اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / غیرت ملی این است که انسان نسبت به ارزشها، افتخارات، پشتوانه های فرهنگی و تمدنی ملت خود که هویت او را تشکیل میدهند، بی تفاوت نباشد

غیرت ملی این است که انسان نسبت به ارزشها، افتخارات، پشتوانه های فرهنگی و تمدنی ملت خود که هویت او را تشکیل میدهند، بی تفاوت نباشد

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، وکهریزک ، نماز پر شکوه جمعه بیست وششم خردادماه ۱۴۰۲ مصادف با بیست هفتم ذی القعده الحرام  ۱۴۴۴   به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱٫کسی که اهل غیرت نباشد قلبش وارونه است.

۲٫حداقل سه قسم مهم غیرت داریم:    اول :    غیرت ملی       دوم : غیرت دینی         سوم  :  غیرت ناموسی

۳٫ تفاوت غیرت ملی با ملی گرایی…………

۴٫مصادیق غیرت ملّی و بی غیرتی ملّی در تاریخ

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . «غفلت در دین»، ‌گاهی در مرحله ی شناخت و بصیرت است، گاهی در مرحله ی عمل و تعبّد 

۲٫زندگی اگر بر مدار دین بود میتوانیم ادعای مسلمانی کنیم .

۳٫برخی تصور می‌کنند با تغییر زمان و سبک زندگی، ارزشهای اخلاقی و معنوی نیز تغییر می‌کنند

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللــــــه من الشیطان الرجیــــــم      بِسْـــــمِ اللَّــــهِ الرَّحْمـــنِ الرَّحیــــــمِ

عبادَ الله اوصیکُم و نَفسی بِتَقوَی الله

 ابتداخودم را و همه شما برادران و خواهران نمازگزار به رعایت تقوا سفارش میکنم.

«تَزَوَّدوا فَاِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوی واتَّقونِ یـأولِی الاَلبـب»

نمازگزاران عزیز ! سفر آخرت بدون زاد و توشه تقوا میسّر نیست و از آنجا که سفر آخرت سفری  پرمخاطره است  نیاز انسان به توشه آخرت بسیار بیشتر و اساسی‌تر است.

موضوع بحث ما پیرامون غیرت و آثار و طبعات بی غیرتی است هفته گذشته گفتیم:

یکی از صفاتی که باید در مؤمنین باشد و از بهترین صفات مؤمن هست و خداوند متعال هم خیلی دوست دارد غیرت است.

گفتیم متأسفانه در دنیاى امروز ارزش هاى اخلاقى کمرنگ شده و انحرافات اخلاقى، بعضی خانواده ها را فرا گرفته، خصوصاً در غرب که ارتباط زنان و مردان با افراد بیگانه عیب شمرده نمى شود، عنایت و توجه به این موضوع شدیداً مورد احتیاج است، چرا که می توان گفت بسیاری از مفاسدی که در جامعه اتفاق می افتد به خاطرکم رنگ شدن همین غیرت است.

امیرالمومنین علی علیه السلام :فرمودند: إنَّ اللّه َ یَغارُ للمؤمِنِ ، فَلْیَغَرْ مَن لا یَغارُ ؛ فإنّهُ مَنکوسُ القَلبِ  همانا خداوند نسبت به مومن غیرت می ورزد …کسی که اهل غیرت نباشد قلبش وارونه است یعنی از حالت طبیعی انسان خارج میشود

امروز در خطبه اول ودر این وقت محدود به اقسام مختلف غیرت اشاره میکنم که البته به یک مورد اشاره میکنم:

معمولاً وقتی کلمه غیرت را میشنویم، بیشتر غیرت ناموسی به ذهن تداعی میکند، در حالی که غیرت اقسامی دارد.ازآیات و روایاتی که در این زمینه وجود دارد متوجه می شویم غیرت فقط ناموسی نیست.

سوره مبارکه النساء آیه ۷۵ با بیانی عتاب گونه میفرمایند:

وَما لَکُم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَالمُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالوِلدانِ 

با یک حالت عتاب گونه میفرماید: چرا شما در راه خدا و در راه مردان و زنان و کودکان مظلوم و بى دفاعى که در چنگال ستمگران گرفتار شده اند پیکار نمى کنید

آیا عواطف انسانى شما اجازه مى دهد که خاموش باشید و این صحنه هاى رقّت بار را تماشا کنید.البته نمیخواهم وارد تفسیر آیه شوم اما این آیه به این اشاره دارد که غیرت فقط غیرت ناموسی نیست.

حداقل سه قسم مهم غیرت داریم:

اول :    غیرت ملی       دوم : غیرت دینی         سوم  :  غیرت ناموسی

در روایتی منسوب به پیامبر که در میزان الحکمه /ج۱۳ / ص۲۳۶ نقل شده :

«حُبُّ الوَطَنِ مِنَ الایمانِ» 

اولین قسم غیرت، غیرت ملی است که انسان نسبت به ملت، آب و خاک و وطن خود احساس مسئولیت کند و تعهد داشته باشد. البته غیرت ملی غیر از ملی گرایی است. ملی گرایی چیز منفوری است. غیرت ملی این است که انسان نسبت به ارزشها، افتخارات، پشتوانه های فرهنگی و تمدنی ملت خود که هویت او را تشکیل میدهند، بی تفاوت نباشد و نسبت به آنها احساس مسئولیت و از آنها دفاع کند. این چیز بدی نیست.  حدیث منسوب به پیامبر « حُبُّ الوَطَن مِنَ الایمان » که میتواند ناظر به همین معنا باشد. وطن را دوست داشتن و پاسداری از ارزشها و افتخارات ملت خود و دفاع از آنها ویژگی ارزشمندی است.

تفاوت غیرت ملی با ملی گرایی

ملی گرایی بیشتر ناظر به نفی ارزشهای ملل دیگر و تقابل با آنهاست. ملی گرایی تعصب افراطی روی ملت خود و نفی ارزشهای ملل دیگر است، چون ملتهای دیگر هم ممکن است ارزشهایی داشته باشند. انسان نباید آن ارزشها را بپوشاند و انکار کند. بعد از جنگ جهانی دوم انگلیسها خیلی ترویج کردند ناسیونالیسم عربی، ناسیونالیسم ترکی، ناسیونالیسم ایرانی که اینها هر کدام همدیگر را نفی کنند، توجه دارید ملی گرایی یعنی نفی ملتهای دیگر اما غیرت ملی یعنی انسان نسبت به داشته های خودش حساس باشد.

غیرت ملی ستارخان

در رابطه با ستارخان و باقرخان گفته شده که برای استقلال و عزت وطن و آب و خاکشان مبارزه کردند. مشروطه خواه بودند و با استبداد داخلی میجنگیدند. همان موقع وقتی دیدند انگلیسها در مشروطه نفوذ کرده اند و آنها هم دارند دم از مشروطه میزنند، در عین مشروطه خواه بودن و مبارزه با استبداد، با انگلیسها هم مقابله میکردند، چون عزّت ایران را میخواستند. در آن گیر و دار که این خطر وجود داشت که از طرف انگلیسها حذف شوند، از طرف کنسولگری روسیه برای ستارخان پیغام آمد که اگر به کنسولگری روسیه پناه بیاوری، ما از تو دفاع میکنیم و او آن جمله معروف راگفت که من زیر بیرق اباالفضل علیه السلام هستم، بیرق روسیه را نمیخواهم. امروز او را به عنوان یک مرد غیرتمند تحسین میکنند. یعنی در همان جا نه باج به روس می داد نه به انگلیس. این معلوم است که دنبال این است که مردم خودش عزت داشته باشند و عزیز باشند. ما این را تحسین می کنیم.

مصادیق غیرت ملّی و بی غیرتی ملّی در تاریخ

 رئیسعلی دلواری را تحسین میکنیم چرا که در بوشهرمقابل انگلیسی ها ایستاد و مردانه جنگید و به شهادت رسید

متقابلاًکسی مثل شاه سلطان حسین آخرین پادشاه صفوی را بیغیرت معرفی میشود. او در فتنه ای که در ایران رخ داد و تجاوزاتی که به ایران صورت گرفت، دست روی دست گذاشت وقتی که محمود افغان و سربازانش به دروازه ی اصفهان، رسیدند و او به جای اینکه بایستد و دفاع کند، خودش جلو رفت و تاجش را برداشت و روی سر محمود افغان گذاشت و دخترش را پیشکش کرد. او اگر می ایستاد و مقاومت میکرد و تعدادی هم کشته میداد، کشته ها بسیار کمتر از وقتی میشد که آنها وارد اصفهان شدند و کشتار زیادی کردند و اسم بی غیرتی هم روی او ماند.

تمام شهدای عزیز ما در طول جنگ تحمیلی که در مقابل دشمنان ایستادند و اجازه ندادند یک وجب از خاک ما به دست دشمنان بیفتد حاکی از غیرت ملی آنان دارد

میراث شهدای گرانسنگ و تاریخ تمدنی و پرافتخار ایران اسلامی پراست از جلوه ها و چهره ها و آثار ماندگاری که هریک بسان ستاره ای در آسمان میهن اسلامی ما  میدرخشند باید نسبت به حفظ و پاسداشت آنها در سطح ملی ، غیرت و تعصب نشان داد تا برای آیندگان نیز بعنوان پشتوانه ای عظیم و الهام بخش باقی بماند.

البته غیرت ملی فقط در بحث نظامی گری نیست.جوان نخبه ای که می تواند برود خارج درس بخواند ولی نمی رود یا میرود و در خارج از کشور ادامه تحصیل میدهد و با اینکه در آنجا میتواند بار خود را ببندد، ولی برمیگردد و به این کشور خدمت می کند، او هم غیرت ملی دارد. آن سرمایه داری که میتواند پولش را ببرد و در جای دیگری سرمایه گذاری کند و امکانات بهتر و رفاه بیشتری هم داشته باشد، ولی در کشور خودش میماند و با مشکلات و موانع میسازد و خدمت می کند، او هم غیرت دارد. این هم یکی از اقسام غیرت است

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم: 

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

دوشنبه ۳۰ ذی‌القعده  شهادت امام محمدتقی جوادالائمه (ع) است ضمن عرض تسلیت به روایتی پیرامون تقوا ازلسان گویای حضرت اشاره میکنم:

حضرت فرمودند:

ثَلاثٌ مِن عَمَلِ الأبرارِ: إقامهُ الفَرائِضِ، ‌وَ اجتِنابُ المَحارِمِ، ‌وَ احتِراسٌ مِنَ الغَفلَهِ فِی الدّینِ؛

سه چیز است که از کار نیکان است: بر پا داشتن واجبات، پرهیز از حرامها، و دوری کردن از غفلت در دین.

در این حدیث، ‌سه عمل از رفتار ابرار و نیکان شناخته شده که حقیقت دینداری و عبودیت کامل به آنها برمی گردد.

یکی «اقامه ی فرایض» است؛ یعنی آنچه از سوی خدا به عنوان تکلیف حتمی و فریضه بیان شده، ‌مورد عمل قرار گیرد، وترک نشود.

دیگری «اجتناب محارم» است. دوری از آنچه از سوی خداوند حرام و ممنوع اعلام شده است، ‌که قطعاً حکمت و فلسفه ای دارد و به سلامت و سعادت ما می انجامد.

سوم:مواظبت بر اینکه دچار غفلت در دین نشویم.

«غفلت در دین»، ‌گاهی در مرحله ی شناخت و بصیرت است، گاهی در مرحله ی عمل و تعبّد و پایبندی.

لذا توجه کنیم دین، در کجای ذهن و زندگی ما قرار دارد؟ تا چه حدّ، اندیشه ها و باورهایمان دینی است؟ تا چه حد، ‌مواضع و رفتارمان برگرفته از دستورات دین است و چه مقدار مکتبی هستیم؟زندگی اگر بر مدار دین بود میتوانیم ادعای مسلمانی کنیم .

سه‌شنبه / ۱ ذی‌الحجه     سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) (۲ق)وروز ازدواج

یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخ شیعه ازدواج بانوی دوعالم حضرت فاطمه (س) و امیرمؤمنان حضرت علی (ع) است که ثمره این پیوند میارک و سراسر مملو از عشق و محبت ، درخت گهربار امامت است.

برای این‌که معلوم بشود ازدواج امیر المؤمنین (ع) و صدّیقه‌ی طاهره (س) چه جایگاهی دارد، چه اهمّیّتی دارد باید اصل ازدواج‌های صدر اسلام بررسی بشود

 آنچه از دوران جاهلیت باقی مانده بود که کفویّت در ازدواج‌ها رعایت نمی‌شد یا به یک تعبیری کفویت به تقوا و ایمان نبود. به پول و ثروت و نژاد و قبیله، تحکیم قبیله، پیدا کردن راه برای تقویت بنیان اجتماعی،بود.

اوّلین بار مسئله‌ی کفوّیّت مطرح شد. کفویّت به معنای معنوی.

آن قدر مقام و منزلت حضرت زهرا سلام الله بالا است که امام صادق (ع) مقام و مرتبه ایشان را همسان و مشابه امیرمؤمنین (ع) قرار داده است.

امام صادق (ع) فرمودند:لَوْلَا اَنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی خَلَقَ اَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه‌السّلام) لِفَاطِمَهَ مَا کَانَ لَهَا کُفْوٌ عَلَی‌ ظَهْرِ الْاَرْضِ مِنْ آدَمَ وَ مَنْ دُونَهُ.{   بحار الأنوار ج ‏۴۳، ص ۱۰۷}      اگر علی نبود، اصلاً فاطمه‌ی من ازدواج نمی‌کرد.

اما این زندگی نورانی و آسمانی سراسر درس است

چه وقتی می خواهیم از مدل ازدواج حضرت علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه سلام‌ الله‌ علیها، الگو بگیریم؟

برخی تصور می‌کنند با تغییر زمان و سبک زندگی، ارزشهای اخلاقی و معنوی نیز تغییر می‌کنند و جای فضایل با رذایل عوض می‌شود؛ درحالیکه اینگونه نیست آنچه تغییر و تحول پیدا می‌کند، عنصر زمان و مکان و ابزارهایی است که مفاهیم اخلاقی در آن ظهور و بروز پیدا می‌کند».

مفاهیمی مانند حق، تقوا، احسان، راستگویی، صبر، حیا، عفت و پاکدامنی همیشه پسندیده و قابل ستایش بوده و باطل، ظلم، دروغگویی، بی عفتی و امثال آن در همه زمانها ناپسند است و با فطرت انسان ناسازگار می‌باشد و لذا فضای زندگی، قالب‌ها، امکانات، رنگها، ظواهر مادی، تکنولوژی، زندگی در یک فضای نامناسب و مسموم موجب نمی‌شود جای عفت را با بی عفتی عوض کنیم، دروغ را زیبا و راستگویی را زشت بدانیم حضرت زهرا(س) الگوى یک بانوى اسلامى است. او حتی خود را بر نامحرم نابینا می پوشاند.

تصمیم داشتم اشاره ای به سفر ریاست محترم جمهور به آمریکای لاتین داشته باشم امامتاسفانه فرصت گذشته ان شاءالله اگر فرصتی بعداً اشاره خواهم کرد.

روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی (سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی (۱۳۶۰ش)

شروع هفته قوه قضائیه را هم داریم که فرصت گذشته است ان شاءالله در هفته آینده پیرامون هفته قوه قضائیه صحبت خواهم کرد.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --