‌کنند، مربوط به روزهای پس از فقدان‌شان و درباره ویژگی‌های امیرالمؤمنین است و این خصلت‌هاست که شئون مختلف علوی را تبیین می‌کند و اقیانوسی از معرفت را از امیر مؤمنان به مردم معرفی می‌کند که در واقع هم  اثبات کننده ولایت امیرالمؤمنین  علی(ع) است وهم از این جهت است تا بفهمند چگونه راه رسول الله را ادامه دهند.

دومین نقطه‌ای رسول خدا که قرار می‌دهند،‌ مربوط به آینده امت است. ایشان این آینده را می‌بیند و از آن خبر می‌دهد. از اینجا شروع می‌شود أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَهِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی؛ آگاه باشید، همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست سپس ویژگی‌های امام عصر را بیان می‌کند؛ به طوری که در این خطبۀ ۲۵ جمله درباره حضرت مهدی(عج) ذکر میکنند

لذا با این نکته اشاره کنم این خطبه محصول رسالت پیامبر است. تمام اسلام در این خطبه تجلی پیدا کرده، همه هنرنمایی‌های پیامبر و همه رسالت انبیای گذشته در همین غدیر است. نسبت به غدیر اهتمام بورزند.

 مسلمین و شیعیان، خانواده‌های مذهبی و هیئات به این خطبه اهمیت بدهند. در منابر و مجالس، سخنرانان و مداح‌های محترم این خطبه را توضیح دهند و با صدای خوب بخوانند. از صدا و سیما هم  می‌خواهم به این خطبه اهمیت بدهد.

چهارشنبه/۲۱ تیر/۲۳ ذی‌الحجه قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب و حمله رضاخان به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم (۱۳۱۴ش) روز عفاف و حجاب

در قرآن کریم ۱۵ مرتبه از حجاب سخن گفته شده که شاید بتوان از کلمات و آیات آن به بعضی از دلایل ضرورت به صورت محجّبه ظاهر شدن زن در جامعه پی بُرد.

مثلاً در سوره احزاب آیه ۳۳ آمده که: «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهِ الْأُولی» یعنی زن در جامعه که حاضر می‌شود نباید زیبایی‌های خود را آشکار کند بلکه باید آنها را بپوشاند و مثل زمان جاهلیّت در میان مردم ظاهر نشود.

 در سوره نور آیه ۳۱ می‌فرماید: «وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ» یعنی لباس زن باید طوری باشد که زینت‌های او را مخفی کند، زن نباید در برابر نامحرمان آرایش و خودآرایی کند

اسلام به رعایت حجاب بسیار تأکید دارد اما امروز دشمنان تلاش میکنند از راه های مختلف حجاب و اعتقادات در بین جوانان و نوجوانان کمرنگ کنند، دشمنانی که سالهاست به دنبال ضربه زدن هستند تا به اهداف خود برسندامروز با حیله و نیرنگ در تلاشند تا با ترویج بی حجابی، اصول اسلام و اعتقادات مردم را بی اهمیت جلوه داده و بنیان خانواده و جامعه را به سستی بکشانند.

در رابطه با این موضوع به نظر میرسدباید سه کار را در برنامه قرار بدهیم

اولین کار انزجار قلبی و برائت عملی همه در هر جایگاه و مسئولیتی از هر آنچه مظهر فساد اخلاقی است خصوصا بی حجابی. تا خداوند از نظام ما راضی باشد و با ما قهر نکند.

دومین کار این است که به هرصورت ممکن (حرف، نگاه، اخم، معامله نکردن، راه ندادن به خانه، مغازه، اداره و هر جای دیگری که بر آنجا ولایت داریم) مخالفت خودمان را اعلام کنیم چرا که این مطالبه قرآن است و ما در آیه ی ۴۱ سوره حج می خوانیم که «الَّذِینَ إِنْ مَکنَّاهُمْ فِی الأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَآتَوُا الزَّکاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ وَللهِ عاقِبَهُ الأُمُورِ».

قبل از اینکه مورد سوم را عرض کنم به این نکته اشاره کنم :چیزی که جای تاسف است اینکه این روزها در فضای مجازی خبرهایی منتشر میشود مبنی بر اینکه برخی از بی‌حجاب‌ها به افراد با حجاب‌ متعرض می‌شوند و به افراد با حجاب جسارت میکنند ودر بعضی موارد زد وخورد میکنند. این موضوع برای جامعه متدین بسیار سخت وسنگین است قابل تحمل نیست که در نظام جمهوری اسلامی افراد باحجاب مورد هجمه قرار بگیرند

 از مسئولین مربوطه میخواهیم در یک برنامه ریزی همگانی و منسجم مجلس، دولت، قوه قضائیه، حوزه و دانشگاه، مراکز علمی ترویجی آموزشی، مراکز انتظامی و اطلاعات امنیتی و مردم دست در دست هم بدهند زمینه سازی کرده و موانع را بردارندواجازه ندهند پیش از این اجازه حجاب مورد هتک حرمت قرار بگیرد {تکبیرنمازگزاران}

ولادت امام موسی کاظم (ع) و روز مباهله پیامبر (ص) را هم داریم اما متاسفانه فرصت گذشته به عرض تبریک اکنفا میکنم.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته

لازم به ذکر است به مناسبت عید غدیر با آب میوه طبیعی و اطغام از همه نماز گزاران پذیرایی به عمل آمد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --