اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / موافقت رهبر حکیم انقلاب با عفو محکومان وقایع اخیراز موضع پدری دلسوز نسبت به فرزندان خود قلمداد میشود

موافقت رهبر حکیم انقلاب با عفو محکومان وقایع اخیراز موضع پدری دلسوز نسبت به فرزندان خود قلمداد میشود

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، وکهریزک ،نماز پر شکوه جمعه۲۱بهمن ماه ۱۴۰۱مصادف با ۱۹ رجب المرجب ۱۴۴۴   به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. از امام باقر (ع)نقل شده هرکس چهار صفت داشته باشد اگر سرتا پا غرق گناه باشد خداوند او را می آمرزد.
  2. در خانواده و در اجتماع ، در همه حال باید راستگو بود و صدق لسان داشت.

 .۳ در پنهان هایتان از خداوند شرم کنید، همـچـنان کـه در آشـکارِ خـود از مـردم خـجالت مى کشید.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . از برجسته‌ترین صفات امیرالمؤمنین على(ع) چشم‌پوشى از خود و قربانى‌کردن هواى نفس در مقابل تکلیف الهى است.

۲ . دهه‌ی فجر امسال نیز علی رغم همه‌ی کوردلی‌ها و دشمنی‌های بدخواهان و معاندان، برگ زرین دیگری بر تاریخ پر افتخار انقلاب شکوهمند اسلامی افزود

  1. موافقت رهبر حکیم انقلاب با عفو محکومان وقایع اخیراز موضع پدری دلسوز نسبت به فرزندان خود قلمداد میشود

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله  درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!. «وَ مَن یُطع اللّه َ وَ رَسُولَهُ و یخشَ اللّه َ وَ یتَّقه فَاولئِک همُ الفائِزون»؛(نور/۵۲)

 و هر کس فرمان خدا و رسول را اطاعت کند و خدا ترس و پرهیزکار باشد، چنین کسانی را پیروزی و سعادت خواهد بود.

چهار صفتی که تمامی گناهان انسان را پاک میکند

از امام باقر (ع)در  امالی شیخ طوسی نقل شده هرکس چهار صفت داشته باشد اگر سرتا پا غرق گناه باشد خداوند او را می آمرزد.

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: أَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ کَمُلَ إِسْلاَمُهُ وَ أُعِینَ عَلَى إِیمَانِهِ وَ مُحِّصَتْ ذُنُوبُهُ وَ لَقِیَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ وَ لَوْ کَانَ فِیمَا بَیْنَ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمَیْهِ ذُنُوبٌ حَطَّهَا اَللَّهُ عَنْهُ وَ هِیَ اَلْوَفَاءُ بِمَا یَجْعَلُ لِلَّهِ عَلَى نَفْسِهِ وَ صِدْقُ اَللِّسَانِ مَعَ اَلنَّاسِ وَ اَلْحَیَاءُ مِمَّا یَقْبُحُ عِنْدَ اَللَّهِ وَ عِنْدَ اَلنَّاسِ وَ حُسْنُ اَلْخُلُقِ مَعَ اَلْأَهْلِ وَ اَلنَّاسِ. (بحارالانوار-  ج ۳ ص۱۳)

  «أَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ » چهار چیز است که در هر کس باشد«کَمُلَ إِسْلاَمُهُ »  اسلامش کامل است «وَ أُعِینَ عَلَى إِیمَانِهِ»  کمکى است به ایمانش و«مُحِّصَتْ ذُنُوبُهُ»  از گناهش پاکیزه مى‌شود  «وَ لَقِیَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ» و خدا را با رضایت و خشنودى ملاقات خواهد کرد«وَ لَوْ کَانَ فِیمَا بَیْنَ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمَیْهِ ذُنُوبٌ ، حَطَّهَا اَللَّهُ عَنْهُ» اگر سر تا پایش گناه باشد خداوند مهربان آن گناهان را از او فرو میریزد و مى‌آمرزد 

صفت اول:

«هِیَ اَلْوَفَاءُ بِمَا یَجْعَلُ لِلَّهِ عَلَى نَفْسِهِ» به خاطر خدا به عهد و پیمانهایی که دارد پایبند باشد:

اگر قولی میدهد ، عهدی می بندد ، قراری میگذارد، قراردادی را امضاء میکند ، چک یا سفته ای میکشد و… سر قول و قرارش بماند. انصافا اگر در جامعه فقط به همین یک مورد عمل کنیم جلو خیلی از گناهان گرفته میشود و آرامش برقرار میگردد و سطح اعتماد مردم به یکدیگر بیشتر خواهد شد.

در زمان یکی از خلفا چند جوان ، را گرفته و به دادگاه بردند. به قاضی گفتند این شخص پدر ما را کشته و باید قصاص شود .آن جوان هم اقرار کرد که پدر آنها را کشته است اما نه از روی عمد بلکه داستان از این قرار بوده که  شترانش در حال چرا به خاطر گردن بلندشان از روی دیوار ،  شاخه ای پر میوه از باغ پدر اینها را شکستند . صاحب باغ با عصبانیت بیرون آمد و سنگی به شتر من زد . یکی از شتران من هم در دم جان داد و مرد . من نیز سنگی به پدر اینها زدم و اتفاقا سنگ به گیجگاهش خورد و او هم مرد و اکنون در محضر دادگاه هستم تا درباره من قضاوت کنید.

هر چه سعی کردند برای جوان رضایت بگیرند نشد و قرار بر قصاص گردید. جوان گفت عیبی ندارد فقط ۲۴ ساعت فرصت میخواهم تا به خاطر برادر کوچکترم که همه اموالش دست من است بروم و فردا برگردم.  گفتند ضامن لازم داری . گفت ضامن ندارم. نگاهی به اطراف کرد و ابوذر را دید. به ابوذر گفت شما ضمانت مرا بکنید تا من اموال برادرم را به کسی بسپارم و بیایم. ابوذر هم ضمانت او را قبول کرد .

وقتی رفت همه ابوذر را سرزنش کردند که یک قاتل را رها کردی و خود را به هلاکت انداختی. فردا نزدیک غروب وقتی که همه نا امید شده بودند و جان ابوذر را در خطر میدیدند سر وکله آن جوان قاتل پیدا شد و از ابوذر تشکر کرد و خود را تسلیم نمود. پسران مقتول با دیدن این وضعیت از خون پدرشان گذشت کردند. به ابوذر گفتند تو چرا ضامن قاتلی شدی که نمیشناختی؟

فرمود : من ضمانت او را کردم تا نگویند در این اجتماع یک جوانمرد پیدا نشد که اگر کسی گرفتار شود به دادش برسد. به آن جوان گفتند تو چرا برگشتی ؟ تو که جانت را از مهلکه نجات داده بودی چرا برگشتی؟ او نیز پاسخ داد : برگشتم تا نگویند مردم دیگر به عهد و پیمانشان وفادار نیستند. به صاحبان دم هم گفتند شما چرا از خون پدرتان گذشتید ؟ پاسخ دادند : وقتی ما این خصوصیات را از این دو نفر دیدیم تصمیم گرفتیم از قصاص بگذریم تا نگویند که دیگر رحم و گذشتی در جامعه نیست.

الإمامُ الصّادقُ علیه السلام :فرمود لَعَنَ اللّه ُ قاطِعِی سَبیلِ المَعروفِ ، و هُو الرجُلُ یُصنَعُ إلَیهِ المَعروفُ فَیَکفُرُهُ ، فَیَمنَعُ صاحِبَهُ مِن أن یَصنَعَ ذلکَ إلى غَیرِهِ .

امام صادق علیه السلامخدا لعنت کند کسانى را که راه نیکى کردن را مى بندند ؛ باعث شود جلوی کارهای خوب گرفته شود یعنى کسى که به وى خوبى مى شود ، اما او ناسپاسى مى کند و در نتیجه ، نیکوکار را از نیکى کردن به دیگران باز مى دارد .آنکه اقساط وامش را نمیدهد باعث میشود که کسی ضمانت دیگری را نکند. کسی که چکش را پاس نمیکند هم آثار بدی در جامعه ایجاد میکند.

صفت دوم:

«وَصِدْقُ اللّسانِ مَعِ النّاسِ» راستکویی با مردم

 در کاسبی، در خانواده و در اجتماع ، در همه حال باید راستگو بود و صدق لسان داشت.

صفت سوم:

«وَالْحَیاءُ مِمّا یَقْبَحُ عِنْدَ اللّهِ وَعِنْدَ النّاسِ» از خدا و هم از مردم حیا کردن

اکثر مردم در مقابل دیگران حیا می کنند . برای حفظ ابرو و انگشت نما نشدن و …  اما از خدا حیا نمیکنند در خلوت دهها کار خلاف انجام میدهند.اگر میخواهی مشمول خصوصیات این حدیث باشید باید هم از مردم حیا کرد و هم از خدا  .بیشتر مشکل هم همین حیا از خداست که مراعات نمیشود .

عَنِ الکاظِم علیه السلام: اِسْتَحْیـُوا مِنَ اللّه ِ فى سـَرائِـرِکُمْ کَما تَسْتَحْیُونَ مِنَ النّاسِ فى عَلانِیَتِکُمْ.

امام کاظم علیه السلام فرمود: در پنهان هایتان از خداوند شرم کنید، همـچـنان کـه در آشـکارِ خـود از مـردم خـجالت مى کشید.

صفت چهارم:

«وَ حُسْنُ الْخُلْقِ مَعَ الأَهْلِ وَالنّاسِ»هم با خانواده و هم با مردم خوش اخلاق بودن

برخی از مردم در بیرون از خانه خوش و خرم هستند و با دوستان و مشتری هایش ارتباط میگیرند ولی به محض ورود به خانه اخلاقشان عوض میشود و برخی بلعکس با خانواده خودش رفتار خوبی دارد اما با مردم خیر.

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

 ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

مطلب اول:

شنبه ۲۲ بهمن  سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران

۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز حکومت الله و سالروز سقوط نظام ستم شاهی و شکست حکومت طاغوت و شیطان است و روز ثمر رسیدن مبارزات ۱۵ ساله ملت مسلمان ایران به رهبری امام عظیم‌الشان(ره)  است که این روز را به شما عزیزان و ملت شریف ایرا تبریک عرض میکنم.

دهه‌ی فجر امسال نیز علی رغم همه‌ی کوردلی‌ها و دشمنی‌های بدخواهان و معاندان، برگ زرین دیگری بر تاریخ پر افتخار انقلاب شکوهمند اسلامی افزود و این ملت پایدار و عظیم، به همگان نشان داد قدرشناس انقلاب  اتد، پاسدار ارزش‌ها، عزت‌ها و امنیت و آزادی‌هایی است که به دشواری و به برکت خون شهدا و رهبری امام شهدا به دست آورده است.لذا از مراسماتی که در سطح منطقه در ایام گذشته برگزار شد تقدیر و تشکر میکنم.

۲۲ بهمن امسال هم با همیشه متفاوت و وظایف ما سنگین و تاریخی است بی گمان مردم شریف ایران با همه‌ی گروه‌ها و گرایش‌ها و اصناف و طبقات در دریای مواج دلدادگان انقلاب و ایران، موج آفرین خواهند بود و بار دیگر صحنه‌های شگفت انگیز و افتخار آفرین خلق خواهند کرد و آینده‌ای درخشان را رقم خواهند زد. مردم ما ثابت خواهند کرد با وجود مشکلات و کاستی ها با تمام وجود همراه انقلاب اسلامی و ولایت خواهند بود و نقشه ها و توطئه دشمنان را نقش بر آب خواهند کرد.

ملت ما در راهپیمایی ۲۲ بهمن مجدداً  با آرمان‌های بلند شهدا، امام شهدا  وبا رهبر حکیم و فرزانه انقلاب تجدید میثاق خواهند کرد و توطئه‌ها و فتنه‌های استکبار جهانی و منافقین داخلی و خارجی را خنثی خواهند کرد{تکبیرنمازگزاران}

 خاخام های یهودی دور هم جمع شدند که مثلا برای آینده ی یهود و یهودیت چه کنیم که زنده نگه داشته شوند ، در آنجا گفتند که ما نباید بگذاریم که انقلاب اسلامی به چهل سالگی خودش برسد چرا که اگر به چهل سال برسد ، دنیا دیگر قدرت مقابله با آن را نخواهیم  داشت ، و من از این تریبون مقدس خطاب به شما آل عمران،۱۱۹خطاب به شما میگویم که: (مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ} (ما داریم چهل و چهارمین پیروزی انقلاب اسلامی را با شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا جشن می گیریم ؛  به خشم خود بمیرید.

اما نماز گزاران عزیز بهاین نکته اشاره کنم علی رغم همه تهدیدات و تحریمها و مشکلاتی که دشمنان برای ملت ما و نظام ما وکشور ما به وجود آوردند  دست آوردهای علمی ، فن آوری ، فرهنگی و هم چنین جایگاهی که جمهوری اسلامی در دنیا دارد در هیچ عصر و زمانی اینقدر اسلام و تشیع جایگاه عظیم و رفیعی نداشته است؛

ما در دهه ی فجر دست آوردهای بسیار زیادی را داریم که فقط یک نمونه اشاره میکنم:

روز سه‌شنبه گذشته ۱۸ بهمن ماه از یکی از امکانات راهبردی نیروهای مسلح که به نوعی جزو پدافند غیرعامل کشور در برابر تهاجم نظامی دشمن تلقی می‌شود؛ رونمایی شد.

به چند نکته اشاره کنم:

۱-     این پایگاه مخفی که مکان آن مشخص نیست، به گفته مقامات ارتش ایران، صدها متر زیر زمین قرار دارد، که جنگنده‌های تاکتیکی ارتش را در خود محفوظ ساخته است‌.

۲-     این پایگاه تنها پایگاه زیرزمینی ارتش نیست و براساس شنیده‌ها در دهه ۷۰ ساخته شده است اما اکنون به دلایل مختلف رونمایی شد.

۳-     این پایگاه که در چهارچوب به کارگیری پدافند غیرعامل می‌توان آن را تعریف کرد، کاملا ایمن و محافظت شده بوده و از بین بردن آن با تسلیحات متعارف تقریباً محال است.

در جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل، در ساعت اول جنگ، تمام باندهای فرودگاه‌های مصر بمباران و بلااستفاده شد و این کشور نتوانست هواپیماهای خود را به پرواز درآورد و پس از ساعاتی آن جنگنده‌ها نیز بمباران و نابود شدند؛ ساخت پایگاه‌های زیرزمینی به همین دلیل اهمیت دارد و باعث حفظ دارایی‌های مهم و ارزشمند ارتش می‌شود.

که در صورت حمله غافلگیرانه احتمالی، بخش قابل توجهی از هواگردهای ارتش دست‌نخورده و سالم باقی می مانند و می توانند در راهبرد ضربه دوم واکنش متناسب و ماموریت‌های محوله را به انجام رسانند.

البته این نکته لازم به ذکر است:

ایران اسلامی هرگز به دنبال تعرض و تجاوز به هیچ کشوری نبوده و نخواهد بود ولی اگر دشمنان قصد شرارت و تعرض به به کشور مارا داشته باشند باجواب کوبنده ای از نیروهای نظامی ایران مواجه خواهند شد.{تکبیرنمازگزاران}

اشاره ای به عفو پدرانه رهبر انقلاب

در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی موافقت حکیمانه رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر جلوه دیگری از رویکرد محبت آمیز و پدرانه ایشان با فرزندان خود را به نمایش گذاشت.

مقام معظم رهبری  از ابتدای حوادث حساب افرادی که هیجان زده شده و فریب خورده اند را از سازمان دهندگان آشوب جدا کردند 

موافقت رهبر حکیم انقلاب با این عفو از موضع پدری دلسوز نسبت به فرزندان خود قلمداد میشود این عفو وبخشش از موضع قدرت نظام اسلامی است که سیره پیامبران و ائمه (ع) است، این اقدام شایسته نقشه دشمنان برای تبدیل جوانان و نوجوانان معترض و فریب خورده به آشوبگران سازمان یافته را سد کرد. لذا بر همه مسئولان واجب است که با تاسی از رویکرد ایشان وسعه صدر ایشان، ترمیم اجتماعی را سرلوحه کار خویش قرار داده و با مواضع و رفتار محبت آمیز خود اجازه ندهند دشمنان و آشوبگران سازمان یافته مانع از احیای اتحاد ملی شوند

پنجشنبه   ۲۵ رجب   شهادت امام موسی کاظم(ع) (۱۸۳ق)

سَمِعتُ أبَا الحَسَن علیه السلام یَقُول: اِنَّ لِلّهِ عِبادا فىِ الأَرْضِ یَسْعَوْنَ فىحَوائِجِ النّاسِ هـُمُ الاْمِنُونَ یـَوْمَ القِیـامَهِ.

معمّر بن خلاد گوید شنیدم که امام کاظم علیه السلاممى فرمود: خـداوند را در روى زمین بندگانى است که در تأمین نیازهاى مردم مى کوشند. آنـان در روز قیـامت، ایمـن اند.

درپایان لازم است از عزیزانی شرکت کننده در مراسم اعتکاف خصوصاً دانش آموزان در باقر شهر و کهریزک و روستاهای تابعه که امسال استقبال بسیار خوبی هم صورت گرفت تقدیر و تشکر کنم و هم چنی از تلاشها خالصانه همه دست اندر کاران ائمه جماعات و هیئت امنا و همچنین خادمین مساجد،مجموعه شهرداریهای باقرشهر و کهریزک ،مدیرعامل محترم پالایشگاه و تمام برادران و خواهران بسیجی تقدیر وتشکر میکنم.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته

لازم به ذکر است که میز خدمت پس از اقامه نماز جمعه برگزار گردید و مسئولین مربوطه به سوالات و درخواستهای مراجعین پاسخ دادند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --