اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک:امروز نباید اجازه دهیم عده‌ای نادان حکومت سراسر ظلم و جور پهلوی را تطهیرکنند

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک:امروز نباید اجازه دهیم عده‌ای نادان حکومت سراسر ظلم و جور پهلوی را تطهیرکنند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه پرانزدهم بهمن ماه ۱۴۰۰  مصادف با دوم رجب المرجب ۱۴۴۳ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. رسول خدا در شب معراج،پروردگارا! منزلت مؤمن در نزد تو چگونه است؟

۲ . کسی که به دیگران توهین کند ،کانٌ با خدا می‌جنگد.

۳ . حرمت مؤمن، طبق روایات، از حرمت کعبه و از حرمت ملک مقرّب بالاتر است.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ . حصر و خفقان هرگز مانع از پرتو افکنی انوار هدایت امام هادی(ع) نشد.

 ۲. امروزنباید اجازه دهیم عده‌ای نادان حکومت سراسر ظلم و جور پهلوی را تطهیر کنند.

۳ . چرامردم از صنعت خودروسازی نا راضی هستند؟؟

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ {نساء/۱۳۶}
منظور قران از ایمان اوردن افراد با ایمان چیست؟

 علامه طباطبایی در المیزان میفرماید: مقصود از ایمان دوم، اجرای کامل اثار ایمان و متابعت تام از پیامبر اسلام است

موضوع بحث امروز ما پیرامون روایتی است که به حدیث قُرْب نَوَافِل معروف و مشهور است .

حدیث قُرْب نَوَافِل حدیثی قُدسی است که خداوند در معراج خطاب به پیامبر(ص) گفت. این حدیث از جایگاه مؤمن نزد خدا و تقرب انسان به خدا به وسیله انجام دادن فرایض واجبات و و نَوَافل (مستحبات) سخن گفته است.

روایتی که شیعه و سنّی از رسول‏ اللّه‏(ص) نقل کرده ‏اند و به روایت «قرب نوافل» معروف و مشهور شده است. روایت را ابان ابن تغلب به عنوان حدیث قدسی از امام باقر(ع)نقل می‏کند:

این روایت، حاوی چند فراز مهم و پرمحتواست. امروز، به فراز اوّل این روایت اشاره میکنم. در معراج، پیامبر اکرم)ص( از خداوند سؤال کرد: پروردگارا! منزلت مؤمن در نزد تو چگونه است؟ خداوند متعال در پاسخ فرمود

«مَنْ‏ أَهَانَ‏ لِی‏ وَلِیّاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَهِ وَ أَنَا أَسْرَعُ شَیْ‏ءٍ إِلَى نُصْرَهِ أَوْلِیَائِی» 

هر کس به دوستى از من اهانت کند، آشکارا به جنگ من آمده و من به‌یارى دوستانم از هر چیز شتابان‌ترم.

درقرآن کریم، افراد رباخوار را در حال جنگ با خداوند می‌داند: {البقره، ۲۷۹}

«فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»

امّا درروایات از جمله این روایت ، کسی که به دیگران توهین کندکانٌ با خدا می‌جنگد. ناسزا گفتن، غیبت، تهمت، شکستن دل، زخم‌زبان‌، آبروریزی، تحقیر، سرزنش و بالأخره هر گفتار یا رفتاری که دیگران را سرافکنده و خجالت‌زده کند، از مصادیق اهانت است. طبق این حدیث، اهانت به مؤمن، دشمنی و جنگ با خداست و خداوند تعالی می‌فرماید: من از کسی که به او اهانت شده، دفاع و او را یاری می‌کنم.

این قبیل گناهان، از مصادیق ظلم و حق‌ّالنّاس است. خداوند متعال به عزّت و جلال خودش قسم خورده است که از هرچه بگذرد، از حقّ مردم و از ظلم به مردم نمی‌گذرد:{الکافی، ج ۲، ص ۴۴۳}

«وَ عِزَّتِی‏ وَ جَلَالِی‏ لَا یَجُوزُنِی‏ ظُلْمُ‏ ظَالِمٍ‏»

باید توجه شود که حقّ‌النّاس، فقط دزدیدن و اتلاف مال مردم نیست، بلکه بردن آبروی مردم هم حقّ‌النّاس است؛ بلکه حقّ‌النّاس آبرویی، شدیدتر و زیان‌بارتر از حقّ‌النّاس مالی است. چراکه مردم مال و جاه را برای آبرو می‌‌خواهند و اگر آبرو نباشد، مال و ثروت فایده‌ای ندارد!

اما منظورازمؤمن در این روایت کیست؟؟

پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» در معراج به مقام قرب رسیدند،{ نجم، ۸-۹}

«ثُمَ‏ دَنا فَتَدَلَّى‏ فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ‏ أَوْ أَدْنى»

سپس نزدیک آمد و نزدیک‌تر شد تافاصله‏اش‏ به قدرِ طول‏دوانتهاى‏کمان یا نزدیک‌تر شد به اندازه‌ای که دیگر فاصله‌ای بین ایشان و خداوند نبود، الا حجاب امکانی، زیرا خدا واجب الوجود و ایشان ممکن الوجود و همین فاصله باقی مانده بود.

همچنین می‌فرمایند: «شَافَهَنِی إِلَى»، رودررو و بدون واسطه وحی شده است. آن حضرت به مقامی رسیده‌اند که به غیر از خدا چیزی نمی بینند. از نظر دل خداوند را یافته‌اند، نظیر یک انسان تشنه که آب بخورد و سیراب شود و سیراب شدن را بیابد.

در این حالات به ایشان وحی شده است که: {  الکافی، ج ۲، ص ۳۵۳}

«یَا مُحَمَّدُ مَنْ أَذَلَّ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَنِی بِالْمُحَارَبَهِ وَ مَنْ حَارَبَنِی حَارَبْتُهُ»

اى محمد، هر کس یکى از دوستان مرا خوار و ذلیل کند، او خود را براى جنگ با من آماده کرده است و هر کس با من بجنگد، من با او مى‌جنگم.

سپس پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» می‌فرمایند: به خداوند عرض کردم: خدایا این «ولیّ» تو کیست که مى‌گویى من به خاطر او مى‌جنگم‌؟ خداوند سبحان فرمود: «ذَاکَ مَنْ أَخَذْتُ مِیثَاقَهُ لَکَ وَ لِوَصِیِّکَ وَ لِذُرِّیَّتِکُمَا بِالْوَلَایَهِ»

او آن کسى است که من براى ولایت تو و ولایت وصیّ تو و فرزندان شما دو نفر، از او پیمان گرفته‌ام.

بنابراین منظور از «ولی» در این روایت، ائمۀ طاهرین«سلام‌الله‌علیهم» یا اولیاء الله یا حتی شیعیان متقی و مؤمنان واقعی نیستند، بلکه منظور کسی است که از نظر عقیده، شیعه باشد.

لذا، اگر کسی یکی از شیعیان عادی را بیازارد یا او را ذلیل کند یا به وی اهانتی کند، گناهش به اندازه‌ای بزرگ است که گویا مهیّای جنگ با خداوند شده است. خداوند هم می‌فرماید: من با چنین کسی می‌جنگم.

همین مقدار که شخصی عقیده به تشیّع داشته باشد، وحتی گاهی به خاطرغفلت گناهی هم از اوسر میزند!! کافی است که اهانت با او جنگ با خداوند باشد، چه رسد به اهانت به افراد متقی و شیعیان و مؤمنانی که اعمال صالح دارند و واقعاً پیرو ائمۀ طاهرین«سلام‌الله‌علیهم» هستند.

اساساً حرمت مؤمن، طبق روایات، از حرمت کعبه و از حرمت ملک مقرّب بالاتر است:

«الْمُؤْمِنُ‏ أَعْظَمُ‏ حُرْمَهً مِنَ‏ الْکَعْبَهِ»{ الخصال، ج ۱، ص ۲۷}{مشکاه الانوار، ص ۷۸}

 «وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ‏ أَعْظَمُ‏ حُرْمَهً عِنْدَ اللَّهِ وَ أَکْرَمُ عَلَیْهِ مِنْ مَلَکٍ مُقَرَّبٍ»

همه باید مواظب گفتار و کردارشان باشند که در آن جسارت و توهین به دیگران نباشد، کسی را خوار و ذلیل نکنند، آبروریزی نکنند، شخصیت دیگران را نکوبند، زخم زبان نزنند، سرزنش نکنند، از غیبت، تهمت و شایعه خودداری کنند که همۀ این گناهان، مصادیق اهانت و ذلیل کردن است و مثل جنگ با خداست.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

اِنَّکم اِلی اَزوادِ التّقوی أحْوَجُ منکم الی اَزوادِ الدُنیا؛

شما به توشه تقوا بیش از توشه دنیا نیاز دارید.{غررالحکم؟حدیث شماره ۳۸۳۱}

به دوسه مطلب اشاره کنم:

شنبه سوم رجب سالروز شهادت دهمین پیشواى شیعیان حضرت امام على النقى الهادى(ع) (۲۵۴٫ق)

 اگر به تاریخ زندگانی ائمه اطهار(ع) بنگریم، میبینیم که اوج خباثت و ظلم به خاندان عصمت و طهارت (ع) در عاشورا رقم خورد که در ظاهر شکستی برای حرکت اسلام، امامت و ولایت بود، اما در باطن شکوه، جلال و عظمتی را به ارمغان آوردکه این ظلم و خباثت در دوران همه ائمه (ع) به شکل و ظواهر دیگری تجلی پیدا کردتا جایی دوران امامت حضرت هادى(ع)، از سخت‏ترین و حساس‏ترین دوره‏هاى امامت شیعه محسوب مى‏شود حضرت در آن دوران خفقان دوسوم عمر بابرکت خود را در حصر شهری بودند و قریب به ۲۰سال عمر بابرکت خود را در شهر سامرا محصور بودند، اما این حصر و خفقان هرگز مانع از پرتو افکنی انوار هدایت امام هادی(ع) نشد و برکات وجودی ایشان شامل حال اصحاب و پیروان بود.

بر اساس آنچه امروز به دست ما رسیده است قریب به ۱۲۰۰دعا، زیارت و مناجات می باشد که زیارت جامعه کبیره یکی از مشهورترین ادعیه و زیارات شیعه است.

 خوب است با توجه به دهه فجر اشاره ای داشته باشم در زیارت جامعه کبیره اهل بیت را ” سَاسَهَ اَلْعِبَادِ” یعنی سیاستمداران عالم، معرفی می‌کنند؛ متأسفانه امروز عده‌ای دین را به گونه‌ای تحریف می‌کنند که فردی گاهی سی سال در مجالس اباعبدالله (ع) شرکت می‌کند، اما کلمه‌ای از سیاست نمی‌داند در حالی که امام خمینی (ره) بزرگ شده و تربیت شده مکتب اهل بیت بود و چون دین را درست متوجه شده بود هیچ وقت زیر بار ظلم نرفت و در ظاهر با دستانی خالی اما با مدد الهی توانست لرزه بر اندام زورگویان مستکبرین و مستبدین عالم بیاندازد و قرن‌ها باید بگذرد تا مردم امام خمینی (ره) را بشناسند.

امروزنباید اجازه دهیم عده‌ای نادان حکومت سراسر ظلم و جور پهلوی را تطهیر کنند{تکبیرنمازگزاران}
ارتش ایران در زمان پهلوی پنجمین ارتش دنیا بود، اما از خود هیچ اختیاری نداشت و برده آمریکا بود به عنوان نمونه وقتی در عمان مردم علیه استبداد قیام کردند ارتش ایران را در حمایت از آمریکا و سرکوب مردم به آن جا بردند و در فیلیپین سوخت هواپیماهای آمریکا را ایران می‌داد و امروز عده‌ای چنین فرد کثیفی را می‌خواهند تطهیر کنند.آمریکایی‌ها در ایران بدون این که شاه مملکت در جریان باشد جلسه می‌گذاشتند و بزرگترین افتخار شاه گرفتن عکس یادگاری با آن‌ها بود اینها از مصادیق جهاد تبیین است که باید برای جوانان ونوجوانان گفته شود .
اشاره ای به بیانات مقام معظم رهبری با فعالان اقتصادی در هفته گذشته

دربیانات مقام معظم رهبری هم دغدغه مردم را میبینیم وهم دغدغه فعالان اقتصادی را که باید مورد توجه همگان قرار بگیرد.

سه نکته عرض کنم:

نکته اول: بیانات هوشمندانه رهبرانقلاب و اشاره صریح ایشان به شکست سیاست‌های فشار حداکثری و ناکامی دشمن برای ایجاد فروپاشی اقتصادی و سیاسی در جمهوری اسلامی ایران به طوری که چند روز قبل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعتراف کرد که با همه این مشقت‌ها و محدودیت‌های تحمیلی، رهبری، مردم و جامعه فعالان اقتصادی کشور پیروز میدان نبرد فشار حداکثری آمریکا شده‌اند.

نکته دوم:توجه به تولیدات داخلی

از تولیدکنندگان به عنوان افسران جنگ اقتصادی و از کارگران کارخانجات به عنوان سربازان جنگ اقتصادی یاد کردند که نشان‌دهنده توجه خاص ایشان است.

اگر میرزای شیرازی بزرگ، دهه‌هاست برای فتوای تحریم تنباکو مورد تقدیر و تحسین قرار گرفته از این جهت است که یک مرجع تقلید چگونه شرایط زمانه خود را شناخت و در مصداق جهاد عالی عمل کرد و توانست به‌دشمن غربی یک شکست تاریخی تحمیل کند.در این سالها رهبر انقلاب با اصرار ویژه به‌نامگذاری سال‌ها به‌شعارهای اقتصادی و خلق گفتمان‌هایی همچون اقتصاد مقاومتی و ارائه راهبردهای مهم به‌مسئولین درباره تحریم اقتصادی از رفع تا خنثی‌سازی، بی‌شک در جایگاه یک مرجع دینی بسیار ویژه درخشیده‌اند و در این حوزه کم نظیر عمل کردند.

در انتقاد به‌کیفیت ضعیف خودروی داخلی و یا افزایش قیمت لوازم خانگی پس از حمایت مستقیم ایشان، چند نکته مهم وجود دارد. اولین نکته این است که رهبر انقلاب در جایگاه یک مرجع تقلید و رهبر دینی پیشروتر از برخی تولیدکنندگان راهبردی کشور، برای تولید داخلی هزینه دادند و این در حالی بود که برخی از همین تولیدکنندگان حاضر نشدند از خودشان هزینه پرداخت کنند. در همین حال هزینه‌دادن‌های رهبری نشانه اوج صداقت ایشان در عرصه جنگ اقتصادی برای ایفای نقش جهادی است .

چرامردم از صنعت خودروسازی نا راضی هستند؟؟
۱- سیاست گذاری غلط

تمام تلاش شرکت‌های صنعتی دنیا از جمله خودروسازی برای فروش و سودآوری بیشتر و کسب رضایت مردم است. دست‌یابی به‌بازارهای وسیع‌تر برای فروش بیشتر یکی از مهمترین اهداف شرکت‌های خودروساز جهان است. در ایران این چشم‌انداز چندان جدی گرفته نشده ، به‌این دلیل که با سیاست گذاری‌های غلط مانعی محکم و سد بزرگی در برابر رقابتی شدن فضای صنعت کشور از جمله خودروسازی گذاشته شده است.

در ایران سالانه تقاضایی نزدیک به‌یک میلیون و دویست هزار خودرو وجود دارد. در حالی که چند سالی است با اینکه واردات خودروی خارجی به‌کشور ممنوع شده است. در این شرایط خودروساز داخلی سالانه ۹۰۰ هزار خودرو در بهترین شرایط تولید می‌کند، به‌عبارتی ۳۰۰ هزار خودرو کمتر تولید می‌شود، بنابراین همچنان با تقاضای بالایی در بازار مواجه هستیم.البته این وسط نمی‌توان از چالش‌های جانبی در این صنعت مثل احتکار و دلالی گذشت که باز هم عرضه این تعداد خودرو را زیر سوال می‌برد.

در شرایطی که ۳۰۰ هزار خودرو در بهترین شرایط زیر نیاز بازار تولید شده، و باید برای ۹۰۰ هزار خودرو تحویل بین یک میلیون و دویست هزار نفر قرعه‌کشی شود؛ شاهد پارک دهها هزار خودرو در پارکینگ‌های پیدا و پنهان هستیم.

 به گفته خودروسازان نزدیک به‌۱۷۰هزار خودرو در کف خودروسازی‌ها به‌دلایل مختلفی از جمله نبودِ قطعه، خاک می‌خورند. این ۱۷۰ هزار خودرو، جزیی از همان آمار خودروهای تولید شده به‌شمار می‌رود! یعنی جزء همان ۹۰۰ هزار خودروی ساخته شده هستند در حالی که این تعداد قابلیت تحویل دادن به‌مشتری را ندارند، بنابراین بازار خودرو با یک میلیون و دویست هزار متقاضی در واقع با حدود ۷۰۰ هزار خودرو رو به‌روست، لذا رقابت برای خرید و به‌دست آوردن این خودرو افزایش می‌یابد که قطعا این رقابت به‌نفع تولید کننده است نه مردم.

۲- عدم تبعیت از قیمت‌گذاری دستوری

از آن طرف فشار مضاعفی به‌بازار وارد می‌شود، ضمن اینکه بازار از قیمت‌گذاری دستوری تبعیت نمی‌کند بلکه از شاخص‌های اقتصادی تبعیت می‌کند. بنابراین فاصله بین قیمت بازار و کارخانه، مدام در حال افزایش است. فاصله‌ای که منجر به‌ایجاد دو قیمت می‌شود که بخشی از آن رانت و سود دلالی می‌شود. سودی که مشتری واقعی را ناراضی می‌کند.

۳ – تحریم‌ها در کاهش تولید و افزایش فشار بر صنعت خودروسازی موثر بوده است اما از تحریم‌ها مهمتر، تاثیر تحریم‌های داخلی یا مجموعه سیاست‌گذاری‌های غلطی است که دولت‌ها به‌عنوان متولی خودروساز در شرکت‌ها اعمال کردند. سیاست‌گذاری‌های غلطی که باعث شده تولیدکننده، خودرویی بسازد و عرضه کند که فاقد کیفیت است که در جامعه از جهت قیمت بالای آن و تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار مشتری را ناراضی می‌کند.

درپایان باید عرض کنم:تولید نجات دهنده کشور از مشکلات است لذا لازم است جهت‌گیری و برنامه‌ریزی اصلی همه دستگاه‌های اجرایی ، تلاش برای رونق تولید و حمایت از تولید گران باشد.

اشاره ای کوتاه به ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

این مصیبت بزرگ را به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید، حوزه‌های علمیه و بیت آن فقیه فقیدو نیز مقلدان و ارادتمندان این مرجع والا تسلیت عرض می‌نمایم.

ارتحال حزن‌انگیز شیخ الفقهاء، فقیه مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) خسارتی جبران ناپذیر برای حوزه‌های علمیه و برای جامعه دینی و ایمانی است.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) ویژگی‌های مهمی داشت که به موجب آن، برای حوزه‌های علمیه به سرمایه‌ای بزرگ از حیث سلوکی و اجتماعی و فقاهتی بدل شده است.

این فقیه فقید، همچنین در “مردم داری”، “مردم آشنایی” و “دلسوزی برای مردم” در ساده زیستی در دفاع از نظام، دفاع از اهل بیت در چارچوب ظرفیت‌ها و اصالت‌های اجتهاد و انقلاب در صف مقدم حوزویان قرار داشتند و از این حیث نیز نقش الگو را ایفا می‌کردند.

 ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. حضور مؤثر وی در عرصه‌های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود.

مرور مواضع قاطع و انقلابی آن مرجع معظم این حقیقت را آشکار می‌سازد که ایشان فراتر از اختلافات و نگاه‌های سیاسی جناحی موضع می‌گرفتند و با شناخت و بصیرت انقلابی در راستای اهداف انقلاب اسلامی به مسائل جامعه ورود میکردند.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --