اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: گزارش آژانس نشانگررفتارهای دروغین وستم غرب نسبت به ملت درسال های اخیراست.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: گزارش آژانس نشانگررفتارهای دروغین وستم غرب نسبت به ملت درسال های اخیراست.

مشروح خطبه های نمازجمعه حسن آبادفشافویه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهدرتاریخ۱۳۹۴/۰۹/۲۰با حضوراقشارمختلف مردم.

عناوین خطبه اول:

۱- پیامدهای رحلت پیامبر اسلام ازنگاه فاطمه زهرا(س)

عناوین خطبه دوم

۱- من اطاع الخمینی فقد اطاع الله

۲- وظایف امت دربرابرامام چیست؟

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

اعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم            بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_9857

خودم وهمه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم.

رحلت پیامبر اکرم (ص) برای حکومت اسلامی و امت اسلام حادثه ای سخت و جانسوز بود . چنانکه امیرالمؤمنین (ع) می فرماید:

«بابی انت و امی یا رسول الله (ص) لقد انقطع بموتک ما لم ینقطع بموت غیرک من النبوه والانباء و اخبار السماء . خصصت حتی صرت مسلیا عمن سواک و عممت حتی صار الناس فیک سواء و لولا انک امرت بالصبر و نهیت عن الجزع، لانفدنا علیک ماءالشؤون . و لکان الداء مماطلا و الکمد محالفا و قلالک; نهج البلاغه (صبحی صالح) خطبه ۲۳۵ .

پدر و مادرم فدایت ای پیامبر خدا، با مرگ تو رشته ای پاره شد که در مرگ دیگران چنین قطع نشد و آن نبوت و فرود آمدن پیام و اخبار آسمانی بود . مصیبت تو دیگر مصیبت دیدگان را تسلی دهنده ست یعنی پس از مصیبت تو دیگر مرگها اهمیتی ندارد . و از طرفی این یک مصیبت همگانی است که عموم مردم به خاطر تو عزادارند . اگر نبود که امر به صبر و شکیبایی فرموده ای و از بی تابی نهی نموده ای آنقدر گریه می کردم که اشکهایم تمام شود . و این درد جانکاه همیشه در من می ماند و حزن و اندوهم دائمی می شد . که همه اینها در مصیبت تو کم و ناچیز است .»

سختی مصیبت رحلت پیامبر به قدری بود که امام علی می فرماید:

«فضجت الدار الافنیه، نهج البلاغه خطبه ۱۹۷ .

گویا در و دیوار خانه فریاد می زد»

شرایط قبل از اسلام و حتی بعد از حکومت اسلامی پیامبر به گونه ای نبود که تمام کسانی که در جزیره العرب آنروز می زیستند از جان و دل تسلیم اوامر حکومت نبوی شوند و چه بسا بودند کسانی که نه از سر تسلیم بلکه از ناچاری به بیعت حکومت حضرتش درآمده بودند .

آنان منتظر رحلت پیامبر بودند تا بتوانند به مطامع نفسانی خود دست یازند .

«قالت الاعراب آمنا، قل لم تؤمنوا ولکن قولوا اسلمنا و لما یدخل الایمان فی قلوبکم(حجرات (۴۹) آیه ۱۴ .)

عواملی دست بدست هم داده بود تا بعد از رحلت پیامبر اکرم جامعه آنروز با مشکلات خاصی مواجه شود . چنانکه امام علی (ع) می فرماید:

«. . . حتی رایت راجعه الناس قد رجعت عن الاسلام، یدعون الی محق دین محمد (ص) فخشیت ان لم انصر الاسلام و اهله ان اری فیه ثلما او هدما تکون المصیبه به اعظم من ولایتکم  نهج البلاغه، نامه ۶۲ .

تا آنجا که دیدم گروهی از اسلام بازگشته، می خواهند دین محمد (ص) را نابود سازند . پس ترسیدم که اگر اسلام و طرفدارانش را یاری نکنم، رخنه ای در آن بینم یا شاهد نابودی آن باشم که مصیبت آن بر من سخت تر از رها کردن حکومت بر شماست .»

پیامدهای رحلت پیامبر اکرم (ص) از نگاه تنها یادگارش حضرت فاطمه سلام الله علیها بیان شود . او که بضعه الرسول است (۹) و به تعبیر امام علی (ع) بقیه النبوه (۱۰) است و به اعتراف دیگران، خیره النساء و ابنه خیر الانبیاء، صادقه فی قولک، سابقه فی وفور عقلک است الاحتجاج، (اسوه) ج ۱، ص ۲۷۰

او که خلیفه اول در جمع مردم مدینه درباره اش چنین گفته است: انت معدن الحکمه و موطن الهدی و الرحمه و رکن الدین و عین الحجه استالاحتجاج، (اسوه) ج ۱، ص ۲۷۷ .

و حتی عائشه نیز گفته است: «ما رایت احدا کان اصدق لهجه من فاطمه الا ان یکون الذی ولدها   الغدیر (دارالکتب آخوندی) ج ۲، ص ۳۱۲ .

او که هم مردمان مکه و مدینه را دیده و هم شاهد حیات پیامبر اکرم (ص) بوده و هم در کنار پیامبر و حضرت امیر (ع) حوادث ریز و درشت عصر نبوت و روزهای بعد از رحلت و حوادث تلخ و دردناک آن ایام کوتاه را به دقت زیر نظر داشته است . آری او می تواند پیامدهای تاسف بار رحلت پیامبر را خوب بیان کند . در اینجا به مواردی از آنها می پردازیم:

آن حضرت سلام الله علیها در خطبه فدکیه (۱۴) و خطبه ای که بعدا در جمع زنان مدینه که به عیادت ایشان آمده بودند  بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۵۸ به بعد .

ایراد فرموده اند . پیامدهای رحلت پیامبر را بیان می کنند

۱-ایجاد ضعف و سستی در میان مردم .

استومع وهنه «یا وهیه »  الاحتجاج، ج ۱، ص ۲۷۰ .

حضرت در خطبه ای که در حضور زنان مدینه که به عیادت ایشان آمده بودند نیز این امر را تذکر دادند و با تاسف فرمودند:

« فَقُبْحاً لفلول الْحَدَّ وَ اللَّعِبُ بَعْدَ الْجَدِّ وَ قَرَعَ الصِّفَاتِ ;  الاحتجاج، ج ۱، ص ۲۸۷ .

چه زشت است سستی و بازیچه بودن مردانتان پس از آن همه تلاش و کوشش .»

۲- خط نفاق و دورویی آشکار شد

«ظهر فیکم حسکه النفاق  الاحتجاج، ج ۱، ص ۲۶۳ و ۲۶۴ .

حضرت در جای دیگری از همین خطبه، با کنایه زیبایی به این نفاق افکنی پرداخته است و فرموده است:

«تشربون حسوا فی ارتغاء و تمشون لاهله و ولده فی الخمر والضراء و نصبر منکم علی مثل حز المدی، و وخز السنان فی الحبشاء  الاحتجاج، ج ۱، ص ۲۶۶

شیر را اندک اندک با آب ممزوج نمودید و به بهانه این که آب می نوشید، شیر را خوردید . کنایه از نفاق است که تظاهر به عملی می شود که در واقع خلاف آن است (۳۰) و برای نابودی اهل بیت او در پشت تپه ها و درختان کمین کردید . و ما بر این رفتار شما که مانند بریدن کارد و فروبردن نیزه در شکم، دردآور و کشنده است صبر می کنیم .»

۳-  دین و معنویت کم رنگ شد .

«و سمل جلباب الدین الاحتجاج، ج ۱، ص ۲۶۴ .

«جلباب » چادر یا عبایی که بدن انسان را می پوشاند، حضرت زهرا (س) تعبیر به جلباب دین فرموده . چون دین نیز تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی انسان را در بر می گیرد، همانگونه که چادر و عباء تمام بدن انسان را در بر می گیرد .

و در عبارتی دیگر فرموده اند: «. . . اطفاء انوار الدین الجلی و اهمال سنن النبی الصفی الاحتجاج، ج ۱، ص ۲۶۶ .

 به خاموش کردن انوار درخشان دین و بی اهمیت کردن و مهمل گذاردن سنت های پیامبر برگزیده خدا همت گماردید»

۴- مردم دچار بی تفاوتی شدند

حضرت خطاب به انصار که با جان و مال پیامبر را کمک کرده بودند چنین فرمودند:

«یا مَعَاشِرَ الفتیه واعضاء الْمِلَّهِ ، وَ حَضَنَتْ الاسلام مَا هَذِهِ الغمیزه فی حقی وَ السُّنَّهُ عَنْ ظلامتی  الاحتجاج، ج ۱، ص ۲۶۹ .

ای گروه جوانمرد، ای بازوان ملت و یاوران اسلام، این غفلت و سستی و ضعف شما در حق من و تغافل و بی تفاوتی و خواب آلودگی درمورد دادخواهی من، چیست؟»

مشـــــــروح خطبــــــــــــــــــه دوم:

خودم را وشمانمازگزاران عزیز رادرابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی!!

امام حسن مجتبی علیه السلام میفرمایند:

«بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أَرْبَعُ أَصابِعَ، ما رَأَیتَ بِعَینَیکَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیکَ باطِلاً کَثیرًا.»

بین حقّ و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است، آنچه با چشمت بینى حقّ است و چه بسا با گوش خود سخن باطل بسیارى را بشنوى.(تحف العقول ص ۲۲۹)

 جمعه۲۹ صفرشهادت آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب «سومین شهید محراب»، نماینده حضرت امام(ره) و امام جمعه شیراز توسط منافقین (۱۳۶۰ ه.ش)

زندگی بسیاربابرکتی داشتنداین چهره پارسا و پرهیزکار در بهترین بخش از عمر پربرکتش، بی اعتنا به زخارف دنیوی، همت و نیروی خود را در راه استقرار حاکمیت الله صرف کرد  تنها ملاک و میزان او برای مبارزه، حرکت در مسیر و خط امام بود و همواره بر این نکته تاکید داشت که: «اگر می خواهید بدانید مواضع افراد در قبال امام زمان (عج) چه خواهد بود، به مواضع آنها در برابر امام خمینی دقت کنید.» جمله معروف: «من اطاع الخمینی فقد اطاع الله» را بسیاری از شهید به یاد دارند.

ایام پایانی ماه صفر ورحلت جانگداز حضرت رسول اکرم (ص)( ۱۱ه.ق)و شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع)(۵۰ه.ق)و شهادت حضرت امام رضا (ع) (۲۰۳ه.ق):

امام رضا علیه السلام میفرمایند:إنَّ الإمامَ زِمامُ الدّینِ ونِظامُ المُسلِمینَ وصَلاحُ الدُّنیا وعِزُّ المُؤمنینَ؛

امام ، زمام دین و [مایه] نظام یافتن مسلمانان و صلاح جهان و عزّت مؤمنان است.

لذا به همین مناسبت از فرصت استفاده می کنم و به مهمترین وظایف امت در برابر معصومین اشاراتی می کنم:

۱- اولین وظیفه معرفت و شناخت است که اگر ائمه را شناختیم خداوند را می شناسیم و او را می پرستیم که امام صادق(ع) فرمود: « بِنَا عُرِفَ‏ اللَّهُ وَ بِنَا عُبِدَ اللَّهُ نَحْنُ الْأَدِلَّاءُ عَلَى اللَّهِ وَ لَوْلَانَا مَا عُبِدَ اللَّهُ » .... و اگر ما نبودیم خداوند پرستیده نمی شد.

۲- اطاعت مطلق و تسلیم محض دومین وظیفه: پس اگر وظیفه اول یعنی شناخت صورت گرفت اطاعت هم انجام می گیرد . یعنی در تمام مراحل زندگی فردی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، علمی و … باید از ائمه معصومین اطاعت کرد.

۳- شکر نعمت وجود امام: چون وجود ما و بقای وجود و حیات ما و وساطت فیض ائمه اطهار هستند. همانطور که پیامبر (ص) فرمود: « یا عَلِیُّ! لَولا نَحنُ ما خَلَقَ اللهُ آدَمَ علیه السلام وَ لا حَوّاءَ وَ لَا الجَنَّهَ وَ لَا النَّارَ وَ لَا السَّمآءَ وَ لَا الاَرضَ….» همه نعمت ها به واسطه ائمه معصومین به ما می رسد.

۴- نصرت: در زیارت جامعه کبیره است که « وَ نُصْرَتِی مُعَدَّهٌ لَکُمْ» یعنی یاری ما برای امام همیشه باید آماده باشد. یعنی هرچه قدرت و توان بدنی و مادی داریم درخدمت اهلبیت (ع) باشد.

 یکشنبه۱ ربیع الاول هجرت حضرت رسول اکرم(ص) از مکه به مدینه، مبدأ تاریخ هجری قمری (۱ ه. ق)ولیلهالمبیت (۱ ه. ق)

حضرت امیر المومنین (ع) با ایثار و فداکاری در بستر پیامبر (ص) خوابید تا پیامبر از خانه خارج و هجرت کند که آیه ای قرآن برای نشان دادن اخلاص آن امام نازل شد: « وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ (۲۰۷)» (سوره بقره) که از افتخارات شیعه است و الگو.

۲۶ آذر ماه روز حمل و نقل و رانندگان:

اسلام برای رانندگی آداب و شرایطی بیان کرده خصوصا راجع به حق الناس در این زمینه:

۱- گفتن بسم الله که خداوند در آیه ۴۱ سوره هود از حضرت نوح نقل می کند که هنگام سوار شدن به کشتی گفت « … بِسْمِ اللّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا.... (۴۱)» (سوره هود) به نام خدائی که حرکت و توقف آن کشتی به دست اوست.

۲- دعا کردن . که در قرآن راننده خدا را در آن حال تسبیح گفته و بگوید : « …. سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنَا هَذَا ..…(۱۳)» (سوره زخرف)

۳- آرامش و سکوت: مانند بوق زدن ، ایجاد سرو صدا با موتور و …. در احکام حج آمده که حاجی که از میقات راه می افتد با صدای بلند تلبیه بگوید همینکه به شهر می رسد دیگر نگوید شاید حکمتش رعایت آرامش مردم است.نوار و موسیقی و یا صدای بلند نداشتن.

۴- حق تقدم پیاده بر سواره: از همین رو بر سوار مستحب شده که بر پیاده سلام کند تا جلوی عجب و غرور و تکبر سواره گرفته شود.

۵- ضمانت راننده که اگر با کسی یا چیزی برخورد کرد می بایست پاسخگو باشد و خسارت را بپردازد و اگر مسافری را سوار کرد در جای نامناسب پیاده نکند و یا اگر مسافری بود در خیابان خالی نچرخد و یا موارد دیگر.

۶- مراعات قوانین و مقررات و ضرر و زیان نرساندن به دیگران .مثلاً خلاف پارک کردن و یا شب با چراغ خاموش و یا نور بالا ،لذا در برخی روایات است که در حکومت مهدی (عج) رانندگان و پیادگان موظف می شوند در مسیر مشخصی حرکت کنند و از آن خارج نشوند.

۷- بد زبانی نکردن.

اشاره ای کوتاه به گزارش اخیر آژانس

گزارش اخیر آژانس گرچه به برخی از دعاوی غیر مستند اشاره داشته اما در نهایت پذیرفته که در عمل در ایران هیچ شاهدی برای انحراف به سوی ساخت سلاح هسته ای نیافته است که این موضوع در بند ۸۸ گزارش ذکر شده است. این گزارش نشانگر رفتارهای دروغین و ستم غرب نسبت به ملت در سال های اخیر است. امیدواریم شورای حکام بر اساس این گزارش پرونده هسته ای ایران را مختومه و راه را برای اجرای توافق هسته ای فراهم کند.

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --