اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: انتخاب اصلح بسیار مهم است ولی قبل از انتخاب اصلح باید بر حضور حداکثری مردم اهتمام داشته باشیم

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: انتخاب اصلح بسیار مهم است ولی قبل از انتخاب اصلح باید بر حضور حداکثری مردم اهتمام داشته باشیم

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه امروز ۲۱ خرداد ماه  ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در شبستان جدید مصلی این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱ . در موقف قیامت همه‌ی سختی‌ها وحشتهابرای انسان وجود دارد، و فرقی هم بین مؤمن و غیر مؤمن نیست

۲. نزدیک‌ترین شما به من: اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث؛ آن کسی که راستگوتر است

 ۳. وفای به عهد وپیمان یکی از اساسی ترین شرایط زندگی دسته جمعی است

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ .بهشت محصول عقیده، اخلاق و عمل صحیح است.

۲. در فرهنگ روایی ما، به طور گسترده‌ای به ابعاد حیات کریمانه اشاره شده است

 ۳. در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی نمره اخلاقی به نامزدها بدهید.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

أُوصِیکُمْ، عِبَادَ اللهِ، بَتَقْوَى اللهِ الَّتی هِیَ الزَّادُ وَبِهَا الْمَعَاذُ

خودم و همه ی شما عزیزان را به تقوای الهی به ذکر و یاد خدا به ترس از پروردگار و توجه به حضرت

عن جعفر ‌بن ‌محمّد علیهما ‌السّلام عن ابیه عن جدّه علیهم ‌السّلام قال قالَ رَسولُ‌ اللّهِ صَلَّی‌ اللّهُ ‌عَلَیهِ وَ ‌آلِهِ: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدِیثِ وَ آداکُم لِلاَمانَهِ وَ اَوفاکُم بِالعَهدِ وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاسِ. (امالی، شیخ طوسی، ص۲۲۹)

اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدِیث
در موقف قیامت همه‌ی سختی‌ها و وحشتها و ترسها و اهوال گوناگون برای انسان وجود دارد، و فرقی هم نیست بین مؤمن و غیر مؤمن: یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن اَخیـهِ * وَ اُمِّه؛ وَاَبیهِ * وَ صاحِبَتِه؛ وَ بَنیهِ ‌‌* لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم یَومَئِذٍ شَأنٌ یُغنیه(سوره عبس آیه ۳۵ الی ۳۷)

 یک چنین روزی است روز قیامت، که در آیات کریمه‌ی قرآن، به احوال و اهوال در قیامت پرداخته شده. خب در یک چنین معرکه‌ی سختی که اهمّیّت و سختی آن موقف اصلاً برای ما قابل تصوّر نیست، انسان دنبال یک مرجع امنی میگردد؛ یک جایی که به آن پناه ببرد، به آن تکیه کند، در زیر سایه‌ی آن باشد. آن کسی و آن جایگاهی که از همه‌ی اشخاص و جایگاه‌ها در قیامت امنیّت بیشتری به انسان میدهد، جایگاه پیغمبر اکرم است. اگر کسی بتواند خودش را نزدیک آن بزرگوار برساند، اطمینان خاطر پیدا میکند، احساس یک امنیّت میکند؛ مثل دنیا که در سختی ها،انسان یک شخصیّتی را پیدا میکند که قوی باشد، مستحکم باشد و فوراً میرود نزدیک او می‌ایستد. در قیامت هر کسی بتواند نزدیک نبیّ مکرم اسلام قرار بگیرد، دیگر آنجا یک احساس امنیّتی دارد. خب، چه کسی میتواند به پیغمبر نزدیک شود؟ خلایق جن و اِنس  همه در آنجا جمعند، همه هم مایلند خودشان ر به رسول الله برسانند؛ می‌بینند مقام و مرتبه‌ی او را، می‌بینند مقامی دارد که «یَغبِطُهُ بِهِ الاَوَّلونَ‌ وَ الآخِرون‌»،(الکافی، ثقه‌الاسلام کلینی، ج‏۴، ص۵۵۰)

 این روایت میگوید وسیله‌ای که شما بتوانید با آن، خودتان را نزدیک پیغمبر بکنید، چیست؛ آن را دارند به ما یاد میدهند.
حضرت فرمودند: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی، نزدیک‌ترین شما به من، فِی المَوقِف -یعنی در قیامت- اوّل این است: اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث؛ آن کسی که راستگوتر است، در حرف زدن راستگو است، آنچه میگوید از روی صدق بیان میکند؛ دروغ و تهمت و شایعه و حرف ضعیف و قول بغیر علم و مانند اینها در آن نیست. آنچه را واقع است -که او میداند واقع است- بیان میکند؛ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث.

دوم:وَ آداکُم لِلاَمانَه
آن کسی که بیشتر از همه اداء امانت میکند؛ البته امانت فقط این نیست که حالا یک پولی را به ما سپرده اند، آن را به  برگردانیم؛ این یکی از انواع امانت است. همه‌ی آن چیزهایی که مردم به ما می‌سپرند، امانتهای مردم است؛ مقام ، امنیّت ، دین مردم، حفظ نوامیس مردم ؛ همه‌ی این چیزها امانتهای مردم است.

سوم:وَ اَوفَاکُم بِالعَهد

وفای به عهد وپیمان یکی از اساسی ترین شرایط زندگی دسته جمعی است وبدون ان هیچگونه همکاری اجتماعی ممکن نیست وبشر با از دست دادن ان از زندگی اجتماعی واثار وبرکات ان محروم خواهد شدوبه همین دلیل وفای به عهد در منایع اسلامی موردتاکید زیاد واقع شده است وایات زیادی در قران کریم در اینراستا امده است

خداوند بزرگ در قرآن کریم، خود را باوفاترین می شمارد و می فرماید:

«وَ مَنْ أَوْفی بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ؛ چه کسی به پیمانش پای بندتر از خداست». (توبه: ۱۱۱)

«فَلَنْ یُخْلِفَ اللّهُ عَهْدَهُ؛ خداوند هرگز پیمان شکنی نمی کند».(بقره: ۸۰)

«اَوفاکُم بِالعَهد»؛ «عهد» یعنی قرارداد، آن چیزی که بین شما و بین دیگران قرارداد بسته [شده]. شما وقتی در یک محیط با هم زندگی میکنید، یک قراردادی با هم بسته‌اید دیگر؛ مثل این است که در یک آپارتمانی ده خانواده زندگی میکنند؛ اینها ولو هیچ کاغذی هم امضا نکرده‌اند، [امّا] یک معاهداتی در مقابل هم دارند؛ این چیز قهری است دیگر؛ [مثلاً] تو سر و صدا نکن که در خانه‌ی او بچّه‌اش از خواب بیدار نشود، او هم سر و صدا نکند که بچّه‌ی تو از خواب بیدار نشود؛ این قرارداد روشنی است دیگر؛ حقوق شهروندی یعنی اینها.

چهارم:وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً
یکی از چیزها هم این است که خوش‌اخلاق باشید؛ بداخلاق و عبوس بودن واینکه در خانه یک ‌جور، در محلّ کار یک جور، با مردم یک جور، با تکبّر، با اوقات تلخی رفتار کردن، خیلی بد است. آن کسانی که «اَحسَنُهُم خُلقاً» هستند، آنجا نزدیک‌ترند.

پنجم:وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاس

مردمی بودن، سبک زندگی اسلامی اینها است.مردمی بودن، یعنی توده‌ی مردم، طبقات پایین مردم، عامّه‌ی مردم؛ با اینها باشید، بین اینها باشید، مثل آنها زندگی کنید، در حدّ آنها زندگی کنید، پیش آنها تواضع کنید؛ اینها معنای مردمی بودن است.

مشروح خطبه دوم:

درابتدای خطبه دوم هم خودم را وشما نمازکزاران عزیز را توصیهمیکنم به تقوای الهی 

شنبه  ۲۲ خرداد  ۱ ذی‌القعده ولادت حضرت معصومه(س) – آغاز هفته کرامت

بعضی از عمل‌های خیر، باعث می‌شود انسان به بهشت راه پیدا کند و بعضی از اعمال خیر، سبب می‌شود که بهشت در اختیار او قرار بگیرد، نه او در اختیار بهشت.

بهشت محصول عقیده، اخلاق و عمل صحیح است،یعنی در حقیقت انسان با این عقیده و اخلاق و عمل، خود را می‌سازد و شکل می‌دهد.

 اشتیاق بهشت به کسی به این معنا است که آن انسان ولی خداست و گاهیولی خدابودن یک انسان به آنجا می‌رسد که نه تنها بهشت مملوک اوست، بلکه می‌تواند بهشت را به تملک دیگران درآورد و سایر افراد را بهشتی نماید.

سرّ اینکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم (ع) تصریح دارند که هرکس به زیارت حضرت کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها مشرف شود، بهشت برای او است به این جهت است که ایشان اهل ولایت است؛ ایشان ولی خداست که نه تنها بهشت مشتاق او است، بلکه سعه اشتیاق بهشت را به سایر افراد گسترش می‌دهد.

 امام رضا علیه السلام فرمود: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّهُ»(بحارالانوار، ج ۱۰۲، ص ۲۶۶ ) «کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند، در حالی که حق او را بشناسد، بهشت برای او است

معلوم می‌شود کریمه اهل‌بیت(ع) حقّی دارد که بعضی از زائران به حقّش عارف هستند و برخی عارف نیستند و آن‌حضرت را تنها به‌عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام می‌شناسند و زیارت می‌کنند که اینها بخشی از فضیلت و ثواب را دریافت می‌دارند، اما به ثواب کامل راه نمی‌یابند.

آغاز دهه کرامت است اشاره ای داشته باشم:

کرامت انسانی یکی از سرلوحه‌های تعالیم اسلام است.

در فرهنگ روایی ما، به طور گسترده‌ای به ابعاد حیات کریمانه اشاره شده است

به دو سه مورد اشاره میکنم:

پرهیز از حسادت

«الکَرَمُ بَرِئٌ مِنَ الْحَسَدِ.»(غررالحکم، ح۸۶۲۹)- بزرگواری از حسادت دور و بیزار است-.

وفای به عهد

«مِنَ الکَرَمِ أَلوَفَاءُ بَالذِّمَمِ.»(غررالحکم، ح۵۲۸۷) -از نشانه‌های کرامت انسان، وفای به عهدها است-.

«الکَرِیمُ أَبْلَجُ، أَلْلَّئیمُ مُلَهْوَجٌ.»(غررالحکم، ح۹۹۱۸)انسان کریم روشن و آشکار است؛ ولی انسان فرومایه، پیچیده و پنهانکار است.

نکته :همان‌طور که کرامت دارای حوزه‌های فردی و شخصی است، این فضیلت متعالی جنبه اجتماعی و ملی هم دارد و همان‌گونه که یک فرد می‌تواند منشی کریمانه و بزرگوارانه داشته باشد، یک گروه، جامعه و یک ملت هم می‌تواند اهل کرامت باشدانتخابات،یکی از عوامل بروز و ظهور کرامت اجتماعی است.

چند نکته انتخاباتی عرض کنم:

نکته اول:انتخابات محضر خداست

 از نظر اخلاقی هم می توانید متوجه شوید کدام یک از جریان های سیاسی و نامزدها مثل خانواده هایی که در طول سال معتقد و متدین بودند اما در عروسی دختراشان می گفتند یک شب هزار شب نمی شود و هررفتاری از آنها سر می‌زند. گاهی اوقات هم ممکن است بعضی از نامزدها این تصور را داشته باشند که ایام انتخابات ایام رفع قلم است، تهمت و … بخواهند بزنند. اما برخی معتقدند که انتخابات هم محضر خداست و روی موازین حرکت می کنند.

نکته دوم:رفتار برخی نامزدها خلاف شرع بَیِّن، خلاف قانون و جرم قلمداد می شود

 بعضی از نامزدها بسیار اخلاقی، شرعی، متین و موقر عمل می کنند، اما به خاطر داریم طی این دو سه دوره اخیر برخی از نامزدهای ریاست جمهوری و بعضی در انتخابات مجلس شورای اسلامی ودرشوراهای اسلامی شهرها رفتارهایی انجام دادند و گفتارهایی از آنان سر زد که بعضاً خلاف اخلاق، خلاف شرع بَیِّن، خلاف قانون و در نهایت جرم قلمداد می شود. به حریف و رقیب خود توهین می کنند و قبح توهین به غیر را از بین می برند، به رقیت خود تهمت می زنند و دروغ می بندند و قبح دروغ را از بین می برند، وعده دروغ می دهند، با علم به اینکه می دانند آن وعده هرگز عملی نخواهد شد یا از عهده آنان بر نمی آید

به شیوه هایی متوسل می شوند که نظر عده ای عامی را جلب و رای ایشان را به یک تعبیر خریداری می کنند، یا در مناطقی با هدیه دادن و پذیرایی های غیر متعارف می خواهند رای افراد را جذب صندوق خود کنند!

نکته سوم:در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی نمره اخلاقی به نامزدها بدهند

افراد در این مناظرات باید خدمات و برنامه های خودشان را ارائه کنند و وعده های قانونی قابل اجرا بدهند، مشکلات را تبیین کنند و راهکار خودشان را برای رفع مشکلات بیان کنند. این مهم مکرر از سوی مقام معظم رهبری هم ابراز شده است. دردمندی و راهکارشان را در زمینه رفع مشکلات معیشتی مردم ارائه دهند، التزام خود نسبت به دین، اخلاق و حیثیت ملی را بیان کنند و بگویند در رفع مشکلات ملی و فرهنگی چه اقداماتی می خواهند انجام دهند. جمعی باید باشد که در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی نمره اخلاقی به نامزدها بدهند تا مردم بدانند به یک فرد متخلف رای می دهند یا متخلق.

نکته چهارم:ضرورت حضور در پای صندوق های رای

انتخاب اصلح بسیار بسیار مهم است ولی قبل از انتخاب اصلح باید بر حضور حداکثری مردم اهتمام داشته باشیم و مهمترین و حساس ترین و خطیر ترین انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری است و به مردم عزیز جوان های حزب اللهی و مومنین و متدینین و دلسوزان جامعه و همه و همه عرض می کنم، از فرصت دهه کرامت با استفاده از سخنرانان و مداحانی که از بیان و منطق خوب برخوردارند برای دعوت مردم به مشارکت حداکثری و حضور پرشور پای صندوق‌های رای و بیان شاخص‌های نامزد اصلح که رهبری معظم در طول سال‌ها بیان فرمودند باید استفاده شود.

فرد اصلح باید با تقوا، خردمند، متخصص، خدا ترس، دیندار و دلسوز و متوجه به مردم باشد و امام خمینی (ره) نیز در این خصوص فرمودند که فرد اصلح باید متعهد به اسلام، آگاه به مسائل روز، متعهد به نظام، وفادار به مردم و مدافع اسلام، مخالف فساد و درد شناس باشد.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --