اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:ملت مادرراهپیمایی ۲۲بهمن نشان دادکه راه عبورازمشکلات،سازش وتسلیم نیست

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:ملت مادرراهپیمایی ۲۲بهمن نشان دادکه راه عبورازمشکلات،سازش وتسلیم نیست

به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنماز باشکوه وباصلابت جمعهدراولین جمعه ازآغاز دهه پنجم انقلاب ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی حسن آبادبرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱-یکی ازمهمترین مسائل زندگی انسان درهرعصری ودرهر فرهنگی دوست یابی و انتخاب دوست است.

۲-برادران دینی به سه چیز نیازمندند که اگر در بین خود مراعات کنند پایدار و استوار میمانند.

۳- عده ای با  عدم رعایت انصاف به توطئههای دشمنان کمک میکنند.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱- تکریم رشادت‌ها و صبر و استقامت مادران وهمسران شهدا،ازارزش‌هاى انقلاب ،جهاد و شهادت است

۲ راهپیمایى ده‌ها میلیونى مردم در اقصى نقاط ایران اسلامى، بار دیگر انقلاب را بیمه کرد.

۳مردم با حضور خود نشان دادند،میان عملکرد مسؤولان و اصل نظام و انقلاب تفکیک قائل هستند!

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_9510

اوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقوَی اللهبرادران و خواهران , نمازگزاران محترم را به رعایت تقوی الهی, انجام واجبات و ترک محرمات  توصیه میکنم.

موضوع بحث ما پیرامون توصیه های پیامبر به عبدالله ابن مسعود بود.درفراز دیگری حضرت میفرمایند:

یَا اِبْنَ مَسْعُودٍ فَلْیَکُنْ جُلَسَاؤُکَ اَلْأَبْرَارَ وَ إِخْوَانُکَ اَلْأَتْقِیَاءَ وَ اَلزُّهَّادَ لِأَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى قَالَ فِی کِتَابِهِ اَلْأَخِلاّٰءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ اَلْمُتَّقِینَ 

اى ابن مسعود!باید هم‌نشینان تو خوبان و برادران تو پرهیزکاران و زاهدان باشند؛زیرا خداى تعالى در کتاب خود فرموده: در آن روز دوستان غیر از پرهیزکاران دشمن یکدیگرند.

یکی از مهمترین مسائل زندگی انسان در هر عصر و دوره و در هر فرهنگ و مکانی دوست یابی و انتخاب دوست است.

دین مبین ما رهنمودهای زیادی در این زمینه برای پیروانش دارد و هشدارهای جدی میدهد انسان بعد از رشد در محیط خانوادگی و آموزشی وارد گروه رفاقتی میشود و اهمیت این محیط از محیط های قبلی بیشتر است به قدری که دو محیط قبل را تحت الشعاع خود قرار میدهد و تأثیرات از این گروه ممکن است تا ابد دامنگیر شخص شود.

 قوام روابط ودوستی ها در سایه سه خصلت

 قال مولانا الإمام الصادق (ع): «تَحْتَاجُ الْإِخْوَهُ فِیمَا بَیْنَهُمْ إِلَى ثَلَاثَهِ أَشْیَاءَ فَإِنِ اسْتَعْمَلُوهَا وَ إِلَّا تَبَایَنُوا وَ تَبَاغَضُوا وَ هِیَ التَّنَاصُفُ وَ التَّرَاحُمُ وَ نَفْیُ الْحَسَد»{ تحف العقول، ص۳۲۲}

امام صادق (ع) در روایت مذکور، فرموده است که برادران دینی به سه چیز نیازمندند که در بین خود مراعات کنند که اگر این سه چیز را در جمع خود رعایت کنند پایدار و استوار می‎مانند اما اگر این سه چیز در بین آنها وجود نداشته باشد و پایدار نماند از یکدیگر جدا می‎شوند و دشمن هم می‎شوند و آن سه چیز عبارت از انصاف، مهربانی کردن و حسد نورزیدن است.

یکی از چیزهایی که در ایجاد پیوند برادری و پایداری آن نقش دارد این است که انسان نسبت به برادر دینی خود با انصاف برخورد کند. دومین مورد مهربانی است و سوم این است که انسان نسبت به برادر دینی خود حسادت نورزد.

یکی از مواردی که برادری را نابود می‎کند، عدم انصاف است. انصافزیباترین خصلت‌ِ اخلاقی ست؛ و به معنای عدالت‌ورزی و اجرای قسط، و اقرار به حقوق مردم و اَدای آن‌هاست اگر ما بتوانیم در برخورد با دیگران، خودمان را جای آنها بگذاریم و از موضع آنان مسأله را نگاه کنیم و سپس قضاوت نماییم. دراین صورت به مرز انصاف نزدیک‌تر شده‌ایم و قضاوت‌هایمان صحیح‌تر خواهد شد.

رعایت انصاف از مرحوم رجبعلی خیاط : یکی از روحانیون می‌گوید: پارچه‌ای به او دادم تا برایم عبا و قبا بدوزد. گفت: دو روز کار دارد و مزدش چهل تومان می‌شود. روزی که رفتم لباسهایم را بگیرم گفت: اجرتش ۲۰ تومان می‌شود. چون فکر می‌کردم دو روز کار می‌برد ولی یک روز کار برد. (کیمیای محبت  ص ۲۵)

نقل می‎کنند که یکی از بزرگان در اصفهان مجلس ختمی گرفته بود، وقتی از او سؤال کردند که این مجلس را برای چی برگزار کرده‎اید، گفت که به خاطر انصاف است، چون انصاف از بین مردم رفته است و من برای انصاف مجلس ختم گرفته‎ام. حقیقت امر این است که امروز غیر از دشمنی دشمنان با ملت ایران، مشکلی که در جامعه وجود دارد و به توطئه‎های دشمنان کمک می‎کند عدم رعایت انصاف در بین خود مردم است که عده‎ای فقط به دنبال منافع خود هستند؛ هرچند به قیمت نابود کردن و لِه کردن دیگران باشد. بنابراین، باید در وضعیت کنونی جامعه که کشور با مشکل معیشتی وگرانی روبرو است انصاف را بیشتررعایت کنیم. نه اینکه با خرید بیشتر از مایحتاج زندگی به احتکار بپردازیم و با این کار به توطئه‎های دشمنان داخلی و خارجی دامن بزنیم و موجبات شادی دشمن را فراهم کنیم و باید حواسمان جمع باشد که مشکلات باعث نشود اعتقادات ما تضعیف شود و دین ما صدمه ببیند.

IMG_9513

مورد دوم که در روایت، به آن اشاره شده است که برادری را از بین می‎برد عدم مهربانی، محبت و همدلی نسبت به یکدیگر است. انسان‎ها باید نسبت با هم مهربان باشند، از محبت به یکدیگر دریغ نورزند که این مهر و محبت پایه‎های برادری را محکم می‎کند.

از دیدگاه اسلام، مهربانی و محبّت در حقیقت، مایه قوام و بـرپـایـی جـامـعـه انـسـانـی اسـت. و بـه مـنـزله مـلاط و چـسـبـی اسـت کـه مـصـالح سـاختمانی تشکیل دهنده اجتماع بشری را به هم پیوند می زند.

همان گونه که نبودن ملاط یا سُستی آن موجب فرو ریختن ساختمان می شود، نبود مهربانی نیز نظام اجتماع بشری را متلاشی می کند و زیباییهای زندگی را به کلام انسان تلخ و بی معنا می سازد.

ما نباید به محبت درون دل و قلب اکتفا کنیم؛ اسلام دستور داده که محبت را ابراز کنیم اینکه ما فقط کسی را دوست داشته باشیم کافی نیست بلکه باید به او خبر دهیم که دوستش داریم. مطالب مختلفی چه در زمان پیامبر اکرم(ص) و چه در زمان ائمه اطهار(ع) وجود دارد که اگر شخصی به این معصومین بزرگوار عرضه می کرد که مثلا من فلانی را دوست دارم می فرمودند که برو به او اظهار کن که در مورد زن و شوهر هم تأکید شده است و در گروههای اجتماعی نیز کافی نیست ما یک شخص و یا گروهی را دوست داشته باشیم بلکه باید اظهار دوستی در جامعه پراکنده باشد و عطر دوستی را در کل روابط اجتماعی منتشر کنیم.

مورد سوم از موارد نابود کننده برادری، حسادت ورزیدن است. انسان نباید نسبت به دیگران حسد ورزد، بله اگر نسبت به داشته‎های دیگران غبطه بخورد اشکال ندارد- غبطه این است که انسان وقتی نعمتی را در کسی دید، بگوید که خدایا همان‎گونه که این نعمت را به او داده‎ای به من نیز عنایت کند اما حسد این است که انسان از خدا طلب می‎کند که فلان نعمت را از فلانی بگیرد و به او بدهد و اصلاً نمی‎خواهد که طرف مقابل آن نعمت یا پیشرفت را داشته باشد- بنابراین، حسد ورزیدن برادری را نابود می‎کند.

*&*&*&*&*&&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم

خودم و عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

سه‌شنبه ۳۰بهمن ۱۳جمادی‌الثانی وفات ام‌البنین همسر امام علی(ع) و مادر گرامی حضرت ابوالفضل العباس(ع) (۶۴ ق)روز تکریم مادران و همسران شهدا 

۱۳جمادى الثانى مصادف است با سالروز وفات بانوى صبر و استقامت، حضرت «ام‌البنین» همسر گرامى حضرت امیرالمومنین(ع) و مادر علمدار کربلاحضرت قمر بنى‌هاشم ابوالفضل العباس(ع).

به همین مناسبت وفات این شیر زن صدراسلام که در زندگى وفادارانه خود با حضرت امیرمومنان(ع) سختى‌ها و مرارت‌هاى بسیارى را تحمل کرد و پس از آن نیز در عزادارى فرزندان شهید خود در واقعه جانگداز کربلا صبر و استقامت ورزید و به رشادت آنان فخر و مباهات کرد؛ روز «تکریم مادران و همسران شهدا» نام گذارى شده است تا جایگاه مهم این عزیزان در پیروزى اسلام و غلبه بر دشمنان گرامى داشته شود. بانوانى که با بصیرت و ولایتمدارى خود همچون حضرت‌ام البنین(س)ایمان، نگاه ولایتمدار، تفکر حسینى و شجاعت ایثارگرى را قطره قطره در کام فرزندانشان نشاندند

امروز تکریم رشادت‌ها و صبر و استقامت آنان، از ارزش‌هاى انقلاب و جهاد و شهادت است که باید تکریم شود و همچون سرمایه‌هاى انقلاب پاس داشته شود تا شیوه و روش تربیتى و سبک زندگى آنان، نسل به نسل در تربیت انقلابى و دینى جوانان این سرزمین، انتقال پیدا کند.

امروزه همهٔ مردم، آرامش و امنیت کشور را مرهون رشادت‌ها و ایثارگری‌های مادران و همسران شهدا می‌دانند و هرگز فداکاری‌هایشان را فراموش نکرده و نخواهند کرد.

IMG_9516

&*&*&*&&*&*&*&*&*&&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

اشاره ای کوتاه به راهپیمایی ۲۲ بهمن ودرسهای آن     

 جشن پیروزى انقلاب اسلامى و راهپیمایى ۲۲ بهمن در سراسر کشور به باشکوه‌ترین شکل ممکن برگزار شد و از این بابت باید شکرگزار خداوند منان و قدردان ملت فهیم و بصیر ایران بود.راهپیمایى ده‌ها میلیونى مردم در هزاران شهر و روستا در اقصى نقاط ایران اسلامى، پیام‌ها و پیامدهاى متعددى داشت و بار دیگر انقلاب را بیمه کرد.حضور کم نظیر ملت ایران در راهپیمایى امسال آنهم در شرایطى که مقامات آمریکایى با گزافه گویى، سخن از پایان عمر انقلاب اسلامى ملت ایران سر مى‌دادند بسیار حائز اهمیت بود و مى‌توان گفت که ملت با بصیرت ایران چشم دشمن را با این حضور خود کور کرد و همه نقشه‌هاى آن‌ها را نقش برآب نمود.

حضور کم نظیر مردم در شهرهاى مختلف در مراسم ۲۲ بهمن امسال آنهم در زیر برف و باران نشان داد که تمامى توطئه‌هاى دشمنان براى کمرنگ کردن این مراسم، با شکست مواجه شده است.

یکى از نکات مهم و قابل توجه راهپیمایى امسال، تقارن آن با مشکلات خاص معیشتى اقشار مختلف مردم است. دشمن سال‌هاست که برنامه‌ریزى ویژه‌اى در راه اندازى جنگ اقتصادى علیه ملت ایران کرده و این جنگ اقتصادى با برخى اهمال‌ها و کم همتى‌هاى دولتمردان نیز همراه شده و ماحصل آن مشکلات اقتصادى براى مردم شده است. دشمن به‌صراحت و البته با دروغ و فریب، به مردم مى‌گوید مشکلات اقتصادى ناشى از رویکرد انقلابى نظام است و راه آن نیز دست شستن از این‌راه و سازش با آمریکا و هضم شدن در نظم مد نظر آمریکاست

در کنار پیام‌هاى گفته شده مى‌توان گفت که راهپیمایى پرشکوه ۲۲ بهمن چند پیام کلیدى و بسیار مهم  داشت.

نکته اول: آن‌که ملت فریب این ترفند دشمن را نخورده و مى‌داند که راه عبور از مشکلات، سازش و تسلیم نیست که اگر چنین بود نشانه آن باید کمرنگ شدن حضورشان در این یوم الله مى‌شد که نه تنها چنین نشد بلکه این حضور حماسى نشان داد نگاه ملت به مشکلات اقتصادى، درست برخلاف خواست و نظر دشمن است.

نکته دوم: آن‌که مردم با حضور خود نشان دادند، اگرچه گلایه‌هاى جدى در زمینه مسائل معیشتى دارند اما میان عملکرد مسؤولان و اصل نظام و انقلاب تفکیک قائل هستند و ناکارآمدى و اهمال برخى مسؤولان را به پاى انقلاب اسلامى نمى‌گذارند.{تکبیرنمازگزاران}

IMG_9519

حال که مردم اینچنین تماشایى و میلیونى به میدان آمدند، وظیفه مسؤولان است که همت خود را در راه انجام وظایف خود و حل مشکلات کشور دو چندان کنند. این حضور باشکوه مردمى سرمایه و پشتوانه‌اى محکم و بسیار قوى براى مسؤولان است که با اتکاى به آن مى‌توانند بسیارى از مشکلات داخلى را پشت سر گذاشته و مقابل زیاده‌خواهى و قلدرى دشمن بایستند و با صلابت از مواضع نظام و انقلاب دفاع کنند.{تکبیرنمازگزاران}

نکته سوم:شاید بتوان این‌راهپیمایى را نوعى اتمام حجت با مسؤولان نیز دانست. مسؤولان با مضاعف کردن همت و تلاش خود باید سعى کنند که از مردم عقب نمانند و به این وسیله، قدردانى عملى خود را نسبت به این حضور نشان دهند.

نکته چهارم:بررسى واکنش رسانه‌هاى خارجى به مراسم چهلمین سالگرد انقلاب اسلامى، نشان دهنده این است که تیر جبهه استکبار براى تضعیف این مراسم به سنگ خورده است. دشمنان ما بدانندکهانقلاب اسلامی درختی کهن و ریشه‌دار و تنومند شده و سروصداها و موج‌هایی که دشمنان ایجاد ‏می‌کنند نمی‌تواند لرزه بر اندام این درخت تنومند بیندازد{تکبیرنمازگزاران}

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --