اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / دستگاه قضا، رسالت اصلی خود را که عدالت است را در حیطه های مختلف به خوبی انجام بدهد

دستگاه قضا، رسالت اصلی خود را که عدالت است را در حیطه های مختلف به خوبی انجام بدهد

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، وکهریزک ، نماز پر شکوه جمعه دوم تیرماه ۱۴۰۲ مصادف با چهارم ذی القعده الحرام  ۱۴۴۴   به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱٫غیرت ناموسی است که انسان نسبت به ناموس و حریم خود غیرت داشته باشد و به هیچوجه به غیر اجازه ندهد که وارد حریمش شود.

۲٫مردی که همسر، دختر و خواهرش رابدون حجاب و لباس نامناسب به دیگران ارائه میدهد، نشان دهنده نبود غیرت است.

۳٫ امیرالمؤمنین علی (ع): لَعَنَ اللهُ مَنْ لاَ یَغَار. خدا لعنت کند کسی را که غیرت ندارد.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . «غفلت در دین»، ‌گاهی در مرحله ی شناخت و بصیرت است، گاهی در مرحله ی عمل و تعبّد و پایبندی.

۲٫تمدن غرب به دنبال سیطره خود و بلعیدن جهان است و یکی از آن حربه ها و ابزارها ترویج و توسعه مواد مخدر است

۳٫دعای عرفه، یکی از دعاهای معروف و گران بهاست که سرشار از نکته های اخلاقی و تربیتی است.

۴٫دستگاه قضا، رسالت اصلی خود را که عدالت است را در حیطه های مختلف به خوبی انجام بدهد.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللــــــه من الشیطان الرجیــــــم                   بِسْـــــمِ اللَّــــهِ الرَّحْمـــنِ الرَّحیــــــمِ

عبادَ الله اوصیکُم و نَفسی بِتَقوَی الله

 ابتداخودم را و همه شما برادران و خواهران نمازگزار به رعایت تقوا سفارش میکنم.

جَاهِد هَوَاک کمَا تُجَاهِدُ عَدُوَّک) عیون اخبار الرضا۲،ص۵۱

با هوای نفسانی خود مبارزه کن همانگونه که با دشمنت مبارزه می کنی.

 موضوع بحث ما پیرامون غیرت و آثار و طبعات بی غیرتی بود هفته گذشته گفتیم غیرت فقط منحصر به غیرت ناموسی نیست گفتیم غیرت حداقل سه قسم است که پیرامون غیرت ملی صحبت کردم گفتیم  غیرت ملی این است که انسان نسبت به ملت، آب و خاک و وطن خود احساس مسئولیت کند و تعهد داشته باشد. نسبت به ارزشها، افتخارات، پشتوانه های فرهنگی و تمدنی ملت خود که هویت او را تشکیل میدهند، بی تفاوت نباشد و نسبت به آنها احساس مسئولیت و از آنها دفاع کند.

اما بحث امروز ما پیرامون نوع دوم غیرت  یعنی غیرت ناموسی است.

قسم دوم غیرت، غیرت ناموسی است که انسان نسبت به ناموس و حریم خود غیرت داشته باشد و به هیچوجه به غیر اجازه ندهد که وارد حریمش شود. یک مسلمان نه فقط نسبت به ناموس خود،بلکه اگر به ناموس دیگری هم تعرض شود،سکوت نمیکند، حتی بالاتر اگر غیرمسلمانی باشد که مظلوم باشد.
در نهج البلاغه دارد که وقتی که لشکریان معاویه به یکی از شهرهای مرزی حکومت حضرت به اسم انبارتجاوز کردند.  

 لَقَدْ بَلَغَنِی أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ کَانَ یَدْخُلُ عَلَى الْمَرْأَهِ الْمُسْلِمَهِ وَ الْأُخْرَى الْمُعَاهِدَهِ فَیَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلَائِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلَّا بِالاسْتِرْجَاعِ وَ الِاسْتِرْحَامِ،

 شنیده ام که یکى از آنها بر زن مسلمانى داخل شده و دیگرى، بر زنى از اهل ذمّه و، خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره اش را ربوده است. و آن زن جز آنکه انّا لله وان الیه راجعون بگوید صدا به گریه و زارى بلند کند از خویشان خود کمک بطلبد وسیله اى براى دفاع، جز گریه و التماس کردن، نداشته اند.

اشاره به این که احدى از مسلمانان آنجا به دفاع این زن مسلمان و زن غیر مسلمانى که در پناه اسلام بوده، برنخاسته است! گویى، خاک مرگ بر سر همه آنها پاشیده بوده اند که چنین ننگ آشکارى را براى خود پذیرفته اند، هم اموالشان به یغما رفته و هم نوامیسشان مورد تعرّض قرار گرفته و هم پناهندگانشان مورد ظلم و ستم واقع شده اند فرمود : فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا کَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیراً. 

 امروزه  گاهی  انسان صحنههایی را میشنود  که حاکی از کم شدن غیرت است .آنهم کم شدن غیرت در برخی از مردان !! مردی که همسر، دختر و خواهرش بدون حجاب و لباس نامناسب  به دیگران ارائه نشان دهنده نبود غیرت است.  یکی از عوامل مهم بدحجابی خانمها، بی غیرتی مردان است. کمبود غیرت در مرد است. در قضیه بی حجابی یا بدحجابی باید با مرد هم برخورد کرد که تو غیرتت کجا رفته است که خانمت اینطور با تو راه می رود.

در روایتی از امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است که فرمود: « ای مردان کوفه! -خطاب به مردان کوفه است- به من خبر رسیده است که در بعضی از کوچه های بازار که ازدحام جمعیت زیاد است، زنان شما تنه به تنه مردان میزنند و راه میروند. شما خجالت نمیکشید؟! حیاء ندارید؟! لَعَنَ اللهُ مَنْ لاَ یَغَار. خدا لعنت کند کسی را که غیرت ندارد. » امیرالمؤمنین علیه السلام در این آسیب اجتماعی یقه مردان کوفه را چسبید.

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم: 

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم  

دوشنبه / ۵ تیر / ۷ ذی‌الحجه شهادت امام محمد باقر (ع) (۱۱۴ق)

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ های جامعه دینی، استقرار سبک زندگی متناسب با آموزه ‌های دین است. سبکی که سعادت دنیوی و اخروی فرد و جامعه را تضمین نماید. یکی از روایات شاخص در حوزه سبک زندگی این روایت مشهور امام باقر(ع) است: «اَلْکَمَالُ کُلُّ اَلْکَمَالِ اَلتَّفَقُّهُ فِی اَلدِّینِ وَ اَلصَّبْرُ عَلَى اَلنَّائِبَهِ وَ تَقْدِیرُ اَلْمَعِیشَهِ» بالندگی کامل و کمال جامع و حقیقی در سه محور است(تحف العقول، ص۲۹۲).

محور اول: «َلتَّفَقُّهُ فِی اَلدِّینِ» حقیقت تفقه، فهم ولایت و شناخت ولیّ است؛

محوردوم:  «وَ اَلصَّبْرُ عَلَى اَلنَّائِبَهِ» وقتی تفقه در دین تحقق پیدا کرد، یعنی به مرتبه معرفت و نصرت امام نائل شویم و سعادت و خوشبختی حقیقی خود و جامعه را در تحقق اهداف و منویات امام و ولی ببینیم، برای این مهم تمام سختی‌ها و مشکلات را تحمل می‌نماییم، استقامت می‌ورزیم. 

محورسوم: «وَ تَقْدِیرُ اَلْمَعِیشَهِ» همان «حیات طیبه» قرآنی است، حیاتی که با نفی اسراف و تبذیر و بخل، قوامِ تقدیر المعیشه را «قناعت» قرار داده است که ثروتی ناتمام است. تقدیر المعیشه، زندگی فقیرانه نیست بلکه معیشتی عزت‌مندانه است. («قَدْ عَزَّ مَنْ قَنِعَ»(غررالحکم، ۴۹۲)).

دوشنبه / ۵ تیر    روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

تمدن غرب به دنبال سیطره خود و بلعیدن جهان است و یکی از آن حربه ها و ابزارها ترویج و توسعه مواد مخدر است تا هم سود مادی ببرد و هم با از بین بردن توان، غیرت، همیت و پایمردی در ملل دیگر جهان،‌ منافع خود را در درازمدت تضمین کرده و شور و نشاط و تحرک و روحیه ظلم‌ستیزی و حق‌طلبی را در آنها خاموش سازد، تا به این وسیله سود و نفع و حاکمیت ظالمانه خود را هرچه بیشتر دوام بخشد.

بنابر این استعمار انگلیس با این هدف، حدود ۷ درصد مردم ایران را در آن زمان معتاد کرد با شعار درمان دردها تریاک است و حتی از مصرف کننده ها سوخته آن را می‌خرید تا اینکه هم اطلاع مردم از مضرات اعتیاد و هم فتوای مراجع برتحریم تریاک مردم بسیج شدند تا با این امر مبارزه کنند.

اما امروز علی رغم تلاش های فراوان برای ریشه کنی مواد مخدر باید دولت و مسئولین ذی ربط اقدامات اساسی برای ریشه کنی مواد مخدر داشته باشند مثلا فعالیتهای فرهنگی و دینی و مذهبی باید فراوان در سطح منطقه صورت پذیرد و همه مسئولین در این زمینه باید کمک کنند. هرمقدار ایمان و معنویت مردم بالاتر برود از این گرفتاری ها به دور خواهند ماند.

دوم: مقابله و برخورد جدی با فروشندگان مواد مخدر ، البته نیروی انتظامی خیلی تلاش می‌کند و مسئولان قضائی منطقه نیز همکاری خوبی دارند اما کافی نیست، باید همه بسیج بشویم و دست به دست هم بدهیم وبه این قضیه کمک کنیم .

چهارشنبه / ۷ تیر / ۹ ذی الحجه شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) نماینده‏ امام حسین(ع) در کوفه(۶۰ ق):   روز عرفه (روز نیایش)

 دعای عرفه، یکی از دعاهای معروف و گران بهاست. این دعا که از امام حسین علیه السلام برای ما به یادگار مانده، سرشار از نکته های اخلاقی و تربیتی است که امام حسین(ع) این ها را در این دعا به شکل درخواست آموزش داده است؛ و از دعا خوان می‌خواهد تا خود را به این خلق و خوی های زیبا بیاراید.

لذا به برخی از مضامین اخلاقی که در دعای عرفه آمده است اشاره می‌کنم:

۱٫یاد کردن نعمت‌های خداوند: که نشان ادب بنده در برابر پروردگار است و موجب رفتار درست با این نعمت هاست.

۲٫بی نیازی نفسانی: آن حضرت در این باره از خداوند چنین می خواهد: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ غِنای فی نَفْسی» که این یکی از آرزوها و خواسته های انسان است.

۳٫اخلاص در عمل: از درخواست های امام حسین علیه السلام در دعای عرفه است که میفرماید: «اَللهمَّ اجْعل اِخلاصَ فی عَمَلی»؛ خدایا، عمل مرا خالصانه قرار ده.

۴٫اعتراف به لغزش ها و کاستی ها: در انجام دادن وظایف خود، و کوشش بسیار برای پرهیز از کوتاهی‌ها بسیار موثر است.

۵٫پرهیزکاری و تقوا: یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی است که امام حسین علیه السلام آن را در دعای عرفه از خداوند درخواست می کند: «وَ اَسْعِدْنی بِتَقْویٰک»؛ خدایا، مرا در اثر تقوا و پرهیزکاری، سعادت بخش. انسانی که حالت بی بند و باری و بی مبالاتی و بی تفاوتی بر او حاکم باشد، در زندگی خود سردرگم است و راه به جایی نمی برد.

چهارشنبه / ۷ تیر / شهادت آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران حضرت  امام خمینی (ره) (۱۳۶۰ش)    روز قوه قضائیه

 امام خمینی(ره) در خصوص اهمیت دستگاه قضا می‌فرمایند: همه چیز ملت؛ یعنی جان مردم، مال مردم، نوامیس مردم، همه در تحت سیطره قوۀ قضائیه است.

 لذا امام خمینی(ره) در این خصوص می‌فرمایند: «مطلبی که من باید به عموم مردم و به خصوص آنهایی که در کارهای کشور و مملکت دست دارند تذکر دهم، این است که قوۀ قضائیه قوه‌ای است مستقل، و معنای استقلالش این است که در صورتی که حکمی از قضات صادر شد، هیچ کسی، حتی مجتهد، دیگر حق ندارد آن را نقض و یا در آن دخالت نماید و احدی حق دخالت در امر قضا را ندارد و دخالت کردن، خلاف شرع و جلوگیری از حکم قضات هم برخلاف شرع است… .

الحمدلله دستگاه قضایی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا به امروز، در راستای تحقق آرمانهای انقلاب و اوامر امامین انقلاب خوب حرکت کرده است و در برخی از ادوار، موفقیت‌های بیش‌تر و در بعضی از سال‌ها موفقیت کم‌تری را در دستگاه قضایی شاهد بوده‌ ایم.

 دستگاه قضا، رسالت اصلی خود را که عدالت است را در حیطه های مختلف به خوبی انجام بدهد مانند: عملکرد مثبت دستگاه قضائی کشورمان در تشخیص حقیقت از باطل در مقاطع حساس کشور از جمله فتنه سال ۸۸، در اغتشاشات سال گذشته ،شناسایی مفسدان اقتصادی، برخورد با فساد، مقابله با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر، برخورد بدون مماشات با برخی از چهره‌های مطرح، برخورد با مفسدان و دانه درشت‌های اقتصادی برخورد با افرادی که قصد دارند با هنجار شکنی قبح بی عفتی و بی حیایی را در جامعه ازبین ببرند (جدیداً روی پلاک موتور ماسک ؟ اینهم از کارکرد های ماسم در دوران پسا کرونا} قوه قضائیه و دولت مردمی می خواهیم این بساط هنجارشکنی و بدحجابی را عاقلانه و منطقی جمع کنند.{تکبیرنمازگزاران}

درپایان به مناسبت شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران حضرت امام (ره)، هم این هفته را به قضات پرتلاش و زحمتکش تبریک و خداقوت عرض می‌کنم و هم از همه تلاش های خالصانه و شبانه روزی و طاقت فرسای این عزیزان تشکر میکنم. و نیز از زحمات و همکاریهای خوب ریاست محترم دادگاه بخش کهریزک صمیمانه تشکر میکنم.

در ضمن به همه قضات عزیز توصیه میکنم که مشی و خصوصیات شهید بهشتی را الگوی خود قرار بدهید. شهید بهشتی حقیقتاً مثل سنگ آسیایی بود که با گردش خود، ده‌ها کار انجام می‌داد؛ تولید انرژی می‌کرد، کار راه می‌انداخت، پیش می‌رفت و فکر تولید می‌کرد. شخصیت‌های تاریخی و اثرگذار، اینکونه شکل می‌گیرند؛ این‌گونه در جامعه ظهور می‌کنند و ماندگار می‌شوند.

پنجشنبه / ۸ تیر / ۱۰ ذی‌الحجه     عید قربان – آغاز دهه امامت و ولایت

فرصت گذشته ان شاءالله در خطبه های نماز عید سعید قربان صحبت خواهم کرد.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته

لازم به ذکر است به مناسبت هفته قوه قضائیه پس از اقامه نماز جمعه باحضور قضات منطقه میز خدمت برگزار شد

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --