اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: ملت درعرصه‌های مختلف بایدحامی وپشتیبان دولت باشد.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: ملت درعرصه‌های مختلف بایدحامی وپشتیبان دولت باشد.

نمازپرصلابت جمعه دراولین جمعه سال ۹۴درمصلی حسن آبادفشافویه باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم برگزارگردید .امام جمعه محترم بااشاره به نامگذاری سال جدیدازطرف مقام معظم رهبری گفتند: نامگذاری سال ۱۳۹۴ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی برای عموم مردم و مسئولان دارای پیام‌های روشنی است،این پیام هم برای مسئولان به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان کارگزاران و هم برای مردم دولت دارای پیام روشنی است که باید به آن توجه جدی کرد.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
مشروح خطبه اول:
بسم الله الرحمن الرحیم
IMG_9857
عبادالله اوصیکم وایای بتقوالله
خودم را وشما نمازگزاران عزیزرا درابتدای خطبه اول توصیه میکنم به تقوای الهی
امروز خیلی کوتاه پیرامون روایتی ازامام صادق علیه السلام چند جمله ای عرض میکنم:که البته بی ارتباط با موضوع هفته های قبل نیست
قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ع مَنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَاعِظٌ مِنْ قَلْبِهِ وَ زَاجِرٌ مِنْ نَفْسِهِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ قَرِینٌ مُرْشِدٌ اسْتَمْکَنَ عَدُوَّهُ مِنْ عُنُقِه
شافی، صفحه‌ى ۶۵۲
حضرت امام جعفر صادق علیه‌السّلام فرمودند: اولین چیزى که موجب میشود که انسان بتواند در مقابل دشمنش – که مراد، شیطان است – ایستادگى کند و مانع بشود از تصرف دشمن و تسلط دشمن، این است که:« وَاعِظٌ مِنْ قَلْبِهِ »؛ از قلب خود واعظى براى خود داشته باشد. قلب متذکر بیدار، انسان را نصیحت میکند، موعظه میکند. یکى از بهترین وسائلِ اینکه انسان قلب را وادار کند به موعظه‌ى خود و فعال کند در موعظه‌ى خود، همین دعاهاست، دعاهاى مأثور – صحیفه‌ى سجادیه و سایر دعاها – و سحرخیزى؛ اینها دل انسان را به عنوان یک ناصح براى انسان قرار میدهد. اول این است: «واعظ من قلبه»

دوم اینکه:« زَاجِرٌ مِنْ نَفْسِهِ »؛ از درونِ خود یک زجرکننده‌اى، منع‌کننده‌اى، هشداردهنده‌اى داشته باشد. اگر این دو تا نبود،
سوم :« وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ قَرِینٌ مُرْشِدٌ »، یک دوستى، همراهى که او را ارشاد کند، به او کمک کند، راهنمائى کند، این را هم نداشته باشد که اگر چنانچه از درون، انسان نتوانست خودش را هدایت کند و مهار نفسِ خودش را در دست بگیرد، بایددوستى داشته باشد، همراهى داشته باشد، همینى که فرمود ند:من یذکّرکم اللَّه رؤیته که دیدار او شما را به یاد خدا بیندازد؛ اگر این هم نبود، «استمکن عدوّه من عنقه»؛ خود را در مقابل دشمنِ خود مطیع کرده است؛ دشمنِ خود را مسلط کرده است بر خود و بر گردن خود، که سوار بشود. که [منظور از] دشمن، همان شیطان است. اینها لازم است. از درون خود، انسان، خود را نصیحت کند. بهترین نصحیت کننده‌ى انسان، خود انسان است؛ چون از خودش انسان گله‌مند نمیشود. هر کسى انسان را نصیحت کند، اگر قدرى لحن او تند باشد، انسان از او گله‌مند میشود؛ اما خود انسان، خودش را نصیحت کند؛ دشنام بدهد به خودش، ملامت کند، خودش را سرزنش کند اینها خیلى مؤثر است. موعظه کند، زجر کند. در کنار اینها، یا به جاى اینها اگر نبود، آن وقت دوست، رفیق، که دستگیرى کند انسان را.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
مشروح خطبه دوم:
خودم را وشما نمازگزاران عزیزرا درابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی!
امام جمعه محترم باذکرفرازی ازنامه۴۵نهج البلاغه خود ونمازگزاران را به تقوای الهی سفارش نمودند.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
اما مناسبتها:
دوشنبه۱۰ فروردین همه پرسى تغییر رژیم شاهنشاهى به نظام جمهوری اسلامى ایران (۱۳۵۸ ه. ش)
چهارشنبه۱۲ فروردین روز جمهورى اسلامی ایران
سالهامبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی با رای ۲/۹۸ درصدی استقراریافت.پس از آنکه قرنها تئوری جدایی دین از سیاست و نظامهای حکومتی لائیک بردنیا سیطره داشت و قوانین شرعی و الهی امری خصوصی در زندگی مردم تعبیر میشددر ۱۲فرودین سال ۵۸نظامی متولد شد که این نظریه‌ها را در قرن بیستم باطل کرد و خط بطلان کشید.
کار بزرگی که امام راحل انجام دادند، این بود که این انقلاب با این عظمت برمبنای امامت، فقاهت و ولایت وارزش‌های الهی مکتب اهل بیت علیهم‌السلام را سامان دادند و فرصتی برای عالم اسلام و تشیع در جهان ایجاد شد. اگر این فرصت را قدر بدانیم و درست بهره‌برداریم و برنامه‌ریزی کنیم.
اما وظیفه ما درقبال نظام مقدس جمهوری اسلامی اولا باید شاکر الطاف الهی باشیم که این نظام ولایی به برکت انفاس قدسیه امام(رض)وخونهای مطهرشهدا بر سر ما سایه گسترانده است.
ثانیاً این فرصت را قدر بدانیم اگر خدای نکرده در برابر این نعمت با عظمت الهی سهل انگاری یا غفلت کنیم،
ممکن است این نعمت را تا آخر حفظ کنیم؛ زیرا دشمنان در کمین کوچکترین فرصتی برای آسیب رساندن به این نظام هستند.اگر کوچک‌ترین غفلتی کنیم دشمنان مااز زوایه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به کشور آسیب خواهندرساند.
ثالثاًوحدت را حفظ کنیم وپیرو مقام معظم رهبری، همان خطی را که رهبر معظم انقلاب ترسیم می‌کنند با قدرت دنبال کنیم.
مناسب است دراینجا اشاره ای به نامگذاری سال جدیدداشته باشم
نامگذاری سال ۱۳۹۴ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی برای عموم مردم و مسئولان دارای پیام‌های روشنی است،این پیام هم برای مسئولان به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان کارگزاران و هم برای مردم دولت دارای پیام روشنی است که باید به آن توجه جدی کرد.
واقعیت آن است که در دنیای امروز فضای داخلی و بین المللی اقتضائات خاص خود را دارد و یکی از مسائلی که بسیار مهم است و رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان اخیر خود به جا و به حق به آن تاکید کردند، مسئله رابطه دولت و ملت در زمینه تاکید بر همدلی و همزبانی است.دولت‌ها عموماً یک طرفه بر ملت‌ها حکومت می‌کنند اما در نظام اسلامی ما که برخاسته از اراده ملی است مردم جایگاه ویژه‌ای دارند و رابطه تنگاتنگی بین دولت و ملت برقرار است، منتها باید مرتب در جهت تقویت این رابطه کار کرد و اگر مشکلاتی وجود دارد، در صدد رفع آن برآمد.ملت در عرصه‌های مختلف باید حامی و پشتیبان دولت باشد
اگر دولتی حمایت مردم را نداشته باشد، نمی‌تواند در مواقع بحران‌های داخلی و خارجی صلابت لازم را داشته و پیش بَرنده افکار خود و مردم باشد، لذا حمایت مردم، امر اجتناب ناپذیراست به خصوص وقتی که خود دولت از مردم استمداد و یاری می‌طلبد.
در مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی اگر مردم راه خود را بروند و عکس العمل مثبتی نسبت به درخواست‌های دولت نداشته باشند به عنوان مثال در بحث صرفه جویی، بی‌شک مشکلات بسیاری رخ خواهد داد چه آنکه در صورت همدلی و همراهی مردم، باری از روی دولت برداشته شده و توفیق دولت بیشتر می‌شود.در این میان، دولت هم نقش مهمی دارد و از آنجا که برخاسته از ملت است، باید پیگیر خواسته‌های ملت باشد و آنها را برآورده کند، به خصوص در بحث اقتصاد مقاومتی که باید بین ملت و دولت یک همگرایی خاصی ایجاد شود و اگر این همگرایی ایجاد نشود طبیعتاً تأثیرات لازم را به همراه نخواهد داشت.همچنین اگر در مسئله بین المللی چون مذاکرات هسته‌ای که دولت در حال مذاکره با قدرت‌های بزرگ است، اگر از پشتیبانی و حمایت مردم بی‌بهره باشد و خود دولت هم بر اساس خواست مردم اقداماتی انجام ندهد طبیعتاً موفقیت لازم حاصل نخواهد شد.

پنج شنبه ‏‏۱۳فروردین روز طبیعت‏
در اسلام شادی و غم در کنار هم قرار گرفته اند و طبیعی است که انسان نمی تواند از این دو خالی باشد ومسائلی که در دنیا برای بشر به وجود می آید هم شادی و هم غم و غصه را همراه دارد. هرچند انسان شاد و یا غمگین می شود اما باید به آن نگاه موقتی داشته باشد. شادی وغم دنیوی نباید انسان را به حدی برساند که همه چیز را فراموش کند و اختیار خود را از دست بدهد.
طبیعی است که تفریح هم بخشی اززندگی انسان است، اما این تفریحات باید به گونه ای باشند که انسان از حدودالهی خارج نشود و حالت مسافر بودن در دنیا را فراموش نکند از آیات و روایات اسلامی این گونه برداشت می‌شود که تفریح و شادی نباید به گناه و معصیت آلوده باشد. یعنی موجب آزار و اذیت دیگر مؤمنین نشود، تمسخر و استهزای کسی نباشد، لهو نباشد و البته شادی کننده نیز در تفریح و شادی میانه‌رو بوده وحد اعتدال را نگه دارد .

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)
####################################################

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --