اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری: افرادی به عنوان مسئول انتخاب شوند که معرفت به ولایت داشته باشند و عاشقانه در راه ولی خدا تلاش کنند

حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری: افرادی به عنوان مسئول انتخاب شوند که معرفت به ولایت داشته باشند و عاشقانه در راه ولی خدا تلاش کنند

بســـــــم الله الـــــــرحمن الـــــــرحیــــــــم
شاخصه های مدیران و مسئولان براساس آموزه های مهدوی(جلسه دوم)
موضوع بحث ما پیرامون شاخصه های مدیران و مسئولان براساس آموزه های مهدوی بود جلسه قبل عرض کردم که موضوع حکومت حضرت مهدی(عج) و کارگزاران او از مهمترین موضوعاتی است که از گذشته های دور در میان ادیان مختلف آسمانی مطرح بوده است، که پیروان ادیان آسمانی حداقل سه دین اسلام، مسیحیّت و یهود در این عقیده مشترک است که آینده ی جهان به دست صالحان خواهد افتاد و از این رو هرکدام از ادیان، حکومت آخرالزمان را از آن خود می دانند.
یک شاخصه‌ و ویژگى‌ برای جامعه مهدوی تقدیم شد که عبارت بود از شناخت خداوند وایمان و اطاعت محض از خداوند که در رابطه با این خصوصیت ۵ روایت و یک نکته تقدیم شد
اما خصوصیت دوم برای مدیران و مسئولان بر اساس آموزه های مهدوی عبارت است ازمعرفت ، محبت واطاعت از ولی خدا .
پس از معرفت به خدا ، مهم ترین سرمایه یاران امام عصر(عج) معرفت عمیق به حضرت است شناختی فراتر از دانستن نام و نشان و نسب حضرت .
چند روایت در این زمینه تقدیم کنم:
روایت اول : یاران حضرت معتقد به امامت او هستند.
امام سجاد علیه السلام میفرمایند:
إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ کلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَی ذِکرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَهِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیبَهُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَهِ الْمُشَاهَدَهِ وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِک الزَّمَانِ بِمَنْزِلَهِ الْمُجَاهِدِینَ بَینَ یدَی رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّیفِ أُولَئِک الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِیعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاهُ إِلَی دِینِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً وَ قَالَ ع انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَج ( کمال الدین و تمام النعمه، ج ۱، ص۳۲۰)
“ابی حمزه ثمالی از ابو خالد کابلی روایت می کند که امام زین العابدین علیه السّلام فرمودند: غیبت بوسیله دوازدهمین از جانشینان رسول خدا و امامان بعد از او ممتد می شود. ای ابو خالد مردم زمان او که معتقد به امامت وی می باشند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمان ها بهترند، زیرا خداوند عقل و فهمی به آنها داده که غیبت در نزد آنها حکم مشاهده را دارد! خداوند آنها را در آن زمان مثل کسانی می داند که با شمشیر در پیش روی پیغمبر -علیه دشمنان دین- پیکار کرده اند، آنها مخلصان حقیقی و شیعیان راستگوی ما هستند که مردم را به طور آشکار و نهان بدین خدا می خوانند. و فرمود: انتظار فرج بزرگ ترین فرج است.”
شناخت امام زمان به معنای علم و معرفت نسبت به شخصیت و منزلت آن حضرت و آشنایی با سیره و هدف ایشان است. شناخت، زمینه ساز اعتقاد و ایمان و در نتیجه عمل و تعهّد است. انسان منتظر، انسانی کوشا، جهادگری است که در مسیر اقامه توحید و استقرار ولایت از نثار هر چه دارد دریغ نمی ورزد.
در واقع اعتقاد به وجود امام، در هر عصر و زمانی واجب است و به موجب دلایل عقلی و نقلی، ایمان بدون شناخت امام در هر زمان تحقق نمی پذیرد؛ زیرا که پیروی کردن بدون معرفت و شناخت امکان ندارد
در این رابطه روایتی تقدیم حضور کنم: فضیل در حدیثی از امام باقر(ع) نقل میکند که فرمود: مَنْ مَاتَ وَ لَیْسَ لَهُ إِمَامٌ فَمَوْتُهُ مِیتَهٌ جَاهِلِیَّهٌ وَ لاَ یُعْذَرُ اَلنَّاسُ حَتَّى یَعْرِفُوا إِمَامَهُمْ وَ مَنْ مَاتَ وَ هُوَ عَارِفٌ لِإِمَامِهِ لاَ یَضُرُّهُ تَقَدُّمُ هَذَا اَلْأَمْرِ أَوْ تَأَخُّرُهُ وَ مَنْ مَاتَ عَارِفاً لِإِمَامِهِ کَانَ کَمَنْ هُوَ مَعَ اَلْقَائِمِ فِی فُسْطَاطِهِ .(بحار الأنوار, جلد۲۳ , صفحه۷۷ )
فضیل گفت، از حضرت باقر سلام الله علیه شنیدم می فرمود: هر کس بدون امام بمیرد مرگ او چون مردن مردم جاهلیت است، هرگز عذر مردم را در شناختن امام نمى‌پذیرند، کسى که با شناختن امام بمیرد، او را زیانى نخواهد رسید چه جلوتر از ظهور امام بمیرد یا بعد از آن و کسى که با عرفان امام از دنیا برود مانند کسى است که با قائم سلام الله علیه و عجل اللّٰه فرجه در خیمه او بوده.
توجه بفرمایید بنا بر این روایات هیچ گونه عذری از مردمی که امام زمان خود را نشناسند پذیرفتنی نیست؛ زیرا مرگ بدون شناخت و معرفت نسبت به امام زمان خود، مانند مرگ جاهلیت است. از اینجا اهمیت موضوع امام شناسی و معرفت حقیقی نسبت به امام زمان در هر عصر، به ویژه عصر غیبت آخرین ذخیره الهی حضرت مهدی(عج) به روشنی مشخص می گردد.
یاران امام عصر اینگونه هستند ریشه ای امام را میشناسند وعمیقاً عشق میورزند در نظامی که منتسب به حضرت است مسئولین باید یک چنین شناختی از امام داشته باشند.
روایت دوم: خداوند تبارک وتعالی آنقدر به آنان عقل وفهم و معرفت، داده است که غیبت حضرت در نزد آنان مانند مشاهده و دیدار اوست. در متن روایت اول که تقدیم شد حضرت فرمودند: أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَهِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیبَهُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَهِ الْمُشَاهَدَهِ (کمال الدین،ص ۳۲۰)
روایت سوم: امام صادق علیه السلام میفرمایند: «هُمْ أَطْوَعُ لَهُ مِنَ الْأَمَهِ لِسَیِّدِهَا» (بحارالأنوار، ج ۲۵، ص۳۰۸) اطاعت آنان از امام ،از فرمانبرداری کنیز در برابر مولایش بیشتر است.
روایت چهارم: در راه اطاعت او، از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند .( کما لادین،ج۱ ص۲۶۸)
امام صادق (ع) :لایکفّون سیوفهم حتی یرضی الله عزّوجلّ؛ یاران قائم، شمشیرهای خود را بر زمین ننهند تا اینکه خدای عزوجل راضی شود.
توجه دارید که رضایت خدا را در روزهای سخت و دشوار باید جست و جو کرد
صف راستگویان و دروغ گویان، صف حزب اللَّه و حزب الشیطان و کاروان خدا پرستان حقیقی که خداوند از آنان خشنود است. از قافله غافلان را درایامی باید شناخت که نیاز به بذل جان و مال باشد. در سوره آل عمران بعد از آن که اطاعت از رهبری محور جلب رضایت خدا معرفی شده، هشدار میدهد که: عافیت طلبانی که در روزهای سخت و دشوار، در جنگ شرکت نداشتند و با تحلیلها و بهانه هایی خودشان را از صحنه جنگ کنار میکشیدند، نمیتوانند ادعا کنند خدا از آنها راضی و خشنود است.
خداوند از مجاهدان و مؤمنانی خشنود است که در تمامی عرصه های زندگی از جمله جنگ، دعوت خدا و رسولش را با جان و دل پذیرا شدند و با وجود این که ضربات کشنده و زخمهای کاری فراوانی از دشمن دیدند، در حول محور رهبر فعال و پرتلاشند. حتی زمانی که تحلیل گران عافیت طلب و ترسوهای سست ایمان میخواهند آنان را بترسانند. ایمان شان قویتر میگردد و در استمرار راه خویش مقاومتر میگردند.
نکته پایانی این جلسه که در آستانه انتخابات مهم هستیم استفاده کنم : برای حرکت به سوی ظهور باید افرادی به عنوان مسئول انتخاب شوند که معرفت به ولایت داشته باشند و عاشقانه در راه ولی خدا تلاش کنند و در هنگام پذیرش مسئولیت به دنبال جلب رضایت امام زمان باشند.
والســـــــــــــــلام علیکـــــــــــــم ورحمه الله وبــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --