اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری خطیب جمعه فشافویه: بسیج ثمره شیرین انقلاب وبازوی توانمندنظام است.

حجه الاسلام والمسلمین استیری خطیب جمعه فشافویه: بسیج ثمره شیرین انقلاب وبازوی توانمندنظام است.

مشروح خطبه های نمازجمعه حسن آبادفشافویه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه درتاریخ۱۳۹۴/۰۸/۲۹با حضوراقشارمختلف مردم.

عناوین خطبه اول:

۱-خطبه حضرت امام سجاددرشام

۲-اقسام نفاق

عناوین خطبه دوم

۱- بسیج ثمره شیرین انقلاب وبازوی توانمندنظام است.

۲- ایران ستون فقرات ثبات درمنطقه است.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم

 بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

9k=

خودم وهمه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم.

گفتیم اهل بیت(ع) در اول ماه صفر سال ۶۱ هجری در شرایط خاص وارد شهر شام شدند.
هنگامی که امام سجاد(ع) و همراهان به عنوان اسیر وارد مجلس یزید شدند ، یزید دستور داد سر امام حسین(ع) بالای نیزه جلوی چشمان اهل بیت(ع) قراردهند و همه جا را آذین بسته و شادی کنند، آنگاه در حضور مردم به یک خطیب مزدور شامی دستور داد تا بالای منبر برود و آنچه خواست نسبت به علی(ع) و امام حسین(ع) بدگوئی کند ، خطیب بالای منبر رفت هر چه توانست در مدح معاویه و یزید و در مذمت علی(ع) و امام حسین(ع) سخن گفت.
آنگاه امام سجاد(ع) به یزید فرمود : اجازه بده تا بالای این چوب ها بروم و سخنانی بگویم که در آن خشنودی خدا باشد و برای حاضران موجب اجر و پاداش گردد.
یزید این تقاضا را رد کرد ولی حاضران گفتند : اجازه بده تا او بالای منبر برودیزید به ناچار اجازه داد.تا اینکه شرایط برای سخنرانی آماده شد.امام سجاد شروع به سخن کردند که فرازی ازاین خطبه را هفته گذشته عرضه داشتم.که فرمودند:اَیُّهاَ الناس اُعْطینا سِتًا و فُضِلنا بِسَعْ ، اُعْطیناَ اْلعِلْمَ وَ اْلحِلْمَ وَ السَّماحَهَ وَالْفَصاحَهَ وَالشُجاعَهَ وَاْلمَحبّه فی قُلوُبِ اْلمؤمِنین. ای مردم خداوند به ما علم ،حلم و بردباری ، جود ،سخاوت ، فصاحت (یعنی خوب حرف زدن ، زیبا حرف زدن) شجاعت و دلاوری و محبت و دوستی در قلب های مؤمنان را داده است.

اما امام درفراز بعدی فضائل اهل بیت(ع)رافرمودند:

وَ فًضّلنا بِاَنَّ مِنَّا النبّی المُخْتارُ مًحمَّداً ومِنّاَ الطَّیارِ وَ مِنّا اَسَدُ الله و اَسَدُ رَسُولِهِ و مِنّا سِبطا هذِهِ الاُمَّهِ و مِنّا اْلمهَدی هذه الامه.

خداوند به هفت چیز ، ما را فضیلت وبرتری داد.
۱- پیامبر برگزیده شده از خاندان ما است ، پیامبری که رحمه للعالمین است ، نسبت به مؤمنان رؤف و رحیم و نسبت به دشمنان اشداء علی الکفار است. و این پیامبر جد ما اهل بیت(ع) می باشد که اکنون به عنوان اسیر در مجلس یزید حاضرند ، با این حال چگونه یزید ادعای جانشینی رسول خدا(ص) دارد.
۲- صدیق از ما است ، صدیق لقب امام علی(ع) است ، ابوذر می گوید از پیامبر شنیدم که به علی(ع) فرمود: علی(ع) صدیق اکبر است ، در حدیث دیگر آمده : علی(ع) صدیق اکبر و فاروق اعظم است. ۳- جعفر طیار از ماست ، جعفربن ابی طالب ، برادر علی(ع) همان کسی که دو دستش در جنگ موته

از بدن جدا شده و پیامبر(ص) فرمود : خداوند به پسر عموی ما جعفر به جای دو دست ، دو بال داده و در بهشت پرواز می کند به همین جهت به او جعفر طیار یا جعفر ذوالجناحین می گویند.
۴- حمزه شیر خدا و شیر رسول خدا از ماست ، حمزه عموی پیامبر(ص) است که در جنگ احد به شهادت رسید بخاطر شجاعت و سلحشوری او را لقب “اسد” دادند و بعد از شهادت ، پیامبر او را لقب سیدالشهداء داد و از او به عنوان خیرالشهداء یاد شده است.
۵و۶- امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دو فرزند پیامبر از ما است .
۷- مهدی این امت از ماست ، مهدی مصلح جهانی ، نجات بخش بشر و عدل گسترده در عالم از خاندان اهل بیت(ع) است. این حدیث را شیعه و سنی نقل نمودند :
لو لَمْ یبقَ مِنَ الدنیا إلا یوم واحد لطوَّلَ اللهُ ذلک الیوم حتى یخرجَ رجلٌ مِنْ أُمَّتی یواطىء اسْمُهُ اسْمِی وکنیتُهُ کُنْیَتی یملأ الأرضَ قسطاً وعدلاً کما مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً
در حقیقت امام سجاد(ع) با این بیان حسب و نسب خود را معرفی کرد و بیان داشت شخصیت هر فرد یا به حسب و نسب است یا به صفات و فضیلت ها و در هر دو جهت کسی مثل ما نیست.
آنگاه امام(ع) بعد از بیان فضائل و برتری اهل بیت(ع) خطاب به مردم فرمود :
من عرفنی فقد عرفنی ، ومن لم یعرفنی أنبأته بحسبی ونسبی. هرکس مرا می شناسد که می شناسد اما هر کس مرا نمی شناسد خودم را معرفی می کنم ، از حسب و نسب خود شما را آگاه می کنم.
انتساب اهل بیت(ع) به پیامبران الهی

سپس امام سجاد(ع) به معرفی خود در انتساب به پیامبران الهی و انتساب به رسول خدا(ص) پرداختند و فرمودند : اَیُّها الناس اَنا َبْنُ مَکَّه وَ مِنی. من فرزند مکه و منی هستم.
این جمله اشاره به این است که من فرزند بنیانگذار مکه و منی یعنی ابراهیم(ع) هستم از سوی دیگر منی جائی است که حضرت ابراهیم(ع) می خواست فرزندش اسماعیل را قربانی کند و این مطلب تداعی کننده قربانی شدن علی اکبر و علی اصغر در کربلا است.

اَناَ بْنُ زَمْزَمَ وَ صَفا .من فرزند زمزم و صفا هستم
چاه زمزم از برکت اسماعیل و یادآور تشنگی هاجر و اسماعیل است. این جمله اشاره رمز گونه به این است که زمانی که اسماعیل از تشنگی و بی قراری پاشنه پاهایش را بر زمین می زد خداوند یک کرامت و
معجزه ای کرد و آب از زمین جوشید و سیراب شدند اما لشکریان یزید وقتی علی اصغر(ع) از شدت تشنگی لب هایش خشک شد به جای سیراب کردن گلویش را با تیر هدف قرار دادند.
اما صفا ، کوهی است که حضرت آدم در آنجا هبوط کرد ، وقتی می خواست به دنیا بیاید روی این کوه آمد. امام سجاد(ع) با این جملات می خواهد بگوید : من از تبار موحدان و از وارثان آدم و از نسل بنیانگذار توحید و فرزند اسماعیل ذبیح هستم.

انتساب اهل بیت(ع) به رسول خدا حصرت محمد(ص)
اَناَ بْنُ مَنْ حَمَلَ الُرُکْنَ بِاَطْرافِ الرَّدی. من فرزند کسی هستم که حجر الاسود را در میان عبای خود نهاد و در سر جای خودش قرار داد.
مقصود از رکن ، حجرالاسود است و اشاره به ماجرای تاریخی پنج سال پیش از بعثت است ، وقتی کعبه تخریب شد ، قریش وقتی کعبه را ساختند بر سر نصب سنگ حجرالاسود نزاع و اختلاف کردند ، چه کسی این سنگ بهشتی را نصب کند ، توافق کردند اول کسی که از درب مسجد الحرام داخل شد او بگذارد ، یکدفعه دیدند پیامبر اکرم(ص) که آن زمان به “محمد امین” معروف بود وارد شد ، پیامبر(ص) آمد عبای خود را پهن کرد، فرمود سنگ حجر الاسود را داخل عبا قرار بدهید و هرکدامتان گوشه عبا را بگیرید و بلند کنید و آنگاه خودش سنگ حجرالاسود را نصب کرد و با این تدبیر اولاً اختلاف بین قریش را حل کرد و همه را خوشحال کرد و ثانیاً براساس اعتقاد ما که سنگ حجرالاسود را باید معصوم نصب کند عملی شد.

حال امام سجاد(ع) اشاره می کند که من فرزند کسی هستم که حجرالاسود با گوشه عبا برداشتند.
اَناَ بْنُ خَیْرِ مَنْ اِئْتَزَرَ وَرْتَدی . من فرزند بهترین کسی هستم که لباس احرام پوشید
اَناَ بْنُ خَیْرِ مَنْ طافَ وَسَعی . من فرزند بهترین کسی هستم که طواف وسعی انجام داد
اَناَ بْنُ خَیْرِ مَنْ حَجَّ وَ لَبّی. من فرزند کسی هستم که حج به جا آورد و لبیک گفت
اشاره به رسول خدا(ص) ، که در سال آخر عمرش ، حج به جا آورد که به حجت الوداع معروف شد و در آن سال علی(ع) را در سرزمین غدیر خم به عنوان امام و جانشین خود معرفی کرد.

اَناَ بْنُ مَنْ اُسرِیَ بِهِ اِلَی اْلمَسْجد اْلاَقْصی.من پسر کسی هستم که از مسجدالحرام به مسجد الاقصی سیر داده شد اَناَ بْنُ مَنْ بَلَغَ بِِه اِلی سِدْرَهُ اْلمنُتهی.من پسر کسی هستم که جبرئیل به برکت او به سدره المنتهی رسید اَناَ بْنُ مَنْ دَنا فَتَدَلّی مَکانَ قابَ قَوسَیْنِ اَوْ اَدْنی.من پسر کسی هستم که آن قدر به خدا نزدیک شد تا آن که فاصله او به اندازه دو کمان یا نزدیک تر بود تا جائی که جبرئیل گفت دیگر بیشتر از این نمی توانم نزدیک شوم.
این جملات اشاره به ماجرای معراج پیامبر اکرم(ص) در سال های اول بعثت است که پیامبر(ص) در یک شب از مسجدالحرام به مسجد الاقصی به قدرت پروردگار رفتند و از آنجا به آسمان ها صعود کردند تا به سدره المنتهی رسیدند و در این سیر آثار عظمت خدا را در پهنه آسمان مشاهده نمود و همان شب به مکه
معراج پیامبر اکرم(ص) یکی از معجزه های آن حضرت است که خداوند او را به این افتخار نایل کرد تا سیر در عوالم هستی داشته باشد و به سدره المنتهی برسد. سدره المنتهی ؛ آن منتهی سیر و عروج انسان در عالم هستی است.امام سجاد(ع) در این جمله اشاره به این افتخار دارد ، من فرزند کسی هستم که به معراج رفت وهیچ کس چنین امتیازی ندارد.
أَنَا ابْنُ مَنْ صَلَّى بِمَلَائِکَهِ السَّمَاءِ. من پسر کسی هستم که فرشتگان آسمان به او اقتدا کرده و نماز خواندند
اَناَ بْنٌ مَن اَوْحَی اْلَجلیلُ اِلَیْه ما اَوْحی. من فرزند کسی هستم که خدای بزرگ به او وحی کرد ، آنچه که وحی کرد
یعنی من فرزند دریافت کننده وحی هستم فرزند کسی هستم که قرآن بر او نازل شد
تا اینجا با عبارت بسیار زیبا و قشنگ و جذاب و با فصاحت و بلاغت صفات و ویژگی های پیامبر اکرم(ص) که مایه مباهات و افتخار است نام برد ولی اسم آن حضرت را نبرد تا در ذهن مردم این پرسش بیاید که این شخص کیست؟یک مرتبه در اینجا فرمود:
اَناَ بْنُ مُحَمَّدِ المُصْطَفی. من پسر محمد برگزیده خدا هستم
این سخنان چنان تحول آفرین بود که اشک از چشم مردم فرو می ریخت و در ذهن آنها این سؤال پیش آمد، گونه کسانی که مدعی جانشین رسول خدا(ص) هستند فرزند رسول خدا(ص) را به رساندند.

امروز هم باید ازاین فرازها درس بگیریم با تمام مصائبی که برامام سجادواردشده بود حضرت بسیا شجاعانه ورسا پیام خودرا فرمودن وکوچکترین تزلزلی درامام دیده نشد لذا ماهم توجه کنیم که اخم دشمن وتهدید دشمنان خدای ناکرده سبب نشد که ازآرمانهای نظام وامام عقب نشینی کنیم.

 مشـــــــروح خطبــــــــــــــــــه دوم:

خودم را وشمانمازگزاران عزیز رادرابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی!!

درخطبه دوم با توجه به پنجم آذرسالروزتشکیل بسیج به فرمان حضرت امام (رض)چندجمله ای عرضه میدارم:

تشکیل بسیج درنظام مقدس جمهوری اسلامی ازبرکات والطاف خداوند بود که توسط حضرت امام به ملت ماارزانی شد که درحوادث گوناگون پس ازپیروزی انقلاب خصوصاٌ۸سال دفاع مقدس با ایثاروفداکاری وشهادت طلبی کشوروانقلاب را بیمه کردند.

اما توجه داریدبسیج فقط مخصوص جنگ نیست چون درهرزمان ودرهر برهه ای نیازبه بسیج احساس میشود چرا که بسیج یک پشتوانه امنیتی برای نظام است .

بسیج ماندگارترین یادگار ومیراث حضرت امام است که به عنوان یک شجره طیبه به بارنشسته است وروزبه روز هم تنومندترونیرومندترشده است لذا بسیج ثمره شیرین انقلاب وبازوی توانمندنظام است (تکبیر نمازگزاران)

اما ایمان راسخ داشتن روح معنوی،پاسداری ازانقلاب،دشمن شناسی ومطیع رهبری شاخصه هایی است که میتواند چالشهای اساسی درسرراه نظام وانقلاب را ازبین ببرد.

بسیج در شرایط امروزی وظائف بسیار مهم را بر عهده داردکه به یک مورداشاره میکنم وآن مبارزه با نفوذاست؛ بحث نفوذ جدید است و هنوز به خوبی برای مردم تشریح نشده است، یکی از کارهای بسیج این است که این موضوع را برای مردم به خوبی تشریح کند. نفوذ، از ابتدای انقلاب به عنوان یک تاکتیک آمریکا وجود داشته، به این معنا که آمریکا برای براندازی نظام، با استراتژی های جنگ نظامی، جنگ  تروریستی، جنگ سیاسی، جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی به مواجهه با نظام اسلامی پرداخته و در خلال آن برای پیشبرد اهداف خود، نفوذ تاکتیکی انجام داده است. مسأله جدید این است که نفوذ از یک مسأله تاکتیکی به یک استراتژی و راهبرد آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران تبدیل شده است. ملت ایران دشمن را در تمام عرصه ها و جنگ های تحمیلی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… شکست داده و دشمنی که خلع سلاح شده و دیگر توان ادامه جنگ را ندارد با ترفند جدید آمده و می گوید، «چرا باید بجنگیم؟! باید دوست باشیم!» تا با نزدیک شدن و استفاده از یک لحظه غفلت، خنجرش را از پشت بزند.

رزمایش الی بیت المقدس

این رزمایش بامشارکت ۶استان وبا حضور۳۵هزاربسیجی درمنطقه عمومی قم ازامروزبرگزار میشودکه هدف آن بالا بردن سطح آمادگی ومقاومت است اما پیام اصلی آن به دشمنان این است که این رزمایش هیچ تهدیدی برای منطقه وملت منطقه نیست چراکه  ایران ستون فقرات ثبات درمنطقه است اما دشمنان وبدخواهان بدانند اگر کوچکترین تعرضی به نظام ما وملت ما داشته باشندماهم با تمام توان وقدرت درمقابل آنها خواهیم ایستاد(تکبیرنمازگزاران)

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --