اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / یکی از راهکارهای سالم سازی محیط سازمانی، احیای اخلاقیات در سازمان است

یکی از راهکارهای سالم سازی محیط سازمانی، احیای اخلاقیات در سازمان است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهرحجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهرو کهریزک در پادگان آموزشی جنوب تهران_کهریزک {جنگال}حضور یافتند و پیرامون اخلاق سازمانی در نهج البلاغه سخن گفتند

این مراسم که با حضور پرسنل پادگان برگزار شدامام جمعه محترم گفتند: یکی از راهکارهای سالم سازی محیط سازمانی، احیای اخلاقیات در سازمان است.

برای اولین بار اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا بود که این مفهوم مطرح شد. در اواخر دهه ۱۹۸۰ و شروع دهه ۱۹۹۰ برجسته شدن درجات اخلاقی در سازمان‌ها آغاز شد.

قالَ اَبُوذَرٍّ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله یَقُولُ: اِخْوانُکُمْ جَعَلَهُمُ اللّهُ تَحْتَ اَیْدیکُمْ، فَمَنْ کانَ اَخُوهُ تَحْتَ یَدِهِ فَلْیُطْعِمْهُ مِمّا یَأْکُلُ وَلْیُکْسِهِ مِمّا یَلْبِسُ وَلا یُکَلِّفْهُ ما یَغْلِبُهُ فَاِنْ کَلَّفَهُ ما یَغْلِبُهُ فَلْیُعِنْهُ. (مستدرک الوسائل،  ج۱۵ ، ص۴۵۶)

 ابوذر مى‏‌گوید: از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود:خداوند بعضى از برادران شما را زیر دست شما قرار داده هر کس برادر و هم نوعش را زیردست دارد باید از آنچه خود مى‏‌خورد به او بخوراند، و از آنچه مى‌‏پوشد به او هم بپوشاند و هیچ وقت کارى که خارج از قدرت اوست به او نسپارد و اگر کار دشوارى را به او سپرد او را کمک کند. در ادامه متذکر شدند که مدیر هر نهاد یا سازمانی جهت موفقیت باید به چند نکته توجه داشته باشند که امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نهج البلاغه هم به آن تأکید فرموده اند.

۱٫قاطعیت:قاطعیت و پرهیز از شک و تردید از لوازم و شرایط اصلی موفقیت مدیر است و پس از بررسی جوانب مختلف قضیه و مشورت با صاحب نظران، قاطعیت در اجرای تصمیم و اجرای آن ضرورت دارد. دو دلی و عدم قاطعیت مدیر باعث می شود که تردید و ابهام و سردرگمی در همه بدنه سازمان سرایت کرده و کارها در زمان مناسب به انجام نرسد و سازمان به اهداف مورد نظر نرسد.

لاَ تَجْعَلُوا عِلْمَکُمْ جَهْلاً، وَیَقِینَکُمْ شَکّاً، إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا، وَإِذَا تَیَقَّنْتُمْ فَأَقْدِمُوا.{نهج البلاغه حکمت ۲۷۴}

 علم خویشتن را جهل، و یقینتان را شک قرار ندهید، آنگاه که عالم و آگاه شدید عمل کنید و زمانى که یقین کردید اقدام نمایید (تا علم و یقین شما پایدار بماند).

۲٫تواضع و فروتنی:مدیر و مسئولی که خود را خدمتگزار مردم می داند، در رفتار خود با مردم متواضع و فروتن بود و به هیچ وجه در رفتارش با آنان برتری و سلطه گری وجود نخواهد داشت. امیرالمؤمنین(علیه السلام) در نامه ای که به یکی از والیان خود نوشته، چنین فرموده است:امام علی علیه السلام :اِخْفِضْ لِلرَّعِیَّهِ جَناحَکَ نهج البلاغه ، ن ۴۶، ص ۹۷۶٫با رعیت فروتن باش .

۳٫تسلط بر خشم:کسانی که دارای مقام و منصب هستند هر لحظه ممکن است که نیروی خشمشان طغیان کند و آنان را از حالت طبیعی و اعتدال خارج نماید و با کارکنان با حالت خشم و غضب برخورد کنند و پیش آمدهای ناگواری رخ دهد که هم برای فرد و هم برای سازمان و جامعه مضر باشد. لذا لازمست که صاحبان مقام و منصب و مدیران دارای قدرت تسلط بر خشم و غیظ باشند.درنامه ۶۹ به حارث همدانی

میانه روی در درشتی و نرمی:امام علی(علیه السلام) در تبیین اخلاق مدیریت و شیوه های برخورد مدیران با مردم، عالی ترین رهنمود را دارند تا مدیران بتوانند مردم را جذب کرده و رابطه صادقانه ای با مردم داشته باشند. حضرت در نامه ۱۹ به یکی از مدیران فرمود: «همانا دهقانان مرکز فرمانداریت، از خشونت و قساوت و تحقیر کردن مردم و سنگدلی تو شکایت کردند، من درباره آنها اندیشیدم، نه آنان را شایسته نزدیک شدن یافتم، زیرا که مشرکند، و نه سزاوار قساوت و سنگدلی و بدرفتاری هستند زیرا که ما با هم پیمانیم، پس در رفتار با آنان، نرمی و درشتی را به هم آمیز، رفتاری توام با شدت و نرمش داشته باش، اعتدال و میانه روی را در نزدیک کردن یا دور نمودن رعایت کن»

طرد سخن چین:یکی از مواردی که باعث لغزش مدیران می شود، سخن چینی و بدگویی سخن چینان می باشد و اگر مدیری به این سخن چینی ها اهمیت دهد و بدون توجه به صحت و سقم آنها، اقدام به تصمیم گیری نماید، ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. حضرت علی(علیه السلام) در این مورد می فرمایند:در قبول سخن بدگویان شتاب مکن که سخن چین فریبنده است گرچه در جامه خیر خواهان درآید.

طرد چاپلوس:حضرت علی(علیه السلام) در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر می فرمایند: «بپرهیزید از خودپسندی و از شگفتی در خویش و درباره صفتی از اوصاف خود که خوشایند توست. و بپرهیز از این که دلبسته آن باشی که در ستایش تو از اندازه بگذرند همانا که بهترین فرصت شیطان در این احوال است تا نیکوکاری نیکوکاران را بر باد دهد».

{تصاویر}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --