اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری خطیب جمعه فشافویه: شهیدمدرس یکی از مردان بزرگ وکم نظیرتاریخ ایران درعرصه علم ،دیانت و سیاست بود.

حجه الاسلام والمسلمین استیری خطیب جمعه فشافویه: شهیدمدرس یکی از مردان بزرگ وکم نظیرتاریخ ایران درعرصه علم ،دیانت و سیاست بود.

مشروح خطبه های نمازجمعه حسن آبادفشافویه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهدرتاریخ۱۳۹۴/۰۹/۰۶با حضوراقشارمختلف مردم.

عناوین خطبه اول:

۱-نشانه های مؤمــــن واقعــــی!

۲-نکته هایی اززیارت اربعین

عناوین خطبه دوم

۱- داشتن دغدغه و مسؤولیت پذیری،بدون بصیرت همچون انداختن تیری است در تاریکی!

۲- شهیدمدرس یکی از مردان بزرگ و کم نظیر تاریخ ایران درعرصه علم ،دیانت و سیاست است.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم

بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

2

خودم وهمه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم.

به مناسبت اربعین امام حسین (ع) موضوع بحث را اختصاص می دهم به زیارت اربعین.

امام حسن عسگری (ع) می فرماید: « عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاهُ الْإِحْدَی وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَهُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ » (مصباح المتهجد ؛ شیخ طوسی؛ صفحه۷۳۰) علامات مومن پنج چیز است: اقامه پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه روز و زیارت اربعین و انگشتر به دست راست کردن و جبین را در سجده بر خاک گذاشتن و در نماز « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ » را بلند گفتن.

و نماز پنجاه و یک رکعتی از مختصات شیعیان است و ارمغان معراج رسول خدا (ص) است و آیت الله جوادی آملی می فرماید شاید سر ستودن نماز به وصف معراج مومن این باشد که دستورش از معراج آمده و نیز انسان را به معراج می برد.

و موارد دیگری که در روایت مذکور آمده همگی از مختصات شیعیان است زیرا فقط شیعه است که سجده بر خاک دارد و نیز غیر شیعه است که « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ » را نمی گوید و یا آهسته می گوید و همچنین شیعه است که انگشتر به دست راست کردن و نیز زیارت اربعین حسینی را مستحب می داند.

اهمیت زیارت اربعین تنها به این نیست که از نشانه های ایمان است بلکه طبق روایت در ردیف نماز های واجب و مستحب قرار گرفته است . برپایه این روایت ، همانگونه که نماز ستون دین و شریعت است زیارت اربعین و حادثه کربلا نیز ستون ولایت است.به دیگر سخن بر اساس فرموده رسول خدا (ص) عصاره رسالت (نبوی(ص)) قرآن و عترت است : « إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی » عصاره کتاب الهی که دین خداست ستونی دارد که نماز است و عصاره عترت نیز ستونش زیارت اربعین است که این دو ستون در روایت امام عسکری (ع) در کنار هم ذکر شده است. اما مهم آن است که دریابیم نماز و و زیارت اربعین انسان را چگونه متدین می کند.

درباره نماز ذات اقدس الهی معارف فراوانی را ذکر کرده است مثلا فرموده: انسان فطرتا موحد است ولی طبیعت او به هنگام حوادث تلخ ، جزع دارد و در حوادث شیرین از غیر جلوگیری می کند مگر انسانهای نماز گزار که آنان می توانند این خوی سرکش طبیعت را تعدیل کنند و از هلوع و جزوع و منوع بودن به در آینه و مشمول رحمتهای خاص الهی شوند: « إِنَّ اْلإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعًا،إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا، وَ إِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعًا، إِلاَّ الْمُصَلِّینَ» (سوره معارج۱۹الی۲۲)

اما زیارت اربعین نیز انسان را از جزوع،هلوع و منوع بودن باز می دارد و گفته شد که هدف اساسی سالارشهیدان نیز تعلیم و تزکیه مردم بوده است . یعنی هم جاهلان را عالم نماید و هم گمراهان را هدایت کند و در نتیجه جهل علمی و جهالت عملی را از جامعه جدا کند. که امام صادق(ع) در زیارت اربعین حسینی به این اهداف امام حسین (ع) اشاره کرده و منشأ ددمنشی منکران رسالت و دشمنان نبوت را بیان فرموده است که در این مجال به بخشهایی از زیارت اربعین اشاره می کنم که اگر این نکته های زیارت اربعین را چراغ راه خود قرار بدهیم هدایت و نجات خواهیم یافت.

زیارت اربعین را جناب صفوان از امام صادق (ع) نقل کرده که در آن معارف بلندی آمده که به برخی از آنها اشاره می کنم:

معارف زیارت اربعین:

۱- نکته اول زیارت سلامهای توصیفی است که « السَّلاَمُ عَلَى وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلاَمُ عَلَى خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ‏ سلام بر تو اى ولى خدا و حبیب خاص خدا سلام بر تو اى دوستدار و محبوب و برگزیده خداالسَّلاَمُ عَلَى صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ السَّلاَمُ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ سلام بر بنده خالص فرزند بنده خاص خدا سلام بر حسین مظلوم شهید راه خداالسَّلاَمُ عَلَى أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ‏ سلام بر آن اسیرغم و اندوه و مصایب سخت عالم و کشته آب چشمان »

در این بخش که سلام می دهد سلام یعنی آسایش و امنیت و سلامتی است. وقتی که کسی به امام حسین(ع) سلام می دهد یعنی اینگونه می گوید که ای امام هیچ آزاری و آسیبی از ناحیه من به شما نخواهد رسید . پس کسی می تواند سلام صادقانه به امام بدهد که توبه کرده باشد و بت درون را شکسته باشد و با طاغوت زمان مبارزه کند.

ان شاءالله نکات بعدی را هفته آینده عرضه خواهم داشت.

  مشـــــــروح خطبــــــــــــــــــه دوم:

خودم را وشمانمازگزاران عزیز رادرابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی!!

اشاره ای مجددبه هفته مبارک بسیج

هفته گذشته هم مطالبی پیرامون هفته بسیج عرضه داشتم پنجم آذرماه سال روز تشکیل نهاد بسیج به فرمان حضرت امام خمینی(ره) است و همین ایام بهانه ای است  تا بار دیگر نظری بیندازیم به نقش مسؤولیت های سنگین این نهاد که محدوده آن را همه کسانی تشکیل می دهند که دل در گرو تحقق اهداف و آرمان های بلند امام راحل(ره) و عملی شدن شعارهای نجات بخش انقلاب اسلامی دارند و در هر زمان با درک شرایط و موقعیت انقلاب و کشور از هیچ گونه خدمت و یاری رسانی به نظام و کشور دریغ نمی ورزند.

ازخصوصیات مهم بسیجیان داشتن دغدغه واحساس مسؤلیت است ،دغدغه داشتن و احساس مسؤولیت وقتی می تواند در کمال خود تجلی یابد که مزین به صفت دیگری گردد که از آن تحت عنوان بصیرت و روشن بینی یاد می کنند. در این نگاه، بصیرت یعنی «شناخت زمان، شناخت نیاز، شناخت اولویت، شناخت دشمن، شناخت دوست، شناخت وسیله ای که در مقابل دشمن باید به کار برد؛ این شناخت ها؛ بصیرت است. همیشه با یک سلاح نمی شود مبارزه کرد. در همه ی  میدان ها با یک سلاح نمی شود رفت. کدام سلاح را درچه موردی بایدبه کار بست؟ این مهم است!!بدون بصیرت، داشتن دغدغه و مسؤولیت پذیری، همچون انداختن تیری در تاریکی و یا حرکت در مسیری تاریک است که حاصلی جز سردرگمی و سرخوردگی و اتلاف وقت و گاه حتی انحراف به همراه نخواهد داشت. خطر بی بصیرتی افراد را حتی ممکن است تا آنجاپیش ببرد که ناخواسته در پازل دشمن بازی کنند و به اشتباه، جبهه خودی را نشانه روند.بصیرت یعنی شناخت راه نفوذ دشمن ومسدودکردن آن.

 سه شنبه۱۰ آذرشهادت آیت الله سیدحسن مدرس (۱۳۱۶ ه ش)وروز مجلس

مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۳ تیر سال ۱۳۷۲ با تصویب ماده واحده ای، روز ۱۰ آذر ماه، سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نامگذاری کرد. که بسیاربه جا وشایسته است

مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی دارای جایگاه بس رفیعی می باشد. به خصوص این که مجلس طبق فرمایش حضرت امام، در راس امور می باشد. از سویی دیگر دشمنان انقلاب اسلامی برای  نفوذ در بدنه کشور و انقلاب اسلامی نقشه های فراوانی را در سر خود می پرورانند که یکی از منافذ نفوذ را ورود به مجلس شورای اسلامی و مرکز قانون گذاری می دانند.

از آنجایی که در اواخر سال، با دو رویداد بزرگ به  نام انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان مواجه هستیم، شهید مدرس، چهره تابناک این مقطع از تاریخ می تواند زندگی پربار و منش سیاسی- الهی اش الگوی خوبی  برای همگان و به ویژه سیاستمداران و سیاستگذارانی باشد که می خواهند وارد عرصه انتخابات شوند. آیت الله سید حسن مدرس، یکی از مردان بزرگ و کم نظیر تاریخ ایران است. هم درعرصه علم وهم دیانت وهم سیاست.به یکی ازویژگیهای ایشان اشاره میکنم:

روحیه مقاومت و سازش ناپذیری: یکی از ویژگیهای  بارزی که از این عالم مجاهد و والامقام در خلال حیات سیاسی اش به گونه ای برجسته به یادگار مانده، روح بزرگ مقاومت و سازش ناپذیری او در برابر قدرت های شیطانی و پایمردی در مقابل استبداد و استعمار است. مخالفت شهید مدرس با قرارداد ۱۹۱۹ و ایستادگی او در برابر کودتاچیان و دشمنی او با دولت و حکومت رضاخان، همگی در راستای مبارزه با نفوذ بیگانگان در ایران بود.  که نشان ازشجاعت و شهامت مثال زدنی اوست. او در طول عمر خود که همواره به مبارزه با ظلم و بیداد می پرداخت، از هیچ قدرتی نترسید. دشمنانش چندین بار به جان او سوء قصد کردند، ولیشهیدمدرس ذره ای از مواضع خود عقب نشینی نکرد. وی بارها می گفت:اگر تمام دُوَل دنیا بر خلاف من باشد،… به تنهایی مقاومت می کنم!!

این شهید والامقام بر عهد و پیمانی که با خدا بسته بودباقی ماند،بندگی خدا کرد، گرفتار زرق و برق دنیا نشد، از غیر خدا نترسید، در برابر ظلم و تباهی و فساد ایستاد و جهاد کرد و به مستمندان کمک کرد، به وظائف خودبه نحواحسن عمل کرد.

امرو نمایندگان مجلس ماهم باید؛ مدرس را الگوی خود قرار دهند و برای پیاده کردن احکام اسلام تلاش کنند، همچنین در برابر تهدید بیگانگان مقاومت کرده و با دنباله‌روی از رهبری برای مردم کار کنند و متواضع و ساده زیست باشند.شماهم بگردید بین کاندیداهاافرادی را پیداکنید که ازاین خصوصیت برخوردارباشند ورأی بدهید.

چهارشنبه اربعین حسینی

چهارشنبه آینده بیستم ماه صفر روز اربعین حسینی است. واژه اربعین وچهل در فرهنگ اسلامی و معارف دینی ما دارای جایگاه خاصی است تعبیرات از معصومین در رابطه با عدد چهل آمده کلامی از وجود مقدس امام صادق (ع) دارند. تعبیر وجود امام موسی بن جعفر این است:« مَنْ حَفِظَ مِنْ أُمَّتِی أَرْبَعِینَ حَدِیثاً مِمَّا یَحْتَاجُونَ إِلَیْهِ مِنْ‏ أَمْرِ دِینِهِمْ‏ بَعَثَهُ‏ اللَّهُ‏ یَوْمَ الْقِیَامَهِ فَقِیهاً عَالِماً».( بحار الأنوار ج‏۲،ص۱۵۳)

خیلی تعبیر رسایی است می فرماید : هرکس از امت من چهل حدیث ( شاهد من کلمه چهل می باشد) که در رابطه با امور دینی اش که مورد نیاز اوست حفظ کند در روز قیامت خدای متعال او را به صورت فقیه و دانشمند مبعوث می کند.

در کلامی از امام محمد باقر (ع ) دارد هر کس چهل روز ایمانش را برای خدا خالص کند، خداوند محبت دنیا را از دلش بیرون می کند، در گام اول و بعد تعبیری که در اینجا است به او عنایت می کند عنایتی خاص که بتواند درد و درمان خودش را بشناسد و حکمت را در دلش جای می‎دهد و زبانش را به حکمت جاری می سازد.( بحار الأنوار جلد ۶۴ / ج‏۲، ص ۱۳) این تعبیرات فراوان است که ما کتابهای فراوانی تحت عنوان اربعینات داریم که نویسندگان و دانشمندان ما نوشته اند آنچه مربوط می شود به اربعین حسینی خب کم و بیش هم می‎بینید و هم می شنوید که امروز کربلا چه خبر است: آن روزی که زینب تنها مانده بود، آن روزی که کاروان اسیران تنها مانده بودند، آن روزی که جابربن عبدالله انصاری با عطیه آمده بودند و احساس ترس و خوف می کردند که مأموران بنی أمیه و یزیدیان آنها را دستگیر کنند یا نکنند امروز در اخبار سخن ازمیلیونها نفر جمعیت از دهها کشور دنیا؛ من جمله از ایران اسلامی مادر آنجا حضور پیدا خواهندکرد که چندروزی است حرکتهاآغازشده است.

بااینکه یزیدیان امروزی در زمان باقی هستند. اینگونه عاشقانه وآگاهانه به سمت کربلا میروندودرواقع فریادمیزنند(لبیک یا حسین) یعنی ما آمده‎ایم آن روز از عمر سعدها نمی ترسیدیم، آن روز از عبیدالله بن زیادها نمی ترسیدیم، امروز از داعشها؛ کسانی که اینها را تجهیز می کنند و بغض و کینه اهل بیت به دل دارند نمی ترسیم که درواقع این درس بزرگ اربعین است«هیهات منا الذله.»

دیدارمقام معظم رهبری با رئیس جمهورروسیه

رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته ای که گذشت، دیدارهای متعددی با سران کشورهای مختلف صادرکننده گاز داشتند که در این میان دیدارایشان با رئیس جمهوری روسیه و نکات مهمی که رهبر معظم انقلاب در این دیدار بیان کردند،از اهمیت خاصی برخوردار بود.  وبازتاب گسترده ای هم دررسانه های دنیا به دنبال داشت.

مقام معظم رهبری در این دیدار که حدود دو ساعت به طول انجامید، علاوه بر مسائل دوجانبه، به مسائل منطقه ای و بین المللی نیز پرداختند و از حضور تأثیرگذار روسیه در سوریه که در جهت منافع منطقه و حفظ خواسته های ملت سوریه بوده است، تمجید کردند. ایشان در این دیدار به خطرات توطئه ها و برنامه های خطرناک آمریکا در منطقه پرداختند و خاطرنشان ساختند که نقشه بلندمدت آمریکا برای منطقه به زیان همه ملتها و کشورها به ویژه ایران و روسیه است و باید با هوشمندی و تعامل نزدیکتر، آن را خنثی کرد.

چنین دیداری با چنین کیفیت و کمیت دو ساعته و خارج از تشریفات در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه بوده و حکایت از اهمیت این روابط می‌کند.وحکایت از این دارد که وی کاملا حساب شده برنامه سفر را طراحی کرده و بدون هرگونه تشریفاتی مستقیم از فرودگاه به دفتر رهبری آمد و به حضور ایشان رسید

این اتفاق نشان می‌دهد که از نظر آقای پوتین رابطه بین ایران و روسیه باید رابطه راهبردی باشد و در سطح بالاترین مقامات دو کشور مورد بحث قرار گیرد، چرا که قریب دو ساعت این گفت‌وگو طول کشید و این مدت زمان یعنی اینکه دیدار تشریفاتی نبود و دیداری کاملا کاری بود.

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --