اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:امروزتمام انسانها،درتمام دنیا تشنه تحقق عدالتند

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:امروزتمام انسانها،درتمام دنیا تشنه تحقق عدالتند

به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنماز باشکوه وباصلابت جمعه درآخرین جمعه سال ۹۷،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی حسن آبادبرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱-ماهم برای آخر سال، چون بانک‌ها، شرکت‌ها، انبارگردانی‌،وحساب و کتاب کنیم.

۲- پیش از آنکه زندگى ماپایان گیرد و به برزخ و قیامت برسىم وفرشتگان الهى حسابرس باشند خودمان در اینجا به حساب خویش رسیدگى کنیم

۳-اگر کسی دو نفر را با هم آشتی بدهد،از تمام نمازهاوروزه‌های مستحبی ثوابش بیشتر است.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱- بعضی هشتاد سال زندگی می‌کنند و بعضی یک سال را هشتاد بار تکرار می‌کنند.

۲بیاییم من و شما سال جدید را برای خودمان نامی قرار بدهیم.

۳از اصلى‌ترین معیارهاى بارز حکومت حضرت على(ع) عدالت محورى ایشان است.

۴-چهارشنبه سوری یک عمل خرافی است ودردین نیست.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_9548

أُوصِیکُمْ، عِبَادَ اللهِ، بَتَقْوَى اللهِ الَّتی هِیَ الزَّادُ وَبِهَا الْمَعَاذُ

برادران و خواهران , نمازگزاران محترم را به رعایت تقوی الهی, انجام واجبات و ترک محرمات  توصیه میکنم.

باتوجه به اینکه درآستانه عیدنوروزقرارگرفتیم موضوع بحث ما پیرامون یکی ازمسائل مطرح در آخر سال است.

انسان‌های فرزانه به آخر سال که می‌رسند مثل انبارگردانی ادارات و نهادها، دیگر بیست اسفند خرید و فروش ندارند، انبارگردانی دارند. حسابرسی دارند ببینند در یک سال چه کردند. سال جدید می‌شود، ما هم باید جدید شویم. حالا لباس مانو شود. ادکلن و عینک دکور منزل عوض شود.

ماهم برای آخر سال، چون بانک‌ها، شرکت‌ها، انبارگردانی‌ها،حساب و کتاب کنیم، در مورد حساب و کتاب صحبت کنم. قرآن کریم میفرماید: «وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ‏ لِغَد» (حشر/۱۸) هرکسی نگاه کند برای فردایش چه ذخیره کرده است.

ما باید بدانیم برای قیامت خودمان و فرزندانمان چه کردیم؟ فرزند ما با خدا چقدر رابطه دارد؟ با اخلاق چقدر رابطه دارد؟ برای دین فرزندانمان چه کردیم؟ قرآن می‌گوید: هر انسانی نگاه کند که ‌»ما قَدَّمَتْ‏ لِغَد» برای فردایش چه کرده است؟

امیرالمؤمنین می‌فرماید:«فَحَاسِبْ نَفْسَکَ لِنَفْسِکَ، فَإِنَّ غَیْرَهَا مِنَ الانْفُسِ لَهَا حَسِیبٌ غَیْرُکَ »(نهج البلاغه، خطبه ۲۲۲) به حساب خود براى نفع خویشتن رسیدگى کن، (و کار به حساب دیگران نداشته باش) زیرا دیگران حسابرسى جز تو دارند.

اشاره به اینکه پیش از آنکه زندگى تو پایان گیرد و به برزخ و قیامت برسى و فرشتگان الهى حسابرس تو باشند خودت در اینجا به حساب خویش رسیدگى کن تا اگر خطایى از تو سر زده است جبران کنى و اگر کار نیکى داشته اى خدا را شکر نمایى; هرگز لازم نیست در اعمال کوچک و بزرگ دیگران دقیق شوى و به حسابرسى آنها بپردازى و از خود غافل گردى چرا که آنها براى خود حسابرسى دارند.

این جمله در واقع دو پیام دارد یکى همان پیام حدیث معروف«حاسِبُوا قَبْلَ أنْ تُحاسَبُوا»(نهج البلاغه خطبه ۹۰) و دیگر پیام آیه شریفه(مائده ۱۰۵)«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ امَنُوا عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ لاَ یَضُرُّکُمْ مَّنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ)»اى کسانى که ایمان آورده اید مراقب خود باشید اگر شما هدایت یافته اید گمراهى گمراهان به شما زیانى نمى رساند.

«مَنْ‏ حَاسَبَ‏ نَفْسَهُ‏ وَقَفَ عَلَی عُیُوبِهِ» (غرر الحکم، ص ۲۳۶) اگر کسی حساب خودش را بکند، عیب‌هایش را می‌فهمد.

ما باید حساب کنیم ببینیم از این تعطیلات چقدر می‌توانیم استفاده کنیم؟ بیست روز، پنج میلیون دانشجو چقدر می‌شود؟بعد تقسیم کنیم به ۳۶۵ ببینیم چقدر می‌شود؟ شاید دویست، سیصد سال عمر است.

در عید امسال چند نفر می‌تواند اصلاح ذات البین راه بیاندازد. در فامیل افرادی با هم قهر هستند. شما شهر به شهر آمدی و فامیل هستی و عید است، این دو نفر را با هم آشتی بده. اگر کسی دو نفر را با هم آشتی بدهد، از تمام نمازها و روزه‌های مستحبی ثوابش بیشتر است.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشروح خطبه دوم:

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

آخر سال هست و همه مشغول خانه تکانی هستند. میخواهم عرض کنم یک مقدار هم دل تکانی کنیم.

از عباس، عموی پیامبریک نفر سؤال کرد: شما بزرگتر هستید یا پسر برادر شما محمد(ص)؟ یک جمله‌ای ایشان گفتندخیلی زیباست!!گفت: «هو اکبرُ منی و أنا أسن منه» پاسخ دادند: پسر برادرم پیامبر بزرگتر از من است ولی من مسن‌تر از او هستم. سال جدید نزدیک است. ما یک بزرگ شدن داریم یک مُسن سال شدن. کی سال تحویل می‌شود؟ از زمانی که حرکت زمین به دور خورشید ازسال قبل آغاز شده، زمین به همان‌جا می‌رسد و سال تحویل می‌شود. برای زمین و زمینیان یک سال بزرگ می‌‌شوند، مُسن می‌شوند. درخت‌ها را دیدید، می‌شمارند. می‌گویند: این چهار دایره دارد چهار سالش است. زمین، همه چیز همینطور هستند. ولی آیا این سن برای انسان‌ها هم هست؟ نه، افراد عوام و عادی، مادی و سطحی می‌نگرند، می‌گویند: بله ما بزرگ شدیم. ولی این بزرگی نیست این مُسن سال شدن است. کی معلوم می‌شود ما بزرگ شدیم؟ وقتی وجود ما به دور خورشید ولایت چرخید. نکته‌ای گفتیم، حکمتی و حکایتی آموختیم و در زندگی عمل کردیم، به این تعداد بزرگ شدیم و الا مُسن شدیم. بعضی هشتاد سال زندگی می‌کنند و بعضی یک سال را هشتاد بار تکرار می‌کنند. همان است!

فَبَادِرُوا الْعَمَلَ، وَخَافُوا بَغْتَهَ الْأَجَلِ، فَإِنَّهُ لاَ یُرْجَى مِنْ رَجْعَهِ الْعُمُرِ مَا یُرْجَى مِنْ رَجْعَهِ الرِّزْقِ، مَا فَاتَ الْیَوْمَ مِنَ الرِّزْقِ رُجِیَ غَداً زِیَادَتُهُ، وَمَا فَاتَ أَمْسِ مِنَ الْعُمُرِ لَمْ یُرْجَ الْیَوُمَ رَجْعَتُهُ

در این روزهای پایانی یک مروری نسبت به گذشته بکنیم.خداوند تبارک وتعالی میفرماید:«بَلِ الْإِنْسانُ عَلى‏ نَفْسِهِ‏ بَصِیرَه» (قیامت/۱۴) می‌داند بخیل است، حسوداست، خدای نکرده چشمش، دستش،دامنش ناپاک است.تصمیم بگیرد، آنوقت ببینیم سال جدید چه سالی می‌شود. نوروز امسال چه نوروزی می‌شود.

 از نظر جهانی برای هر سال یک نامی قرار می‌دهند. از نظر ملی رهبر عزیز انقلاب برای هر سال نامی قرار می‌دهند. بیاییم بنده و شما سال جدید را برای خودمان نامی قرار بدهیم. سال آرامش! سال سکوت، سال عبادت بیشتر،سال خوش اخلاقی بیشتربا همسر وفرزندان، خوش زبانی بیشتر،سال دستگیری از نیازمندان فامیل ،سال کمک به ازدواج جوانان ووووو

&*&*&*&&*&*&*&*&*&&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

سه‌شنبه ۲۹اسفند ۱۳رجب میلاد امیرالمؤمنین امام علی(ع)(۲۳ سال قبل از هجرت) // آغاز ایام البیض (اعتکاف) 

آخرین روز سال ۱۳۹۷ و آغاز ورود به سال جدید شمسى، مصادف با ولادت با سعادت امیرمومنان على(ع) شده است؛

از اصلى‌ترین معیارهاى بارز حکومت حضرت على(ع) عدالت محورى ایشان است؛ اصلى که براى نظام اسلامى ما نیز به تعبیر مقام معظم رهبرى یک ضرورت است که تمامى بشر تشنه تحقق آن است: «امروز در نظام اسلامى چه چیزى اهمیتش از همه بیشتر و حساسیّت نسبت به آن لازم‌تر است؟ حضرت علاوه براینکه خود عامل هستندبه کارگزاران خود توصیه میکنند ،به فرزندان توصیه میکنند به برادرش عقیل توصیه میکنند.

عدالت خواسته یک جماعت خاصّى از مردم یا اهل یک کشور و اهل یک ملت نیست؛ عدالت خواسته طبیعى و تاریخى همه آحاد بشر در طول تاریخ بشریت است. که دربیانیه مقام معظم رهبری موسوم به گام دوم انقلاب به آن اشاره شده است

ازدیگر محورهاى اصلى بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبرى، تحقق «معنویت و خدامحورى» در جامعه اسلامى است که ضمن ارزشمندى ذاتى خود، موجبات تحقق عدالت را از طریق اجراى سبک زندگى دینى و معنوى در رفتار و سیره مسؤولان نظام فراهم مى‌سازد. بهترین الگو براى تحقق این امر، سیره و رفتار مولاى متقیان امام على(ع) است که در تمامى احوال زندگى فردى و سیاسى خود ذره‌اى از معنویات و خدامحورى دور نگشت و با اعمال و رفتار خود، الگوى حاکم الهى را تجلى و عینیت بخشید و با توجه به اهمیت این موضوع، موالیان و کارگزاران خود را نیز بدان توصیه و سفارش مى‌فرمود.

عمل عبادى اعتکاف از سابقه تاریخى در ادیان الهى برخوردار است که برخى از آیات قرآن بر این موضوع دلالت دارد. این عمل عبادى با رسالت حضرت رسول(ص) نیز تداوم یافت و خود آن حضرت و همچنین امامان بزرگوار شیعه نیز به این عبادت توجه و التزام خاص داشتند.انسان امروز به‌دلیل افزایش تعاملات اجتماعى و درگیرى‌هاى شغلى، بیش از گذشته وقت خود را صرف امور مادى و ارتباطات دنیایى خود مى‌کند.  لذا اعتکاف فرصتى است که آدمى در آن با مرور نامه اعمال خود و بررسى گفتار و رفتار گذشته خود، اعمالش را که تنها یار و همراه مجسم تا روز قیامت‌اند،مى سنجد و هر آنچه را تاکنون از او سر زده محک مى‌زند و خود را براى روزى که ذره ذره اعمال نیک و بدش را حساب وکتاب مى‌کنندآماده مى‌سازد.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

نکته پایانی دررابطه باچهارشنبه سوری

بارها کفتیم که اسلام دنبال شادی مردم هست و می خواهد مردم شاد باشند اما شادی به چه قیمتی شما الان ببینید ما چهارشنبه آخر سال را در پیش داریم که چه اتفاقاتی میافتد!!این امر خرافی در دین نیست هر سال یک عده ای کشته می شوند و یک عده دست و پا و چشم و گوششان را از دست می دهند بهترین راهش این است که خانواده ها شما جلوگیری کنند مواظبت کنند و آموزش و پرورش به بچه ها توضیح دهند ،راهنمایی کنند که دیگر شاهد اینگونه فاجعه ها در کشورمان نباشیم /انشاالله 

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --