اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / درس غدیر برای ما این است که با بصیرت تمام حول رهبر الهی حرکت کنیم و اتحاد خود را حفظ کنیم

درس غدیر برای ما این است که با بصیرت تمام حول رهبر الهی حرکت کنیم و اتحاد خود را حفظ کنیم

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهروکهریزک نماز پر شکوه جمعه،اینهفته بیست و چهارم تیر ماه ۱۴۰۱مصادف با شانزدهم ذی الحجه ۱۴۴۳به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:
  1. کسی که روحیه بی‎نیازی دارد و منیع الطبع است نزد مردم نیز محبوب است
  2. امام سجّاد(ع)وقتی قرآن با من باشد و من تنها باشم، هرگز از تنهایى وحشت نمیکنم.

.۳ انسان خوش اخلاق، از دوستى مردمان خوب برخوردار است و از تعرّض آدم هاى نابکار در امان .

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
  1. راهبری امام هادی (ع)در حوزه جنگ نرم از دو ویژگی برجسته برخوردار بود
  2. برای انسجام نیروهای انقلابی نیاز به شبکه سازی است.
  3. . شورای نکهبان حفظ و حراست از انقلاب را به عهده دارد
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!

. خداوند در قرآن از تقوا به عنوان لباس یاد می‌کند و می‌فرماید: «وَ لِبَاسُ التَّقْوَیَ ذَلِکَ خَیْرٌ».فلسفه پوشیدن لباس این است که برهنگی و زشتیهای انسان، محفوظ بماند و دیده نشود. همانگونه  که بدن و لباس باید تمیز باشد در انظار عمومی نیز باید با لباس تمیز و مرتب ظاهر شد رذایل موجود در باطن را نیز باید شست‌و‌شو داد تا باطن، پاک و طاهر شود.واین محقق نشود مگر با تقوای الهی!لذا هم خودم را وهم شما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به رعایت تقوای الهی !

موضوع بحث ما پیرامون اهداف زندگی از دیدگاه امام صادق (ع)بود که ۲۱ هدف را عرض کردم و چهار هدف باقی مانده دراین روایت را به محضر شما تقدیم میکنم که ان شاءالله این بحث رو امروز بتوانم جمع کنم.

هدف  ۲۲:طَلَبْتُ الْغِنَی فَوَجَدْتُهُ فِی الْقَنَاعَهِ

دردنیا دنبال بی‌نیازی بودم، آن را در قناعت یافتم. انسانی که به کم قانع است هیچ‌گاه دست نیاز به سوی دیگران برای کسب مال زیادتر بر نمی‌آورد و عزت نفس خود را حفظ می‎کندکسی که روحیه بی‎نیازی دارد و منیع الطبع است نزد مردم نیز محبوب است

بعضی قرض می‌کنند تا لوازم منزل را عوض کند. چه لزومی دارد؟ علاوه بر اینکه خودش را به زحمت می اندازد عزت نفس خودش را هم ازبین میبرد.

عمدتاً مردم فکر مى‌کنند، باید چیزى را داشته باشند، تا بى‌نیاز شوند و دستشان پیش دیگرى دراز نباشد، فکر مى‌کنند باید خانه‌اى با چنین خصوصیات و ماشینى با چنان ویژگى داشته باشند، تا بى‌نیاز باشند،  در حالى که چنین نیست اگر قناعت پیشه کردیم و به قدر حاجت و نیاز اکتفاء کردیم تملق و چاپلوسى و حرام و حلال کردن نمیکند.

اصولاً قرض کردن و نسیه گرفتن کار خوبی نیست مگر در جایی که اضطرار و اجباری باشد.

از امیرالمؤمنین علی(ع) درمن لایحضره‏الفقیه، ج‏۳، ص‏۱۸۲ روایت شده که فرمودند: «إِیَّاکُمْ وَ الدَّیْنَ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَارِ»
«از مقروض بودن و قرض گرفتن دوری کنید، چون دِین همّ و اندوه شما در شب (وقتی که به فکر بدهی ها می افتید) و ذلت و خواری شما در روز را (وقتی طلبکار را می‌بیند) در پی دارد.»

امیرالمومنین (ع) از جلوی قصابی می گذشت و قصاب هم گوشت خوب و تازه ای آورده بود. گفت: مولای من گوشت تازه آوردم برای خانه ببرید. حضرت فرمود: الان پول همراه ندارم. گفت: آقا مگر من پول خواستم، هر وقت داشتید بیاورید. حضرت فرمود: نه، نمی خرم، به شکمم می گویم صبر کند. یعنی در عوض اینکه گوشت بخرم و بگویم فردا پول می دهم، به شکم خود می گویم فردا گوشت می خورم. چرا بی دلیل برای هر چیزی خودم را مدیون کنم!؟


۲۳٫طَلَبْتُ الانْسَ» در زندگی دنبال این بودم یک کسی باشد با آن مأنوس شوم. «فَوَجَدْتُهُ فِی قِرَاءَهِ الْقُرْآن‏»

قرآن عجب رفیقی است. امروزه انسان در معرض آماج حملات روحی و روانی قرار دارد و نگرانی‎های فراوانی او را احاطه کرده، به شدّت نیازمند انیس و مونس است که در کنار او آرامش یابد.قرآن بهترین انیس و مونس است.

 ازامام سجّاد (ع)در اصول کافی، ج‏۲، کتاب فضل القرآن
لَوْ مَاتَ مَنْ بَینَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یکُونَ الْقُرْآنُ مَعِی
وقتی قرآن با من باشد، اگرتمام مردمی که ما بین مشرق و مغرب هستند بمیرند و هیچ موجودى بر روى زمین زنده نماند و من تنها باشم، هرگز از تنهایى وحشت نمیکنم.
۲۴٫طَلَبْتُ صُحْبَهَ النَّاسِ» در زندگی دنبال این بودم با مردم بجوشم. «فَوَجَدْتُهَا فِی‏ حُسْنِ الْخُلُقِ‏»

حسن خلق و گشاده رویی از برجسته ترین صفت هایی است که در معاشرت های اجتماعی، موجب جلب محبت می شود

پیامبران بزرگ الهی و ائمه معصومین، چنان با ملایمت و گشاده رویی و با اخلاق خوش با مردم رفتار می کردند که حتی گاهی دشمنان را نیز شرمنده و دگرگون می کردند.

 ازامام صادق (ع)در مستدرک الوسائل ج/۸ ص/ ۴۴۹

 مَنْ اَحْسَنَ خُلْقَهُ اَحَبَّهُ الاْیارُ وَ جانَبَهُ الفُجّارُ

انسان خوش اخلاق، از دوستى مردمان خوب برخوردار است و از تعرّض آدم هاى نابکار در امان است.
۲۵٫ دنبال رضایت خدا بودند. «طَلَبْتُ رِضَی اللَّهِ فَوَجَدْتُهُ فِی بِرِّ الْوَالِدَیْنِ‏» (مستدرک‏الوسائل، ج ۱۲، ص ۱۷۳) جلب رضایت خدا در نیکی کردن به پدر و مادر است. ۲۵ تجربه از امام صادق(ع) که همه اینها در زندگی به کار ما می‌آید.

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

 خداوند به حضرت زکریای نبی(ص) می فرماید که می خواهم به تو پسری بدهم؛ حضرت عرض کرد هم من سالخورده ام و هم همسرم توان فرزند آوردن ندارد؛ خداوند در پاسخ می فرماید که این ها را می دانم، اما برای خدای تو کاری نشد ندارد.خداوند به حضرت مریم(س) هم می فرماید من بدون همسر به تو فرزند می دهم و این کار برای حضرت باری تعالی نشد ندارد؛ ما فقط باید کارگر خداوند باشیم، اگر اینگونه باشد، برای او کاری ندارد که غیرممکن ها را انجام دهد. .ان تتقوالله یجعل لکم مخرجا ،ان تتقوالله یجعل لکم فرقانا در جای دیکر یرزقه من حیث لا یحتسب…..

جمعه / ۲۴ تیر / ۱۵ذی‌الحجه
ولادت امام هادی(ع) در مدینه (۲۱۲ق)

راهبری حضرت در حوزه جنگ نرم از دو ویژگی برجسته برخوردار بود:

۱.ویژگی اول: راهبری حضرت در جنگ نرم ، احیای اسلام ناب محمدی(ص) است. امام هادی(ع) با انشاء دو زیارت‌نامه،خصوصاً درزیارت جامعه کبیره ابعاد و مختصات اسلام ناب محمدی(ع) را ارائه کردند.

۲. ویژگی دوم :شبکه‌سازی منسجم شیعیان  است که در بیان مورخین به عنوان سازمان وکالت نامیده شده است. امام هادی(ع) جریان‌های به‌هم‌پیوسته شیعی را در سراسر جهان اسلام (عراق، ایران، حجاز، یمن، مصر و….) در یک شبکه سازمان‌دهی کردند، ۱۳ نفر از بزرگان را به‌عنوان نمایندگان و وکیلان تام‌الاختیار تعیین کردند. که آخرین آنهاعثمان بن سعیدبودند که در زمان غیبت امام عصر از نواب خاص امام عصر(عج) بودند

ازاین راهبرد امام هادی(ع)استفاده کنم امروز برای پیشبرد مسائل در ابعاد مختلف خصوصاً برای انسجام نیروهای انقلابی نیاز به شبکه سازی است.
امروزه فعال ترین و اثرگذارترین جریانات فرهنگی در جهان را مجموعه هایی ایجاد می کنند که موفق به ایجاد شبکه هایی کیفی و کارآمد از نخبگان و فعالان فرهنگی شده اند.

یکی ازمهمترین مشکلات امروز ضعف در ایجاد شبکه هااست که طبعاً محروم شدن از مزایای فراوان آن در جهت پیشبرد اهداف،همکاری، اطلاع رسانی و موفقیت است.درشرایط کنونی شبکه سازی از ضرورتهای انکارناپذیر است و مسلما هر چه اجزای شبکه ازتعامل، ارتباط وانسجام بیشتری برخوردارباشند،قدرت وتوان اقتصادی،نظامی،سیاسی وفرهنگی بیشتری رابه نمایش خواهند گذاشت.

یکشنبه / ۲۶ تیر / ۱۷ذی‌الحجه

سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان(۱۳۵۹)

شورای نگهبان مولود انقلاب و از تدابیر مهم امام راحل بوده است. حفظ و حراست از انقلاب را به عهده دارد و بیراهه ‌ها و کج‌راهه ‌ها را می‌بندد.

شورای نگهبان در همه برهه‌های حساس نشان داد که بهترین تصمیم را برای کشور و انقلاب گرفته و راه‌های نفوذ را بر دشمن بسته است به همین دلیل هم مررد هجمه دشمنان قرار گرفته است

دوشنبه / ۲۷ تیر / ۱۸ ذی‌الحجه عید سعید غدیر خم
ابتدا تبریک عرض میکنم.

فضاسازی که برای این روز از سوی پیامبر (ص) صورت گرفت نشان از اهمیت این واقعه دارد ،هیچ حدیثی را در شیعه و اهل سنت سراغ نداریم که ۱۱۰ نفر از صحابه آن را بیان کرده و ۸۴ نفر از تابعین آن را تایید و نقل کرده باشند،  ۳۶۰ نفر از دانشمندان جهان اسلام تا قرن ۱۴ بر آن صحه گذاشته باشند.

این موضوع به قدری مهم است که در قرآن کریم می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ » ای پیامبر! آنچه را از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر چنین نکنی، پیامش را نرسانده‌ای.  یعنی این اقدام هم سنگ رسالت ارزشمند است.

 زمانی که پیامبر اکرم (ص) دست امیرمومنان علی علیه السلام را بالا می برند و ایشان را به عنوان جانشین خود معرفی می‌کنند، مفهوم سخن پیامبر (ص) دوستی و رفاقت و آداب معمولی نیست، بلکه مفهوم آن نصب امیرالمؤمنین به عنوان محور ولایت و زعامت جامعه است. اگر حول این محور الهی حرکت میکردند شاهد اتفاقات در سالهای بعد نبودیم.

 اما بعد از مسئله غدیر شاهد انحرافاتی بودیم و دلیل مسئله این است که جامعه آن روز فاقد نخبگان و افراد با بصیرت بود و نتوانست از رهنمود الهی و نعمت الهی استفاده کنند و با بی تفاوتی با این واقعه بزرگ برخورد کردند. نمازگزاران عزیز درس غدیر برای ما این است که با بصیرت تمام حول رهبر الهی حرکت کنیم و اتحاد خود را حفظ کنیم در طول سالهای بعد ازپیروزی انقلاب شاهد بودیم هرکجا از رهبری و ولایت تبعیت کردیم موفق بودیم

دوموضوع را عرض کنم:

موضوع اول:امروز شاهدیم در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا اعتراضات مردمی علیه سیاست‌های دولت‌ها به‌ویژه در زمینه ناتوانی از مدیریت وضعیت اقتصادی و مهار تورم افسار گسیخته شدت گرفته است. در بسیاری از کشورهای اروپایی همچون انگلیس، فرانسه، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و…. شرکت‌های هواپیمایی و اتحادیه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای اعتصاب‌های سراسری برگزار کرده‌اند. بی‌تفاوتی دولتمردان غرب به مطالبات و مشکلات مردم را هم می‌توان آشکارا مشاهده کرد

موضوع دوم: استعفای جانسون به مثابه زلزله‌ای در اروپا تبدیل شده است که موجب آغاز تغییرات گسترده یا سقوط برخی دولتهای اروپایی خواهدشد.و مشکلاتی،را گریبانگیر دولتهای دیگر اروپایی خواهدکرد.  اتحادیه اروپایی را دچار زلزله بزرگتری خواهد کرد که طی چند ماه آینده آثار آن مشاهده خواهد شدعلت آن این است که از رهبر الهی محرومند وچنین اوضاعی برای آنها اتفاق می افتد امروز اگر جامعه ما پیام غدیر را با جان ودل و باتمام وجود فرا بگیرند قطعا اگر تمام بدخواهان دست به دست هم بدهند که بخواهند آسیبی و لطمه ای به نظام و انقلاب ما بزنند نخواهند توانست کما این که تا کنون به چنین هدفی نرسیده اند.

دوشنبه / ۲۷ تیر / ۱۸ ذی‌الحجه
تاسیس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۶۹)

 از بزرگترین نعمت‌های الهی و از جمله اولین نیازهای فطری هر انسان و همه حکومت‌ها، مسئله امنیت و احساس امنیت است، که این رسالت بزرگ امروز با کمک مردم توسط پلیس در تراز انقلاب اسلامی تأمین شده است.

وجود این امنیت پایدار مرهون تلاش و کوشش نیروهای خدوم و مقتدر انتظامی است که از این تریبون مقدس اززحمات و تلاشهای خالصانه این عزیزان تشکر میکنم.

چهارشنبه / ۲۹ تیر / ۲۰ ذی‌الحجه
ولادت امام موسی کاظم(ع) (۱۲۸ق)

چون فرصت گذشته به عرض تبریک اکتفاء میکنم

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورخمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --