اخبار ویژه
خانه / سخنرانی ها / مراسم تودیع ومعارفه رئیس آموزش وپرورش منطقه فشافویه

مراسم تودیع ومعارفه رئیس آموزش وپرورش منطقه فشافویه

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آبادفشافویه ،مراسم تودیع و معارفه ریاست اداره آموزش وپرورش منطقه فشافویه با حضور حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه ،علیرضا کمرئی مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران آقای بیات معاون فرماندارشهرستان ری ،آقای صابری بخشدارفشافویه وجمعی ازمسؤلین وتعدادی ازخانواده های معظم شهداروزشنبه ۱۴/۰۹/۱۳۹۴درسالن اجتماعات آمزش وپرورش منطقه فشافویه برگزار شد .

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه

در این مراسم،ابتدا قربانی مهر ، مدیریت سابق آموزش و پرورش منطقه فشافویه، گزارشی از فعالیت چهارساله خودرا در زمینه های، بهره وری ، آموزشی و پرورشی ارائه نمودودرسخنانی،از همکاران و مسئولین منطقه  تقدیرکرد و از همه عزیزان حلالیت طلبید.

سپس امام جمعه محترم درسخنانی اظهارداشت:آموزش و پرورش یکی ازنهادهای مهم وتأثیر گزاراست چرا که نیروی انسانی هر کشوری را آموزش وپرورش تامین می کندهر کار و پیشرفتی که در جایی صورت می گیرد پایه و اساس آن آموزش و پروش است و اگر کشوری ، آموزش و پرورش پویایی داشته باشد و چیز دیگری نداشته باشد همه چیز دارد و بالعکس .

پیامبرگرامی اسلام (ص) فرمود: «کُلُّکُمْ‏ رَاعٍ‏ وَ کُلُّکُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ»اولین سوالی که در رابطه با مسئله مسئولیت پذیری مطرح می‎شود این است که آیا مسئولیت پذیری مربوط به زمان خاصی است یا اینکه مسئولیت انسان فراگیر است و شامل همه ی زمانها می‎شود؟ آیا در طول عمر انسان در یک برهه خاص انسان مسئولیت پذیر است یا در همه ادوار زندگی؟

آنچه در پاسخ این مسئله باید اشاره کرد: گستردگی مسئولیت انسان منحصر به آینده نیست کما اینکه منحصر به گذشته نیست. انسان در رابطه با آینده مسئول است و باید پاسخگو باشد و زمینه ای را با تحقق وظایفش در جامعه فراهم سازد. اگر مسئولیتی بر دوش اوست باید ببیند در آینده با چه ساز و کارهایی برای تحقق این مسئولیت باید اقدام وتلاش کند. باید بداند که نسبت به گذشته او هم مسئولیت دارد که روزی بازخواست می‎شود. یعنی اگر در انجام مسئولیت کوتاهی کرده و درست به وظیفه ای که بر دوش او بوده عمل نکرده باید روزی در پیشگاه ذات کبریای حق آنجا که مسئولیت، مسئولیت الهی است، در پیشگاه قانون آنجا که مسئولیت، مسئولیت قانونی است، در پیشگاه وجدان اخلاقی باید بلاخره این انسان پاسخگو باشد. بنابراین مسئولیت انسان در همه ادوار زندگی و گسترده و فراگیر است.

سوال دومی که مطرح می‎شود این است که آیا این مسئولیت متوجه افراد و آحاد جامعه است یا این مسئولیت شامل سازمان ها، نهادها، گروه ها و شخصیتهای حقوقی هم می‎شود؟ مسلّم است که منحصر به افراد و آحاد جامعه نیست یعنی اینگونه نیست که دولتها، نهادها، سازمانها، گروه ها و مجموعه ها مسئولیت را بر دوش افراد و آحاد جامعه بگذارند. مثلا گفته می‎شود دولتها مسئول حفظ امنیت جامعه هستند، این یک نوع مسئولیت است. فلان وزارتخانه مسئولیت سلامت آحاد است، فلان وزارتخانه مسئول رفاه آحاد جامعه است، وزارتخانه دیگر باید نسبت به مشکلات جامعه چاره اندیشی کند. فلان گروه و سازمان و نهاد اجتماعی مسئولیت خاصی برای او تعریف شده است و به تعبیر نبی گرامی اسلام (ص) فرمود: «کُلُّکُمْ‏ رَاعٍ‏ وَ کُلُّکُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ»هرکسی درحیطه وظائفش در حیطه آنچه به عنوان وظیفه برای او تعیین شده است، دارای مسئولیت است. لذا ببیند اگر دولتی کار موفقی انجام داد توسط جامعه تشویق می‎شود، اگر وزارتخانه ای کار موفقی را انجام داد توسط جامعه تشویق می‎شود. همان طور که در کارهای خوب نهاد ها و سازمانها و دولتها مورد تشویق قرار می‎گیرند اگر در جایی کم کاری اتفاق بیفتد و مجموعه ای چه افراد و چه سازمانها و نهادها از مسئولیتی که متوجه آنهاست سرباز بزنند تبعاً باید مورد باز خواست قرار بگیرند.

سوال سومی که مطرح می‎شود این است که معیار مسئولیت چیست؟ آیا ما تنها در مقابل دستورات الهی مسئول هستیم یا در مقابل قوانینی که داخل جامعه برای حفظ جامعه قرار داده می‎شود نسبت به آنها هم مسئول هستیم؟ ارتباطی که داخل جامعه تعریف می‎شود همسایه با همسایه چگونه رفتار کند؟ دوست با دوست چگونه رفتار کند؟ آیا در رابطه با اینها هم مسئول هستیم؟ گفتیم بله، یک مسئولیت، مسئولیت الهی است، یک مسئولیت، مسئولیت فردی است، یک مسئولیت، مسئولیت اجتماعی است، یک مسئولیت مربوط به رابطه ما با خدا، یکی مربوط به رابطه با ما با خودمان و رابطه ما با دیگران است.

امروز من علاوه بر آن مسئولیتی که در رابطه با ذات کبریای حق است که قبلا به آن اشاره کردم:«إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً»در رابطه با خودمان.

درادامه این برنامه، کمرئی ،مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران ،در سخنانی اظهار کرد: آموزش و پرورش نیاز به نیروی فعال و غنی فکری و پرورشی دارد و تصریح کرد،در مسیر آموزش پرورش ،امروز رشد و تعالی فکری و فرهنگی، میبایست سر لوحه برنامه ریزی همکاران قرار بگیرد.

شایان ذکر است ، در این مراسم ،شهباز بیگی،به عنوان مدیریت اداره آموزش و پرورش منطقه فشافویه انتصاب گردید

(پــــایـــــــان خبـــــــــــــــــــــــر)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --