به گزارش دفترامام جمعه حسن آباد نماز جمعه این هفته بیست وچهارم آبانماه 97به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”در مصلی امام خمینی حسن آبادبرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
1- اگر کسی بخواهد به اسلام راستین راه یابد، باید از شرح صدر برخوردار باشد.
2- برای قرار گرفتن نورالهی در قلب افراد سه نشانه وجوددارد.
3-دنیاطلبی یکی از مهم ترین گرفتاری های بشر کنونی است.
4- مرگ حقیقتی است قطعی که عاقبت گریبانگیر هر موجود زندهای جز خداوند تبارک و تعالی خواهد شد.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1–دوران امامت امام عسکرى(ع) ازحساسترین دورانهاى تاریخ شیعه محسوب مىشود
2- در سیره خانوادگی پیامبر مودت و رحمت به عنوان یک اصل مطرح است.
3-دشمنان وحدتچه کسانی هستند؟؟
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
اوصیکُم یَاعِبادَالله وَ نَفسی بِتَقوَی الله و نَظمَ اَمرکُم.
موضوع بحث ما پیرامون وصایای پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم ) به عبدالله ابن مسعودبود هفته گذشته گفتیم درفراز اول پیامبر اکرم (ص)به شکر وصبرتوصیه نمودند
امادرفراز دیگری میفرمایند:
یَا اِبْنَ مَسْعُودٍ فَمَنْ شَرَحَ اَللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلاَمِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَإِنَّ اَلنُّورَ إِذَا وَقَعَ فِی اَلْقَلْبِ اِنْشَرَحَ وَ اِنْفَسَحَ فَقِیلَ یَا رَسُولَ اَللَّهِ فَهَلْ لِذَلِکَ مِنْ عَلاَمَهٍ فَقَالَ نَعَمْ اَلتَّجَافِی عَنْ دَارِ اَلْغُرُورِ وَ اَلْإِنَابَهُ إِلَى دَارِ اَلْخُلُودِ وَ اَلاِسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَبْلَ نُزُولِهِ فَمَنْ زَهِدَ فِی اَلدُّنْیَا قَصُرَ أَمَلُهُ فِیهَا وَ تَرَکَهَا لِأَهْلِهَا
اى پسر مسعود! هر کس که خداوند سینه اش را براى اسلام بگشاید، او داراى نورى از پروردگار خویش شود؛ زیرا نور هر گاه در دل بیفتد، دل گشاده و فراخ گردد. عرض شد: اى رسول خدا! آیا براى این امر نشانه اى هست؟ فرمود: آرى، دورى کردن از سراى پوچى و فریب و روى آوردن به سراى جاودانى و آماده شدن براى مرگ پیش از فرود آمدن نیستى [و فوت وقت] ؛ پس، هر که از دنیا دل بَرکند، آرزویش در دنیا کوتاه شود و دنیا را به اهلش وا گذارد.
شرح صدر و گستردگی آن کنایه از آمادگی برای پذیرش است همان گونه که یک خانه گسترده ووسیع آماده پذیرش انسانهای زیادی است. یک سینه فراخ و روح گشاده نیز ،آماده پذیرش حقایق فزونتری است. اصولا اگر کسی بخواهد به اسلام راستین راه یابد، باید از شرح صدر برخوردار باشد؛ زیرا حقایق و معارف گسترده در دل تنگ جا نمیگیرد.
اگر این خصیصه برای انسان حاصل شود همه̾ خصایصی که افراد شایسته باید داشته باشند برای او حاصل میشود. بصیرت وبینش، سیاست، حسن خلق، رفق و مدارا، قاطعیت، انتقاد پذیری، تغافل، امید و صبر و استقامت …
برای مثال، زمانی که برادران حضرت یوسف به مصر آمدند، آن حضرت با تدبیری که اندیشیدند، پیمانه گندم را در کیسه برادر کوچکتر گذاشتند، هنگام بازگشت آنها به کنعان، مأموران حکومتی یکی یکی کیسهها را باز کرده و متوجه شدند پیمانه در کیسه برادر کوچکتر است که با حضرت یوسف(ع) از یک مادر بودند؛ بلافاصله سایر برادران گفتند اگر او دست به سرقت زده، امری بیسابقه نیست و برادر دیگری داشته که او نیز چنین کرده است. حضرت یوسف(ع) این سخن را به سختی در دل خود پنهان کرده و ابراز نکردند؛ ما در اینجا از ایشان شرح صدر میبینیم. حضرت فقط گفتند شما بد قضاوتی کردید(سوره یوسف،آیه۷۷) میبینید که در چنین موقعیتی، شرح صدر چه جایگاهی دارد.
یامثلانمونه دیگر، داستان حضرت ابراهیم(ع) است. زمانی که ایشان در مقابل طاغوت زمان خود یعنی نمرود ایستاد و گفت من فرستاده خدا هستم، نمرود گفت: خدای تو چه میکند و چه شاخصهای دارد؟ حضرت فرمود: خدای من میمیراند و زنده میکند. نمرود گفت: من نیز این کار را میکنم. دقت کنید در اینجا حضرت چگونه برخورد میکند. ایشان فرمود: خدای من خورشید را از مشرق بیرون میآورد، تو اگر راست میگویی، آن را از مغرب خارج کن(سوره بقره،آیه۲۵۸) اگر در آیات قرآن تأمل و تدبر کرده و ببینیم پیامبران الهی چگونه با دشمنان و مخالفان خود برخورد میکردند، جایگاه شرح صدر برای ما بیشتر مشخص میشود.
لذا حضرت به عبدالله ابن مسعودمیفرمایند:یَا اِبْنَ مَسْعُودٍ فَمَنْ شَرَحَ اَللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلاَمِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَإِنَّ اَلنُّورَ إِذَا وَقَعَ فِی اَلْقَلْبِ اِنْشَرَحَ وَ اِنْفَسَحَ
یا رسولالله! این نور علامتى دارد؟
فَقِیلَ یَا رَسُولَ اَللَّهِ فَهَلْ لِذَلِکَ مِنْ عَلاَمَهٍ فَقَالَ نَعَمْ اَلتَّجَافِی عَنْ دَارِ اَلْغُرُورِ وَ اَلْإِنَابَهُ إِلَى دَارِ اَلْخُلُودِ وَ اَلاِسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَبْلَ نُزُولِهِ
عرض شد: اى رسول خدا! آیا براى این امر نشانه اى هست؟ فرمود: آرى، سه نشانه دارد
نشانه اول ودوم:دورى کردن از سراى پوچى و فریب و روى آوردن به سراى جاودانى.
دنیاطلبی یکی از مهم ترین گرفتاری های بشر کنونی است. چنانکه در حدیث شریف آمده است که دوستی دنیا منشأ هر گناهی است. وقتی به رفتار خود و دیگران نگاه می کنیم، صحت حدیث مذکور را مشاهده می کنیم.برخی افرادبرای به دست آوردن مال بیشتر دست به هر معصیتی می زنند. دزدی، رشوه، احتکار، ربا، طمع، ذلت پیش بنده و صدها گناه دیگر از مفاسدی است که با دنیاطلبی انسان همراه است.
تعلق به دنیا و محبت به آن، اسباب گرفتاری است، بلکه میزان در طول کشیدن عالم قبر و برزخ همین تعلقات است.
نشانه سوم: آماده شدن براى مرگ پیش از فرود آمدن نیستى
مرگ حقیقتی است قطعی که عاقبت گریبانگیر هر موجود زندهای جز خداوند تبارک و تعالی خواهد شد؛ از اینرو در منابع دینی ما به مسألۀ «یاد مرگ و قیامت» اهمیت زیادی داده شده است، به گونهای که در قرآن کریم بیش از هزار آیه به مسألۀ مرگ و قیامت، اشاره دارد و از جهت اهمیت بعد از مسألۀ توحید قرار گرفته است؛
بر هر مسلمانى لازم است در عین تلاش و کوشش براى حیات آبرومند همیشه خود را براى سفر آخرت و انتقال به سراى ابدى آماده سازد، چرا که مرگ خبر نمى دهد. بنابراین، باید از گناهان توبه و حقوقى را که بر ذمّه دارد اعمّ از حقوق خدا و خلق ادا نماید
همچنین اگر کسى را آزار داده، یا حقّ کسى را ضایع ساخته، آبروى مسلمانى را برده و از کسى بدگویى نموده و امثال این امور، لازم است، جبران نماید و از صاحبان حق، حلّیت بطلبد و آنان را راضى نماید; زیرا پس از مرگ، راهى براى جبران ندارد و فریاد و التماس او براى بازگشت به دنیا و جبران این امور، بى فایده است.حتّى سزاوار است کفنش را آماده داشته باشد و بداند که در نهایت آنچه را که از مال دنیا با خود مى برد، همین چند قطعه پارچه ساده است! امام صادق(علیه السلام) فرمود: «هر کس کفنش در خانه اش با او باشد، از غافلان نخواهد بود و هر زمان که به آن کفن نگاه کند، براى او حسنه نوشته مى شود!»
*&*&*&*&*&&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشـــــروح خطبـــــه دوم:
بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم
خودم و عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم
چند مناسبت درهفته آینده داریم
جمعه | 25 آبان | 8 ربیعالاول | شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) |
شنبه | 26 آبان | 9 ربیعالاول | آغاز امامت حضرت مهدی(عج) (260ق) |
دوران امامت امام عسکرى(ع) از حساسترین دورانهاى تاریخ شیعه محسوب مىشود؛ چراکه در آن دوران شیعه بهصورت یک قدرت عظیم در عراق درآمده بود و این باعث مىشد که خلفاء احساس خطر کنند. علاوه بر اینکه بشارت به آمدن امام منجى که مبارزه تا نابودى حکام جور را عهده دار خواهد شد، خطر نابودى حکومت را براى این حاکمان مضاعف می کرد. بههمیندلیل آنان همواره سعى داشتند که با کنترل و نظارت شدید، امامان شیعه ازجمله امام عسکرى(ع) را در حصر و کنترل شدید قرار دهند تا از تهدیدهایى که با آزادى ایشان رخ مىداد، جلوگیرى کنند.
چنانکه طبق نقلهاى تاریخى عمال حکومت از امام خواسته بودند حضور خود را در سامرا، بهطور مداوم به آگاهى حکومت برساند و هر دوشنبه و پنجشنبه مجبور بودند در دارالخلافه حاضر شوند.
باتوجه به این نظارت شدید، امام از راههاوطرق مختلف براى ارتباط با شیعیان و رسیدگى به امور استفاده میکردندکه ثمرات و نتایج بسیار خوب و مفیدى طى سالهاى مختلف داشت.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
یکشنبه | 10 ربیعالاول | سالروز ازدواج آسمانى پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه(س) |
دهم ربیعالأول، سالروز ازدواج آسمانى ودرواقع پربرکت ترین ازدواجها یعنی ازدواج حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) است حضرت خدیجه از اصیلترین اقوام عرب و قریش بود که اصالت خانوادگى و نجابت ذاتى او در مکه، زبانزد خاص و عام بود. از مکنت مال فراوانى برخوردار بود، اما با این وجود در آن دوران جاهلیت که هوى و هوس جامعه عرب را فراگرفته بود، هرگز از راه نجابت و عفت فاصله نگرفت و همیشه مال و ثروتش را در راه دستگیرى بینوایان و خانوادههاىبىسرپرست خرج مىکرد.
یک نکته عرض کنم پیامبر حقوق و تکالیفی را برای زن و شوهر برشمردند که پایبندی به آنها بهترین تکیه گاه روابط نیکو میان آنهاست که خودپیامبرمقیدترین فردی هستند که به این اصول پایبندند
در سیره خانوادگی پیامبر مودت و رحمت به عنوان یک اصل مطرح است مودت و رحمت در روابط و مناسبات نقش اساسی دارد و هر چه مودت و رحمت عمیق تر و گسترده تر باشد، زندگی خانوادگی از آرامش و مودت و رحمت برخوردار خواهد بود. هر چه مودت و رحمت عمیق تر باشد، توان و تحمل افراد بیشتر می شود و هر چه گسترده تر باشد رفتارها مناسب تر می گردد و گسترده تر جلوه می یابد. در نظر پیامبر اصل مودت و رحمت یکی از پایه های اخلاق خانوادگی و آئین همسرداری است. در سیره پیامبر اکرم و اوصیای آن حضرت بر محبت و رحمت به خانواده یعنی همسر و کودکان تأکید زیادی شده است.
پیامبر اکرم چنان به روابط محبت آمیز و ابراز محبتهای راستین تأکید دارد که می فرماید: «فرزندان و همسران خود را بسیار ببوسید که با هر بوسیدن برایشان در بهشت مقام و مرتبتی فراهم می شود». پیامبر اکرم در مراتب کمال انسانی به بالاترین مرتبه دست یافته بود در مودت و رحمت به خانواده نیز به درجه اعلا رسیده بود. ایشان کانون محبت و رحمت در خانواده است هرگز ایرادی نمی گرفت و چیزی را به فرد اختصاص نمی داد در خانواده سرشار از انرژی عشق و دوستی به همه بود.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*
سهشنبه | 29 آبان | 12 ربیعالاول | ولادت حضرت رسول اکرم(ص) به روایت اهل سنت // آغاز هفته وحدت// آغاز هفته بسیج |
هفته وحدت فرصتى براى طرح یکى از مهمترین نیازها و دغدغههاى امروز جهان اسلام است. وحدت و جلوگیرى از درگیرىهاى درونى از نیازهاى اصلى و مهم کنونى جهان اسلام است.
دشمنان وحدتچه کسانی هستند؟؟
دشمنان جهان اسلام ازجمله رژیم صهیونیستى، آمریکا و انگلیس در راس دشمنان وحدت قرار دارند و بسیارى از دیگر حرکتهاى ضد وحدت در داخل و خارج از کشورهاى اسلامى را آنها هستند که رهبرى و مدیریت مىکنند. دشمنان جهان اسلام از آن جهت بر طبل تفرقه و دشمنى با وحدت مىکوبند که شکلگیرى هر مرتبه و سطحى از وحدت، منافع و خواستههاى آنها را در جهان اسلام تهدید مىکند و اصولا از طریق جلوگیرى از وحدت است که آنها مىتوانند منافع و خواستههاى خود را در کشورهاى اسلامى و در منطقه دنبال کنند.
در رتبهى بعدى دست نشاندگان و حاکمان وابستهاى در منطقه قرار دارند که از اربابان خارجى خود خط مىگیرند و وحدت اسلامى به معنى ریشه کن شدن آنها و از میان رفتن منافع اربابانى است که آنها را در جهان اسلام حاکم قرار دادهاند.
اخیرا مقامات آمریکا بهصراحت بیان کردند که حکومتهایى مانند حکومت آل سعود به زور آمریکا بر سر کار هستند اگر آمریکا از آنها حمایت نکند این حکومتها دو هفته نیز دوام نخواهد آورد. طبیعى است که در چنین شرایطى این حکومتهاى وابسته و ذلیل، تابع خواست آمریکا باشند و براى از میان بردن وحدت اسلامى، هم میان مسلمین جنگ راه بیاندازند و هم طرح عادىسازى رابطه با دشمن مسلمین یعنى رژیم صهیونیستى را دنبال کنند. خاندان فاسد و وابسته سعودى از موانع اصلى وحدت هستند و با ثروتهایى که از منابع مسلمین غارت مىکنند هم سبیل اربابان خود را چرب مىکنند و هم براى دشمنى میان گروههاى مختلف اسلامى هزینههاى زیاد مىکنند، مدرسه و مکانهاى به ظاهر مذهبى مىسازند و تا اندیشههاى ضد وحدت را تبلیغ و ترویج کنند.
در مرتبهى بعدى دشمنان وحدت کسانى قرار دارند که وابستگىهاى آنها باعث شده است لقب انگلیسى بگیرند. این گروهها البته در ظاهر نسبت به سایر دشمنان وحدت فعالیت منافقانهتر و مخفیانهترى دارند. اینان در ظاهر از آمریکا و انگلیس و دشمنان اسلام تبرى مىجویند و رسما در جهت منافع آنها شعارنمى دهند و با دستور آنها به کشورهاى دیگر حمله نمىکنند و مثل آل سعود یمنىها و سورىها را کشتار نمىکنند. این گروهها در ظاهر فعالیتهاى صرفا دینى دارند و چنین جلوه مىدهند که هیچ وابستگى سیاسى و جهتگیرى خاصى از این دست ندارند اما عمل آنها نشان مىدهد که همیشه بهسوى خواستههاى دشمنان وحدت حرکت مىکنند و همواره سیاست انگلیس را تدارک مىکنند.
انگلستان نیز بهعنوان یک مرکز تبلیغاتى تدارکات این گروهها را بر عهده گرفته است. در حالى که هر صدایى از اسلام ناب و هر شبکهاى که از یاران اسلام حقیقى باشد از سوى کشورهاى غربى با شدیدترین تحریمها و ممنوعیتها و کارشنکنىها مواجه مىشود، شبکههاى خبرى و رسانهاى این جریانهاى انگلیسى کاملا مورد حمایت غرب قرار دارند و مجوزهاى فعالیتهاى گسترده از این کشورهاى غربى بهخصوص انگلیس دریافت مىکنند.
منظور از وحدت اسلامى و نیاز کنونى جامعه اسلامى به آن، این نیست که مذاهب مختلف اسلامى از عقاید خود دست بردارند و یا اندیشههاى خود را رها کنند، بلکه منظور آن است که نگذاریم دشمن از اختلافات نظرى و فکرى و عقیدتى میان مسلمانان براى ضربه به اصل اسلام استفاده کند.
والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&