اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:مقوله حجاب بابگيروببندحل نمي شود،نيازمندکار فرهنگي است،مسؤلین فرهنگی شتاب کنند

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:مقوله حجاب بابگيروببندحل نمي شود،نيازمندکار فرهنگي است،مسؤلین فرهنگی شتاب کنند

به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنماز باشکوه جمعه در دومین  جمعه  دیماه 97به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”در مصلی امام خمینی حسن آبادبرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

1-گناه باعث سختی حساب درقیامت میشود.

2-سـه چـيـز اگـر در كـسـى بـاشـد، خـداونـد حـسـاب او را آسـان مـى كـنـد.

3-درقیامت پنجاه موقف حسابرسی وجودداردکه حساب درهرکدام هزار سال دنیوی طول می کشد!

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

1ازوقایع دردناك وعبرت‌انگیزتاریخ ایران كه دركارنامه ننگین رژیم وابسته پهلوى ثبت شده است،واقعه «كشف حجاب» است

2-دررابطه بانوع برخورد با وضع بی حجابی درجامعه سه دیدگاه وجوددارد.

3- وظيفه مسئولان مربوطه است که در برابر توطئه برنامه ريزي شده دشمن یعنی بدحجابی بايستند.

4- یکی ازدرسهای ۱۹ دى شناخت نیاز لحظه و درك صحیح از نیاز زمانه است.

5- شواهد نشان دهنده ي اين است كه دشمن امروز بر روي چند نقطه تكيه ي اساسي دارد.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_9235

اوصيکُم عِبادَالله وَ نَفسي بِتَقوَي الله برادران و خواهران , نمازگزاران محترم را به رعایت تقوی الهی, انجام واجبات و ترک محرمات  توصیه میکنم.

موضوع بحث ما پیرامون وصایای پیامبر(ص) به عبدالله ابن مسعودبود گفتیم رسول اکرم (ص) عبدالله ابن مسعود را از گناه و عواقب شوم آن برحذر می دارد

به دواثراز آثار گناه اشاره کردیم که گفتیم گناه انسان را بی حیا و بي‌پروا می کندودوم همگناه عامل سقوط جامعه است اما اثر دیگر گناه:

3- سختی حساب در قیامت به خاطر گناه : حساب در دادگاه قيامت چند نوع است حساب آسان

فَاَمّا مَنْ اُوتِىَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسيراً/ پس هر كس كه كتابش را به دست راستش دهند، به حساب او آسان رسيدگى مى شود.

پيامبر(ص) در حديثى فرمود:

((سـه چـيـز اگـر در كـسـى بـاشـد، خـداونـد حـسـاب او را آسـان مـى كـنـد و بـه رحـمـت خـودش داخـل بـهشت مى كند … عطا كنى به كسى كه تو را محروم كرده و پيوند برقرار كنى با كسى كه از تو جدا شده و درگذرى از كسى كه بر تو ستم كرده است .))

امام صادق (ع ) فرمود:

((اِنَّ صِلَةَ الرَّحِمِ تُهَوِّنُ الْحِسابَ يَوْمَ الْقِيامَةِ/ بدرستى كه صله رحم ، حساب قيامت را آسان مى كند.بي‌حساب به جهنم مي‌رود. «فَلا نُقيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَزْناً» (كهف/105) مي‌گويد كه روز قيامت براي اينها وزن قائل نيستيم. يعني بي‌حساب به جهنم مي‌رود.  – بي‌حساب به بهشت مي‌رود. بي‌حساب به بهشت مي‌رود كه «أُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فيها بِغَيْرِ حِسابٍ» (غافر/40)

حساب سخت

 «حِساباً شَديدا» (طلاق/8)

 سـخـتـى حـسـاب در قيامت ، همان دقت در حساب است نه ظلم در آن ، زيرا ((وَ لا يَظْلِمُ رَبُّكَ اَحَداً)) و پروردگار تو به هيچ كس ظلم نمى كند.

يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ/ از سختى حساب بيم دارند.

IMG_9241

امـام صـادق (ع) بـه يـكـى از يـارانـش كـه در گـرفتن طلب خود از مردم بسيار سخت گير بود، فـرمـود: ((آيـا اگـر تـو حـقـت را (از مـردم) تـا آخـريـن پـول آن بـگـيـرى بـدى نـكـردى؟ آيـا گـفـتـار خداوند را نديدى كه فرمود: ((وَ يَخافُونَ سُوءَ الْحـِسـابِ)) آيـا آنان از ستم خدا مى ترسند؟ نه به خدا، نمى ترسند جز از حسابرسى دقيق و كـامـل، پـس خـداونـد دقـت كـامـل در حـسـاب را ((سـوء الحـسـاب ))، حـسـاب بـد نـامـيـده اسـت ….))

داريم اگر كسي نماز را سبك بشمارد، به يك گرفتاري‌هايي مبتلا مي‌شود. بي‌اعتنايي به نماز در عمر، در رزق، در دعا مستجاب نشدن، در حساب سخت، آدمي كه نسبت به نماز كم توجه باشد، حساب سخت دارد.

از روایات اینطور فهمیده می شود که در قیامت پنجاه موقف حسابرسی وجود دارد که حساب درهرکدام هزار سال دنیوی طول می کشد.امام صادق علیه السلام فرمودند: أَلَا فَحَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا- فَإِنَّ فِی الْقِیَامَةِ خَمْسِینَ مَوْقِفاً- كُلُّ مَوْقِفٍ مِثْلُ أَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَةَ فِی یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ( امالی مفید، ص 275)

از خود بازرسى كنید پیش از آنكه بازرسى شوید كه در قیامت پنجاه ایست است كه هر كدام بمانند هزار سال است در شمار سال نزد شما، سپس این آیه را تلاوت نمود.«فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون»

شاید بعضی گمان کنند که طولانی بودن حساب در روز قیامت به خاطر کثرت جمعیت است در صورتیکه حساب هریک از افراد می تواند همین مقدار زمان ببرد پروردگار می تواند به حساب همه خلایق باهم رسیدگی کند بدون اینکه در حسابها اشتباهی پیش آید و به کسی ستم شود.

از امیرالمومنین علیه السلام سوال شد خداوند در قیامت چگونه به حسابرسی بندگانش می پردازد در حالی که عده آنها بسیار زیاد است حضرت فرمود همانطور که آنها را علی رغم کثرتشان روزی می رساند.(بحارالانوار، ج 7، ص 271) اما حساب هر کسی به تنهایی ممکن است تمام مدت قیامت طول بکشد و این امر به اعمال خودشان بستگی دارد همانطور هم برای بعضی حساب بسیار سریع اتفاق می افتد. هو اسرع الحاسبین؛ خدا سریعترین حسابگران است.(انعام، 62)

*&*&*&*&*&&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــيم

خودم و عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم

 درخطبه دوم به دو مطلب اشاره میکنم

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

IMG_9246

دوشنبه 17 دی 30 ربیع‌الثانی اجراى توطئه استعمارى كشف (حذف) حجاب به‌دستور رضاخان پهلوى (١٣١٤ ه.ش)

ازجمله وقایع دردناك و عبرت‌انگیز تاریخ ایران كه در كارنامه ننگین رژیم وابسته پهلوى ثبت شده است، واقعه «كشف حجاب» است. این واقعه به‌دنبال تصویب قانون كشف حجاب در ۱۷ دى ۱۳۱۴، به دستور رضاخان صورت گرفت و به موجب آن زنان و دختران ایرانى از داشتن حجاب اسلامى منع شدند؛

با به قدرت رسیدن رضاشاه این مبارزاتکه توسط ابوالقاسم خان آزاد مراغه‌اى به همیارى همسرش شهناز رشدیه (دختر میرزا حسن رشدیه) در مرداد ماه ۱۲۹۹خورشیدى آغازشده بودو انجمنى مخفى تحت عنوان «مجمع كشف حجاب» تأسیس كرده بود و جلسات این انجمن با حضور زنان و مردان در منزل وى و دیگر اعضاء انجمن تشكیل مى‌شد. صورت رسمى‌ترى به خود گرفت و مبارزات علنى و جدى شد. رضاخان كه از سوى غرب و با هدف از پیش برنامه‌ریزى شده دولت‌هاى استعمارى به قدرت دست یافته بود، تجددگرایى و تضعیف ارزش‌هاى دینى را سرلوحه برنامه‌هاى نوسازى فرهنگى خود قرار داد و طى اقداماتى مخالفت و مبارزه عملى خود با اسلام و فرهنگ و سنن اسلامى جامعه را از سال ۱۳۰۷ آغاز كرد

اما نکاتی را عرض کنم:

 مردم ايران در طول سال هاي طولاني نسبت به حفظ حجاب و عفاف در جامعه مقيد بوده و حتي دوران کشف حجاب و خفقان پهلوي اول و رواج بي بند و باري در جامعه در زمان پهلوي دوم نيز نتوانست حجاب اسلامي را از زنان ايراني به طورکامل بگيرد، هرچند اين سياست هاي خبيثانه لطمه هايي به اعتقادات برخي وارد آورد و باعث رواج بي حجابي شد.

امروزهم متاسفانه نگاهي به سطح شهرهاي کشور به ويژه تهران نشان دهنده رواج بي حجابي و افزايش حضور زنان و دختران بدحجاب يا بي حجاب در جاي جاي شهرها است، موضوعي که بارها هشدار دلسوزان و کارشناسان را در پي داشته است چرا که اين معضل اجتماعي و فرهنگي در حال لطمه زدن به جوانان، خانواده ها و نسل آينده اين سرزمين است. البته وجود انبوه بي شمار زنان و دختران محجبه که با اعتقاد راسخ به حجاب اسلامي و با احترام به گوهر وجودي خود در تمام عرصه هاي اجتماعي از جمله دانشگاه، ادارات و… پرچمدار ارزش هاي اسلامي هستند بسيار دلگرم کننده و با ارزش است اما نبايد از تهديد رواج بي حجابي در جامعه غافل شد.

سه دیدگاه دراین زمینه وجوددارد:در اين بين برخي معتقد به برخورد جدي با رواج بي حجابي و مصاديق بي حيايي در جامعه هستند، برخي معتقد به انجام کار ريشه اي و فرهنگ سازي بوده و برخي نيز عليرغم داشتن وظيفه قانوني ترجيح مي دهند وارد اين موضوعات نشوند و با ژست روشنفکرانه از کنار اين تهديد آسيب زا بگذرند.

بسياري از خانواده ها با اعتراض به سکوت مبهم مسئولان فرهنگي و اجتماعي و نهادهاي مرتبط با موضوع خواستار در پيش گرفتن راهکارهايي براي مقابله با هجمه دشمن در زمينه عفت زدايي از جامعه اسلامي هستند.
با وجود اينکه سال هاست مسئله رواج بي حجابي جامعه ما را تهديد مي کند اما تا کنون شيوه و روش مشخص و کارشناسي شده اي براي مقابله با اين موضوع در بين مسئولان امر به چشم نمي خورد. متاسفانه نه آن دسته از مسئولاني که معتقد به کار فرهنگي براي مبارزه با بي حجابي هستند برنامه و کاري مشخص در کارنامه دارند، نه آنها که معتقد به برخوردهاي بازدارنده هستند جز برخي روش هاي مقطعي و نيم بند، کاري از پيش برده اند. البته در رابطه با مبارزه با رواج بي حجابي بيش از 20 دستگاه و سازمان مختلف طبق قانون وظيفه دارند اما تقريبا اکثريت آنها در اين زمينه کار را رها کرده اند.

نکته اول: مردم ديندار دست از مقوله مهم و ارزشمند امر به معروف و نهي از منکر برنداشته و هر چند اين روزها عمل به اين فريضه واجب سخت شده اما در برخورد با زنان و دختراني که شايد بدون عناد و از روي غفلت پا بر روي هنجارهاي جامعه اسلامي گذاشته اند خيرخواهانه برخورد مي کنند.

 نکته دوم: اين که متاسفانه موضوع برخي از افراد بي حجاب يا مروجان بي حجابي ديگر غفلت نيست و با هدف و عناد عامدانه براي مقابله با ارزش هاي اسلامي در تلاشند. طبيعي است اينجا ديگر وظيفه مسئولان مربوطه است که در برابر اين توطئه هاي برنامه ريزي شده بايستند.

سوال اينجاست که چه چيزي باعث شده است چنين افرادي به خود اجازه بدهند بدون مزاحمت با بدترين ظاهر و پوشش در سطح جامعه اسلامي حاضر شده و حتي در برابر اعتراض و ناخشنودي شهروندان ديندار با پررويي به جان آنها بيافتند.

نکته سوم: بارها گفته شده است که مقوله حجاب با بگير و ببند حل نمي شود و نيازمند کار فرهنگي است، قبول ، اماگويندگان اين جمله هاتوضيح دهندکدام کار فرهنگي موثردر حوزه حجاب و عفاف توسط مسئولان امر انجام شده است؟ به طور مثال درخانواده هاو نظام آموزشي وصدادسیما وو…اين روزهادغدغه اصلي کنکور و تست زني است يا محجبه شدن دختران و عفيف بار آمدن پسران؟ 

IMG_9247

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

چهارشنبه 19 دی 2 جمادی‌الاول قیام خونین مردم قم در اعتراض به چاپ مقاله ساواك علیه امام خمینی(ره) (1356ش) 

 ۱۹دیماه ۱۳۵۶ یكى از روزهاى مهم انقلاب اسلامى بوده است باید آن‌را زنده نگه داشت و حقایق آن‌را براى نسل‌هاى امروز و آتى بیان كرد تا ماهیت نظام و نهضت اسلامى بر همگان آشكار باشد.

درس‌هاى ۱۹ دى براى امروز ما نیز باید مورد توجه قرار گیرد. ۱۹ دى چند درس مهم و اصلى داشته است كه اگر آن درس‌ها را در كنار بیان تاریخى حادثه مورد توجه قرار دهیم براى امروز ما نیز راهگشاست.

درس‌های قیام ۱۹ دی برای امروز

درس ۱۹ دى شناخت نیاز لحظه و درك صحیح از نیاز زمانه است. بصیرت داشتن و درك صحیح از آنچه در حال رخ دادن است و سردرگم نشدن و فریب تبلیغات دشمن را نخوردن اولین مسأله مهم و اصلى در ۱۹ دى بوده است. مردم قم با این شناخت بود كه در ۱۹ دى قیامى را پایه گذارى كردند كه در كل كشور شیوع یافت. درك صحیح نیاز لحظه را مى‌توان با عنوان شناخت تكلیف خود و بصیرت از وضعیتى كه در آن قرار داریم نیز بیان كرد.

 در شرایط كنونى نیز نظام جمهورى اسلامى ایران با جبهه گسترده دشمنان اعم از آمریكا و رژیم صهیونیستى، ایادى و عوامل استكبار و عوامل تكفیرى و داعش مواجه است كه اگر به لوازم سنت الهى یعنى «ایستادگى، بصیرت و عملِ در لحظه نیاز»، عمل كنیم قطعاً همانند پیروزى انقلاب اسلامى مى‌توان بر این جبهه گسترده غلبه كرد.

دومین درس ۱۹ دى براى امروز ما شناخت طرح و برنامه دشمن است. مردم قم در شناخت طراحى تبلیغاتى دشمن براى صدمه به حیثیت و آبروى امام و نقشه‌اى كه دربار سلطنتى براى جنگ روانى علیه امام كشیده بود موفق بودند. مردم قم توانستند طرح و برنامه‌ى دشمن را به‌خوبى بشناسند و با حركت صحیح خود آن‌رابى‌اثر كنند. شناخت طرح تبلیغاتى دشمن و واكنش صحیح به آن درس دوم ۱۹ دى براى امروز ماست.دشمن را باید شناخت، نقشه اش را خواند و خود را در مقابل او تجهیز کرد. غفلــت از برنامه‌هــای دشــمن مســاوی بــا خســران و گرفتاری ‌هــای زیــاد خواهــد بــود

امروز نیز دشمن براى نظام جمهورى اسلامى و رهبران و آینده‌ى آن طرح تبلیغاتى و برنامه تخریبى دارد. تلاش‌هاى مستمرى در تخریب چهره‌ى انقلاب و ایجاد شبهه علیه آن صورت مى‌گیرد كه درس ۱۹ دى براى امروز ما این است كه این‌ها را بشناسیم و طرح‌هاى دشمن را خنثى كنیم.

براي آنكه بتوان در مقابل طرح ها و توطئه هاي دشمن عملكرد مناسبي داشت بايستي سناريوهاي دشمن را شناخت، شناخت برنامه هاي دشمن مي تواند راهنماي مسير ملت در رسيدن به قله ها باشد

 ببينيم امروز نقشه دشمن در مورد انقلاب چيست. سناريوي دشمن را حدس بزنيم، ببينيم دنبال چيست. اگر توانستيم درست بفهميم، درست حدس بزنيم و در مقابل سناريوي دشمن رفتار و اعمال خودمان را برنامه ريزي كرديم، قطعاً دشمن شكست خواهد خورد . {تکبیرنمازگزاران}

IMG_9249

دشمن يك سناريوي جامع ودقیقی را براي نظام اسلامي و براي حركت اسلامي و بيداري اسلامي تدارك ديده است همه شواهد نشان دهنده ي اين است كه دشمن امروز بر روي چند نقطه تكيه ي اساسي دارد.

 يكي مسئله ي اقتصاد است. به زانو درآوردن كشور از لحاظ اقتصاد، عقب راندن و پس راندن كشور در زمينه ي اقتصاد، كه منتهي بشود به فلج کردن پايه هاي اقتصادي، منتهي بشود به نااميدي مردم، يكي از كارهاي اساسي است.

يكي ديگر از برنامه ها، رقيق كردن اعتقادات اسلامي و احساسات اسلامي و رسوخ دادن تفكرات الحادي و شبه الحادي از طرق مختلف است؛ اين جزو سياستهاي اينهاست.که یک مورد دربحث ارزشها وحجاب است که صحبت کردم.

ميلياردها دلار خرج كردندوخرج میکنند براي اينكه بتوانند ذهن و فكر جوانان تغيير دهندوعوض كنند.ترويج فساد هست، ترويج فحشا هست، ايجاد ترديد در عقايد هست يك نقطه ي ديگركه آن هم خيلي مهم است  ايجاد اختلاف بين دستگاه هاي مديريت كننده كشور است؛ اين هم يكي از كارهاي اساسي آنهاست. لذاما بايستي بيدار باشيم. اختلاف سليقه، اختلاف نظر، اختلاف عقيده در مسائل سياسي، نبايد به چالش ميان جناحهاي كشور، ميان عناصر كشورتیدیل شود.

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمة اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --