به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نمازباشکوه جمعه اینهفته 2/07/95به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.
ایشان دربخشی ازخطبه اول گفتند: هواي نفس به هر عمل و رفتار، ظاهري و باطني گفته ميشود که در جهت مخالف خواسته و اراده خداوند متعال باشد. ما يک خواسته هايي داريم و خداوند هم خواسته هايي. اگر خواسته ما مطابق خواسته خدا نباشد, مي شود هواي نفس و خواسته هاي نفساني.
نفس امّاره، همچون منافق چاپلوسی میکند خود را چون دوستی سازگار و دلسوز جلوه می دهد و همین که فریب داد و بر انسان تسلط یافت، هم چون دشمن، بر او مسلّط شده و با خودخواهی و قلدری فرمان می راند و شخص را به جایگاه های سوء و هلاکت می کشاند
خطیب محترم جمعه حسن آباددربخشی ازخطبه دوم هم بااشاره به هفته دفاع مقدس،اظهارکرد:مهمترين دستاورد فرهنگى دفاع مقدس، توسعه انديشه مترقى ولايت فقيه در جهان و تأثير آن در هدايت جنگ و مديريت درگيرى با كفر استيكّه و تنها و مظلومانه بر مشكلات بسيارى از طرح و عمليات و بسيج و آموزش نيروها تا نياز تسليحاتى كشورمان فائق آمده است آن هم بدون حضور هيچ مستشارى و بدون هيچگونه كمك خارجى دست يافتهايم.
ایشان دربخش دیگری ازخطبه دوم یادآورشدند:نماز جمعه منبر نظام اسلامي است و موضعگيري ائمه جمعه بر اساس سياستهاي كلان رهبري نظام و در جهت تقويت دولت و ديگر قواي كشور ميباشد و نصايح آنها مشفقانه و دلسوزانه است.
عناوین خطبه اول:
1- هواي نفس به هر عمل و رفتار، ظاهري و باطني گفته ميشود که در جهت مخالف خواسته و اراده خداوند متعال باشد.
2- نفس امّاره، همچون منافق چاپلوسی میکند خود را چون دوستی سازگار و دلسوز جلوه میکند.
عناوین خطبه دوم:
1-مهمترين دستاورددفاع مقدس،توسعه انديشه مترقى ولايت فقيه درجهان وتأثيرآن درهدايت جنگ ومديريت درگيرى باكفراست
2-نماز جمعه منبر نظام اسلامي است
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
در ابتداي خطبه اول خودم و همه شما را به تقواي الهي دعوت و توصيه مي کنم .
بحث ماپیرامون موارد غفلت بودهفته گذشته مورد چهارم ازموارد غفلت را عرض کردم که غفلت دشمن بودگفتیم اگر كسی از دشمن غفلت کند دشمن او را نابود میكند. در خط مقدم جبهه، یك آن غفلت موجب نابودی آن خط و نابودی آن افراد خواهد شد.
گفتیم سه نوع دشمن داریم دشمن اول شیطان است این شیطان چندین مرتبه به خداقسم هم میخورد، و گفتهی او این بود «كه همهی بندههایت را اغوا و جهنمی میكنم جز افراد مُخْلَص» ـ معصوم یا تالی تِلْوِ معصوم ـ .
«قالَ فَبِعزَّتِكَ لأُغْوِیَنَّهُمْ اَجْمَعینَ اِلاّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ»[1] سوره گفت: به عزّتت قسم كه غیر از بندگان خالص شدهات همه آنها را گول میزنم.»ما چنین دشمن قسم خوردهای داریم؛ و غفلت از آن رسوائیها به بار میآورد؛ دنیا و آخرت و آبروی ما را از بین میبرد.
امادشمن دوم:نفس اماره
دشمن دوم نفس امّاره و هوی و هوس است.
«هوس چيست؟»
هواي نفس به هر عمل و رفتار، ظاهري و باطني گفته ميشود که در جهت مخالف خواسته و اراده خداوند متعال باشد. ما يک خواسته هايي داريم و خداوند هم خواسته هايي. اگر خواسته ما مطابق خواسته خدا نباشد, مي شود هواي نفس و خواسته هاي نفساني. غفلت ازياد خدا، فراموش کردن نعمتها، نيکيها، حکومت واقتدار الهي و پيروي از شيطان و شيطان صفتان، افراد و تفريط در اعمال و رفتار، برخي از مصاديق پيروي از هواي نفس ميباشد. خداوند متعال در سوره کهف با اشاره به اين نکته ميفرمايد: وَ لا تُطِعْ مَنْ اَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا وَ اتّبَعَ هَواهُ وَ کانَ اَمْرُهُ فُرُطاً; } اي رسول ما! از کساني که قلبشان را از ياد خود غافل ساختيم اطاعت مکن ؛ همانها که از هواي نفس پيروي ميکردند و کارهايشان از روي افراط و تفريط است.
لذا در قرآن پيروي از هوي نفس مورد نکوهش و مذمت قرار گرفته است و کساني که از هوي و هوس پيروي نمي کنند
مورد ستايش و تشويق پروردگار متعال قرار گرفته اند: «وَ أَمّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى* فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى؛ و اما كسى كه از ايستادن در برابر پروردگارش هراسيد و نفس خود را از هوس باز داشت. پس جايگاه او همان بهشت است». (سوره نازعات، آيه {41}
در روايات اهل بيت (ع) نيز روايات متعددي پيرامون خطر هوي نفس و لزوم مخالفت با هوس ها وارد شده است بنابراين شهوت و افراطي گري در خوردن، سخن گفتن، خوابيدن، نگاه كردن به نامحرم، شهوت جنسي، خشم و عصبانيت بي مورد و لذت طلبي مفرط از مواردي هستند كه بايد با آنها مبارزه كرد.
ميل نفس و خواهش دل به کامراني و شهوات را هوي و هوس نامند.
این نفس امارهای كه مثل حضرت یوسف ـ علیه السلام ـ از آن میترسد و دربارهی آن خطاب به خداوند عرض میكند:
«وَاِلاّ تَصْرِفْ عَنّی كَیْدَهُنَّ اَصْبُ اِلَیْهِنَّ وَاَكُنْ مِنَ الْجاهِلینَ؛[2]. (خدایا!) اگر كید و مكر زنان (مصر) را از من برنگردانی، به آنها گرایش میكنم؛ و (در آن صورت) از جاهلین خواهم بود.»
در آن وقتی كه از صحنه پیروز بیرون آمده بود باز میگفت خدا! اگر تو نباشی بدبخت میشوم. نفس امّارهای كه به قول مولوی: نفس اژدهاست او كی مرده است از غم بیآلتی افسرده است
اگر جایی، یا وقتی كاری به انسان نداشته باشد برای این است كه آب ندارد شنا كند و زمینه ندارد كه كار كند.
از مرحوم مقدس اردبیلی ـ مرجع تقلیدی كه بارها خدمت امام زمان ـ علیه السلام ـ رسید ـ سؤال كردند: آقا! اگر شما در خانهای باشید، كسی نباشد جز یك زن نامحرم، چه میکنی؟ مرحوم مقدس فرمود: پناه میبرم به خدا كه چنین صحنهای برای من جلو بیاید. از این جمله استفاده میكنیم كه نفس اماره پیر و جوان ندارد؛ زن و مرد و مقدس و غیر مقدس ندارد؛ همه و همه باید از او بترسند؛ زیرا دائماً با ما در جنگ است.
از حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السلام ـ روایتی است كه پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ عدهای را به جنگی فرستاد. وقتی برگشتند آن حضرت به آنها فرمود: «مرحبا به گروهی كه جهاد اصغر را گذراندند و جهاد اكبر بر ایشان باقی مانده. گفتند: جهاد اكبر چیست؟ فرمود: «جهاد با نفس»» سپس فرمود:
«اَفْضَلُ الْجِهادِ مَنْ جاهَدَ نَفْسَهُ الَّتی بَیْن جَنْبَیْهِ؛ یعنی بالاترین جهاد، جهاد با نفس است.»[3].
النّفس الامّارة المسوّلة تتملّق تملّق المنافق و تتصنّع بشيمة الّصديق الموافق حتّى إذا خدعت و تمكّنت تسلّطت تسلّط العدوّ و تحكّمت تحكّم العتوّ فأوردت موارد السّوء{4}
نفس امّاره، همچون منافق چاپلوسی میکند خود را چون دوستی سازگار و دلسوز جلوه می دهد و همین که فریب داد و بر انسان تسلط یافت، هم چون دشمن، بر او مسلّط شده و با خودخواهی و قلدری فرمان می راند و شخص را به جایگاه های سوء و هلاکت می کشاند
_________________________________
پی نوشتها:
[1]سوره ص، آیات 82 و 83.
[2] . سوره یوسف، آیه 33.
[3] . بحارالانوار، ج70، ص65.
{4}تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 234 ، ح 4683
#####################################################################
مشروح خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
در ابتداي خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقواي الهي دعوت مي کنم
امام باقر عليه السلام :
اِنَّ اللّه عَز َّو َجَلَّ يَقى بِالتَّقوى عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ وَ يُجَلّى بِالتَّقوى عَنهُ عَماهُ وَ جَهلَهُ؛
خداوند به وسيله تقوا بنده را حفظ مى كند از آنچه كه عقلش به آن نمى رسد و كور دلى و نادانى او را بر طرف مى سازد.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 8 ، ص 52
مناسبتهای هفته آینده:
اشاره ای به ایام هفته دفاع مقدس |
دوره دفاع مقدس يكي از مقاطع فراموشنشدني و بينظير تاريخ ايران و خود يك مقطع تاريخي بسيار مهم است هشت سال جنگ، فشار و مشكلات زيادى را براى ملت و دولت ايران بهوجود آورد و روزهاى سختى را به تجربه گذاشت.جنگى كه با يك غافلگيرى راهبردى، موجوديت انقلاب را نشانه رفته بوددر حين جنگ هم كشور مواجه با ترورهاى منافقين و اختلافات سياسى در سطح مقامات بالا ازجمله رياست جمهورى شد. یعنی جمهوري اسلامي ايران در موقعيتي نبود كه آماده مواجهه با يك جنگ بزرگ باشد.
به چندنکته اشاره میکنم:
1-اين فشارها و مشكلات و بهويژه تحريمهاى اقتصادى و تسليحاتى باعث شد تا قدرت عظيمى مثل سپاه پاسداران پديد آيد كه متكى بر توانمندىها و ظرفيت مردم، نيروهاى عظيم و داوطلب بسيجى را سازماندهى كند و بهعنوان قدرت اصلى پيشروى به سمت مواضع دشمن بهكار رود.
2-يكى از عرصههايى كه مىتوان براى اثبات و امكانپذيرى «اقتصاد مقاومتى» مثال زد، عرصه توليد و تجهيزات دفاعى است، عرصهاى كه صفر تا صد آن متكى به توان داخلى است و اصل حاكم بر آن نيز «ما مىتوانيم»؛ مثال بسيار زيبايى كه مقام معظم رهبرى با هدف فرهنگسازى و تشويق دولتمردان در اينزمينه زدند و آن تبديل موشكهاى دوربرد به موشكهاى نقطهزن دوربرد است كه نمونهاى از تحقق شعار اقتصاد مقاومتى است.
3-دفاع مقدس، فرصت نمايش خالصانهترين و زيباترين مناجاتها و دعاها را پديد آورد. در كنار نماز و قرآن، دعا وسيله ديگرى بود كه ياد خدا را در دل رزمندگان زنده نگاه مىداشت، به آنان قدرت روحى مىبخشيد و تحمل سختىهاى نبرد را براى آنان آسانتر مىساخت
4-مهمترين دستاورد فرهنگى دفاع مقدس، توسعه انديشه مترقى ولايت فقيه در جهان و تأثير آن در هدايت جنگ و مديريت درگيرى با كفر است.ما افتخار مىكنيم كه در اين نبرد طولانى و نابرابر، فقط با تكيه بر «سلاح ايمان» و «توكل بر خداى بزرگ» و «دعاى بقيهالله عجلاللهتعالى فرجه» و «اعتماد به نفس» و «همت دلاورمردان و شيرزنان صحنه كارزار» به پيروزى رسيدهايم و خدا را سپاس مىگزاريم كه منت هيچ قدرت و كشورى و ابرقدرتى در جنگ بر گردن ما نيست و مردم كارآزموده و متوكل ما با استعانت از ذات مقدس كبريا، يكّه و تنها و مظلومانه بر مشكلات بسيارى از طرح و عمليات و بسيج و آموزش نيروها تا نياز تسليحاتى كشورمان فائق آمده است آن هم بدون حضور هيچ مستشارى و بدون هيچگونه كمك خارجى دست يافتهايم.
اماامروزبرخي تصور ميكنند كه براي پيشرفت كشور بايد توان دفاعي و نظامي كشور را كاهش داد و با بيان يك مغالطه، مدعي شدهاند كه ژاپن و آلمان بهخاطر آنكه بعد از جنگ جهاني دوم، ارتش نداشتند و قدرت نظاميشان كنار گذاشته شد، پيشرفت كردند.اين توان اقتصادي و مالي، حاصل سختكوشي و برنامهريزي و تلاش عالمانه است
اشاره ای به بازگشایی مدارس وآغازسال تحصیلی 1395-96 |
با آغاز سال تحصيلي در اول مهر، همه ساله ميليونها دانشآموز، به شوق آموختن دانش، روانه مدارس ميشوند. اين تكاپو جلوه زيبايي را به جامعه ميبخشد، گويي كه خوني تازه به رگهاي حيات كشور اسلامي عزيزمان وارد شده است و اين چنين، تجسم پرمعنايي از نسل آينده به اذهان خطور ميكند. براي سازندگي، هيچ راهي مناسبتر از توجه عميق به امر مهم تعليم و تربيت نميباشد. سرمايهگذاري بر روي انسان، به معناي سرمايه گذاري بر روي مولّد فن آوري است و امر آموزش و پرورش، يك سرمايه گذاري افزوده است، يعني هزينهاي كه صرف يك دانشآموز ميشود، سودي چند برابر خواهد داشت. آموزش و پرورش به طور مستقيم در تحول و پيشرفت ساير نهادهاي اجتماعي نيز نقش بنيادي و زمينه ساز دارد و ضعف و قوت اين نهاد، در نهايت به ضعف يا پيشرفت ساير نهادهاي اجتماعي منجر ميشود.
اشاره ای کوتاه به طرح سرشمارى نفوس و مسكن |
آمار و محاسبه اطلاعات دقيق كشور يكى از نيازهاى اصلى كشور و خصوصا مديران براى تصميمگيرى صحيح در كشور است. تعارض و ابهام و ديگر مشكلات آمارى مىتواند خطر و ضرر عمدهاى را متوجه كشور نمايد و نبود آمار صحيح و قابل اعتماد مىتواند زمينهساز تصميمات نادرست واقدامات نسنجيده شود. لازمه آمار صحيح و درست آن است كه هم مردم بهعنوان كسانىكه به سؤالات پاسخ مىدهند با نهايت دقت و صحت به سؤالات پاسخ دهند و هم كسانىكه به جمعآورى و ارائه آمار مىپردازند، نهايت دقت و سلامت را رعايت كنند تا آمارهاى كشور اصلاح شود.
سهشنبه | 6 مهر | 25 ذيحجه | نزول سوره «هل اتي» در شأن اهل بيت پيامبر اكرم(ص)
روز خانواده |
سوره«هل اتى» يكى ديگر از اسناد مهم فضيلت على (ع) و اهل بيت پيامبر (ص) است، دقت در محتواى اين سوره و تعبيرات آن و همچنين شأن نزولى كه براى آن ذكر شده پرده از روى مسائل زيادى بر مىدارد.درست است كه آيات اين سوره، يك بحث كلى را مطرح مىكند ولى هفده آيه آن كه از آيه ان الابرار يشربون من كأس كان مزاحها كافورا آغاز مىشود و تا آيه 22 ادامه دارد، درباره گروهى به عنوان «ابرار» (نيكان) سخن مىگويد، ولى شان نزولها و روايات متعددى كه در منابع معروف اسلامى وارد شده، نشان مىدهد كه مصداق اتم و اكمل ابرار در اين آيه،على (ع) و فاطمه و حسن و حسين (ع) بودهاند
«المرأة سيّدة بيتها»نظر اسلام در باب خانواده و جايگاه زن در خانواده، نظر خيلي روشني است. «المرأة سيّدة بيتها»؛ بزرگ خانه، زن خانه است، اين از پيغمبر اكرم(ص) است
معنايش اين است كه محيط خانواده را براي فرزندان و براي همسر، يك محيط امن و آرام و مهرباني ميكند، با مهرباني خودش، با عزّتي كه در خانه براي او فرض ميشود
پاسخ به یک اظهارنظرپیرامون موضع گیری ائمه جمعه |
در هفتهاي كه گذشت، متاسفانه شاهد آن بوديم كه برخي از مسؤولان، موضعي ناصحيح نسبت به خطبههاي نماز جمعه و خطيبان محترم جمعه كشور گرفتند و مدعي شدند كه توقع دارند مباحث ديگري در خطبههاي نماز جمعه مطرح شود و مباحثي مثل اف.اي.تي. اف نبايد در نماز جمعه مطرح شود. اين افراد مدعي شدند كه چون شوراي عالي امنيت ملي وجود دارد، ديگر نمازهاي جمعه نبايد در اينباره سخني بگويند
چنانكه مشخص است، از نظر اين مسؤولان، ائمه جمعه كشور بايد مانند امام جمعههاي ديگر كشورها عمل كنند و از گفتن نصايح مشفقانه و تذكرات اصلاحگرانه خودداري كنند. واقعا باعث تاسف است كه افرادی در نظام جمهوري اسلامي براي امام جمعههاي نظام اسلامي الگويي از خارج معرفي كند و بگويد (ما برخي مسايل را از تريبونهاي عمومي ديگر كشورها نميشنويم) آيا اين مسؤولان توقع دارند امام جمعه در ايران مانند تركيه، مصر و عربستان باشد كه از دولت برايش متن نوشتهشده بيايد و هيچ اراده و استقلالي از خود نداشته باشد. چنين موضعگيريهايي اهانت به جايگاه امامت جمعه و زير سؤال بردن نهاد نماز جمعه است.که ازنظرملت ماپذیرفته نیست{تکبیرنمازکزاران}
درپاسخ باید عرض کنم:اولا نماز جمعه منبر نظام اسلامي است و موضعگيري ائمه جمعه بر اساس سياستهاي كلان رهبري نظام و در جهت تقويت دولت و ديگر قواي كشور ميباشد و نصايح آنها مشفقانه و دلسوزانه است.
ثانياً لازمه نقدپذيري و اصلاح اشكالات آن است كه همه مسؤولان گوش شنوا و صبر و تحمل لازم را نسبت به نقدها داشته باشند و از اينجهت به مسؤولان دولتي توصيه ميشود كه نقدپذيري را ملاك عمل خويش قرار دهند و در برابر نقدهاي مشفقانه، موضع ناصحيح اتخاذ نكنند و بدانند كه شنيدن نصايح خيرخواهانه روحانيت انقلابي كه در جايگاه امامت جمعه قرار گرفتهاند به نفع دولت است. همچنين بايد توجه داشت كه امام جمعه موضع جناحي و كينهتوزانه عليه دولت يا مسؤول خاص ديگري ندارد زيرا جايگاه امام جمعه، جايگاه عدالت و تقوا و دعوت به عدالت و تقواست و از چنين رفتارهاي خلاف تقوايي خودداري ميشود.
والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته
لازم به ذکراست به مناسبت هفته دفاع مقدس سرهنگ آرزومندی فرمانده محترم سپاه حضرت روح الله درمراسم نمازجمعه به عنوان سخنران به ایرادسخن پرداختند