اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: هفتم تیریکی ازحلقه‌های مهم ازیک زنجیره طولانی توطئه علیه انقلاب اسلامی بود.

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: هفتم تیریکی ازحلقه‌های مهم ازیک زنجیره طولانی توطئه علیه انقلاب اسلامی بود.

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نماز پرصلابت اینهفته درسومین جمعه ماه مبارک رمضان به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورخیل عظیم جمعیت روزه دار درمصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.

ایشان دربخشی ازخطبه اول گفتند: در زمان حضرت علي (ع) مسلمانان با هم تفاوت‌هاي بسياري داشتند. ؛ در اين شرايط، شيعياني چون سلمان و ابوذر و مقداد و … مي‌بايست در برابر فشار افكار عمومي، تحمل و مقاومت ويژه‌اي داشته باشند. براي اين‏كه انسان بتواند ثابت قدم بماند و اين شرايط سخت را تحمل كند، از جامعه طرد نشود و در عين حال را خود را هم حفظ كند، مي‌بايست خيلي صبور باشد ؛ چرا که به هر حال جامعه فكر اين‏ها را نمي‏پسندد و مقاومت بسيار سخت است. شايد نكته‏اي كه در اينجا ابتدا حلم را ذكر كرده‏اند، براي اين‏؛ بود كه آنان بتوانند در مذهب حق و راه صحيح‏شان، ثابت قدم بمانند.

امام جمعه حسن آباددربخشی ازخطبه دوم هم بااشاره به دیدارمقام معظم رهبری با مسؤلین وکارگزاران نظام، یادآورشدند: دشمني آمريكا با اصل نظام اسلامي وموجوديت جمهوري اسلامي است، قدرت و استقلال ناشي از اسلام براي استكبار غيرقابل قبول است بنابراین به توافق رسيدن با آن ممكن نيست و خيال و تصور برخي كه فكر مي‌كنند مي‌توان با آمريكا به توافق پنجاه پنجاه رسيد خيال باطلي است كه با مذاكره و رابطه حل نمي‌شود

 عناوین خطبه اول:

1-چه کنیم تا درانتخاب وادامه مسیرثابت قدم بمانیم؟

2-به راستي دل ما جايگاه چيست؟

عناوین خطبه دوم:

1- نظام ما ارزش‌هایی دارد که مورد قبول هر انسان بیدار و دارای وجدان سالم است.

2- هفتم تیریکی ازحلقه‌های مهم ازیک زنجیره طولانی توطئه علیه انقلاب اسلامی بود.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

  أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

images

 ابتداخودم  راوشما نمازگزاران عزرا توصیه میکنم به تقوای الهی.

هفته  گذشته به رواياتي که از يک طرف، در مدح شيعه بود و فضيلت محبت اهل بيت(ع) را برمی‌شمرد و از طرف ديگر در مقام مذمت کساني بود که صلاحيت شيعه بودن را ندارند و خود را شيعه مي‌نامند، اشاره کردم. گفتیم وقتي فضاي فرهنگي اين زمان ؛ را با زمان ائمه اطهار ـ صلوات الله عليهم اجمعين ـ مقايسه مى‏كنيم، مي‌بينيم که فاصله زيادي وجود دارد. بنابراين، با توجه به اين‌كه فضاي فرهنگي نقش بسيار مؤثري در ساختن روحيات و شكل گرفتن رفتارهاي افراد و در نهايت سعادت و شقاوت آنان دارد، بايد سعي كنيم اين فاصله‌ها كم شود و قدري فضاي فرهنگي اين زمانه به فضاي فرهنگي زمان پيغمبر اكرم و ائمه اطهار صلوات الله عليهم اجمعين نزديک شود.وداین زمینه به روایتی را عرضه داشتم که بین شیعه ومحب اهل بیت تفاوت قائل بود.

اما در مواردي با همان مضامين رواياتي در وصف متقين آمده است. ؛ روايتي را نوف بِكالي نقل کرده که مضمونش شبيه خطبه متقين است كه حضرت علي(ع) در نهج البلاغه براي همام بيان فرموده است.
نوف بكالي يكي از اصحاب خاص و حاجب اميرالمؤمنين(ع) است. هر كسي که با حضرت علي (ع) كاري داشت، نوف بکالي حرفش را به ايشان مي‏رساند و اجازه ملاقات مي‏گرفت. نوف بکالي کسي بود که بيشتر وقت‌ها در كنار اميرالمؤمنين نيز استراحت مي‏كرد.

وي نقل مي‌کند در يكي از شب‌ها که روي پشت بام در كنار اميرالمؤمنين(ع) خوابيده بودم، حضرت فرمودند: يَا نَوْفُ، خُلِقْنَا مِنْ طِينَةٍ طَيِّبَةٍ»( بحارالأنوار، ج 65، ص 177، باب صفات الشيعة و أصنافهم )

ما اهل‌بيت(ع) از يك گل و سرشت پاك آفريده شده‏ايم. وَ خُلِقَ شِيعَتُنَا مِنْ طِينَتِنَا؛ شيعيان ما هم از همان گل آفريده شده‏اند.

كساني تصور كرده‏اند كه اين منشأ جبر مي‏شود، به اين معنا که آن‏هايي‏كه از طينت پاك بوده‏اند، طبعاً كارهاي خوب خواهند كرد و ؛ بهشتي مي‏شوند و آن‏هايي نيز كه از طينت ناپاك بوده‏اند، جهنمي مي‏شوند. از اين بحث‏هاي كلامي در ذيل روايات طينت مطرح شده است که در اين جلسه مقتضاي چنين بحثي فراهم نيست. ؛ اما اجمالاً براي پاسخ به برخي از شبهات، گفته‏اند: اين طينتي كه انسان از آن آفريده شده است، همانند يک گلدان است. هر گلي را در هر گلداني نمي‏گذارند. خداوند چون مي‏دانست اين فرد بناست با اختيار خودش خدا را اطاعت كند و ؛ از اولياي خدا شود، او را از گِل زيباي خوش‌بويي آفريد و گلدان خاصي برايش خلق كرد. كسي را كه مي‏دانست بناست اهل معصيت و كفر باشد از يك سفال و گِل پستي آفريد. اين مسأله تأثير قطعي در سعادت و شقاوت افراد ندارد. بلكه طينت حكم ظرف را دارد. مطلبي که بيان شد، يکي از پاسخ‌هايي است که به سؤالات مربوط به طينت داده‌اند. بنابراين ما اين اندازه مي‏دانيم كه منشأ پيدايش همه انسان‏ها يك طور نبوده است.
پس، بر اساس اين روايت که مي‏فرمايد: شيعيان ما از طينت خود ما خلق شده‏اند؛ يعني آنان با ما سنخيتي دارند و نورانيتي در وجود آن‏ها هست. فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ أُلْحِقُوا بِنَا؛ روز قيامت آن‏ها به ما ملحق مي‏شوند. حضرت به گونه‌اي مباحث را مطرح مي‌کند که براي نوف سؤال ايجاد شود. قَالَ نَوْفٌ فَقُلْتُ: صِفْ لِي شِيعَتَكَ يَا أَمِيرَ الْمُومِنِينَ؛ وي مي‌پرسد: اوصاف اين شيعياني كه مي‏گويي از طينت شما هستند و به شما ملحق مي‏شوند چيست؟ فَبَكَي لِذِكْرِي شِيعَتَهُ؛ همين كه صحبت از شيعيان شد حضرت گريست. قالَ يَا نَوْفُ شِيعَتِي وَ اللَّهِ الْحُلَمَاءُ الْعُلَمَاءُ بِاللَّهِ وَ دِينِهِ الْعَامِلُونَ بِطَاعَتِهِ  حضرت اوصافي را براي شيعيان ذكر مي‏كند، که لازم است براي هر کدام توضيح مختصري داده شود:

شيعه در کلام مولا (ع)

حضرت ابتدا مي‏فرمايد: الْحُلَمَاءُ؛ شعيان مردمي بردبار هستند. همان‌طور که مي دانيم، در زمان حضرت علي (ع) مسلمانان با هم تفاوت‌هاي بسياري داشتند. ؛ در اين شرايط، شيعياني چون سلمان و ابوذر و مقداد و … مي‌بايست در برابر فشار افكار عمومي، تحمل و مقاومت ويژه‌اي داشته باشند. براي اين‏كه انسان بتواند ثابت قدم بماند و اين شرايط سخت را تحمل كند، از جامعه طرد نشود و در عين حال را خود را هم حفظ كند، مي‌بايست خيلي صبور باشد ؛ چرا که به هر حال جامعه فكر اين‏ها را نمي‏پسندد و مقاومت بسيار سخت است. شايد نكته‏اي كه در اينجا ابتدا حلم را ذكر كرده‏اند، براي اين‏؛ بود كه آنان بتوانند در مذهب حق و راه صحيح‏شان، ثابت قدم بمانند.
نكته دوم: الْعُلَمَاءُ بِاللَّهِ وَ دِينِه؛ آنان كساني هستند كه هم خدا و هم دين خدا را خوب مي‌شناسند. سوم: الْعَامِلُونَ بِطَاعَتِهِ وَ أَمْرِهِ؛ غير از آن مسأله اول كه علم بود، حالا مسأله ديگر عمل است. آنان علاوه بر اين‏كه دين را خوب مي‏شناسند، خوب هم عمل مي‏كنند. نکته چهارم: ؛ الْمُهْتَدُونَ بِحُبِّهِ. ؛ اين مسأله در قرآن نيز آمده است: يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ»(مائده، 54 )

خدا را دوست دارند و خداوند نيز آنان را دوست دارد. همه راه محبت خدا را نمي‏شناسند و درك نمي‏كنند و به آن نمي‌رسند.
اميرالمؤمنين(ع) مي‏فرمايند: شيعيان ما كساني هستند كه ؛ به حب خدا راه يافته‏اند. محبت خدا در دسترس همه قرار نمي‏گيرد. توجه داشته باشيم: وقتي مي‌گوييم براي مثال: حضرت عباس(ع) را دوست داريم، قابل فهم است. حضرت عباس(ع) با آن همه فداكاري، واقعاً دوست داشتني است، ؛ اما دوست داشتن خدا يعني ‏چه؟ چگونه مي‏شود آدم خدا را دوست بدارد؟ آن قدر مقام الهي بلند و دور از ذهن و فكر ما است که نمي‌توانيم تصور صحيحي از دوست داشتن خدا داشته باشيم. ما اميرالمؤمنين(ع) را دوست مي‏داريم و يكي از ويژگي‏هاي ممتاز ايشان اين بود كه خدا را دوست مي‏داشت. حال اين‌که چقدر خدا را دوست مي‏داشت و چگونه دوست مي‏داشت، عقلمان نمي‏رسد. اما يكي از علل دوست داشتن پيغمبر(ص) و امام (ع) اين است كه آن‌ها خدا را دوست مي‏داشتند. اما خود ما آن‌طور كه بايد مي‌دانيم خدا را بايد چگونه دوست داشت؟ به همين منظور يک حديث قدسي را يادآور مي‏شوم. در حديث قدسي آمده كه خداي متعال به حضرت موسي(ع) فرمود: يا موسي حَبِّبْنِي إِلَي خَلْقِي »( بحارالأنوار، ج 2، ص 4، باب ثواب الهداية و التعليم )

اي موسي! كاري كن مردم مرا دوست بدارند و من را براي مردم محبوب قرار بده. حضرت موسي گفت: خدايا! چه كار كنم كه مردم تو را دوست بدارند؟ به او دستور داد كه نعمت‏هاي من را براي مردم بگو تا بفهمند من چقدر به آن‏ها نعمت داده‏ام. فطرت آدميزاد به گونه‌اي است كه اگر كسي به او خدمت كند، او را دوست مي‏دارد. ؛ يعني، وقتي نعمت‏ها و احسان‏هاي من را براي مردم بگويي، آن‌وقت من را دوست مي‏دارند. از اين جا آدم مي‌فهمد که چگونه قلبش شايستگي مي‌يابد جايگاه محبت خدا شود.

قلب المؤمن عرش الرحمن

آنچه مسلم است بين ما و آنهايي كه خدا را دوست مي‌دارند، فاصله بسياري هست. ما يك مشت سنگ و آهن‏پاره را دوست مي‏داريم. قرآن هم مي‏فرمايد: زُيِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنِينَ وَ الْقَناطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ»( آل‏عمران، 14)اين آدميزادها اسب‏هاي قشنگ، ماشين‌هاي لوکس، جواهرات قيمتي و ساختمان‌هاي آن چناني را دوست مي‏دارند.آيا ارزش قلب ما به چه اندازه است؟ به راستي دل ما جايگاه چيست؟ يك ماشين لوكس و چيزهايي از اين قبيل؟ گاهي دل ما همانند يك طويله است؛ در آن گاو و اسب مي‏چرد! لايَسَعُني أَرْضي وَ لا سَمائي وَ لكِنْ يَسَعُني قَلْبُ عَبْدي الْمُؤمِن»(. عوالي‏اللئالي، ج 4، ص 7)آسمان و زمين گنجايش من را ندارند؛ اما قلب مؤمن گنجايش من را دارد. اکنون قضاوت کنيد: ميان گاراژ ، طويله و عرش الهي چقدر فاصله است. قَلْبَ الْمُومِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ»( بحارالأنوار، ج 55، ص 39، باب العرش و الكرسي )باور ؛ اين اصل که دل انسان مي‌تواند عرش الهي باشد، خود يك كمال است. سپس، با قدري همت و زحمت، اين دل آماده مي‌شود تا عرش خدا در آن قرار بگيرد.
بنابراين، اين‌جا است که مي‌فرمايد: الْمُهْتَدُونَ بِحُبِّهِ، كساني كه رهنمون به حب خدا شده‌اند و دلشان جاي محبت خدا است.

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحيم

در ابتداي خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقواي الهي دعوت مي کنم.

دراین هفته شبهای قدر وضربت خوردن وشهادت مظلومانه مولاى متقیان، حضرت على علیه‌السلام راداریم

 شب قدر شب نزول قرآن و شب آمدن فرشتگان به خدمت امام زمان (عج) است که پيغام خداوند را که لطيف ترين و شيرين ترين آيه و پيام خداوند را که هفت مرتبه در اين آيه خداوند فرموده خودم …. را به ما برسانند و آن آيه اين است « وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِ‌يبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْ‌شُدُونَ (186)» (سوره بقره) يعني اگر سوال کردند بندگان خودم ، خودم نزديکشان هستم ، خودم اجابت مي کنم ، بيايند سراغ خودم ، استجابت بخواهند از خودم ، ايمان بياورند به خودم.

انگار خداوند دارد به بندگان گنهکار خودش التماس مي کند که بياييد تا شما را و گناهانتان را ببخشم .لذا در اين شبها شرائط استجابت دعا فراهم است و شرائط توبه کردن فراهم است قدري همت کنيم تا اين فرصتها را از دست ندهيم.

که پيامبر (ص) فرمود: هر کس ماه رمضان بيايد و بگذرد و نتواند خودش را از گناهان پاک کند شقي و بدبخت است .

 هفتم تیرشهادت مظلومانه آیت‌الله دكتر بهشتى و 72 تن از یاران حضرت امام خمینى(ره) با انفجار بمب توسط منافقین در دفتر مركزى حزب جمهورى اسلامى (1360 ه.ش) –

روز قوه قضائیه

نظام ما ارزش‌هایی دارد که مورد قبول هر انسان بیدار و دارای وجدان سالم است از همین رو استکبار جهانی به‌شدت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به تکاپو افتاد تا اجازه ندهند این نهال نوپا، پا بگیرد. دلیل آن هم همین شرایط فعلی است که می‌بینید. یعنی با وجود تمام مشکلاتی که برای ما درست کرده‌اند، انقلاب و نظام ما به‌عنوان الگویی در منطقه مطرح شده و مردم کشورهای منطقه عدالت محوری و ظلم ستیزی را از ملت ایران یاد می‌گیرند. در همان زمان نیز دشمنان خواستند به هر نحوی که شده نظام نو پای جمهوری اسلامی را سرکوب کنند تا از سرایت افکار مردم ایران به کشورهای خودشان جلوگیری کنند. از همین رو به هر دری زدند تا ایجاد مشکل کنند. یکی از شوم‌ترین نقشه‌های آنها هم مربوط به حادثه هفتم تیر بود که تعداد زیادی از نیروهای تعیین‌کننده نظام را از قوای مختلف شهید کردندوهم چنین روزقبل ازآن یعنی ششم تیرماه سوءقصد به جان مقام معظم رهبری درمسجدابوذربود. اگر چنین حوادثی در کشوری دیگر روی دهد به‌طور حتم دولت‌های آن کشورها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد. در چنین شرایطی برخی نمایندگان مجلس روی برانکارد و ویلچر در مجلس حاضر شدند تا مجلس از حد نصاب نیافتد. و این طور بود که خوشبختانه ملت ما هوشیارتر شد و دستگاه‌ها افراد جایگزین را معرفی کردند تا کشور به کار و حیات خود ادامه دهد. همین اتفاق موجب شد تا بسیاری از توطئه‌های دیگر که بعد از هفتم تیر روی داد نیز به برکت خون شهدای هفتم تیر بی‌اثر باشد هفتم تیر یکی از حلقه‌های مهم از یک زنجیره طولانی توطئه علیه انقلاب اسلامی بود.امروز انقلاب اسلامی یک درخت تنومند و خیلی قدرتمندی است که قدرت‌های بزرگ نمی‌توانند آن را شکست دهند.(تکبیرنمازگزاران)

اما روز قوه قضائیه است اشاره ای به سخنان حضرت امیرداشته باشم:

در فرمان حكیمانه امام(ع) به مالك اشتر، این مسایل، به وضوح قابل ملاحظه و استفاده است: «ثم اختر للحُكم بَینَ الناس أفضَل رَعیّتك فى نَفْسك مِمَّن لاتَضیق بِهِ الأُمور، وَ لا تُمْحِكُهُ الخُصُوم، وَ لا یَتَمادى فِى الزَلَّة، وَ لایَحْصَرُ مِن الفى ء الى الحَقّ إذا عَرفَه وَ لا تُشرِفُ نَفْسه عَلى طمعٍ… ؛ براى داورى میان مردم، برترین افراد خود را برگزین! از كسانى‌كه داراى سعه صدر باشد و امور گوناگون، او را در تنگنا قرار ندهد و مخاصمه و كینه توزى دو طرف دعوا، او را به خشم و كج خلقى وا ندارد و در اشتباهاتش پافشارى نكند و چون متوجه اشتباه خود شود، بازگشتِ به حق و اعتراف به آن، برایش سخت نیاید و نَفْس او، تمایل به طمع نداشته باشد و در فهم مطالب به اندك تحقیق اكتفا نكند، بلكه مسایل را تا پایان دنبال كند

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

لازم به ذکر است به مناسبت سالروز شهادت آیت الله دکتربهشتی وروزقوه قضائیه آقای زارعپورریاست محترم دادگاه عمومی بخش فشافویه قبل ازخطبه ها به ایرادسخن پرداختند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --