اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:مقوله حجاب بابگیروببندحل نمی شود،نیازمندکار فرهنگی است،مسؤلین فرهنگی شتاب کنند

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:مقوله حجاب بابگیروببندحل نمی شود،نیازمندکار فرهنگی است،مسؤلین فرهنگی شتاب کنند

به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنماز باشکوه جمعه در دومین  جمعه  دیماه ۹۷به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”در مصلی امام خمینی حسن آبادبرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱-گناه باعث سختی حساب درقیامت میشود.

۲-سـه چـیـز اگـر در کـسـى بـاشـد، خـداونـد حـسـاب او را آسـان مـى کـنـد.

۳-درقیامت پنجاه موقف حسابرسی وجودداردکه حساب درهرکدام هزار سال دنیوی طول می کشد!

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ازوقایع دردناک وعبرت‌انگیزتاریخ ایران که درکارنامه ننگین رژیم وابسته پهلوى ثبت شده است،واقعه «کشف حجاب» است

۲-دررابطه بانوع برخورد با وضع بی حجابی درجامعه سه دیدگاه وجوددارد.

۳- وظیفه مسئولان مربوطه است که در برابر توطئه برنامه ریزی شده دشمن یعنی بدحجابی بایستند.

۴- یکی ازدرسهای ۱۹ دى شناخت نیاز لحظه و درک صحیح از نیاز زمانه است.

۵- شواهد نشان دهنده ی این است که دشمن امروز بر روی چند نقطه تکیه ی اساسی دارد.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_9235

اوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقوَی الله برادران و خواهران , نمازگزاران محترم را به رعایت تقوی الهی, انجام واجبات و ترک محرمات  توصیه میکنم.

موضوع بحث ما پیرامون وصایای پیامبر(ص) به عبدالله ابن مسعودبود گفتیم رسول اکرم (ص) عبدالله ابن مسعود را از گناه و عواقب شوم آن برحذر می دارد

به دواثراز آثار گناه اشاره کردیم که گفتیم گناه انسان را بی حیا و بی‌پروا می کندودوم همگناه عامل سقوط جامعه است اما اثر دیگر گناه:

۳- سختی حساب در قیامت به خاطر گناه : حساب در دادگاه قیامت چند نوع است حساب آسان

فَاَمّا مَنْ اُوتِىَ کِتابَهُ بِیَمینِهِ فَسَوْفَ یُحاسَبُ حِساباً یَسیراً/ پس هر کس که کتابش را به دست راستش دهند، به حساب او آسان رسیدگى مى شود.

پیامبر(ص) در حدیثى فرمود:

((سـه چـیـز اگـر در کـسـى بـاشـد، خـداونـد حـسـاب او را آسـان مـى کـنـد و بـه رحـمـت خـودش داخـل بـهشت مى کند … عطا کنى به کسى که تو را محروم کرده و پیوند برقرار کنى با کسى که از تو جدا شده و درگذرى از کسى که بر تو ستم کرده است .))

امام صادق (ع ) فرمود:

((اِنَّ صِلَهَ الرَّحِمِ تُهَوِّنُ الْحِسابَ یَوْمَ الْقِیامَهِ/ بدرستى که صله رحم ، حساب قیامت را آسان مى کند.بی‌حساب به جهنم می‌رود. «فَلا نُقیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ وَزْناً» (کهف/۱۰۵) می‌گوید که روز قیامت برای اینها وزن قائل نیستیم. یعنی بی‌حساب به جهنم می‌رود.  – بی‌حساب به بهشت می‌رود. بی‌حساب به بهشت می‌رود که «أُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ یُرْزَقُونَ فیها بِغَیْرِ حِسابٍ» (غافر/۴۰)

حساب سخت

 «حِساباً شَدیدا» (طلاق/۸)

 سـخـتـى حـسـاب در قیامت ، همان دقت در حساب است نه ظلم در آن ، زیرا ((وَ لا یَظْلِمُ رَبُّکَ اَحَداً)) و پروردگار تو به هیچ کس ظلم نمى کند.

یَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ/ از سختى حساب بیم دارند.

IMG_9241

امـام صـادق (ع) بـه یـکـى از یـارانـش کـه در گـرفتن طلب خود از مردم بسیار سخت گیر بود، فـرمـود: ((آیـا اگـر تـو حـقـت را (از مـردم) تـا آخـریـن پـول آن بـگـیـرى بـدى نـکـردى؟ آیـا گـفـتـار خداوند را ندیدى که فرمود: ((وَ یَخافُونَ سُوءَ الْحـِسـابِ)) آیـا آنان از ستم خدا مى ترسند؟ نه به خدا، نمى ترسند جز از حسابرسى دقیق و کـامـل، پـس خـداونـد دقـت کـامـل در حـسـاب را ((سـوء الحـسـاب ))، حـسـاب بـد نـامـیـده اسـت ….))

داریم اگر کسی نماز را سبک بشمارد، به یک گرفتاری‌هایی مبتلا می‌شود. بی‌اعتنایی به نماز در عمر، در رزق، در دعا مستجاب نشدن، در حساب سخت، آدمی که نسبت به نماز کم توجه باشد، حساب سخت دارد.

از روایات اینطور فهمیده می شود که در قیامت پنجاه موقف حسابرسی وجود دارد که حساب درهرکدام هزار سال دنیوی طول می کشد.امام صادق علیه السلام فرمودند: أَلَا فَحَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا- فَإِنَّ فِی الْقِیَامَهِ خَمْسِینَ مَوْقِفاً- کُلُّ مَوْقِفٍ مِثْلُ أَلْفِ سَنَهٍ مِمَّا تَعُدُّونَ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَهَ فِی یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَهٍ( امالی مفید، ص ۲۷۵)

از خود بازرسى کنید پیش از آنکه بازرسى شوید که در قیامت پنجاه ایست است که هر کدام بمانند هزار سال است در شمار سال نزد شما، سپس این آیه را تلاوت نمود.«فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون»

شاید بعضی گمان کنند که طولانی بودن حساب در روز قیامت به خاطر کثرت جمعیت است در صورتیکه حساب هریک از افراد می تواند همین مقدار زمان ببرد پروردگار می تواند به حساب همه خلایق باهم رسیدگی کند بدون اینکه در حسابها اشتباهی پیش آید و به کسی ستم شود.

از امیرالمومنین علیه السلام سوال شد خداوند در قیامت چگونه به حسابرسی بندگانش می پردازد در حالی که عده آنها بسیار زیاد است حضرت فرمود همانطور که آنها را علی رغم کثرتشان روزی می رساند.(بحارالانوار، ج ۷، ص ۲۷۱) اما حساب هر کسی به تنهایی ممکن است تمام مدت قیامت طول بکشد و این امر به اعمال خودشان بستگی دارد همانطور هم برای بعضی حساب بسیار سریع اتفاق می افتد. هو اسرع الحاسبین؛ خدا سریعترین حسابگران است.(انعام، ۶۲)

*&*&*&*&*&&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم

خودم و عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم

 درخطبه دوم به دو مطلب اشاره میکنم

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

IMG_9246

دوشنبه ۱۷ دی ۳۰ ربیع‌الثانی اجراى توطئه استعمارى کشف (حذف) حجاب به‌دستور رضاخان پهلوى (١٣١۴ ه.ش)

ازجمله وقایع دردناک و عبرت‌انگیز تاریخ ایران که در کارنامه ننگین رژیم وابسته پهلوى ثبت شده است، واقعه «کشف حجاب» است. این واقعه به‌دنبال تصویب قانون کشف حجاب در ۱۷ دى ۱۳۱۴، به دستور رضاخان صورت گرفت و به موجب آن زنان و دختران ایرانى از داشتن حجاب اسلامى منع شدند؛

با به قدرت رسیدن رضاشاه این مبارزاتکه توسط ابوالقاسم خان آزاد مراغه‌اى به همیارى همسرش شهناز رشدیه (دختر میرزا حسن رشدیه) در مرداد ماه ۱۲۹۹خورشیدى آغازشده بودو انجمنى مخفى تحت عنوان «مجمع کشف حجاب» تأسیس کرده بود و جلسات این انجمن با حضور زنان و مردان در منزل وى و دیگر اعضاء انجمن تشکیل مى‌شد. صورت رسمى‌ترى به خود گرفت و مبارزات علنى و جدى شد. رضاخان که از سوى غرب و با هدف از پیش برنامه‌ریزى شده دولت‌هاى استعمارى به قدرت دست یافته بود، تجددگرایى و تضعیف ارزش‌هاى دینى را سرلوحه برنامه‌هاى نوسازى فرهنگى خود قرار داد و طى اقداماتى مخالفت و مبارزه عملى خود با اسلام و فرهنگ و سنن اسلامى جامعه را از سال ۱۳۰۷ آغاز کرد

اما نکاتی را عرض کنم:

 مردم ایران در طول سال های طولانی نسبت به حفظ حجاب و عفاف در جامعه مقید بوده و حتی دوران کشف حجاب و خفقان پهلوی اول و رواج بی بند و باری در جامعه در زمان پهلوی دوم نیز نتوانست حجاب اسلامی را از زنان ایرانی به طورکامل بگیرد، هرچند این سیاست های خبیثانه لطمه هایی به اعتقادات برخی وارد آورد و باعث رواج بی حجابی شد.

امروزهم متاسفانه نگاهی به سطح شهرهای کشور به ویژه تهران نشان دهنده رواج بی حجابی و افزایش حضور زنان و دختران بدحجاب یا بی حجاب در جای جای شهرها است، موضوعی که بارها هشدار دلسوزان و کارشناسان را در پی داشته است چرا که این معضل اجتماعی و فرهنگی در حال لطمه زدن به جوانان، خانواده ها و نسل آینده این سرزمین است. البته وجود انبوه بی شمار زنان و دختران محجبه که با اعتقاد راسخ به حجاب اسلامی و با احترام به گوهر وجودی خود در تمام عرصه های اجتماعی از جمله دانشگاه، ادارات و… پرچمدار ارزش های اسلامی هستند بسیار دلگرم کننده و با ارزش است اما نباید از تهدید رواج بی حجابی در جامعه غافل شد.

سه دیدگاه دراین زمینه وجوددارد:در این بین برخی معتقد به برخورد جدی با رواج بی حجابی و مصادیق بی حیایی در جامعه هستند، برخی معتقد به انجام کار ریشه ای و فرهنگ سازی بوده و برخی نیز علیرغم داشتن وظیفه قانونی ترجیح می دهند وارد این موضوعات نشوند و با ژست روشنفکرانه از کنار این تهدید آسیب زا بگذرند.

بسیاری از خانواده ها با اعتراض به سکوت مبهم مسئولان فرهنگی و اجتماعی و نهادهای مرتبط با موضوع خواستار در پیش گرفتن راهکارهایی برای مقابله با هجمه دشمن در زمینه عفت زدایی از جامعه اسلامی هستند.
با وجود اینکه سال هاست مسئله رواج بی حجابی جامعه ما را تهدید می کند اما تا کنون شیوه و روش مشخص و کارشناسی شده ای برای مقابله با این موضوع در بین مسئولان امر به چشم نمی خورد. متاسفانه نه آن دسته از مسئولانی که معتقد به کار فرهنگی برای مبارزه با بی حجابی هستند برنامه و کاری مشخص در کارنامه دارند، نه آنها که معتقد به برخوردهای بازدارنده هستند جز برخی روش های مقطعی و نیم بند، کاری از پیش برده اند. البته در رابطه با مبارزه با رواج بی حجابی بیش از ۲۰ دستگاه و سازمان مختلف طبق قانون وظیفه دارند اما تقریبا اکثریت آنها در این زمینه کار را رها کرده اند.

نکته اول: مردم دیندار دست از مقوله مهم و ارزشمند امر به معروف و نهی از منکر برنداشته و هر چند این روزها عمل به این فریضه واجب سخت شده اما در برخورد با زنان و دخترانی که شاید بدون عناد و از روی غفلت پا بر روی هنجارهای جامعه اسلامی گذاشته اند خیرخواهانه برخورد می کنند.

 نکته دوم: این که متاسفانه موضوع برخی از افراد بی حجاب یا مروجان بی حجابی دیگر غفلت نیست و با هدف و عناد عامدانه برای مقابله با ارزش های اسلامی در تلاشند. طبیعی است اینجا دیگر وظیفه مسئولان مربوطه است که در برابر این توطئه های برنامه ریزی شده بایستند.

سوال اینجاست که چه چیزی باعث شده است چنین افرادی به خود اجازه بدهند بدون مزاحمت با بدترین ظاهر و پوشش در سطح جامعه اسلامی حاضر شده و حتی در برابر اعتراض و ناخشنودی شهروندان دیندار با پررویی به جان آنها بیافتند.

نکته سوم: بارها گفته شده است که مقوله حجاب با بگیر و ببند حل نمی شود و نیازمند کار فرهنگی است، قبول ، اماگویندگان این جمله هاتوضیح دهندکدام کار فرهنگی موثردر حوزه حجاب و عفاف توسط مسئولان امر انجام شده است؟ به طور مثال درخانواده هاو نظام آموزشی وصدادسیما وو…این روزهادغدغه اصلی کنکور و تست زنی است یا محجبه شدن دختران و عفیف بار آمدن پسران؟ 

IMG_9247

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

چهارشنبه ۱۹ دی ۲ جمادی‌الاول قیام خونین مردم قم در اعتراض به چاپ مقاله ساواک علیه امام خمینی(ره) (۱۳۵۶ش) 

 ۱۹دیماه ۱۳۵۶ یکى از روزهاى مهم انقلاب اسلامى بوده است باید آن‌را زنده نگه داشت و حقایق آن‌را براى نسل‌هاى امروز و آتى بیان کرد تا ماهیت نظام و نهضت اسلامى بر همگان آشکار باشد.

درس‌هاى ۱۹ دى براى امروز ما نیز باید مورد توجه قرار گیرد. ۱۹ دى چند درس مهم و اصلى داشته است که اگر آن درس‌ها را در کنار بیان تاریخى حادثه مورد توجه قرار دهیم براى امروز ما نیز راهگشاست.

درس‌های قیام ۱۹ دی برای امروز

درس ۱۹ دى شناخت نیاز لحظه و درک صحیح از نیاز زمانه است. بصیرت داشتن و درک صحیح از آنچه در حال رخ دادن است و سردرگم نشدن و فریب تبلیغات دشمن را نخوردن اولین مسأله مهم و اصلى در ۱۹ دى بوده است. مردم قم با این شناخت بود که در ۱۹ دى قیامى را پایه گذارى کردند که در کل کشور شیوع یافت. درک صحیح نیاز لحظه را مى‌توان با عنوان شناخت تکلیف خود و بصیرت از وضعیتى که در آن قرار داریم نیز بیان کرد.

 در شرایط کنونى نیز نظام جمهورى اسلامى ایران با جبهه گسترده دشمنان اعم از آمریکا و رژیم صهیونیستى، ایادى و عوامل استکبار و عوامل تکفیرى و داعش مواجه است که اگر به لوازم سنت الهى یعنى «ایستادگى، بصیرت و عملِ در لحظه نیاز»، عمل کنیم قطعاً همانند پیروزى انقلاب اسلامى مى‌توان بر این جبهه گسترده غلبه کرد.

دومین درس ۱۹ دى براى امروز ما شناخت طرح و برنامه دشمن است. مردم قم در شناخت طراحى تبلیغاتى دشمن براى صدمه به حیثیت و آبروى امام و نقشه‌اى که دربار سلطنتى براى جنگ روانى علیه امام کشیده بود موفق بودند. مردم قم توانستند طرح و برنامه‌ى دشمن را به‌خوبى بشناسند و با حرکت صحیح خود آن‌رابى‌اثر کنند. شناخت طرح تبلیغاتى دشمن و واکنش صحیح به آن درس دوم ۱۹ دى براى امروز ماست.دشمن را باید شناخت، نقشه اش را خواند و خود را در مقابل او تجهیز کرد. غفلــت از برنامه‌هــای دشــمن مســاوی بــا خســران و گرفتاری ‌هــای زیــاد خواهــد بــود

امروز نیز دشمن براى نظام جمهورى اسلامى و رهبران و آینده‌ى آن طرح تبلیغاتى و برنامه تخریبى دارد. تلاش‌هاى مستمرى در تخریب چهره‌ى انقلاب و ایجاد شبهه علیه آن صورت مى‌گیرد که درس ۱۹ دى براى امروز ما این است که این‌ها را بشناسیم و طرح‌هاى دشمن را خنثى کنیم.

برای آنکه بتوان در مقابل طرح ها و توطئه های دشمن عملکرد مناسبی داشت بایستی سناریوهای دشمن را شناخت، شناخت برنامه های دشمن می تواند راهنمای مسیر ملت در رسیدن به قله ها باشد

 ببینیم امروز نقشه دشمن در مورد انقلاب چیست. سناریوی دشمن را حدس بزنیم، ببینیم دنبال چیست. اگر توانستیم درست بفهمیم، درست حدس بزنیم و در مقابل سناریوی دشمن رفتار و اعمال خودمان را برنامه ریزی کردیم، قطعاً دشمن شکست خواهد خورد . {تکبیرنمازگزاران}

IMG_9249

دشمن یک سناریوی جامع ودقیقی را برای نظام اسلامی و برای حرکت اسلامی و بیداری اسلامی تدارک دیده است همه شواهد نشان دهنده ی این است که دشمن امروز بر روی چند نقطه تکیه ی اساسی دارد.

 یکی مسئله ی اقتصاد است. به زانو درآوردن کشور از لحاظ اقتصاد، عقب راندن و پس راندن کشور در زمینه ی اقتصاد، که منتهی بشود به فلج کردن پایه های اقتصادی، منتهی بشود به ناامیدی مردم، یکی از کارهای اساسی است.

یکی دیگر از برنامه ها، رقیق کردن اعتقادات اسلامی و احساسات اسلامی و رسوخ دادن تفکرات الحادی و شبه الحادی از طرق مختلف است؛ این جزو سیاستهای اینهاست.که یک مورد دربحث ارزشها وحجاب است که صحبت کردم.

میلیاردها دلار خرج کردندوخرج میکنند برای اینکه بتوانند ذهن و فکر جوانان تغییر دهندوعوض کنند.ترویج فساد هست، ترویج فحشا هست، ایجاد تردید در عقاید هست یک نقطه ی دیگرکه آن هم خیلی مهم است  ایجاد اختلاف بین دستگاه های مدیریت کننده کشور است؛ این هم یکی از کارهای اساسی آنهاست. لذاما بایستی بیدار باشیم. اختلاف سلیقه، اختلاف نظر، اختلاف عقیده در مسائل سیاسی، نباید به چالش میان جناحهای کشور، میان عناصر کشورتیدیل شود.

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --