اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: نصایح ائمه جمعه مشفقانه و دلسوزانه است.

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: نصایح ائمه جمعه مشفقانه و دلسوزانه است.

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نمازباشکوه جمعه اینهفته ۲/۰۷/۹۵به  امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه  وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.

ایشان دربخشی ازخطبه اول گفتند: هوای نفس به هر عمل و رفتار، ظاهری و باطنی گفته میشود که در جهت مخالف خواسته و اراده خداوند متعال باشد. ما یک خواسته هایی داریم و خداوند هم خواسته هایی. اگر خواسته ما مطابق خواسته خدا نباشد, می شود هوای نفس و خواسته های نفسانی.

نفس امّاره، همچون منافق چاپلوسی میکند خود را چون دوستی سازگار و دلسوز جلوه می دهد و همین که فریب داد و بر انسان تسلط یافت، هم چون دشمن، بر او مسلّط شده و با خودخواهی و قلدری فرمان می راند و شخص را به جایگاه های سوء و هلاکت می کشاند

خطیب محترم جمعه حسن آباددربخشی ازخطبه دوم هم بااشاره به هفته دفاع مقدس،اظهارکرد:مهم‌ترین دستاورد فرهنگى دفاع مقدس، توسعه اندیشه مترقى ولایت فقیه در جهان و تأثیر آن در هدایت جنگ و مدیریت درگیرى با کفر استیکّه و تنها و مظلومانه بر مشکلات بسیارى از طرح و عملیات و بسیج و آموزش نیروها تا نیاز تسلیحاتى کشورمان فائق آمده است آن هم بدون حضور هیچ مستشارى و بدون هیچگونه کمک خارجى دست یافته‌ایم.

ایشان دربخش دیگری ازخطبه دوم یادآورشدند:نماز جمعه منبر نظام اسلامی است و موضع‌گیری ائمه جمعه بر اساس سیاست‌های کلان رهبری نظام و در جهت تقویت دولت و دیگر قوای کشور می‌باشد و نصایح آن‌ها مشفقانه و دلسوزانه است.

عناوین خطبه اول:

۱- هوای نفس به هر عمل و رفتار، ظاهری و باطنی گفته میشود که در جهت مخالف خواسته و اراده خداوند متعال باشد.

۲- نفس امّاره، همچون منافق چاپلوسی میکند خود را چون دوستی سازگار و دلسوز جلوه میکند.

عناوین خطبه دوم:

۱-مهم‌ترین دستاورددفاع مقدس،توسعه اندیشه مترقى ولایت فقیه درجهان وتأثیرآن درهدایت جنگ ومدیریت درگیرى باکفراست

۲-نماز جمعه منبر نظام اسلامی است

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

img_6645

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم        بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

 در ابتدای خطبه اول خودم و همه شما را به تقوای الهی دعوت و توصیه می کنم .

بحث ماپیرامون موارد غفلت بودهفته گذشته مورد چهارم ازموارد غفلت را عرض کردم که غفلت دشمن بودگفتیم اگر کسی از دشمن غفلت کند دشمن او را نابود می‌کند. در خط مقدم جبهه، یک آن غفلت موجب نابودی آن خط و نابودی آن افراد خواهد شد.

گفتیم سه نوع دشمن داریم دشمن اول شیطان است این شیطان چندین مرتبه به خداقسم هم می‌خورد، ‌و گفته‌ی او این بود «که همه‌ی بنده‌هایت را اغوا و جهنمی می‌کنم جز افراد مُخْلَص» ـ معصوم یا تالی تِلْوِ معصوم ـ .

«قالَ فَبِعزَّتِکَ لأُغْوِیَنَّهُمْ اَجْمَعینَ اِلاّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ»[۱] سوره گفت: به عزّتت قسم که غیر از بندگان خالص شده‌ات همه‌ آنها را گول می‌زنم.»ما چنین دشمن قسم خورده‌ای داریم؛ و غفلت از آن رسوائی‌ها به بار می‌آورد؛ دنیا و آخرت و آبروی ما را از بین می‌برد.

امادشمن دوم:نفس اماره

دشمن دوم نفس امّاره و هوی و هوس است.

«هوس چیست؟»

هوای نفس به هر عمل و رفتار، ظاهری و باطنی گفته میشود که در جهت مخالف خواسته و اراده خداوند متعال باشد. ما یک خواسته هایی داریم و خداوند هم خواسته هایی. اگر خواسته ما مطابق خواسته خدا نباشد, می شود هوای نفس و خواسته های نفسانی. غفلت ازیاد خدا، فراموش کردن نعمتها، نیکیها، حکومت واقتدار الهی و پیروی از شیطان و شیطان صفتان، افراد و تفریط در اعمال و رفتار، برخی از مصادیق پیروی از هوای نفس میباشد. خداوند متعال در سوره کهف با اشاره به این نکته میفرماید: وَ لا تُطِعْ مَنْ اَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا وَ اتّبَعَ هَواهُ وَ کانَ اَمْرُهُ فُرُطاً; } ای رسول ما! از کسانی که قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم اطاعت مکن ؛ همانها که از هوای نفس پیروی میکردند و کارهایشان از روی افراط و تفریط است.
لذا در قرآن پیروی از هوی نفس مورد نکوهش و مذمت قرار گرفته است و کسانی که از هوی و هوس پیروی نمی کنند
مورد ستایش و تشویق پروردگار متعال قرار گرفته اند: «وَ أَمّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى‏* فَإِنَّ الْجَنَّهَ هِیَ الْمَأْوى‏؛ و اما کسى که از ایستادن در برابر پروردگارش هراسید و نفس خود را از هوس باز داشت. پس جایگاه او همان بهشت است». (سوره نازعات، آیه {۴۱}

در روایات اهل بیت (ع) نیز روایات متعددی پیرامون خطر هوی نفس و لزوم مخالفت با هوس ها وارد شده است بنابراین شهوت و افراطی گری در خوردن، سخن گفتن، خوابیدن، نگاه کردن به نامحرم، شهوت جنسی، خشم و عصبانیت بی مورد و لذت طلبی مفرط از مواردی هستند که باید با آنها مبارزه کرد.
میل نفس و خواهش دل به کامرانی و شهوات را هوی و هوس نامند.

 این نفس اماره‌ای که مثل حضرت یوسف ـ علیه السلام ـ از آن می‌ترسد و درباره‌‌ی آن خطاب به خداوند عرض می‌کند:

«وَاِلاّ تَصْرِفْ عَنّی کَیْدَهُنَّ اَصْبُ اِلَیْهِنَّ وَاَکُنْ مِنَ الْجاهِلینَ؛[۲].  (خدایا!) اگر کید و مکر زنان (مصر) را از من برنگردانی، به آنها گرایش می‌کنم؛ و (در آن صورت) از جاهلین خواهم بود.»

در آن وقتی که از صحنه پیروز بیرون آمده بود باز می‌گفت خدا! اگر تو نباشی بدبخت می‌شوم. نفس امّاره‌ای که به قول مولوی:       نفس اژدهاست او کی مرده است                  از غم بی‌آلتی افسرده است

اگر جایی، یا وقتی کاری به انسان نداشته باشد برای این است که آب ندارد شنا کند و زمینه ندارد که کار کند.

از مرحوم مقدس اردبیلی ـ مرجع تقلیدی که بارها خدمت امام زمان ـ علیه السلام ـ رسید ـ سؤال کردند: آقا! اگر شما در خانه‌ای باشید، کسی نباشد جز یک زن نامحرم، چه میکنی؟ مرحوم مقدس فرمود: پناه می‌برم به خدا که چنین صحنه‌ای برای من جلو بیاید. از این جمله استفاده می‌کنیم که نفس اماره پیر و جوان ندارد؛ زن و مرد و مقدس و غیر مقدس ندارد؛ همه و همه باید از او بترسند؛ زیرا دائماً با ما در جنگ است.

img_6630

از حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السلام ـ روایتی است که پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ عده‌ای را به جنگی فرستاد. وقتی برگشتند آن حضرت به آنها فرمود: «مرحبا به گروهی که جهاد اصغر را گذراندند و جهاد اکبر بر ایشان باقی مانده. گفتند: جهاد اکبر چیست؟ فرمود: «جهاد با نفس»» سپس فرمود:

«اَفْضَلُ الْجِهادِ مَنْ جاهَدَ نَفْسَهُ الَّتی بَیْن جَنْبَیْهِ؛ یعنی بالاترین جهاد، جهاد با نفس است.»[۳].

النّفس الامّاره المسوّله تتملّق تملّق المنافق و تتصنّع بشیمه الّصدیق الموافق حتّى إذا خدعت و تمکّنت تسلّطت تسلّط العدوّ و تحکّمت تحکّم العتوّ فأوردت موارد السّوء{۴}

نفس امّاره، همچون منافق چاپلوسی میکند خود را چون دوستی سازگار و دلسوز جلوه می دهد و همین که فریب داد و بر انسان تسلط یافت، هم چون دشمن، بر او مسلّط شده و با خودخواهی و قلدری فرمان می راند و شخص را به جایگاه های سوء و هلاکت می کشاند

_________________________________

پی نوشتها:

[۱]سوره ص، آیات ۸۲ و ۸۳٫

[۲] . سوره یوسف، آیه ۳۳٫

[۳] . بحارالانوار، ج۷۰، ص۶۵٫

{۴}تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۲۳۴ ، ح ۴۶۸۳

#####################################################################

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم

 امام باقر علیه السلام :

اِنَّ اللّه  عَز َّو َجَلَّ یَقى بِالتَّقوى عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ وَ یُجَلّى بِالتَّقوى عَنهُ عَماهُ وَ جَهلَهُ؛
خداوند به وسیله تقوا بنده را حفظ مى کند از آنچه که عقلش به آن نمى رسد و کور دلى و نادانى او را بر طرف مى سازد.

کافی(ط-الاسلامیه) ج ۸ ، ص ۵۲

مناسبتهای هفته آینده:

اشاره ای به ایام هفته دفاع مقدس

 دوره دفاع مقدس یکی از مقاطع فراموش‌نشدنی و بی‌نظیر تاریخ ایران و خود یک مقطع تاریخی بسیار مهم است هشت سال جنگ، فشار و مشکلات زیادى را براى ملت و دولت ایران به‌وجود آورد و روزهاى سختى را به تجربه گذاشت.جنگى که با یک غافلگیرى راهبردى، موجودیت انقلاب را نشانه رفته بوددر حین جنگ هم کشور مواجه با ترورهاى منافقین و اختلافات سیاسى در سطح مقامات بالا ازجمله ریاست جمهورى شد. یعنی جمهوری اسلامی ایران در موقعیتی نبود که آماده مواجهه با یک جنگ بزرگ باشد.

به چندنکته اشاره میکنم:

 ۱-این فشارها و مشکلات و به‌ویژه تحریم‌هاى اقتصادى و تسلیحاتى باعث شد تا قدرت عظیمى مثل سپاه پاسداران پدید آید که متکى بر توانمندى‌ها و ظرفیت مردم، نیروهاى عظیم و داوطلب بسیجى را سازماندهى کند و به‌عنوان قدرت اصلى پیشروى به سمت مواضع دشمن به‌کار رود.

۲-یکى از عرصه‌هایى که مى‌توان براى اثبات و امکان‌پذیرى «اقتصاد مقاومتى» مثال زد، عرصه تولید و تجهیزات دفاعى است، عرصه‌اى که صفر تا صد آن متکى به توان داخلى است و اصل حاکم بر آن نیز «ما مى‌توانیم»؛ مثال بسیار زیبایى که مقام معظم رهبرى با هدف فرهنگ‌سازى و تشویق دولتمردان در این‌زمینه زدند و آن تبدیل موشک‌هاى دوربرد به موشک‌هاى نقطه‌زن دوربرد است که نمونه‌اى از تحقق شعار اقتصاد مقاومتى است.

۳-دفاع مقدس، فرصت نمایش خالصانه‌ترین و زیباترین مناجات‌ها و دعاها را پدید آورد. در کنار نماز و قرآن، دعا وسیله دیگرى بود که یاد خدا را در دل رزمندگان زنده نگاه مى‌داشت، به آنان قدرت روحى مى‌بخشید و تحمل سختى‌هاى نبرد را براى آنان آسان‌تر مى‌ساخت

 ۴-مهم‌ترین دستاورد فرهنگى دفاع مقدس، توسعه اندیشه مترقى ولایت فقیه در جهان و تأثیر آن در هدایت جنگ و مدیریت درگیرى با کفر است.ما افتخار مى‌کنیم که در این نبرد طولانى و نابرابر، فقط با تکیه بر «سلاح ایمان» و «توکل بر خداى بزرگ» و «دعاى بقیه‌الله عجل‌الله‌تعالى فرجه» و «اعتماد به نفس» و «همت دلاورمردان و شیرزنان صحنه کارزار» به پیروزى رسیده‌ایم و خدا را سپاس مى‌گزاریم که منت هیچ قدرت و کشورى و ابرقدرتى در جنگ بر گردن ما نیست و مردم کارآزموده و متوکل ما با استعانت از ذات مقدس کبریا، یکّه و تنها و مظلومانه بر مشکلات بسیارى از طرح و عملیات و بسیج و آموزش نیروها تا نیاز تسلیحاتى کشورمان فائق آمده است آن هم بدون حضور هیچ مستشارى و بدون هیچگونه کمک خارجى دست یافته‌ایم.

اماامروزبرخی تصور می‌کنند که برای پیشرفت کشور باید توان دفاعی و نظامی کشور را کاهش داد و با بیان یک مغالطه، مدعی شده‌اند که ژاپن و آلمان به‌خاطر آن‌که بعد از جنگ جهانی دوم، ارتش نداشتند و قدرت نظامی‌شان کنار گذاشته شد، پیشرفت کردند.این توان اقتصادی و مالی، حاصل سخت‌کوشی و برنامه‌ریزی و تلاش عالمانه است

img_6643

اشاره ای به بازگشایی مدارس وآغازسال تحصیلی ۱۳۹۵-۹۶

با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، همه ساله میلیون‏ها دانش‏آموز، به شوق آموختن دانش، روانه مدارس می‏شوند. این تکاپو جلوه زیبایی را به جامعه می‏بخشد، گویی که خونی تازه به رگ‏های حیات کشور اسلامی عزیزمان وارد شده است و این چنین، تجسم پرمعنایی از نسل آینده به اذهان خطور می‏کند. برای سازندگی، هیچ راهی مناسب‏تر از توجه عمیق به امر مهم تعلیم و تربیت نمی‏باشد. سرمایه‏گذاری بر روی انسان، به معنای سرمایه گذاری بر روی مولّد فن آوری است و امر آموزش و پرورش، یک سرمایه گذاری افزوده است، یعنی هزینه‏ای که صرف یک دانش‏آموز می‏شود، سودی چند برابر خواهد داشت. آموزش و پرورش به طور مستقیم در تحول و پیشرفت سایر نهادهای اجتماعی نیز نقش بنیادی و زمینه ساز دارد و ضعف و قوت این نهاد، در نهایت به ضعف یا پیشرفت سایر نهادهای اجتماعی منجر می‏شود.

اشاره ای کوتاه به طرح سرشمارى نفوس و مسکن‌

آمار و محاسبه اطلاعات دقیق کشور یکى از نیازهاى اصلى کشور و خصوصا مدیران براى تصمیم‌گیرى صحیح در کشور است. تعارض و ابهام و دیگر مشکلات آمارى مى‌تواند خطر و ضرر عمده‌اى را متوجه کشور نماید و نبود آمار صحیح و قابل اعتماد مى‌تواند زمینه‌ساز تصمیمات نادرست واقدامات نسنجیده شود. لازمه آمار صحیح و درست آن است که هم مردم به‌عنوان کسانى‌که به سؤالات پاسخ مى‌دهند با نهایت دقت و صحت به سؤالات پاسخ دهند و هم کسانى‌که به جمع‌آورى و ارائه آمار مى‌پردازند، نهایت دقت و سلامت را رعایت کنند تا آمارهاى کشور اصلاح شود.

سه‌شنبه ۶ مهر ۲۵ ذیحجه نزول سوره «هل اتی» در شأن اهل بیت پیامبر اکرم(ص)

روز خانواده 

سوره«هل اتى» یکى دیگر از اسناد مهم فضیلت على (ع) و اهل بیت پیامبر (ص) است، دقت در محتواى این سوره و تعبیرات آن و همچنین شأن نزولى که براى آن ذکر شده پرده از روى مسائل زیادى بر مى‏دارد.درست است که آیات این سوره، یک بحث کلى را مطرح مى‏کند ولى هفده آیه آن که از آیه ان الابرار یشربون من کأس کان مزاحها کافورا آغاز مى‏شود و تا آیه ۲۲ ادامه دارد، درباره گروهى به عنوان «ابرار» (نیکان) سخن مى‏گوید، ولى شان نزول‏ها و روایات متعددى که در منابع معروف اسلامى وارد شده، نشان مى‏دهد که مصداق اتم و اکمل ابرار در این آیه،على (ع) و فاطمه و حسن و حسین (ع) بوده‏اند

«المرأه سیّده بیتها»نظر اسلام در باب خانواده و جایگاه زن در خانواده، نظر خیلی روشنی است. «المرأه سیّده بیتها»؛ بزرگ خانه، زن خانه است، این از پیغمبر اکرم(ص) است

معنایش این است که محیط خانواده را برای فرزندان و برای همسر، یک محیط امن و آرام و مهربانی می‌کند، با مهربانی خودش، با عزّتی که در خانه برای او فرض می‌شود

پاسخ به یک اظهارنظرپیرامون موضع گیری ائمه جمعه

در هفته‌ای که گذشت، متاسفانه شاهد آن بودیم که برخی از مسؤولان، موضعی ناصحیح نسبت به خطبه‌های نماز جمعه و خطیبان محترم جمعه کشور گرفتند و مدعی شدند که توقع دارند مباحث دیگری در خطبه‌های نماز جمعه مطرح شود و مباحثی مثل اف.‌ای.تی. اف نباید در نماز جمعه مطرح شود. این افراد مدعی شدند که چون شورای عالی امنیت ملی وجود دارد، دیگر نمازهای جمعه نباید در این‌باره سخنی بگویند

چنان‌که مشخص است، از نظر این مسؤولان، ائمه جمعه کشور باید مانند امام جمعه‌های دیگر کشورها عمل کنند و از گفتن نصایح مشفقانه و تذکرات اصلاح‌گرانه خودداری کنند. واقعا باعث تاسف است که افرادی در نظام جمهوری اسلامی برای امام جمعه‌های نظام اسلامی الگویی از خارج معرفی کند و بگوید (ما برخی مسایل را از تریبون‌های عمومی دیگر کشورها نمی‌شنویم) آیا این مسؤولان توقع دارند امام جمعه در ایران مانند ترکیه، مصر و عربستان باشد که از دولت برایش متن نوشته‌شده بیاید و هیچ اراده و استقلالی از خود نداشته باشد. چنین موضع‌گیری‌هایی اهانت به جایگاه امامت جمعه و زیر سؤال بردن نهاد نماز جمعه است.که ازنظرملت ماپذیرفته نیست{تکبیرنمازکزاران}

 درپاسخ باید عرض کنم:اولا نماز جمعه منبر نظام اسلامی است و موضع‌گیری ائمه جمعه بر اساس سیاست‌های کلان رهبری نظام و در جهت تقویت دولت و دیگر قوای کشور می‌باشد و نصایح آن‌ها مشفقانه و دلسوزانه است.

ثانیاً لازمه نقدپذیری و اصلاح اشکالات آن است که همه مسؤولان گوش شنوا و صبر و تحمل لازم را نسبت به نقدها داشته باشند و از این‌جهت به مسؤولان دولتی توصیه می‌شود که نقدپذیری را ملاک عمل خویش قرار دهند و در برابر نقدهای مشفقانه، موضع ناصحیح اتخاذ نکنند و بدانند که شنیدن نصایح خیرخواهانه روحانیت انقلابی که در جایگاه امامت جمعه قرار گرفته‌اند به نفع دولت است. هم‌چنین باید توجه داشت که امام جمعه موضع جناحی و کینه‌توزانه علیه دولت یا مسؤول خاص دیگری ندارد زیرا جایگاه امام جمعه، جایگاه عدالت و تقوا و دعوت به عدالت و تقواست و از چنین رفتارهای خلاف تقوایی خودداری می‌شود.

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

لازم به ذکراست به مناسبت هفته دفاع مقدس سرهنگ آرزومندی فرمانده محترم سپاه حضرت روح الله درمراسم نمازجمعه به عنوان سخنران به ایرادسخن پرداختند

img_6675

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --