اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / در حرکت انقلاب اسلامی، اُفت و خیز بوده اما حرکت به سمت اهداف اصلی، هیچگاه متوقف نشده و همواره ادامه داشته است

در حرکت انقلاب اسلامی، اُفت و خیز بوده اما حرکت به سمت اهداف اصلی، هیچگاه متوقف نشده و همواره ادامه داشته است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۰  مصادف با نهم رجب المرجب ۱۴۴۳ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. هرکس آبروری مؤمنی را ببرد، خداوند او را از ولایت خود به ولایت شیطان می‌راند و شیطان هم او را نمى‏پذیرد

۲ . هر که به‌دنبال لغزش مؤمنى باشد، خداوند تمام لغزش‌هاى او را دنبال خواهد کرد.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ . بذری که امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲ کاشتند،امروز به یک درخت تنومندی تبدیل شده است

 ۲. پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۵۷ یک معجزه بود استمرار و چهل و سه ساله شدن آن معجزه‌ای بزرگ‌تر!!

۳ . امروزه بیشترین آسیب‌های اجتماعی متوجه خانواده بوده است.

مشــــــروح خطبــــــه اول:
اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

موضوع بحث مادرهفته گذشته  پیرامون حدیث قُرْب نَوَافِل بود که گفتیم حدیث معروف و مشهوری است .

که از جایگاه مؤمن نزد خدا سخن گفته است.فراز اول را عرض کردم از خداوند در پاسخ به پیامبر اکرم)ص( فرمود:

«مَنْ‏ أَهَانَ‏ لِی‏ وَلِیّاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَهِ وَ أَنَا أَسْرَعُ شَیْ‏ءٍ إِلَى نُصْرَهِ أَوْلِیَائِی»

هر کس به دوستى از من اهانت کند، آشکارا به جنگ من آمده و من به‌یارى دوستانم از هر چیز شتابان‌ترم.

که در این زمینه چند نکته عرض کردم امروز هم با توجه به اینکه راهپیمایی ۲۲ بهمن برگزار شد و اکثریت شماهم حضور داشتید فقط به دو روایت اشاره میکنم و خطبه اول را به پایان میرسانم .

امام صادق(‌ع)»  مَنْ رَوَی عَلَی مُؤْمِنٍ رِوَایَهً یُرِیدُ بِهَا شَیْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِیَسْقُطَ مِنْ أَعْیُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَایَتِهِ إِلَی وَلَایَهِ الشَّیْطَانِ فَلَا یَقْبَلُهُ الشَّیْطَانُ»

{الکافى، ج ۲، ص ۳۵۸} می‌فرمایند: هرکس بر ضرر یک مؤمن حرفی بزند و قصدش آبروریزی و افشای عیب او باشد و بخواهد او از چشم مردم بیفتد، خداوند او را از ولایت خود به ولایت شیطان می‌راند و شیطان هم او را نمى‏پذیرد: «امام صادق«سلام‌الله‌علیه» در روایتی از قول پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» می‌فرمایند: لغزش‌هاى مؤمنان را دنبال نکنید. هر که به‌دنبال لغزش مؤمنى باشد، خداوند تمام لغزش‌هاى او را دنبال خواهد کرد و او را حتی در میان خانه‌اش رسوا مى‌سازد: { الکافی، ج۲‏، ص۳۵۵}

«‏لَا تَطْلُبُوا عَثَرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّ مَنْ تَتَبَّعَ عَثَرَاتِ أَخِیهِ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ یَفْضَحْهُ وَ لَوْ فِی‏ جَوْفِ‏ بَیْتِهِ»

بردن آبروی مردم، غیبت، تهمت، شایعه، زخم زبان و سرزنش، در تعالیم دینی بسیار نکوهش شده و چنین عواقب ناگواری نیز دارد. وای به حال کسی که به دیگران زخم زبان بزند، کسی را مسخره کند، غیبت کند، آبروی اشخاص را بریزد و به این طرف و آن طرف بزند تا یک نقطۀ ضعف از مردم پیدا کند و آن را به دیگران بگوید.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و سقوط رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی (۱۳۵۷ش)

بذری که امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲ کاشتند در سال ۱۳۵۷ جوانه زد و نهالی شدامروز به یک درخت تنومندی تبدیل شده است.وبا وجود همه فتنه ها و دسیسه های دشمنان اسلام و انقلابوهم چنین علیرغم تنگناها، سختی‌ها، مشکلات و تحریم‌ها و جنگ احزاب قدرت‌های بزرگ علیه انقلاب اسلامی ،مردم جانانه پای انقلاب ایستاده اند

یک شاخص اصلی سلامت انقلاب تاکنون

امروز شعارهای انقلاب همان شعارهای روزهای اول انقلاب و این نشان دهنده سلامت انقلاب است. هنگامی که شعارها تغییر نکرده باشند، این، به معنای منحرف نشدن از صراط مستقیم انقلاب اسلامی است.البته در حرکت انقلاب اسلامی، اُفت و خیز بوده اما حرکت به سمت اهداف اصلی، هیچگاه متوقف نشده و همواره ادامه داشته است. که با تقویت نقاط قوت، از نقاط ضعف هم نبایدغفلت کرد

مقام معظم رهبری در دیدار نیروی هوایی ارتش موضوع جهاد تبیین را یک فریضه دانستند که باید همه به آن اهتمام ویژه داشته باشیم ما از خودمان سوال کنیم که در این جهادی که وجود دارد کجای این جبهه قرار داریم؟ یک روز عرصه، عرصه علم است، عرصه خدمات اجتماعی و اقتصادی است خدمت به مردم، لکن از همه اینها مهم‌تر عرصه تبیین و روشنگری است،که باید برای نسل جدیدی که از دوران انقلاب اطلاعات لازم را ندارند تبیین کنیم

به چند نمونه از دستاوردهای انقلاب اسلامی  اشاره میکنم که باید تبیین کنیم:

۱-  اگر پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۵۷ یک معجزه بود استمرار و چهل و سه ساله شدن آن معجزه‌ای بزرگ‌تر است زیرا اگر دشمن در لحظه پیروزی انقلاب غافلگیر شد و نتوانست از پیروزی انقلاب جلوگیری کند اما از فردای پیروزی با همه توان و امکانات در تمامی عرصه‌های متصور کمر همت برای حذف ماندگاری انقلاب بست و هرچه در توان داشت به کار گرفت تا انقلاب به ۴۰ سالگی نرسد ولی به کوری چشم آنان این اتفاق افتاد و انقلاب، امروز جشن ۴۳ سالگی و آغاز ۴۴ سالگی خود را برگزار می‌کند و این یک پیروزی بزرگ و معجزه‌ای بزرگتر از معجزه پیروزی انقلاب می‌باشد.{تکبیرنمازگزاران}

۲. در جشن ۴۳ سالگی انقلاب، معمولاً از دستاوردها گفته می‌شود اما نکته حائز اهمیت آن است که بدانیم دستاوردها فقط مادی نیست و دستاوردهای معنوی را نباید از قلم انداخت

 در آن دسته از دستاوردهای مادی که پیشرفت‌ها فوق انتظار بوده می‌توان به عرصه‌های سیاسی، عرصه‌های دفاعی (موشکی، پهپادی، فضایی، لیزر)، عرصه هسته‌ای و غنی‌سازی و عرصه امنیتی اشاره کرد .

در احصاء دستاوردهای معنوی نیز به چند نمونه  اشاره میکنم: مثلا تربیت‌یافتگی و تبدیل شدن انسانها به عنصر جهادی و معنوی با کدام دستاورد مادی حاصل می‌شود؟حاج قاسم سلیمانی این اسطوره بی‌بدیل و تکرارنشدنی در بستر انقلاب اسلامی به رشد و تکامل و انقلابی‌گری می‌رسد و به یک مکتب تبدیل می‌شود آیا این رشد و کمال محصول دستاوردهای مادی انقلاب است؟

آیا پیروزی‌های چهل و سه ساله انقلاب در عرصه جنگ اصالتی و نیابتی در داخل و منطقه، بیشتر محصول دستاوردهای مادی انقلاب بود یا معنوی؟ رزمندگان ما در طی این هشت سال و یا در دوران دفاع از حرم با کدام الگو با حداقل امکانات و تجهیزات پیروز شدند؟

شنبه ۲۳ بهمن ۱۰ رجبولادت امام محمدتقی «جواد الائمه»(علیه السلام) (۱۹۵ ق)
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳ رجب ولادت حضرت امام علی علیه السلام(۲۳سال قبل از هجرت)

بخش مهمی از معارف دین- چه در منابع اهل سنت و چه در منابع شیعی- بیان مبسوط فضائل حضرت مولی‌الموحدین علی(ع) است. ابن‌عباس از پیامبرخدا(ص) نقل می‌کند:

«لَو أنَّ الأَشْجَارَ أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ وَ الْإِنْسَ کُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ»

اگر درختان قلم باشند و دریاها مرکب، جنیان شماره‌گر و انسان‌ها نویسنده؛نمى‌توانند فضائل على‌بن‌ابى‌طالب(علیه‌السلام) را شماره کنند-( مناقب خوارزمی‌الحنفی، ص۲۰؛ ینابیع الموده القندوزى الحنفى، ج۱، ص۳۶۴).

به یک نکته اشاره کنم:

امیرامؤمنین  نسبت به انسان ها فقط دغدغه هدایت داشتند. در سه جنگ جمل و صفین و نهروان تا جایى که در توان امیرالمؤمنین (ع) بود جنگ واقع نشود کوشید اما نشد و دشمن جنگ را به او تحمیل کرد. نوشته اند در جنگ جمل بعد از این که حضرت (ع) پیروز شد به جاى این که بگوید شهرها را چراغان بکنید، نقل و شیرینى پخش بکنید و پرچم هاى رنگارنگ بزنید، آمد وسط میدان جمل، کنار کشته هاى دشمن، مثل مادر داغ دیده اشک ریخت و گفت: اینها دلم را سوزاندند، و سوز دل من به این است که همه میتوانستند به بهشت بروند، اما خودشان راهشان را به سوى جهنم کج کردند. کدام فرمانده نظامى براى کشته هاى دشمن اشک ریخته است؟! امیرالمؤمنین (ع) آنقدر براى انسان دغدغه داشت که مى آمد کنار کشته دشمن اشک مى ریخت که چرا جهنم رفتید؟ نمازگزاران عزیز ! مادران! پدران! عزیز! مسؤولین عزیز !ما چه مقدار دغدغه انسان را داریم؟

 امروزه بیشترین آسیب‌های اجتماعی متوجه خانواده بوده است آسیبهایی مثل طلاق ، اعتیاد ،بیکاری،فقر و انحرافات جنسی و موارد دیگری که امروز نمیخواهم وارد این موضوع شوم اما ما چه کرده ایم؟مسئله آسیب‌های اجتماعی اگر به درستی و فوریت  به حل آن نپردازیم تبدیل به موضوعی مزمن خواهد شد لذااگر همه مدیران به صورت جهادی به میدان بیایند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.{تکبیرنمازگزاران}

پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۵ رجب وفات حضرت زینب سلام الله علیها(۶۲ ه ق)

یکی از خصوصیات شخصیتی حضرت زینب سلام الله علیها شجاعت بی‌نظیر ایشان است. لذا در زیارت نامه‌اش «لَبْوَهُ الْهاشِمیه» (شیرزن‌ هاشمی) لقب یافته است. بزرگان علم اخلاق برای شجاعت، سه مرتبه قائل هستند. مرتبه اوّل شجاعت، نترسیدن از دیگران به‌خصوص نترسیدن از افراد زورگو و قدرتمند است. مرتبه دوّم شجاعت که بالاتر از معنای اوّل است، تسلّط بر هوی و هوس و نفس امّاره است. امّا بالاتر از این دو، معنای سوّم شجاعت است؛به این معنا که انسان در جزر و مدّ روزگار خودش را نبازد و در رویارویی با حوادث بزرگ زندگی اعم از پیروزی و یا شکست صبر و استقامت داشته باشد؛و حضرت زینب سلام الله علیها از هر سه مرتبه شجاعت در حدّ اعلای آن برخوردار بود.

(اشاره ای کوتاه به ایام البیض ماه رجب واعتکاف)

مراسم معنوی اعتکاف در ایام‌البیض (۱۳-۱۵) ماه رجب یک فرصت باارزش برای صفا دادن به دل، توبه و خودسازی است.که عده ای توفیق یارشان بود و در این مراسم حضور پیدا میکردند.

که امسال هم به دلیل شیوع ویروس کرونا و توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مجموعه‌های مسئول برای پرهیز از اجتماع به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری، قرار شد مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور برگزار نشود.

با توجه به شرایط پیش‌آمده، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامه‌ای از مقام معظم رهبری درخواست کرد برای کسانی که قصد شرکت در مراسم معنوی اعتکاف را داشتند و اکنون از این فیض محروم مانده‌اند توصیه‌ای داشته باشند.که معظم له در پاسخ به این نامه و برای استفاده از فرصت ایام‌البیض ماه رجب به تمام مشتاقان مراسم معنوی اعتکاف امسال توصیه‌ای مرقوم داشتند که متن آن عبارت است از:

«بسمه تعالی؛ کسانی که از عمل بافضیلت اعتکاف محروم مانده‌اند، بهتر است در هر یک از این سه روز، نماز حضرت جعفر طیار علیه‌السلام بخوانند.»
{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --