به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنمازجمعه اینهفته شانزدهم/تیرماه/نودوشش با حضور اقشارمختلف مردم و به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”درمصلی امام خمینی این شهر برگزارشد.
************************************************************************************
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
1- نقل روایتی ازامام باقرعلیه السلام توسط حضرت عبدالعظیم حسنی (ع).
2-ای محمدابن مسلم مردم تو را بخودت مغرور نكنند و با مدح و ستايشت تو را از خودت غافل نكنند.
3- آدم یادش میرودنمیداندکه خلیفه خداست.اگربه این نکته توجه داشته باشیم که دچار غفلت نمیشویم.
************************************************************************************
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1- همانادنياى توآن ساعتى است كه درآنى پس درآن يك ساعت برطاعت خداصبركن وازنافرمانى خداوندشكيباباش.
2- حضرت عبدالعظیم(ع)در کسب فضایل و معارف واطاعت از اولیا به منزلتی رسیده بودندکه هریک از سه امام معاصر او رفتار، عقاید و موضع گیری های او را تایید می کردند.
3- يكي از پليدترين توطئههاي دشمنان اسلام در تاريخ معاصر، توطئهي كشف حجاب است.
4- کشوری که خودبلندترین آوازه ادعای حقوق بشررادردنیادارد،بزرگترین نقض کننده این موضوع درجهان است.
*************************************************************************************
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
عبدالله اوصیکم ونفسی به تقوی الله
باتوجه به اینکه درهفته آینده 15 شوال المکرم سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام واقع شده است ضمن اینکه تسلیت عرض میکنم به همین مناسبت روایتی را که درعلل الشرائع آمده است وازایشان نقل شده به محضر شما عزیزان عرضه میدارم .
ازحضرت عبد العظیم الحسنی روایت شده تا میرسد به امام باقر علیه السلام که فرمودند: «يَا محمدابن مُسْلِمٍ لاَ يغرنک النَّاسِ مَنْ نفسک فَإِنَّ الْأَمْرَ يَصِلُ إليک دُونَهُمْ وَلَا تُقْطَعُ نهارک بکذا وکذا فَإِنْ معک مِنْ يَحْفَظُ عليک عملک فَأَحْسِنْ فَإِنِّي لَمْ أَرَ شَيْئاً أَحْسَنَ درکا وَلَا أَسْرَعَ طَلَباً مِنْ حَسَنَةٍ مُحْدَثَةٍ لِذَنْبٍ قَدِيمٍ»
ای محمدابن مسلم مردم تو را بخودت مغرور نكنند (و با مدح و ستايشت تو را از خودت غافل نكنند) زيرا (سزاى) كار (و كردارت) بتو رسد نه بآنها، و روزت را بچنين و چنان (يعنى سخنان بيهوده) بپايان مبر، زيرا با تو كسى هست كه كردار تو را بر تو نگهدارد (و يادداشت كند) و نيكى كن زيرا من نديده ام چيزى را براى تدارك گناه گذشته و كهنه بهتر و شتابانتر از كردار نيكى كه تازه باشد.
دراین روایت به چندنکته تأکید شده که اشاره میکنم:
یکی ازنکاتی که درروایت مورد تأکیدقرارگرفته مسئله غفلت است موارد غفلت راعرض کنم: 1-نعمتها خداوند را فراموش میکند. «نَسُوا اللَّه»(حشر/19) 2-خدا را فراموش میکند. 3-گاهی مکتب را فراموش میکند. 4-تذکرات را فراموش میکند. 5-خویشتن که درروایت به غفلت ازخویشتن اشاره شده است.
وقوف بر خویش امر نادر و گرانبهایی است. غالباً از وقوف بر خویش و ابعاد وجودی خویش در غفلت هستیم. بسیار هستند کسانی که در تمامی صحنه های زندگی بر هر امر دقت دارند و در همه جا شرط حزم و احتیاط را رعایت می کنند و در هر موضوعی هوشیار ی نشان می دهند. اما در خصوص خویشتن، سعادت و شقاوت همیشگی خود کاملاً بی توجهی و سهل انگاری روا می دارند. آنها از خویشتن بی خبرند. کسانی که دائم در فکر دیگران هستند و از درد و رنج آنها میگویند ازعیوب دیگران میگویند ،اما ازدردهای خودبیخیرند.ابتدا باید به درد و رنج خویش بپردازند و از مداوای خود غافل نشوند،
به تعبیر میرزا خراسانی:
چند می گویی سخن از درد و رنج دیگران – خویش را اول مداوا کن، کمال این است و بس
یکی از چیزهایی که انسان فراموش میکند، این است که انسان خودش را فراموش میکند. حاضر نیست پولش را حرام کند ولی جوانیاش را حرام میکند. آدم یادش میرود كه کیست. یعنی نمیداند که خلیفه خداست. اگر توجه داشته باشیم که انسان خلیفه خداست، دچار غفلت نمیشود. انسانی که از خویش غافل باشد، خود را ارزان هم می فروشد و به سهولت توسط دیگران وشیاطین تباه می شود
روایت دوم را بخوانم وخطبه رابه پایان برسانم: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام احْمِلْ نَفْسَكَ لِنَفْسِكَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ لَمْ يَحْمِلْكَ غَيْرُكَ
حضرت صادق عليه السّلام فرمود: خودت را براى خودت بردار (يعنى از خودت براى خودت استفاده كن) و اگر بر ندارى ديگرى تو را برندارد.
*************************************************************************************
مشـــــروح خطبـــــه دوم:
بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــيم
خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ اصْبِرُوا عَلَى الدُّنْيَا فَإِنَّمَا هِيَ سَاعَةٌ فَمَا مَضَى مِنْهُ فَلَا تَجِدُ لَهُ أَلَماً وَ لَا سُرُوراً وَ مَا لَمْ يَجِئْ فَلَا تَدْرِي مَا هُوَ وَ إِنَّمَا هِيَ سَاعَتُكَ الَّتِي أَنْتَ فِيهَا فَاصْبِرْ فِيهَا عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ اصْبِرْ فِيهَا عَنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ
حضرت صادق عليه السلام فرمود: بر دنيا شكيبا باشيد كه آن ساعتى است، زيرا آنچه كه از دنيا گذشته (اكنون) نه دردى از آن احساس كنى و نه شادى، و آنچه نيامده كه ندانى چيست؟ همانا دنياى تو آن ساعتى است كه در آنى پس در آن يك ساعت بر طاعت خدا صبر كن و از نافرمانى خداوند شكيبا باش (و خود را نگاهدار).
*************************************************************************************
اما مناسبتها:
دوشنبه | 19 تیر | 15شوال | شهادت حضرت حمزه ووفات حضرت عبدالعظیم حسنی |
حضرت عبدالعظیم علیه السلام در کسب فضایل و معارف و دوستی و اطاعت از اولیا به منزلتی رسیده بودند که در طول عمر خود، هر یک از سه امام معاصر او(امام رضا، امام جواد و امام تقی علیه السلام ) از وی راضی بودند و رفتار، عقاید و موضع گیری های او را تایید می کردند. وقتی برای انجام دادن پاره ای وظایف و کسب تکلیف و رهنمود از امام هادی علیه السلام ، با زحمت فراوان از مدینه به سامرا مسافرت کرد، چون چشم امام هادی علیه السلام به حضرت عبدالعظیم علیه السلام افتاد فرمود: «ای ابوالقاسم، خوش آمدی به راستی تو از یاران حقیقی ما هستی». به جهت همین منزلت و اطمینان بود که امام هادی علیه السلام او را وکیل و نماینده خود در شهرری معرفی می کند و به مردم توصیه می فرماید که در حلّ مشکلات دینی خود به ایشان مراجعه کنند».استفاده کنم ازاین مطلب حضرت عبدالعظیم طوری زندگی کردند که امام زمانش ازاوراضی است ما چگونه ایم آیا امام زمان ماازما راضی وخشنود است آیا نائب امام زمان وولی فقیه زمان ازما راضی وخشنودند نکند زاویه پیداکنیم ولایت محوری یعنی نه یک قدم جلوتر ونه یک قدم عقب تر ازولی فقیه نباشیم که حضرت عبدالعظیم به من وشما درس میدهند.
*********************************************************************************
چهارشنبه | 21تیر | 17شوال | سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب و روز حجاب وعفاف |
يكي از پليدترين توطئههاي دشمنان اسلام در تاريخ معاصر، توطئهي كشف حجاب است. رضاخان- كه با طرح كودتاي سوم اسفند 1299 و با حمايت و هدايت انگليسيها بر سر كار آمد- درصدد اجراي تز اسلامزدائي و جايگزيني ارزشهاي ليبراليستي در جامعه بود. از مهمترين جلوههاي اين طرح، پديدهي كشف حجاب بود.براي آماده ساختن زمينهي كشف حجاب، مجلس، در ششم ديماه 1307 قانون متحدالشكل نمودن البسه را تصويب كرد كه بر اساس آن، پوشيدن كت و شلوار و كراوات و كلاه فرنگي، براي مردان الزامي شد.
در سال 1313 رضاخان عازم تركيه شد و با مشاهده تغييراتي كه رژيم لائيك تركيه به رهبري مصطفيكمالآتاتورك در جهت غربي كردن جامعهي مسلمان تركيه اجرا كرده بود، تحت تأثير قرار گرفت و شديدتر از گذشته، در راستاي اسلامزدائي و بهويژه حجابزدائي گام برداشت. در بهمن 1313، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور دادند كه بدون حجاب به تحصيل مشغول شوند.
اهميت حجاب وپوشش اسلامي تا جايي است که خداوند متعال در بسياري از سوره هاي قرآن از آن به عنوان يک ضرورت ياد مي کند وآنرا حافظ انسان در برابر بسياري از بيماريهاي جسمي ورواني مي داند از نظر اسلام حجاب فقط اختصاص به زن ندارد بلکه نوعي پرده است که در روابط ميان زن ومرد وجود دارد.در اسلام حجاب مانع گمراهي وخودنمايي وحافظ حرمت وآداب عفت حيا است. هدف اسلام از حجاب آن است که زن مسلمان با فراغت کامل بتواند وظايف ورسالت اساسي خويش را انجام دهد که حفظ نسل انسان ، پرداختن به شئون خانه وخانه داري ، تربيت کودک واهميت دادن به آن است. دين مبين اسلام حجاب را به عنوان عامل مهم حفظ واعتلاي شخصيت فردي وتحکيم بنيان خانوادگي وعفت واخلاق اجتماعي برزن واجب فرموده است وحضرت يوسف ومريم را به عنوان اسوه هاي عفاف وپاکي معرفي نموده است،
امروز برخی معتقدند رعایت حجاب چندان مهم نیست و فرایض مهمتر از حجاب در بین احکام الهی وجود دارد که معطل مانده و به آن بی توجهی میشود، حقیقت این است که درباره فلسفه اهمیت حجاب اگر به چند نکته توجه شده است وضعیت حجاب متفاوت خواهد شد.
اولین نکتهای که در بحث حجاب باید مورد توجه قرار گیرد،: بی حجابی یا بدحجابی در حقیقت آشکارا مخالفت کردن با حکم خدا و برافراشتن عَلَمِ مخالفت با شریعت است. میدانیم کسی که با حکم خدا مخالفت میکند، با کسی که آن را آشکارا انجام میدهد جرمش یکی نیست، زیرا اولی فقط مخالفت با حکم خدا کرده و دیگری علاوه بر مخالفت با حکم الهی آن را ترویج داده و زشتی آن را در نظر مردم کاسته و یا زدوده است.
دومین نکتۀ مورد توجه در این مسأله عدم رعایت حجاب به دلیل آشکار بودنش سمبل مخالفت با خدا از یک سو و مخالفت با قوانین نظام جمهوری اسلامی از سویی دیگر است. این رفتار هنجارشکنانه به دلیل ماهیتش هر روز همچون ویروس گسترش یافته و جامعه را به خود مبتلا میکند و ما تفاوت امروز را با سالهای قبل به وضوح مشاهده میکنیم. پس فرد بد حجاب تأثیر زیادی در هنجارشکنی و تخریب فرهنگ و ارزشهای دینی جامعه دارد.بدحجابی رفتار هنجار شکنانهای است که در تهاجم فرهنگی بر علیه نظام جمهوری اسلامی در نقطه محوری قرار داشته است و دشمن برای پیادهسازی اهداف شوم فرهنگی خود در ترویج فساد و فحشا و بی حیایی در جامعه ما از بد حجابی شروع کرده و جای پای خود را برای اقدامات بیشتر، از این حوزه باز کرده است. از این رو فرد بدحجاب با تهاجم فرهنگی دشمن همسویی میکند و در به ثمر نشستن نقشه فتنهگرانه او یاری میکند و بی آنکه خود خواسته باشد کارگزار بی جیره و مواجب دشمن در تخریب فرهنگ دینی و ملی شده است.
نکته سوم: به یقین بد حجابی در جهت تضییع خون صدها هزار جوان شهیدی است که هدف اصلی آنان دفاع از دین و اعتقادات و انقلاب بوده است. این حقیقت را نمیتوان انکار کرد که بد حجاب نوعی دهنکجی به شهدا و خانواده دلسوخته آنان است.
پس میبینیم که حرکت خزندهای که روزی فقط با کنار گذاشتن چادر به بهانه دشوار بودن آن شروع شد، امروز چگونه به بی مبالاتی در اصل حجاب و دیگر فرایض دینی به ویژه در نزد نسل جدید انجامیده است. این همان هدفی بوده است که دشمنان دین دنبال میکردند و بازیگران نقش اول آن هم بانوانی بودند که قدر مقام و منزلت والا و کرامتی که اسلام عزیز و انقلاب اسلامی به آنان داده بود را ندانستند. این است راز اهمیت داشتن خاکریز مهم حجاب در جبهه مبارزه فرهنگی که رخنه در آن شکستهای پی درپی دیگر را به دنبال خواهد داشت.
*************************************************************************************
اشاره ای به قرارداد نفت که روزهای گذشته بافرانسوی ها امضاءشد
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ نخستين قرارداد IPC به مدت ۲۰ سال، بين شركت ملى نفت ايران و شركت فرانسوى توتال امضا شد، در ميان هياهوى رسانهها، فرانسوىها جايزهاى از دولت يازدهم دريافت كردند كه بهت همگان را برانگيخت. شايد خود فرانسوىها هم تصور نمىكردند كه پس از سالها خيانت عليه ايران و زدن ضربههاى آشكار و پنهان به اين كشور، بدون كوچكترين مانعى، چنين پاداشى دريافت كنند.
از مسائل مهم و مبهم در اقتصاد ايران، بهويژه در شرايط كنونى، مسأله استفاده از سرمايهگذارى خارجى است. گروهى از اقتصاددانان،موافق این امر هستند وعده ای هم مخالف هستند که هرکدام هم دلائلی وتوجیهاتی برای خود اقامهن میکنند.
امااززوایای مختلف که به این قضیه نگاه میکنیم ، پر از ابهام و سؤالاتى است كه مردم حق دارند بدانند
فقط دو روز از سفر وزير خارجه كشورمان به فرانسه گذشته بود كه خاك اين كشور ميزبان همايش جنايتكارترين گروهك تروريستى عليه مردم ايران شد. فرانسه با آغوش باز منافقين را تكريم كرد و حتى پيش از آنكه وزير خارجه به تهران بازگردد، تحريمهاى ديگرى را عليه ايران تصويب نمود.صد البته سابقه بدعهدى اين كشور منحصر به اين چند روز نيست. دولت ما براى كشورى فرش قرمز پهن كرده كه اين فرش از خونهاى آلودهاى كه چند سال پيش فرانسوىها به ايران فرستادند قرمز است. سنگاندازى اين كشور در مذاكرات هستهاى هم تا آنجا پيش رفت كه رفتار آنها به نقش «پليس بد» در بازى پليس خوب-پليس بد تعبير شد.ماجراى نفوذ اين كشور در صنعت خودرو هم از همين قبيل است.
دولت يازدهم به تكاپو افتاده تا به هر قيمت نشان دهد وعده رفع تحريمها و كارايى برجام هستهاى جواب داده است.بهطورى كه یکی ازوزرای مربوطه پس از انعقاد قرارداد، آنرا دستاورد برجام دانست.به اين ترتيب ممكن است بعضی بخواهند برای جذب سرمايهگذارى خارجى به هر كارى دست زده و هر تضمينى بدهد تا ثابت كند برجام نتيجه داده، در حالى كه ممكن است در اينرابطه برخى مصالح و منافع كشور قربانى شود. اين درحالى است كه فرانسوىها فقط به منافع خود مىانديشند و اگر اندكى احساس خطر كنند، از وعده و قرار خود عقب مىكشند،همانگونه که قبلادر سال ۸۷، به بهانه ريسك بسيار زياد سرمايهگذارى در ايران، از صنعت نفت و گاز كشورمان خارج شد. اينرا از صحبتهاى پاتريك پويان، مديرعامل توتال مىتوان دريافت وقتى مىگويد «بايد احتمال برگشت دوباره تحريمها (SAnap – baks) را در نظر بگيريم، بايد احتمال تغيير قوانين و مقررات را نيز لحاظ كنند.»
لذا این برای ملت ما سؤال است که آياتدابير ۱۵ گانه ابلاغى مقام معظم رهبرى ومصوبه هيأت دولت دراين قرارداد لحاظ شده است.؟؟بند ۸ پيوست نامه مقام معظم رهبرى به رئيسجمهور درباره مدل جديد قراردادهاى نفتى در تاريخ ۱۳ تيرماه ۹۵ است، مبنى بر اينكه سازوكارهاى اعمال و رعايت ملاحظات امنيتى و حفاظتى در همكارى با شركتهاى بينالمللى و دسترسى آنها به اطلاعات محرمانه ميادين نفتى كشور در اين قراردادها در شوراى عالى امنيت ملى مورد رسيدگى و جمعبندى قرار گيرد. آیا به این نکته دراین قراردادلحاظ شده است؟لدا وزارت نفت ومسؤلین مربوطه بایدرسما درباره این موضوع شفاف سازی نمایند{تکبیرنمازگزاران}
{والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته}
************************************************************************************