اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: لازم است تحت هر شرايطي وحدت و همدلي را حفظ كرد و از اظهار نظرهايي كه موجب ايجاد دوقطبي و دو دستگي در جامعه مي شود، پرهيز نمود

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: لازم است تحت هر شرايطي وحدت و همدلي را حفظ كرد و از اظهار نظرهايي كه موجب ايجاد دوقطبي و دو دستگي در جامعه مي شود، پرهيز نمود

نمازپرصلابت جمعهاینهفته 02/05/1394باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم درمصلی امام خمینی حسن آباد برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خوددرخطبه اول گفتند:با توجه به اينکه تازه ماه مبارک رمضان و ماه ميهماني خداوند و ماه رحمت و برکت و مغفرت را پشت سر گذاشتيم و از رحمت و مغفرت اين ماه بهره مند شديد و دل را از رذائل پاک کرديد و تقرب به خداي متعال پيدا کرديد و از شيطان فاصله گرفتيد لذا لازم است که اين همه حسناتي که در ماه مبارک بدست آورده ايد حفظ کنيد اين فاصله گرفتن از شيطان و نزديک شدن به خداي متعال خوشايند شيطان نيست پس تلاش مي کند که اين ترکيب را يعني دوري از شيطان و نزديک شدن به خداي متعال را تغيير بدهد و انسان را از خدا دور و به شيطان نزديک کند و ما بايد تلاش بيشتري بکنيم تا شيطان موفق نشود

 

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم 

با توجه به اينکه تازه ماه مبارک رمضان و ماه ميهماني خداوند و ماه رحمت و برکت و مغفرت را پشت سر گذاشتيم و از رحمت و مغفرت اين ماه بهره مند شديد و دل را از رذائل پاک کرديد و تقرب به خداي متعال پيدا کرديد و از شيطان فاصله گرفتيد لذا لازم است که اين همه حسناتي که در ماه مبارک بدست آورده ايد حفظ کنيد اين فاصله گرفتن از شيطان و نزديک شدن به خداي متعال خوشايند شيطان نيست پس تلاش مي کند که اين ترکيب را يعني دوري از شيطان و نزديک شدن به خداي متعال را تغيير بدهد و انسان را از خدا دور و به شيطان نزديک کند و ما بايد تلاش بيشتري بکنيم تا شيطان موفق نشود به همين خاطر يک روايتي از پيامبر (ص) عرض مي کنم که بدانيم چه چيزهايي اعمال خوب را نابود مي کند و به دوري از خدا و نزديکي به شيطان مي کشاند .imagesابتداروایت را با ترجمه به محضرشما عرضه بدارم: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللَّهِ علیه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : « سِتَّةُ أَشْيَاءَ تُحْبِطُ الْأَعْمَالِ : الإشتغال بِعُيُوبِ الْخُلُقِ ، وَ قَسْوَةُ الْقَلْبِ ، وَ حُبُّ الدُّنْيَا ، وَ قُلْتَ الْحَيَاءِ ، وَ طُولُ الْأَمَلِ ، وَ ظَالِمٍ لَا يَنْتَهِيَ

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمایند: «شش چيز است كه اعمال خوب را نابود مي‌كند، اشتغال به عيب خلايق، سنگدلى، دنياپرستى، بى‏شرمى، آرزوی طولانی و ستم‏گرى كه بس نكند.»

کلمات نورانی این بزرگواران می‌تواند مسیر کار ما را تعیین کند؛ با توجه بر احاطه آنها بر نیازهای انسان‏ها و آسیب شناسی و اشرافی که بر مسائل دارند و نقطه ضعف‏ها و قوّت‌ها را بهتر از دیگران می‌دانند و چون خودشان از این عیوب منزه هستند بنابراین دستورات و نکاتی که از آنها به دست ما رسیده می‌تواند درمان دردهای ما باشد به شرط اینکه ما نیز به خوبی دقت کرده و یاد گرفته و سپس خوب عمل کنیم.

رسول خدا (ص) در این حدیث نورانی شش مورد از مواردی که موجب حبط اعمال می‌شود را بیان می‌فرمایند. معنی حبط عمل این است که انسان اعمال نیکی را که انجام داده به وسیله بعضی از اعمال بد خود از بین ببرد، مثل کشاورزی که مدت‏ها در مزرعه خود زحمت کشیده و موقع برداشت محصول با آتشی آن را از بین می‌برد.

اما مورداول ازعوامل حبوط اعمال درروايت:

از ديدگاه پيامبر گرامي اسلام (ص):

1- « الاشتغال بعيوب الخلق »: اشتغال به عيوب خلايق

اولين مورد از موارد شش گانه‏اي که موجب نابودي اعمال مي‌شود رسوا کردن و علني کردن عيوب مردم است و به همان اندازه که عيوب ديگران را آشکار مي‌کنيم به همان اندازه اعمال ما حبط مي‌شود.

خداوند مي فرمايد : « وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ (1) » (سوره همزه) يعني واي بر عيبجوي طعنه زن.

« هُمَزَةٍ » صيغه مبالغه است يعني بسيار عيب جو ، بسيار بدگوئي کننده ، بسيار طعنه زننده ، و « هُمَزَةٍ» به معناي شکستن است و بدين مناسبت که عيب جو شخصيت مردم را مي شکند او را « هُمَزَةٍ» مي نامند.

« لُّمَزَةٍ » هم صيغه مبالغه است يعني بسيار طعنه زننده ، عيب جوي رو در رو ، عيب جو با اشاره دست و سر .

بنابراين عيب جوئي انسان را به طعنه زدن و ريختن آبروي افراد و مسخره کردن ، غيبت و تهمت مي کشاند که با يک عمل بد چندين عمل زشت و گناه ديگر را مرتکب مي شود.

پيامبر (ص) و بدترين انسانها : روزي اصحاب به گرد پيامبر (ص) اجتماع کرده بودند آن حضرت به آنها رو کرد و فرمود: آيا از بدترين افراد شما خبر بدهم؟ اصحاب گفتند چرا به ما خبر بده.پيامبر (ص) فرمود:بدترين افراد شما آن کسي است که «المشائون بالنميمه الْمُفَرِّقُونَ بَيْنَ الاحبه الْبَاغُونَ للبراءالمعايب» (کافي؛جلد2؛صفحه369) آنان که براي سخن چيني حرکت مي کنند و بين دوستان جدائي بياندازند و در مورد افراد پاک عيبجوئي نمايند.

حضرت علي (ع) مي فرمايد:« مَنْ أَبْصَرَ عَيْبَ نَفْسِهِ شُغِلَ عَنْ عَيْبِ غَيْرِهِ » (مستدرک الوسائل ؛جلد11؛صفحه313) کسي که عيب خود را ببيند از پرداختن به عيب ديگران پرهيز مي کند.

پس عزيزان مواظب باشيم و دنبال عيب خود باشيم نه عيب ديگران که چه بسا گاهي با يک عيب جوئي ساده با خداوند که خالق است ندانسته در مي افتيم (مانند غيبت، تهمت، مسخره کردن، رسوائي، قهر و …)

امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: «هر كه عيوب مردم را ببيند و زشت شمارد ولى آنها را براى خود پسندد احمق باشد.»

در جایی دیگر می‏فرمایند: «از اشرف كارهاى كريم آنچه می‏داند به روی خود نیاورد.»

 لذا باید مواظب باشیم تا به عیوب دیگران نپردازیم، چرا که فقط در موارد خاصی است که انسان اجازه دارد در مورد عیوب دیگران آن هم با شرائط خودش صحبت کند؛ مثلاً در مقام مشورت با دیگران.

مشروح خطبه دوم:

 خداوند مي فرمايد :« يابن أَدِمِ ملائكتى يَتَعَاقَبُونَ باليل وَ النَّهَارِ ، ليكتبوا عَلَيْكَ مَا تَقُولُ وَ تَفْعَلُ مِنَ قليلك وَ كثيرك فالسماء تَشَهَّدُ بِمَا رَأَتِ مِنْكَ وَ الارض تَشْهَدُ عَلَيْكَ بِمَا عَمِلْتَ عَلَى ظَهْرِهَا وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرِ وَ النُّجُومِ يَشْهَدُونَ عَلَيْكَ بِمَا تَقُولُ وَ تَفْعَلْ وَ أَنَا مُطَّلِعُ عَلَى مَخْفِيَّاتِ خَطَرَاتِ قَلْبُكَ وَ لَا تَغْفُلْ عَنِ نَفْسِكَ فَانٍ لَكَ فِى الْمَوْتِ شُغُلٍ شَاغِلٍ وَ عَنْ قَلِيلٍ أَنْتَ رَاحِلُ »

اى فرزند آدم فرشتگان من شب و روز در پى هم مى‏آيند تا اندك و فراوان از گفتار و كردارت را به نوشته در آورند. آسمان به آنچه از تو ديده است گواهى مى‏دهد، و زمين نيز به آنچه بر روى آن انجام دادى گواهى خواهد داد، و خورشيد و ماه و اختران جملگى شهادت مى‏دهند به آنچه گفتى و نمودى. و من آگاه از انگيزه‏هاى پنهان در دلت مى‏باشم.همانا براى تو در مرگ مشغله كافى هست، و بزودى كوچ خواهى نمود .

جمعه2 مرداد روز نمازجمعه (اولين جمعه مردادماه)

5 مرداد اقامه اولين نمازجمعه در تهران به امامت مرحوم آيت الله سيدمحمود طالقاني(ره) (1358 ه.ش)

نماز جمعه به عنوان تنها نماز جماعت واجب هفتگي و تنها نمازي که نام آن دستور به شرکت در آن به صراحت در قرآن کريم آمده و نخستين اقدام رسول خدا(ص) در مسير تشکيل حکومت اسلامي در مدينه بود که تا انقلاب اسلامي ايران که آن را احيا کرد دچار فراز و نشيبهايي در طول تاريخ شده است. حتي به تعطيلي هم کشيده شده است.

بنابراين نماز جمعه يک امر حکومتي و مرتبط به حاکم اسلامي و دستگاه حکومت اسلامي است و هم يک نهادي حقيقتاً اسلامي و مردمي است.

نماز جمعه در رفع فتنه ها مؤثر بوده و هست بنابراين نمازجمعه نمايشي از قدرت سياسي و اجتماعي اسلام است.

به دو روايت راجع به فضيلت و جايگاه نماز جمعه اشاره مي کنم:

1– پيامبر خاتم(ص):« الغسل يوم الجمعة كفارة والمشي إلى الجمعة كل قدم منها كعمل عشرين سنة فاذا افرغ من صلاة الجمعة اجيز بعمل مائتى سنة» (کنزالعمال؛حديث21090) غسل روز جمعه کفاره گناهان است و هر قدمي که به سوي نماز جمعه برداشته شود برابر با عمل بيست سال است و هنگامي که از نماز جمعه فارغ شود به پاداش عبادت دويست سال نائل مي گردد.

2- پيامبر (ص) : « إِذَا كَانَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ غَدَتِ الشَّيَاطِينُ بِرَايَاتِهَا إِلَى الْأَسْوَاقِ فَيَرْمُونَ النَّاسَ بِالتَّرَابِيثِ أَوِ الرَّبَائِثِ ، وَيُثَبِّطُونَهُمْ عن الجمعة» (کنزالعمال؛حديث 21168)هنگامي که روز جمعه مي شود و شياطين صبح زود با پرچمهايشان به بازارها مي روند و به طرف مردم موانعي مي افکنند و آنان را از رفتن به نماز جمعه باز مي دارند. 

شايد در پنجم مرداد 1358 كه اولين نمازجمعه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به دستور حضرت امام(ره) و به امامت آيت الله سيدمحمود طالقاني(ره) در دانشگاه تهران اقامه مي گرديد، كسي فكر نمي كرد كه بعد از سه دهه، اين شجره طيبه دامنه و شاخ و برگش همه كشور را فرا بگيرد و روزي فرا برسد كه به كانوني پرقدرت و تأثيرگذار در محيط داخل و منطقه و بين الملل تبديل گردد.

نهاد نمازجمعه به لحاظ اين كه از طرفي با توده هاي مردم از اقشار گوناگون جامعه مرتبط است و از طرفي نيز به سرچشمه عزت و اقتدار نظام يعني ولايت فقيه وصل مي باشد، لذا از ظرفيت فوق العاده بالايي در جهت توليد قدرت نرم و تأثيرگذاري بر تحولات سياسي، فرهنگي و اجتماعي برخوردار مي باشد.

شنبه8 شوال تخريب حرم و بارگاه ائمه بقيع(ع) توسط گروه گمراه وهابيت (1344 ه.ق)

 هشتم شوال يادآور خاطره غم باري است كه بيش از نود سال قلوب مسلمين پيرو و دوستدار اهل بيت پيامبر(ع) را جريحه دار كرده است. واقعه جانگداز تخريب قبور مطهر ائمه مظلوم بقيع(ع) كه به پشتوانه استكبار جهاني توسط فرقه ساختگي و گمراه وهابيت انجام شد، خسارت جبران ناپذيري بر پيكره تاريخ دين مبين اسلام وارد كرد.

اين جنايات توسط فرقه نامشروع وهابيت كه به  دست استكبار براي ايجاد تفرقه و كشتار كه تا به امروز ادامه دارد صورت گرفته، فرقه اي كه بر خلاف آيات قرآن و احاديث معتبري كه از حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و اله ساختن بنا بر فراز قبور و زيارت مشاهد مشرفه و عزاداري و تعظيم شعائر را شرك مي دانند به همين دليل فرقه هاي اسلامي را آماج شديدترين تهمت ها قرار مي دهند.

در هيچ كجاي دنيا نسبت به قبور بزرگان خود اين همه بي ادبي و بي احترامي روا نمي دارند و در هر كجا دفن اموات مرسوم است، قبور اموات و مقبره آن ها نيز محترم است.

اساس نقشه تخريب آثار و ابنيه اسلامي نقشه بسيار عميق و خائنانه اي بود كه بيگانگان براي محو مستندات و شواهد عيني و اثري تاريخ اسلام كشيده بودند و در موقعي كه براي تسلط بر كشورهاي اسلامي دست به تفرقه و فرقه سازي زده بودند، مثلاً علي محمد شيرازي و حسينعلي نوري را در ايران به ادعاي بابيت و مهدويت و نبوت و بلكه الوهيت برانگيختند و در هند غلام احمد قادياني به اصطلاح فرقه مزدور احمديه را ساخت، در عربستان نيز فرقه وهابي را وسيله دست ساختند و محمدبن عبدالوهاب را به مزدوري گرفتند و مهم ترين مقصد آن ها علاوه بر غارت معادن بزرگ نفت، از ميان بردن آثار اسلامي بود كه حتي روضه مقدسه پيغمبر صلي الله عليه و آله را نيز فرا گرفت.

اين آثار و نشانه ها و بناها بهتر از كتب سيره، مردم را با سيره پيغمبر صلي  الله عليه و آله آشنا مي سازند. كتاب هاي  سيره فقط به نظر اهل مطالعه مي رسد در حالي كه اين آثار را عموم مردم كه از دور و نزديك مي آيند مشاهده مي كنند و از آن بركت ها و درس هاي بزرگ مي گيرند. …. بايد نام هاي اصلي كل اماكن و زمين هايي كه در عصر رسالت و در لسان روايات مذكور است حفظ شود و بالخصوص نام هاي متعلق به مسجدالنبي و مسجدالحرام و درها و ستون ها و ساير متعلقات آن نبايد تغيير كند، زيرا همه اين ها محفظه تاريخ اسلام است و كساني كه اين ويرانگري ها را مرتكب شده اند بزرگترين دشمني و خيانت را به تاريخ اسلام كرده اند.

وهابيت به عنوان يكي از دست مايه هاي استكبار است كه با توطئه صهيونيسم شكل گرفته و اخيرا با حمايت هاي  پنهاني استكبار جهاني درصدد ايجاد رخنه در صفوف مسلمانان است. وهابيت به عنوان عامل بزرگي در دست مخالفان اسلام براي تخريب چهره زيبا و كريمانه اسلام است و آن ها از اين طريق هر آنچه سبب انسجام و وحدت جامعه اسلامي مي شود را مورد هدف قرار داده اند.

وهابيت با تضعيف اعتقادات ديني مسلمانان، ايجاد اختلاف و مخالفت با اعتقادات راسخي كه مذاهب اسلامي به آن معتقد هستند، راه را براي نفوذ استكبار باز كرده است. هر مسلماني به گذشته ديني خودش از دوران پيامبر اكرم(ص) به اين طرف افتخار مي كند و به شخصيت هايي كه در شكل گيري تاريخ اسلام نقش ايفا كردند مي بالد ولي وهابيت براي تاريك نشان دادن گذشته، از بين بردن تاريخ و به هم ريختن صف هاي مسلمانان و خوش خدمتي به اربابان خودشان، آثار و نشانه هاي باقيمانده از تاريخ اسلامي را يكي پس از ديگري منهدم مي كنند.

وهابيت با اقداماتي مانند تخريب قبور بزرگان دين و شخصيت هاي مؤثر در تاريخ اسلامي كه در راس آن ائمه و شخص پيامبر اكرم(ص) است، مي خواهد ارتباط جامعه امروزي مسلمين را با گذشته اش قطع كند.

اميد آن كه خداوند به امت بزرگ اسلامي توفيق دهد تا در برابر اين گروهك ساختگي با حفظ اتحاد، انسجام و عمل به آموزه هاي متعالي دين اسلام مقابله كرده و بتوانند از كيان دين و اعتقادات راستين خود دفاع كنند.

اشاره کوتاهی به قضیه هسته ای موسوم به توافق هسته ای

چندنکته عرض میکنم:

1-تلاش تيم مذاكره كننده ايران قابل تقدير است. آن ها آنچه در توان داشتند، به كار بستند تا بتوانند منافع ملي ما را تأمين كنند.

2-فعلا هيچ توافقي صورت نگرفته است. آنچه مطرح شده جمع بندي مذاكرات و صدور يك بيانيه مشترك است و هنوز نمي توان از يك توافق جامع و مورد قبول جمهوري اسلامي ايران سخن گفت. از نظر جمهوري اسلامي ايران هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده كه برخي بخواهند نسبت به آن ذوق و شوق و شادي و هياهو به راه اندازند.

3- ارزيابي آنچه اتفاق افتاده بايد بين قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل و برنامه جامع اقدام مشترك تفكيك قائل شد. آمريكايي ها و عوامل صهيونيست ها، به فاصله اي اندك از مذاكرات و فراتر از جمع بندي و برجام، باز هم خدعه و شيطنت كردند و در قطعنامه شوراي امنيت مواردي را گنجانده و دخالت دادند كه ممكن است منجر به ايجاد بن بست در فرآيند جمع بندي مذاكرات هسته اي شود

4-در عين حال نقد منصفانه به ويژه قطعنامه شوراي امنيت ضروري به نظر مي رسد. در اين متن نقاط قوت روشن و در برخي نقاط متوسط و منفي وجود دارد و جمع آن اين شده كه بعد از 12 سال بحث حاصل به اين صورت درآمده است.لازم است تحت هر شرايطي وحدت و همدلي را حفظ كرد و از اظهار نظرهايي كه موجب ايجاد دوقطبي و دو دستگي  در جامعه مي شود، پرهيز نمود.(تکبیرنمازگزاران)

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --