اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: آمریکاییهادرقضیه برجام بدعهدی کردندوبه تعهداتی که داده بودند آنگونه که بایدعمل نکردند!!

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: آمریکاییهادرقضیه برجام بدعهدی کردندوبه تعهداتی که داده بودند آنگونه که بایدعمل نکردند!!

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نمازباشکوه جمعه اینهفته 12/06/95به  امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.

ایشان دربخشی ازخطبه اول گفتند: بحث امروز ماپیرامون سومین موردازموارد غفلت است. خداوند مهربان نعمت‏هاي بسيار گسترده‏اي به انسان عطا فرموده است، اما غفلت و فراموشي آفت بزرگي است كه انسان را دچار خود كرده است

پيامبر اكرم صلي‏ الله‏ عليه ‏و‏آله در سخني با ابن عبّاس به توضيح نعمت‏هاي ظاهري پرداخته، فرمودند:

اي فرزند عباس! اما نعمت ظاهري، اسلام و آفرينش نيكوي تو و رزقي است كه خداوند روزي‏ات ساخته، و نعمت باطني آن است كه اعمال بد تو را پوشانده و تو را مفتضح نساخته است.

خطیب محترم جمعه حسن آباددربخشی ازخطبه دوم هم بااشاره قیام 17شهریوروکشتارمردم بی گناه درمیدان شهدا ،اظهارکرد: مردم نبايد هيچ‌وقت شیطنتهادشمنان رافراموش کنند. فکرنکنیم دشمن تغییرموضع داده است ، آنهافقط چهره خودشان را تغییرداده اند. و مثل مارِ خوش خط و خال به‌صورت فريبنده به طرف انسان مي‌آيند، اظهار محبت مي‌كنندبدانيد اين يك حمله و تهاجم خصمانه است.درقضیه برجام باهمین چهره آمدند اما دیدیدبدعهدی کردندوبه تعهداتی داده بودند آنگونه که بایدعمل نکردند!!

عناوین خطبه اول:

1- منظورازنعمت‏هاي ظاهري وباطني چيست؟

2-انواع یادآوری نعمتها.

عناوین خطبه دوم:

1-امام جواد،فعاليت‌هاي خودرابسيار دقيق وحساب‌شده انجام مي‌دادودرهرزمينه‌اي كه فرصت فعاليت بود،فعاليت مي‌كرد.

2–تمام دوران زندگي حضرت علي(ع)وحضرت زهرا(س)الگويي است براي كساني‌كه مي‌خواهنددردنياوآخرت سعادتمندشوند

3- آمریکاییهادرقضیه برجام بدعهدی کردندوبه تعهداتی که داده بودند آنگونه که بایدعمل نکردند!!

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

 images5

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم        بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

ابتداخودم  راوشما نمازگزاران عزرا توصیه میکنم به تقوای الهی

اما بحث امروز ماپیرامون موارد غفلت است.

هفته گذشته آیه شریفه 7سوره مبارکه روم را به محضرشما تقدیم کردم ودوموردازموارد غفلت که عبارت بوداز غفلت از نسل و غفلت از حساب است.

اما مورد سوم:

غفلت از نعمت‌ها:

خداوند مهربان نعمت‏هاي بسيار گسترده‏اي به انسان عطا فرموده است، اما غفلت و فراموشي آفت بزرگي است كه انسان را دچار خود كرده است

«وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا»؛(1) و اگر نعمت‏هاي خدا را بشماريد، هرگز نمي‏توانيد آنها را احصا كنيد.ولي خداوند نعمت‏هاي بيكران خويش را به دو بخش نعمت‏هاي ظاهري و باطني تقسيم كرده است:

«أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَ بَاطِنَةً»؛(2)آيا نديديد خداوند آنچه را در آسمان و زمين است، مسخّر شما كرده و نعمت‏هاي ظاهري و باطني خود را بر شما گسترده و افزون ساخته است؟

سؤالي كه در اينجا مطرح مي‏شود اين است كه منظور از نعمت‏هاي ظاهري و باطني چيست كه يادآوري هر دو قسم آن روشي مؤثر در تربيت اخلاقي و معنوي محسوب مي‏شود؟ در روايات معصومان عليهم‏السلامبه مصاديقي از اين دو گونه نعمت برمي‏خوريم كه در ذيل به برخي از آنها اشاره مي‏شود:

پيامبر اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله در سخني با ابن عبّاس به توضيح نعمت‏هاي ظاهري پرداخته، فرمودند:

اي فرزند عباس! اما نعمت ظاهري، اسلام و آفرينش نيكوي تو و رزقي است كه خداوند روزي‏ات ساخته، و نعمت باطني آن است كه اعمال بد تو را پوشانده و تو را مفتضح نساخته است.

  «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ»)فاطر: 3( اي مردم! نعمتي را كه خدا به شما داده است، متذكر شويد.

«فَاذْكُرُواْ آلاء اللّهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ») اعراف: 69(پس نعمت‏هاي خدا را به ياد آريد، شايد كه رستگار شويد.

انواع يادآوري ‏ها

همچنان‏كه نعمت از گونه‏هاي متعددي برخوردار است، يادآوري آن نيز به صورت‏هاي مختلفي امكان‏پذير مي‏باشد. برخي از آنها عبارتند از:

يادآوري ذهني

در اين‏گونه از يادآوري، فرد با انجام عملياتي ذهني متذكر نعمت‏هاي خداوند گشته و با مرور ذهني آن، از نتايج ارزشمندش برخوردار مي‏گردد. براي مثال، امام علي عليه‏السلامتفكر مردم درباره نعمت‏ها را مفيد و موجب فاصله گرفتن ايشان از گناه مي‏دانند:

«و لو فكّروا في عظيم القدرة و جسيم النعمة لرجعوا الي الطريق و خافوا عذاب الحريق»؛(4)و اگر مردم در قدرت عظيم الهي و نعمت‏هاي بزرگ او مي‏انديشيدند، قطعا به راه صواب باز مي‏گشتند و از عذاب جهنم نگران مي‏شدند.

يادآوري گفتاري

گونه ديگر يادآوري، با سخن گفتن از عطاياي الهي همراه است و ذكر گفتاري نيز مي‏تواند زمينه را براي ذكر قلبي فراهم سازد. خداي متعال در آيه پاياني سوره «ضحي» خطاب به فرستاده عزيز خويش مي‏فرمايد: «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ»؛ و اما نعمت پروردگارت را بازگو كن. مردي از امام حسين عليه‏السلامپرسيد: اين فرمايش الهي «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ»يعني چه؟ حضرت فرمود: «امره ان يحدث بما انعم اللّه به عليه في دينه»؛(5) به فرستاده خود فرموده تا نعمت‏هايي كه در دين بدو داده بر زبان جاري سازد و به مردم بگويد.

يادآوري نوشتاري

در اين نوع از يادآوري كه شباهت زيادي به يادآوري گفتاري دارد، فرد با زبان قلم به واگويي نعمت‏هاي الهي مي‏پردازد؛ مانند آنجا كه اميرالمؤمنين عليه‏السلام در پاسخ به نامه معاويه، بر اساس دستور پروردگار در آيه پيشين، متذكر نعمت‏هاي خداوند مي‏شوند:

مگر نمي‏بيني ـ نه اينكه بخواهم خبرت دهم، بلكه به عنوان شكر و سپاسگزاري نعمت خداوند مي‏گويم ـ جمعيتي از مهاجرين و انصار در راه خدا شربت شهادت نوشيدند و هر كدام داراي مقام و مرتبتي بودند، اما هنگامي كه شهيد ما (حمزه) شهيد شد، به او گفته شد: «سيدالشهدا» و رسول خدا هنگام نماز بر وي (به جاي پنج تكبير) هفتاد تكبير گفت و نيز مگر نمي‏داني گروهي دستشان در ميدان جهاد قطع شد كه هر كدام مقام و منزلتي دارند، ولي هنگامي كه اين جريان درباره يكي  از ما انجام شد، لقب طيّار به او داده شد؛ آن كس كه در آسمان بهشت با دو بال خود پرواز مي‏كند

يادآوري رفتاري

منظور از يادآوري رفتاري آن است كه فرد رفتاري از خود بروز دهد كه نوعي يادآوري و تذكر به شمار آيد؛ مانند آنكه نعمت‏هاي الهي را مورد استفاده قرار داده و آنها را آشكار سازد.

اميرالمؤمنين عليه‏السلام در نامه‏اي به حارث همداني فرمودند:

«و استصلح كل نعمة انعمها اللّه عليك و لاتضيعنَ نعمة من نعم اللّه عندك و ليُرَعليك اثرُ ما انعم اللّه به عليك»هر نعمتي كه به تو داد، نيكو دار و هيچ نعمتي از نعمت‏ها را ضايع و تباه مساز و بايد اثر نعمت‏هايي كه خدا به تو داده در تو ديده شود.

1- نحل: 18. 2-ـ لقمان: 20. 3- نهج‏البلاغه، خ 1854- حسن‏بن شعبه حرّانى، تحف‏العقول، 1404، ص 247. 5- نهج‏البلاغه، ن 28.

مشروح خطبه دوم

IMG_6385

بسم الله الرحمن الرحيم

در ابتداي خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقواي الهي دعوت مي کنم.

قالَ الجوادعليه‌السلام: مَنْ لَمْ يَعْرِفِ الْمَوارِدَ أعْيَتْهُ الْمَصادِرُ. (بحار‌الانوار، ج۶۸، ص۳۴۰)فرمود: هركس موقعيت‌شناس نباشد، جريانات، او را مى‌ربايد و هلاک خواهد شد.

تن آدمــــــی شریف است به جـــــــان آدمیت                نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

اگرآدمی به چشم است ودهان وگوش وبینی               چه میان نقش دیـــــــوار و میان آدمیت

جمعه 12 شهريور 30 ذيقعده شهادت حضرت امام محمدتقي – جوادالائمه(ع) (220 ه‍.ق)

در مورد مبارزات ائمه معصومين عليهم السلام با دستگاه حاكمه مي‌توان گفت: همه زندگي آنان طبيعت مبارزاتي داشته است به‌صورتي كه تمام كلمات و حركات و جهت‌گيري‌ها و سيره و روش زندگي آنان حتي اكل و شرب، (خوردن و آشاميدن) مشي و ركوب، (راه رفتن و سوار شدن) و رنگ لباس و القاب و نقش انگشترشان، معنادار و پر از رمز و راز بوده است.

وجود امام جواد(ع) با آن سن كم، در مقام امامت كه مسؤوليت‌هاي رهبري را به‌عهده داشت، به‌خودي‌خود براي نظام حاكم خطرناك بود، مأمون حزم و احتياط نموده و براي مقابله با هر رويداد ناگهاني احتمالي، آمادگي لازم را اتخاذ مي‌كرد و لذا براي فرو خواباندن خشم و اعتراض شيعيان عليه خود، همان‌طور كه امام رضا(ع) را وليعهد خود قرار داد و به نام او سكه زد و دخترش را به عقد آن‌حضرت درآورد، نسبت به امام جواد(ع) نيز همان نيرنگ سياسي را به‌كار برد و در سال ۲۱۱هجري امام جواد(ع) را از مدينه به بغداد آورد تا فعاليت‌هاي فكري و سياسي او را زير نظر بگيرد و هرگاه زيان و خطري را از ناحيه وي احساس كند، فوراً راهها را بر وي ببندد و روابط او را با شيعيانش قطع كند و نيز آرزو داشت كه با نيرنگ‌ها و شيوه‌هايش با فريب دادن امام و يا تهديد او در آينده آن‌حضرت را جلب و جذب كرده و داعي و مبلغ خود و دولتش بگرداند.

تلاش‌هاي مأمون براي كاستن از وجهه و لياقت و محبوبيت امام جواد(ع) به جايي نرسيد و براي نيرنگ، خواست دخترش را به عقد امام درآورد. مأمون كه در زيركي و شعور سياسي كم‌نظير بود، با تزويج دخترش به امام جواد(ع) همان هدفي را دنبال مي‌كرد كه در مورد سپردن ولايتعهدي به امام هشتم(ع) و ازدواج دخترش با آن‌حضرت دنبال مي‌كرد. زيرا شيعيان و علويان در آن‌زمان نيروي عظيمي را تشكيل مي‌دادند و مأمون تنها از همين‌ها مي‌ترسيد، از اين‌رو با ازدواج دختر خود با آن‌حضرت كه زعيم و پيشواي اهل‌بيت و شيعيان بود مي‌خواست شعله‌هاي انقلابات را خاموش سازد.

اما امام برخلاف انتظار مأمون، فعاليت‌هاي خود را بسيار دقيق و حساب‌شده انجام مي‌داد و در هر زمينه‌اي كه فرصت فعاليت بود، فعاليت مي‌كرد

شنبه 13 شهريور 1 ذيحجه سالروز ازدواج فرخنده و مبارك حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) (2 ه. ق) – روز ازدواج‌

نخستين روز از آخرين ماه قمري، سالروز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه سلام الله عليها و حضرت علي(ع) به‌عنوان روز ازدواج نامگذاري شده است و روزي مبارك براي همه کسانی است كه دل به زندگي فاطمي داده‌اند تا شادي خود را با خاطره هميشه روشن آن روز مبارك، پيوند زنند. ازدواج حضرت علي با حضرت فاطمه به فرمان خداوند، از امتيازاتي است كه رسول اكرم(ص) بر آن مباهات مي‌كردند. در اين پيوند پر ميمنت، فرشتگان آسمان در سرور و شادماني و بهشتيان به زينت و زيور آراسته شده بودند. فاطمه زهرا(س) دختر پيغمبر اكرم(ص) و از دوشيزگان ممتاز عصر خويش بود. پدر و مادرش از اصيل‌ترين و شريف‌ترين خانواده‌هاي قريش بودند. از حيث جمال ظاهري و كمالات معنوي و اخلاقي از پدر و مادر شريفش ارث مي‌برد و به عالي‌ترين كمالات انساني آراسته بود.

تمام دوران زندگي و ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت زهرا(س) الگويي است براي كساني‌كه مي‌خواهند در دنيا و آخرت سعادتمند شوند، به چندمورداز الگوهاي اخلاقي و تربيتي اشاره مي‌كنم:

1.الگوي عفاف و پاكدامني‌.

حضرت زهرا(س) الگويي است به تمام معني براي عفاف و حجاب و پاكدامني، چراكه در هر حالتي پايبند به عفت و حجاب خويش بود، كه نمونه‌هاي آن بسيار است تمام این زندگی سراسرمعنویت است خلوص است عشق است وصمیمیت است..

۲. كفو و همتا بودن

يكي از اصول اساسي و رازهاي موفقيت ازدواج، كفو و همتا بودن دختر و پسر با هم است، زيرا تنها در صورت همتا و هم‌شأن بودن دو زوج است كه درك متقابل آنان از يكديگر امكان‌پذير است.

برخي تصور مي‌كنند كفويت تنها به شرائط ظاهري از قبيل مسائل نژادي و يا وضعيت مادي و رفاهي بستگي دارد در صورتي‌كه چنين نيست، بلكه همتايي و هم‌سوئي آرمان‌ها، خواست‌ها و تمايلات روحي و رواني افراد، ميزان آگاهي‌هاي علمي و ديني و ميزان تعهد عملي به مكتب و مذهب و ارزش نهادن به ويژگي‌هاي اخلاقي و فرهنگي است.

3.جشن عروسي و دوري از گناه‌

محفل عقد و عروسي بايد محل نزول فرشتگان الهي باشد، چنان‌كه درباره عروسي علي(ع) و زهرا(سلام‌الله‌عليها) گفته‌اند: در شب زفاف فاطمه، جبرئيل و ميكاييل و اسرافيل به همراه هفتاد هزار فرشته نازل شدند.

محفل‌هايي كه مالامال از لعب و لهو و حرام و ديگر مسائل غير شرعي و اخلاقي است، مورد تأييد اسلام نيست. در چنين محفل‌هايي نه تنها فرشتگان الهي فرود نمي‌آيند، بلكه برپاكنندگان در آن به خشم الهي گرفتار مي‌شوند.

جهيزيه به اندازه‌ي نياز

يكي از مشكلات خانواده‌هاي امروزي براي ازدواج دخترانشان، فراهم آوردن جهيزيه است. اين پديده كه جنبه مدگرايي و چشم و هم‌چشمي نيز به خود گرفته است، گاهي به درگيري، اختلاف و كشمكش‌هاي اقتصادي ميان خانواده‌ها مي‌انجامد. چنين وضعيتي را با جهيزيه فاطمه(سلام‌الله‌عليها) و علي(ع) مقايسه كنيد.

اساس ازدواج در اسلام بر سادگي استاگر ساده برگزار شد، قدم بعدي هم مي‌شود ساده و الا اگرازابتداتشریفاتی واعیانی برگزارشدبعد ديگر نمي‌تواند بروددر خانه كوچكي،وبا وسايل مختصري زندگي كند. از اول، بایدپايه زندگي را براساس سادگي و ساده‌زيستي گذاشت تا زندگي بر خودمان،وهم برنزدیکان وجامعه آسان شود.

در مسأله ازدواج خود جوانها، اولياي خانواده‌هايي كه جوان درخانواده دارندو مسؤولان فكر كنند و تصميم بگيرند؛متأسفانه سن لزدواج بالا رفته نگذاريم این روندادامه پيدا بكند. بعضي از تصورات و سنتهاي غلط در مورد ازدواج وجود دارد كه اين‌ها دست‌وپاگير است، مانع از رواج ازدواج جوانها است؛ اين سنتها را بايد عملاً نقض كرد.

چهارشنبه 17 شهريور 5 ذيحجه قيام 17 شهريور و كشتار جمع پرشماري از مردم توسط رژيم ستمشاهي در ميدان ژاله تهران (جمعه سياه 1357 ه.ش)

ماه شهريور از ماه‌هاي پرخاطره است. هفدهم شهريور سال ۱۳۵۷، يعني چند ماه به پيروزي انقلاب، درميدان شهداي تهران، عوامل رژيم طاغوت، مردم بي‌پناه را به رگبار مسلسل بستند و تعداد زيادي از مردم را به شهادت رساندنددر همين ماه شهريور، ترور ناجوانمردانه رئيس‌جمهور و نخست‌وزير كشور شهيد رجائي و شهيد باهنر اتّفاق افتاد.در همين ماه شهريور، ترور شهيد آيت‌الله قدّوسي – دادستان كلّ كشور – اتّفاق افتاد.در همين ماه شهريور، شهادت امام‌جمعه تبريز به‌دست منافقين اتّفاق افتاد.

در همين ماه شهريور – روز آخر شهريور – حمله نظامي رژيم بعثي صدّام به كشور اتّفاق افتاد.

چیزی که برای همه ماحتی تمام دنیا مثل روزروشن است این است که در همه اين حوادث، رژيم آمريكا پشت قضيّه بود؛ عوامل آمريكايي بودند كه يا به‌طور مستقيم كمك كردند يا تشويق كردند يا حدّاقل چشمشان را بر اين جنايات بستند.

كساني‌كه ازقتل‌عام هفده شهريور با وقاحت تمام دفاع كردند، امروز دم از حقوق بشر مي‌زنند، كساني‌كه پنجاه و چند سال ديكتاتوري سياه پهلوي‌ها را پشتيباني كردند، امروز تهمت ديكتاتوري به جمهوري اسلامي مي‌زنند،لذابایدبه اين نكته توجه داشته باشیم  كه مردم نبايد هيچ‌وقت این شیطنتهارافراموش کرد.(تکبیرنمازگزان)فکرنکنیم دشمن تغییرموضع داده است ، آنهافقط چهره خودشان را تغییرداده اند. و مثل مارِ خوش خط و خال به‌صورت فريبنده به طرف انسان مي‌آيند، اظهار محبت مي‌كنند و مي‌گويند بياييد با هم دست بدهيم، بدانيد اين يك حمله و تهاجم خصمانه است.درقضیه برجام باهمین چهره آمدند اما دیدیدبدعهدی کردندوبه تعهداتی داده بودند آنگونه که بایدعمل نکردند!!درهمین دیداراخیرمقام معظم رهبری باهیئت دولت که سخنان معظم له دارای  45محوراست به دو نکته اشاره فرمودندکه عبارت است از:توجه به بد‌حسابي آمريكا در برجام‌و  درس عدم اعتماد به دولتهاي آمريكا و لزوم سياست وعده در برابر وعده‌.

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --