اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری:جامعه مهدوی، جامعه‌ای است که منسوب و مرتبط به حضرت مهدی(عج) است

حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری:جامعه مهدوی، جامعه‌ای است که منسوب و مرتبط به حضرت مهدی(عج) است

بســـــــم الله الـــــــرحمن الـــــــرحیــــــــم

موضوع بحث ما پیرامون شاخصه های مدیران و مسئولان براساس آمووزه های مهدوی است که در چند جلسه تقدیم حضور شما عزیزان خواهم کرد.

موضوع حکومت حضرت مهدی(عج) و کارگزاران او از مهمترین و بحث انگیزترین موضوعاتی است که از گذشته های دور در میان ادیان مختلف آسمانی مطرح بوده است، که پیروان ادیان آسمانی حداقل سه دین اسلام، مسیحیّت و یهود در این عقیده مشترک است که آینده ی جهان به دست صالحان و از این رو هرکدام از ادیان، حکومت آخرالزمان را از آن خود می دانند

جامعه مهدوی، جامعه‌ای است که منسوب و مرتبط به حضرت مهدی(عج) است.

البته جامعه مهدوی ، منطبق بر دو جامعه در دو دوران و دو زمان مختلف است. جامعه اول ؛ جامعه‌ای که در دوران غیبت مهدی موعود علیه السلام، زندگی می‌کند و جامعه دوم: جامعه‌ای که عصر ظهور آن حضرت را درک خواهد کرد. واین دو جامعه باهم متفاوت نیستند، بلکه عین یکدیگرند. فقط یک تفاوت دارند وآن اینکه باجامعه اول که گفتیم از نظر جغرافیایی، محدود است با پیشواییِ پنهان امام مهدی(عج) و جامعه دوم در گستره‌ای به گستردگی همه کره زمین، و با امامی حاضر و آشکار و یاوران و باوران این دوران،

و همین یاوران حضرت هستند که در جامعه عصر غیبت باید نمونه‌ای کوچک باشند از آن جامعه موعود، متناسب با شرایط دوران غیبت، که اگر اینگونه نباشد اطلاق جامعه مهدوی بر آن خطا و اشتباه است

خب توجه دارید شاخصه‌ها و ویژگى‌های بسیاری می‌توان برای جامعه مهدوی بیان کرد اما در این چند جلسه ای که در محضر شما هستم به ‌طور کوتاه به برخی از این شاخصه‌ها اشاره میکنم که برخی از این موارد به طور خاص در روایات مهدویت ذکر شده که در اینجا به آنها اشاره میکنم باشد که ان شاءالله برای همه ما عموماً و مسئولین خصوصاً درسی باشد.

خصوصیت اول: شناخت خداوند وایمان و اطاعت محض از خداوند

بی تردید پایه همه باورهای دینی ایمان و اعتقاد به پروردگار هستی است. و این باور در جامعه مهدوی جایگاه ویژه‌ای دارد. خداوند در این باره مى‏فرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ (حجرات/۱۵) ؛ مؤمنان فقط آنهایند که به خدا و رسولش ایمان آورده

در روایات مختلف یاران امام زمان{عج}انسانهایی خداشناس و مطیع معرفی شده اند

روایت اول: مردانی که خدا را آنچنان که باید شناخته اند.

الإمام علیّ علیه السلام : وَیحًا لَکِ یا طالَقانُ ، فَإِنَّ للّه ِ عَزَّوجَلَّ بِها کُنوزًا لَیسَت مِن ذَهَبٍ ولا فِضَّهٍ ، ولکِن بِها رِجالٌ مُؤمِنونَ عَرَفُوا اللّه َ حَقَّ مَعرِفَتِهِ ، وهُم أنصارُ المَهدِیِّ علیه السلام فی آخِرِ الزَّمانِ (ینابع الموده ،ج۳ ص۲۹۸ و کشف الغمه،چ۲ ص ۴۷۸)

امام على علیه السلام: زهى بر تو اى طالقان؛ خداى عز و جل در آن جا گنجهایى دارد که از زر و سیم نیستند، بلکه در آن، مردان مؤمنى هستند که خداوند را چنان که باید، شناخته اند. اینان، یاران مهدى علیه السلام در آخر الزمان مى باشند.

روایت دوم :هیچ تردیدی در ذات خداوند ندارند.

امام صادق علیه السلام در وصف یاران امام زمان(عج) می فرمایند:  امام صادق(ع) می فرماید:

رِجَالٌ کأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرُ اَلْحَدِیدِ لاَ یشُوبُهَا شَک فِی ذَاتِ اَللَّهِ هُمْ أَطْوَعُ لَهُ مِنَ اَلْأَمَهِ لِسَیدِهَا( بحارالانوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۷)

آنان مردانی هستند که دل هایشان مانند پاره های آهن است و هیچ تردیدی نسبت به ذات مقدس خداوند ندارند. مردانی که در میان امت، اطاعت پذیر ترین و مطیع ترین آنان نسبت به مولای خود هستند. این یاوران آن قدر با صلابت و استوارند که سختی ها و مصیبت ها، در آن خللی ایجاد نمی کند، بلاها و امتحانات، آرامش آن ها را به تلاطم نمی افکند و شبهات و سؤالات در آن ها هیچ رخنه ای ایجاد نمی کند؛ چرا که آنان از سرچشمه توحید ناب سیرابند و به حضرت حق اعتقاد محکمی دارند.

روایت سوم:به وحدانیت خداوند آنچنان که که وحدانیت حق اوست ، اعتقاد دارند.

از امیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند:فَهُمُ الَّذینَ وَ حَّدُوا الله حَقَّ تَوحیدِهِ در حریم امن دلهایشان جز خداوند راه ندارد و بتهای نفس و ثروت و مقام ومسئولیت ، هرگز آنها را آلوده نمیکند .این بینش در آنها ایمان و تقوا به بار می آورد.( یوْمُ الْخَلاص فی ظِلّ الْقائم الْمَهْدی ،ص۲۳۴و ینابیع الموده جلد۳ صفحه۹۵)

روایت چهارم : در راه اطاعت خدا پرتلاشند.

یاوران حضرت مهدی(عج) در عبادت از پیشوای خود الگو گرفته اند و روزها و شب ها را با ذکر شیرین حق سپری می کنند.

امام صادق(ع) درباره یاران امام زمان(ع) فرمود:

رِجَالٌ لاَ ینَامُونَ اَللَّیلَ لَهُمْ دَوِی فِی صَلاَتِهِمْ کدَوِی اَلنَّحْلِ یبِیتُونَ قِیاماً عَلَی أَطْرَافِهِمْ( بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۸)

بزرگ مردانی هستند که شبها را نمی خوابند و مانند انبوه زنبوران کندوی عسل تا صبحگاهان زمزمه ی نیایش و مناجاتشان گوش را می نوازد و شبها را شب زنده داری می کنند.و همین ذکر خداست که از آنان مردانی آهنین ساخته است که هیچ چیز صلابت و استواری آنها را در هم نمی شکند.

امام صادق(ع) در حدیثی دیگر فرمود:

قَدْ أَثَّرَ اَلسُّجُودُ بِجِبَاهِهِمْ رُهْبَانٌ بِاللَّیلِ کأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرَ اَلْحَدِیدِ.( بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۸۶)

آثار سجده بر پیشانی آنها نقش بسته و آنان راهبان و عابدان شب هستند و مردانی که گویی دل­هایشان پاره ­های آهن است

یاران امام عصر (عج ) به تعبیر شهید بهشتى شیفتگان خدمت انـد نـه تشنگان قدرت . آنان براى کار در حکومت جهانى مهدى موعود(ع ) و تحقق بخشیدن به منویّات امام زمانشان سر از پا نمى شناسند. آرام و قرار ندارند. تنبلى ، بى حالى ، سهل انگارى و کار را به دست حوادث و قضا و قدر سپردن در قاموس آنان مفهومى ندارد.

نکته: کسانی که در طول زندگی یا مسئولیت خود مسیری بر خلاف رضایت خداوند برگزیده اند ، گزینه مناسبی برای انتخاب نیستند .

والســـــــــــــــلام علیکـــــــــــــم ورحمه الله وبــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --