اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر:عبورازشرایط ملتهب ونابسامان اقتصادی نیازبه یک تقسیم وظایف درست دستگاهی و تقسیم کارملی وروحیه ومدیریت جهادی به معنای واقعی دارد

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر:عبورازشرایط ملتهب ونابسامان اقتصادی نیازبه یک تقسیم وظایف درست دستگاهی و تقسیم کارملی وروحیه ومدیریت جهادی به معنای واقعی دارد

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر،دومین نماز جمعه باقر شهر بعدا از  ۱۷ هفته وقفه به علت شیوع ویروس کرونا، امروز ششم تیر ماه ۹۹ مصادف باچهارم ذی القعده ۱۴۴۱ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱٫ برادران دینی به سه چیزنیازمندندکه در بین خود مراعات کنند که موجب پایداری و استواری آنهامیشود.

۲٫یکی از مواردی که برادری را نابود می‎کند، عدم انصاف است.

۳٫مهر و محبت پایه‎های برادری را محکم می‎کند.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱.خصوصیاتی در وجود شهید بهشتی بود که از اویک انسان کامل ساخته بود.

۲ . در ماه‌های اخیر موجی از گرانی‌های لجام گسیخته بازار را فرا گرفته است مسئولین عنایت ویژه داشته باشند!!!.

۳ . نباید به‌گونه‌ای عمل کرد که تلقی رهاشدگی کارها در سال پایانی دولت در اذهان مردم و افکار عمومی شکل بگیرد.

 مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

IMG_20200626_154822_317

 قال مولینا الإمام الصادق (ع): «تَحْتَاجُ الْإِخْوَهُ فِیمَا بَیْنَهُمْ إِلَى ثَلَاثَهِ أَشْیَاءَ فَإِنِ اسْتَعْمَلُوهَا وَ إِلَّا تَبَایَنُوا وَ تَبَاغَضُوا وَ هِیَ التَّنَاصُفُ وَ التَّرَاحُمُ وَ نَفْیُ الْحَسَد» تحفالعقول،ص۳۲۲٫

امام صادق (ع) در روایت مذکور، فرموده است که برادران دینی به سه چیز نیازمندند که در بین خود مراعات کنند که اگر این سه چیز را در جمع خود رعایت کنند پایدار و استوار می‎مانند اما اگر این سه چیز در بین آنها وجود نداشته باشد و پایدار نماند از یکدیگر جدا می‎شوند و دشمن هم می‎شوند و آن سه چیز عبارت از انصاف، مهربانی کردن و حسد نورزیدن است.

یکی از چیزهایی که در ایجاد پیوند برادری و پایداری آن نقش دارد این است که انسان نسبت به برادر دینی خود با انصاف برخورد کند. دومین مورد مهربانی است و سوم این است که انسان نسبت به برادر دینی خود حسادت نورزد.

یکی از مواردی که برادری را نابود می‎کند، عدم انصاف است.حقیقت امر این است که امروز غیر از دشمنی دشمنان با ملت ایران، مشکلی که در جامعه وجود دارد و به توطئه‎های دشمنان کمک می‎کند عدم رعایت انصاف در بین خود مردم است که عده‎ای فقط به دنبال منافع خود هستند؛ هرچند به قیمت نابود کردن و لِه کردن دیگران باشد. بنابراین، باید در وضعیت کنونی جامعه و کشور با مشکل گرانی روبرو است انصاف را پیشه کنیم نه اینکه با خرید بیشتر از مایحتاج زندگی به احتکار بپردازیم و با این کار به توطئه‎های دشمنان داخلی و خارجی دامن بزنیم و موجبات شادی دشمن را فراهم کنیم و باید حواسمان جمع باشد که مشکلات باعث نشود اعتقادات ما تضعیف شود و دین ما صدمه ببیند.

مورد دوم که در روایت مذکور، به آن اشاره شده است که برادری را از بین می‎برد عدم مهربانی، محبت و همدلی نسبت به یکدیگر است. انسان‎ها باید نسبت با هم مهربان باشند، از محبت به یکدیگر دریغ نورزند که این مهر و محبت پایه‎های برادری را محکم می‎کند.

مورد سوم از موارد نابود کننده برادری، حسادت ورزیدن است. انسان نباید نسبت به دیگران حسد ورزد، بله اگر نسبت به داشته‎های دیگران غبطه بخورد اشکال ندارد- غبطه این است که انسان وقتی نعمتی را در کسی دید، بگوید که خدایا همان‎گونه که این نعمت را به او داده‎ای به من نیز عنایت کند اما حسد این است که انسان از خدا طلب می‎کند که فلان نعمت را از فلانی بگیرد و به او بدهد و اصلاً نمی‎خواهد که طرف مقابل آن نعمت یا پیشرفت را داشته باشد- بنابراین، حسد ورزیدن برادری را نابود می‎کند.

IMG_20200626_154903_180

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

خودم را وشما نمازگزاران عزیز را در خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی!

ازامام کاظم علیه السلام روایت شده که فرمودند:

«یا هشامُ! لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِب نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ فَإن عَمِلَ حَسَناً اِستَزادَ مِنهُ وإن عَمِلَ سَیِّئاً اِستَغفَرَ اللّه َ مِنهُ وتابَ إلَیهِ»{الکافی، ج٢، ص۴۵٣}

اى هشام! از ما نیست آن که هر روز به حساب خود نرسد [تا] اگر کار نیک کرده ، بر آن بیفزاید و اگر بد کرده ، از خدا آمرزش خواهد و به درگاهش توبه آرد.

در خطبه دوم چند مطلب را به محضرشما تقدیم میکنم.

جمعه / ۶ تیر / ۴ ذی‏القعدهروز جهانی مبارزه با مواد مخدر

البته فرصت ما بسیار اندک است و قصد ندارم با توجه به وضعیت کرونایی خطبه هارا طولانی کنم اما لازم است به این نکته اشاره کنم که همه باید دست به هم دهیم ونسبت به مواد مخدر حساسیت ویژه داشته باشیم فقط نیروی انتظامی نباید در این موضوع وسط میدان باشد همه باید کمک کنیم که این موضوع شیوع پیدا نکند چرا که موادمخدر واقعاً  خانمان سوز است ودر صورت ابتلای یک فردخیلی خانواده هارا در گیر خود میکند

شنبه،۷ تیر، انفجار حزب جمهوری و شهادت شهید بهشتی و ۷۲ نفر اعضای این حزب و روز قوه قضائیه(۱۳۶۰)

خصوصیاتی در وجود شهید بهشتی بود که از اویک انسان کامل ساخته بود به طوری که حضرت امام در وصف شهید بهشتی فرمودند :شهید بهشتی به تنهایی یک ملت بود

این یک تعبیر قرآنی است که در قرآن درباره حضرت ابراهیم گفته شده، «اِنَّ ابراهیمَ کانَ اُمَّهً» (نحل/ آیه ۱۲۰) یک انسان گاهی مثل یک مجموعه است، و این حکایت از عظمت و همه‌جانبه بودن و چند بعدی بودن آن انسان است.

IMG_20200626_154957_408

رهبر انقلاب در ۱۰ اردیبهشت ۸۰ پیام هشت ماده‌اى، جهت مبارزه با فساد خطاب به سه قواى کشور صادر کردند. در قسمت‌هایى از این پیام آمده است: «با این امر مهم و حیاتى نباید به‌گونه‌ى شعارى و تبلیغاتى و تظاهرگونه رفتار شود. به‌جاى تبلیغات باید آثار و برکات عمل، مشهود گردد. به دست‌اندرکاران این مهم تأکید کنید که به‌جاى پرداختن به‌ریشه‌ها و ام‌الفسادها به سراغ ضعفا و خطاهاى کوچک نروند و نقاط اصلى را رها نکنند.»

در دیدار سال ۹۶ ایشان با مقامات قضائى نیز مجددا فرمودند: «بازرسى‌ها را هرچه مى‌توانید افزایش دهید و قوه‌ى قضائیه را از درون اصلاح کنید… مردم مسائل را مى‌بینند و متوجه مى‌شوند و نباید این‌گونه احساس شود که قوه‌ى قضائیه با متخلفانِ قضائى، برخورد نمى‌کند.»

مسؤولان و مدیران هشدارهاى رهبرمعظم انقلاب را آنچنان که باید، جدى نگرفتند و هر کدام به بهانه‌اى از اجراى منویات ایشان طفره رفتند. به همین جهت ایشان در بیانیه گام دوم ضمن تأکید بر پیشرفت شاخص‌هاى عدالت در پس از انقلاب، از فاصله موجود با نقطه مطلوب، اظهار نارضایتى کرده و در بیانات اخیرشان در سالگرد ارتحال امام، نمره نظام را در عرصه عدالت مطلوب ندانستند.

در ماه‌های اخیر و بخصوص از ابتدای سال ۹۹ موجی از گرانی‌های لجام گسیخته بازار را فرا گرفته است. بازار ارز و طلا و بازار مسکن، بازار خودرو در این زمینه پیشتازند. در هفته‌های اخیر بسیاری از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم نیز با گرانی دوچندان مواجه شده‌اند. در این میان آنچه موجب نگرانی است فشار مضاعف گرانی بر عهده آسیب‌دیدگان وضعیت کرونایی است که باید شرایطی دشوارتر را تحمل کنند.البته تحلیل ابعاد نابسامانی هریک از بازارهای فوق‌الذکر فرصتی جداگانه و تخصصی را می‌طلبد که در جای خود باید پیگیری شود

که البته گروهی بر این باورند شرایط سخت تحمیلی دشمن در تشدید تحریم‌ها و برخی از تبعات آن علت آن است برخی عامل دیگر به وجود آمدن شرایط سخت کرونایی در چهار ماه اخیرمیدانند که با وارد آمدن لطمات و خسارتهای سنگین به بخشهای مختلف تولید و توزیع و حمل و نقل و… موجب تشدید این گرانی‌ها است.

برخی هم وجود مافیای اقتصادی به‌ویژه در بازار ارز و طلا و مسکن و خودرو که نمونه‌ی آن را در کشف انبارهای مختلف خودرو میدانندکه باعث این گرانی‌هاست. این باندهای مافیایی در هر وضعیت سخت و دشوار دست بکار شده و برای تقویت منافع بادآورده خود تلاش می‌کنند و موجب به وجود آمدن این شرایط می‌شوند.

برخی هم عدم وجود یک نظارت هوشمند و فعال و کارآمد و مستمر در دستگاههای مختلف باعث سوء استفاده فرصت‌طلبان در این‌گونه شرایط و نفوذ و رسوخ آنان در مناصب و منافذ مهم است.

وعده ای هم  از جمله این عوامل را فقدان هماهنگی‌های لازم بین دستگاهها و وزرارتخانه‌های مختلف است.

گروهی نیز بر این باورند که نفوذیهای اقتصادی در جایگاهها و بزنگاههای مهم با ایجاد التهابات کاذب و گرانی‌های مصنوعی و نابسامانی‌های بازار در صدد ایجاد و تقویت نارضایتی عمومی و مردمی از نظام و حاکمیت هستند و با دامن زدن به این مشکلات می‌خواهند نارضایتی‌های مردمی را به کف خیابان کشانده یا نهایتا در مواقع مختلف از مشارکت مردم و بخصوص اعتماد محرومان از نظام اسلامی بکاهند و آنان را در مقابل حاکمیت قرار دهند.

IMG_20200626_154951_469

خوب وظیفه مسئولان ومردم چیست؟

۱. ازتصمیمات لحظه‌ای و غیرکارشناسی و اظهار نظرهای متفاوت و متناقض مسئولان ذیربط موجب سردرگمی و التهابات مردم می‌گردددوری کنند.

۲.  انتظار می‌رود دولت محترم بخاطر این که نظام سیاست‌گذاری میانی و خرد و تیز برنامه‌ریزی و اجرا در عرصه اقتصاد را برعهده دارد؛ باهماهنگی و برنامه و اقدام قاطع در همه مراحل به ویژه نظارت دقیق و رصد وپایش مشکلات اقدامات موثرتری را انجام دهد. نباید به‌گونه‌ای عمل کرد که تلقی رهاشدگی کارها در سال پایانی دولت در اذهان مردم و افکار عمومی شکل بگیرد.

۳. مجلس تازه نفس و جوان و انقلابی یازدهم که رویکرد اصلی خود را اقتصاد و معیشت مردم قرار داده است باید با هدف‌گیری دقیق درست و اقدامات نقطه‌زن و راهگشا، اولویت‌های اصلی را در رفع مشکلات معیشتی فهرست کرده وبرای آن راهکارهای موثر و کارگشا بیندیشد و از دولت مطالبه و پیگیری کند. مردم ما از مجلس یازدهم انتظار دارند در اولین سال فعالیت خود با اقدامات کارشناسی شده و دقیق، گره‌هایی را زندگی و معیشت عمومی باز کنند.

۴. قوه قضائیه و خصوصا دادستان محترم که در مواردی مانند بازار خودرو ورود کردند باید به‌عنوان مدعی‌العموم متخلفان و سهل‌انگاران را در هر پایه و موقعیتی شناسایی و برای دفاع از حقوق عامه اقدامات عاجل و موثر را به انجام رسانند.

۵. بخشی ازوظایف هم برعهده مردم است. باید بپذیریم بین گرانی و گرانفروشی فاصله است. بسیاری از گرانفروشی‌ها مربوط به زیاده خواهی‌های برخی از ما مردم است. اسراف و تبذیرها در خرید و فروش و عدم اصلاح الگوی مصرف نیز در این میان سهم دارد. حرص و طمع برای اندوختن و احتکار و انبار کردن باید تبدیل به ضدفرهنگ شود و چنین کسانی در ذهن و دل و نگاه مردم مردود و مطرود شوند. روش زندگی و سبک زندگی ما در بهبود این شرایط تاثیر بسزایی دارد.

عبور از شرایط ملتهب و نابسامان اقتصادی نیاز به یک تقسیم وظایف درست دستگاهی و تقسیم کار ملی و روحیه و مدیریت جهادی و جوانانه- به معنای واقعی آن- دارد. قطعا سهم مسئولان سطوح مختلف بخصوص دولت از سهم همه مردم بسی بیشتر و گسترده‌تر است.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

IMG_20200626_154935_986 IMG_20200626_155006_020

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --