اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: کانون اصلی همدلی و همزبانی، ولایت و رهبری است.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: کانون اصلی همدلی و همزبانی، ولایت و رهبری است.

نمازپرصلابت جمعه اینهفته ۱۴/۰۱/۱۳۹۴درمصلی حسن آبادفشافویه باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم برگزارگردید .امام جمعه محترم بااشاره به نامگذاری سال جدیدازطرف مقام معظم رهبری گفتند: کانون اصلی همدلی و همزبانی، ولایت و رهبری است که با منویات و هدایتها و هشدارهای حکیمانه خود همواره دولت و ملت را راهبری می‌فرماید.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
مشروح خطبه اول:
بسم الله الرحمن الرحیم

2
یاایهالذین امنواتقوالله حق تقاته
خودم را وشما نمازگزاران عزیزرا درابتدای خطبه اول توصیه میکنم به تقوای الهی
امروز پیرامون روایتی ازپیامبرعظیم الشأن اسلام چند جمله ای خیلی کوتاه عرض میکنم:
روی عن رسول الله(صلّی الله علیه وآله وسلم) قال:
«حُبِّی وَ حُبُ أَهْلِ بَیْتِی نَافِعٌ فِی سَبْعَهِ مَوَاطِنَ أَهْوَالُهُنَّ عَظِیمَهٌ عِنْدَ الْوَفَاهِ وَ الْقَبْرِ وَ عِنْدَ النُّشُورِ وَ عِنْدَ الْکِتَابِ وَ عِنْدَ الْحِسَابِ وَ عِنْدَ الْمِیزَانِ وَ عِنْدَ الصِّرَاط» بحار الانوار ج ۷ ص۲۴۸
روایتی از پیغمبر‌اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلم) منقول است که حضرت فرمودند:
رابطه دوستی با اهل بیت من، «حُبِّی وَ حُبُ أَهْلِ بَیْتِی نَافِعٌ فِی سَبْعَهِ مَوَاطِنَ»،در هفت موقعیّت حسّاسی که هول و هراس آن مواقف خیلی بزرگ است، سودبخش است؛ یعنی انسان در آن جایگاهها روحش آرامش ندارد و در شدّت فشار قرار میگیرد، «فِیسَبْعَهِ مَوَاطِنَ أَهْوَالُهُنَّ عَظِیمَهٌ»، خود ما نیز گاهی میگوئیم: هول کردم؛ «أَهْوَالُهُنَّ عَظِیمَهٌ»، یعنی هول بزرگ میکند، بعد حضرت شمارش میفرماید:
اوّل؛ «عِنْدَ الْوَفَاهِ»، هنگام مرگ، هنگام مرگ انسان در فشار قرار میگیرد، در این موقعیّت آنچه برای او نافع است، رابطه دوستی با پیغمبر و اهل بیت او است.
دوم؛ «وَ الْقَبْرِ»، آنگاه که ازهاق روح میشود و روح از بدن خارج میشود، انسان وارد برزخ میشود. «وَ الْقَبْرِ»، یعنی انسان در برزخ هم تحت فشار است. آنچه که از آن فشار میکاهد، حبّ پیغمبر و حبّ به اهل بیت پیغمبر است.
سوم؛ «وَ عِنْدَ النُّشُورِ»، آنگاه که از برزخ عبور میکند و به عالم قیامت وارد میشود، از عالم برزخ برمیخیزد و به عالم قیامت وارد میشود، خُب وارد شد.
چهارم؛ «وَ عِنْدَ الْکِتَابِ» آنگاه که نامه عمل را به دستش میدهند هم تحت فشار قرار میگیرد، این موقع نیز هول بزرگ دارد.
پنجم؛ «وَ عِنْدَ الْحِسَابِ»، یک وقت نامه عمل را دستش میدهند، یک وقت بررسی میکنند و اعمالی که در آن هست را به رخت میکشند. آنجاست که باز هم تحت فشار عظیم و بزرگی قرار میگیری.
ششم؛ «وَ عِنْدَ الْمِیزَانِ»، هنگام سنجش اعمال، آنجا هم زیر فشار قرار میگیری.
و بالاخره هفتم؛ «وَ عِنْدَ الصِّرَاط»، هنگام عبور از صراط هم همینطور است. انسان از این عالم که میخواهد عبور کند و به عالم قیامت برود، پیامبر اسلام فرموده است:« الصّراُط اَّدُقِمَن الّشعر وأَحُّدِمَن الَّسیِفَوأظلَمِمَن اللَّیل؛ صراط٬ از مو باریک تر٬ از شمشیر برنده تر و از شب٬ ظلمانی تر است.» تفسیر نور الثقلین٬ ج ٬۵ ص ۵
به قول ما تا منتهی الیه کار، هفت موطن را باید سیر کند. از اینجاها باید عبور کند که هرکدامش فشارهای بزرگ به انسان وارد می‌کند. هنگام مرگ است و قبر است و بعد هم نشر و برانگیخته شدن است و بعد موقع نامه عمل به دست دادن است و بررسی نامهحساب و بالاخره مسأله میزان و سنجش اعمال است و دست آخر عبور از صراط که ببیند به کجا میرسد.
همه این مواطن سخت فشار دارند. آنچه که از این فشارها میکاهد عبارت از حبّ به پیغمبر و حبّ به اهل بیت پیغمبر است، که اگر آن را همراه داشته باشد، برای او آرامش حاصل میشود.
من تقریباً روایت را ترجمه کردم، امّا یک تذکّر بدهم. در این که حبّ آنها نجات بخش انسان در همه مواطن بعد از دنیا است، شکّی نیست، امّا عمده این است که بتوانی این دوستی را آنگاه که زیر فشار قرار گرفتی، همراه داشته باشی. مهم این است که از این محبّتجدا نشوی. اگر این محبّت باشد، این پیوند، پیوند قلبی باشد، نجات بخش است. امّا خدا نکند که این محبّت سطحی باشد و عمق نداشته باشد. لذا انسان باید کوشش کند تا این پیوند عمق پیدا کند. چهکار کند که عمق پیدا کند؟ معصیت نکن!
****************************************************
مشروح خطبه دوم:
امام جمعه محترم باذکرروایتی ازامام محمدباقرعلیه السلام خود ونمازگزاران را به تقوا سفارش نمودند
****************************************************
درخطبه دوم به چند مطلب اشاره میکنم:
ابتدابیانیه مشترک تیم مذاکره کننده ایران وکشورهای ۵+۱
هفته گذشته، وزرای خارجه ایران و آمریکا در چند دور چانه زنی دیپلماتیک، تلاش کردند تا آخرین موانع پیش روی مذاکرات را از سر راه بردارند. روزهای گذشته، به یک معنا تاریخی ترین روزها در پرونده هسته ای ایران است.
جمهورى اسلامى در قضیه هسته‏اى، هم قانونى عمل کرده است، هم شفاف عمل کرده است، هم از لحاظ استدلالى، منطقى عمل کرده است.بالاخره پس ازیکسال ونیم مذاکره دیپلماسی دردولت یازدهم بیانیه مشترک شب گذشته خوانده شدکه ماازتلاش تیم مذاکره کننده تشکرمیکنیم اما بایدعرض کنم نگرانی ما ازآمریکا واسرائیل است که ممکن است شیطنت کنند که بایدهوشیاری بیشتری دراین زمینه داشته باشیم. این بیانیه مبنایی است برای تنظیم ونگارش توافقی که درآینده نزدیک نوشته خواهدشد لذا خوب است دراین زمینه گروههای مختلف نه ذوق زده شوند ونه بی انصافی کنند درسال همدلی وهمزبانی لازماست که دولت ملت راراهنمایی کند وزوایای مختلف ای بیانیه راتشریح کند وملت هم اگر انتقادی دارند محترمانه منتقل کنند ودولت هم بررسی کند.ازطرفی هم درتمام قضایا فصل الخطاب هم دولت وهم ملت مقام معظم رهبری هستند که باید سخنان معظم له راهم شنید(تکبیرنمازگزاران)
***************************************************************
مطلب دوم:اشاره دیگری به عنوان سال
۱-همدلی و همزبانی ریشه در نوع نگرش‌ها و بینش‌ها دارد و به عبارتی محصول و میوه باورها و اعتقادات یک ملت و جامعه می‌باشد، بنابراین چه در سال ۱۳۹۴ که توسط بزرگ رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، سال دولت و ملت همدلی و همزبانی نام گرفت و چه در هر زمان دیگری، اگر بخواهیم امتی هم‌ صدا و زیر یک بیرق و پرچم، متحد و منسجم، راست‌قامت و استوار، عزت‌مند و پیروز بمانیم و با استقلال و اعتماد به نفس، قله‌های پیشرفت را در عرصه‌های مختلف فتح نماییم، باید نسبت به باورها و به تبع آن نوع نگرش‌ها و مواضع سیاسی و فرهنگی، انقلابی و ملی خودمان، اهل سنجش و محاسبه باشیم و در صورت لزوم، غیرتمندانه تجدید نظر نماییم. چه آنکه با اصرار بر روی مواضع و اندیشه‌های غلط امکان همدلی و همزبانی وجود نخواهد داشت.
۲-کانون اصلی همدلی و همزبانی، ولایت و رهبری است که با منویات و هدایتها و هشدارهای حکیمانه خود همواره دولت و ملت را راهبری می‌فرماید. از این روی می‌توان مهمترین پایه همدلی و همزبانی را محور اصلی همگرایی و هم‌آوایی جامعه و نظام یعنی ولایت و رهبری دانست.که نبایدازایشان جلوتر یا عقب ترحرکت کنیم(تکبیرنمازگزارن)
***************************************************
مطلب سوم:نسل کشی و نقض تمام قوانین بین المللی در یمن از سوی آل سعود
عربستان سعودی از بامداد پنج شنبه ششم فروردین با چراغ سبز و حمایت صریح آمریکا و همدستی برخی رژیم های عربی وابسته از نظر اقتصادی به ریاض، جنگ وحشیانه ای را علیه ملت یمن آغاز کرده است، جنگی که بی شباهت به جنگ های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین (غزه) و ملت لبنان از نظر کشتار انسان های بی دفاع به ویژه کودکان و زنان و تخریب گسترده منازل و زیر ساخت ها و اماکن خدماتی و بهداشتی نیست. همزمان با حملات هوایی سعودی ها به یمن، گلوله باران و موشک باران مناطق مختلف یمن نیز از سوی عربستان و متحدانش ادامه دارد و حتی مصر هم از طریق دریا، به موشک باران مناطق ساحلی یمن دست زده است.از ابتدای حملات هوایی و موشکی عربستان و متحدانش به مناطق مختلف یمن، صدها غیر نظامی بیگناه شهید و زخمی شده اند و آمار قربانیان به سبب شدت حملات آل سعود هر لحظه در حال افزایش است.
عربستان سعودی حد اقل سه بار در قرن اخیر تلاش کرد یمن را تصرف کند و هرگز نیز موفق نشد سعودی تلاش داشته همیشه روسای جمهوری یمن عوامل عربستان باشند.
تمام احزاب و گروه های یمنی به منظور تحقق خواسته های مشروع و مطالبات مدنی نشان داد منصورهادی و سعودی پایگاه مردمی در یمن ندارند.در حالی که چند ماه است انصارالله با حمایت مردم کنترل پایتخت را در دست دارند، با حمله ارتش و بسیج مردمی انصار الله به عدن نقشه های عربستان برای تقسیم یمن و راه انداختن جنگ داخلی در این کشور نقش بر آب شد و مجبور شد با اقدام عجولانه و غیرمنطقی وارد درگیری نظامی شود.
اولین بعد این جنگ، بعد بین المللی است، یک جنگ تمام عیار علیه ملتی دست خالی است، وقتی ماشین جنگی مدرن عربستان را که از پول ملت عربستان میلیاردها دلار خرج شده و انبارهای تسلیحاتی آن قابل مقایسه با یمن نیست، در نظر بگیریم، می بینیم که در واقع یک ضعیف کشی و مظلوم کشی در حال وقوع است. بعد بین المللی، یعنی در سطح بالا، آمریکا در راستای ادامه جنگ های نیابتی که پس از جنگ افغانستان و عراق در پیش گرفت، این جنگ را هم به راه انداخت، الان ادامه همان وضع است، عربستان سعودی، کشور ثروتمندی و انبار تسلیحات است.در راستای همین جنگ های نیابتی، آمریکا به سبب ناتوانی اقتصادی و بحران های داخلی و فروپاشی هژمون امپراطوری و سیطره تمام عیار جهانی، تصمیم گرفت جنگ ها را منطقه ای کند و هر چند کشور را با یکدیگر متحد کند و بتواند بر مسائل منطقه اشراف داشته باشد در این راستا دیدیم که چند کشور علیه سوریه متحد شدند و علیه این کشور جنگ به راه انداختند، چند کشور با مدیریت آمریکا و ناتو علیه لیبی متحد شدند و آن را از بین بردند، قبل از آن، چند کشور به بهانه سلاح های کشتار جمعی علیه عراق وارد جنگ شدند، امروز نوبت یمن است،
چرا عربستان به جنگ افروزی در یمن نیاز داشت؟
درباره این که چرا عربستان نیاز به این جنگ داشت؟ باید گفت، اولا یمن، از نظر تاریخی و جغرافیایی سیاسی و نظامی و استراتژیک جایگاه و موقعیت مهمی دارد. اینکه فقط بگوییم یمن حیات خلوت عربستان است، ایوان و پیشانی کشور عربستان از نظر مرزهای جنوبی آن است، مناطق نفت خیز نجران و جیزان و عسیر، مخصوصا جیزان که مشرف به دریای سرخ است.سکونت مردم منتسب به قبایل حوثی و جنبش انصارالله که همواره با نفوذ و سیطره عربستان مشکل داشته و مخالف بوده اند و تا کنون، ۹ بار هدف حملات عربستان قرار داشته اند تا آنها را از بین ببرد. رهبرشان را شهید کرد و آخرین بار، سال ۲۰۰۹ میلادی بود که نظامیان سعودی حتی وارد خاک یمن هم شدند و صعده را هدف حملات خود قرار دادند، ولی با مقاومت جانانه انصارالله روبرو شدند و آنها، نه تنها نظامیان سعودی را از خاک یمن اخراج کردند، بلکه حتی آنها را در داخل خاک عربستان تعقیب کردند و حتی برخی از روستاها را به تصرف خود درآوردند و بسیاری از نظامیان متجاوز را به هلاکت رساندند.این وضع، ما را به یاد مقوله معروف و مشهور عبدالعزیز آل سعود بنیانگذار حکومت این رژیم می اندازد که گفته بود مواظب یمن باشید، یمن بسیار خطرناک است.
شکاف در داخل آل سعود درباره جنگ یمن
مساله دیگر در درون خود خاندان پادشاهی عربستان است که خوشبختانه ما آثار این شکاف و اختلاف را در خصوص بحران و جنگ وحشیانه عربستان در میان دو خانواده طلال بن عبدالعزیز و همچنین خانواده عبدالله بن عبدالعزیز می بینیم که از زبان ولید بن طلال میلیاردر معروف سعودی و از زبان متعب بن عبدالله پسر شاه متوفی سعودی شنیدیم که گفته است این جنگ، حمله ای ماجراجویانه است و کشور ما را به سمت سراشیبی سقوط و به سمت تجزیه به چهار قلمرو سوق خواهد داد و متعب بن عبدالله حتی تهدید مستقیم کرد که اگر این حملات ادامه پیدا کند، ما ساکت نخواهیم نشست. متعب بن عبدالله در حال حاضر فرمانده گارد سلطنتی است. ولید بن طلال از واژه مشتی جوان تازه به دوران رسیده در اشاره به محمد بن نایف وزیر کشور و جانشین ولیعهد و محمد بن سلمان وزیر دفاع فرزند شاه فعلی استفاده کرد، بنابراین چنین اختلافاتی در درون خاندان آل سعود به وجود آمده است.
عربستان خدشه دار شدن چهره عربستان در جهان اسلام
عربستان به عنوان داعیه دار رهبری جهان اسلام و سابقه خدمت به زائرین بیت الله حرام از وجه و پرستیزخاصی در بین افکار عمومی سایر کشور ها برخوردار بود اگر چه در سالهای اخیر و خصوصا ظهور پدیده منحوس داعش تقریبا همه اهل سیاست به نقش شاهزاده های سعودی در تاسیس و تجهیز این گروه تروریستی واقف بودند ولی برای عامه مردم دنیا امری کاملا دور از انتظار بود که عربستان سعودی با این درجه از اعتبار و حیثیت بین المللی چگونه به خود اجازه داده است که با این درجه ازخشونت به یک مناقشه داخلی در یک کشور همسایه وارد شود و این چنین سبوعانه دست خود را به خون ملت بیگناه و غیر نظامیان آلوده نماید . شایان ذکر است امروزه موضوع دیپلماسی عمومی و کسب پرستیژ بین المللی یکی از مهمترین دغدغه ها و یکی از اولویت های اصلی همه کشور های دنیا به شمار میرود و در این حوزه سالانه میلیون ها دلار بودجه هزینه میشود .شاید اگر حکام سعودی به نقش رسانه ها در انعکاس کشتار بی رحمانه مردم توجه بیشتری میکردند هرگز حیثیت و اعتبار خود را به این اسانی در معرض خطر قرار نمیدادند به عبارت دیگر امروز صدها عکس و گزارش از تصاویر به خاک و خون کشیده شده مردم یمن در رسانه های سنتی و مدرن منتشر شده است که این تصاویر همچون لکه ننگی تا ابد از چهره بین المللی عربستان پاک نخواهد شد لذاما این تجاوزوحشیانه را محکوم میکنیم وازمجامع بین المللی وکشورهای اسلامی میخواهی جهت رفع این ظلم اقدام مناسب وشایسته ای از خودنشان دهند(تکبیرنمازگزاران)
مطلب چهارم :وفات حضرت ام البنین وروزتکریم مادران شهدا
ضمن عرض تسلیت وبا توجه به این که فرصت بسیارکوتاه است خیلی کوتاه اشاره ای کنم:نمازگزاران عزیزهمه ما وظیفه داریم به خانواده شهدا پدران شهدا ومادران شهدا سربزنیم دلجویی کنیم طوری رفتار کنیم که آنها جای خالی فرزندانشان را احساس نکنند
(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)
************************************************

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --