اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: لازم است تحت هر شرایطی وحدت و همدلی را حفظ کرد و از اظهار نظرهایی که موجب ایجاد دوقطبی و دو دستگی در جامعه می شود، پرهیز نمود

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: لازم است تحت هر شرایطی وحدت و همدلی را حفظ کرد و از اظهار نظرهایی که موجب ایجاد دوقطبی و دو دستگی در جامعه می شود، پرهیز نمود

نمازپرصلابت جمعهاینهفته ۰۲/۰۵/۱۳۹۴باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم درمصلی امام خمینی حسن آباد برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خوددرخطبه اول گفتند:با توجه به اینکه تازه ماه مبارک رمضان و ماه میهمانی خداوند و ماه رحمت و برکت و مغفرت را پشت سر گذاشتیم و از رحمت و مغفرت این ماه بهره مند شدید و دل را از رذائل پاک کردید و تقرب به خدای متعال پیدا کردید و از شیطان فاصله گرفتید لذا لازم است که این همه حسناتی که در ماه مبارک بدست آورده اید حفظ کنید این فاصله گرفتن از شیطان و نزدیک شدن به خدای متعال خوشایند شیطان نیست پس تلاش می کند که این ترکیب را یعنی دوری از شیطان و نزدیک شدن به خدای متعال را تغییر بدهد و انسان را از خدا دور و به شیطان نزدیک کند و ما باید تلاش بیشتری بکنیم تا شیطان موفق نشود

 

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم 

با توجه به اینکه تازه ماه مبارک رمضان و ماه میهمانی خداوند و ماه رحمت و برکت و مغفرت را پشت سر گذاشتیم و از رحمت و مغفرت این ماه بهره مند شدید و دل را از رذائل پاک کردید و تقرب به خدای متعال پیدا کردید و از شیطان فاصله گرفتید لذا لازم است که این همه حسناتی که در ماه مبارک بدست آورده اید حفظ کنید این فاصله گرفتن از شیطان و نزدیک شدن به خدای متعال خوشایند شیطان نیست پس تلاش می کند که این ترکیب را یعنی دوری از شیطان و نزدیک شدن به خدای متعال را تغییر بدهد و انسان را از خدا دور و به شیطان نزدیک کند و ما باید تلاش بیشتری بکنیم تا شیطان موفق نشود به همین خاطر یک روایتی از پیامبر (ص) عرض می کنم که بدانیم چه چیزهایی اعمال خوب را نابود می کند و به دوری از خدا و نزدیکی به شیطان می کشاند .imagesابتداروایت را با ترجمه به محضرشما عرضه بدارم: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللَّهِ علیه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : « سِتَّهُ أَشْیَاءَ تُحْبِطُ الْأَعْمَالِ : الإشتغال بِعُیُوبِ الْخُلُقِ ، وَ قَسْوَهُ الْقَلْبِ ، وَ حُبُّ الدُّنْیَا ، وَ قُلْتَ الْحَیَاءِ ، وَ طُولُ الْأَمَلِ ، وَ ظَالِمٍ لَا یَنْتَهِیَ

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمایند: «شش چیز است که اعمال خوب را نابود می‌کند، اشتغال به عیب خلایق، سنگدلى، دنیاپرستى، بى‏شرمى، آرزوی طولانی و ستم‏گرى که بس نکند.»

کلمات نورانی این بزرگواران می‌تواند مسیر کار ما را تعیین کند؛ با توجه بر احاطه آنها بر نیازهای انسان‏ها و آسیب شناسی و اشرافی که بر مسائل دارند و نقطه ضعف‏ها و قوّت‌ها را بهتر از دیگران می‌دانند و چون خودشان از این عیوب منزه هستند بنابراین دستورات و نکاتی که از آنها به دست ما رسیده می‌تواند درمان دردهای ما باشد به شرط اینکه ما نیز به خوبی دقت کرده و یاد گرفته و سپس خوب عمل کنیم.

رسول خدا (ص) در این حدیث نورانی شش مورد از مواردی که موجب حبط اعمال می‌شود را بیان می‌فرمایند. معنی حبط عمل این است که انسان اعمال نیکی را که انجام داده به وسیله بعضی از اعمال بد خود از بین ببرد، مثل کشاورزی که مدت‏ها در مزرعه خود زحمت کشیده و موقع برداشت محصول با آتشی آن را از بین می‌برد.

اما مورداول ازعوامل حبوط اعمال درروایت:

از دیدگاه پیامبر گرامی اسلام (ص):

۱- « الاشتغال بعیوب الخلق »: اشتغال به عیوب خلایق

اولین مورد از موارد شش گانه‏ای که موجب نابودی اعمال می‌شود رسوا کردن و علنی کردن عیوب مردم است و به همان اندازه که عیوب دیگران را آشکار می‌کنیم به همان اندازه اعمال ما حبط می‌شود.

خداوند می فرماید : « وَیْلٌ لِّکُلِّ هُمَزَهٍ لُّمَزَهٍ (۱) » (سوره همزه) یعنی وای بر عیبجوی طعنه زن.

« هُمَزَهٍ » صیغه مبالغه است یعنی بسیار عیب جو ، بسیار بدگوئی کننده ، بسیار طعنه زننده ، و « هُمَزَهٍ» به معنای شکستن است و بدین مناسبت که عیب جو شخصیت مردم را می شکند او را « هُمَزَهٍ» می نامند.

« لُّمَزَهٍ » هم صیغه مبالغه است یعنی بسیار طعنه زننده ، عیب جوی رو در رو ، عیب جو با اشاره دست و سر .

بنابراین عیب جوئی انسان را به طعنه زدن و ریختن آبروی افراد و مسخره کردن ، غیبت و تهمت می کشاند که با یک عمل بد چندین عمل زشت و گناه دیگر را مرتکب می شود.

پیامبر (ص) و بدترین انسانها : روزی اصحاب به گرد پیامبر (ص) اجتماع کرده بودند آن حضرت به آنها رو کرد و فرمود: آیا از بدترین افراد شما خبر بدهم؟ اصحاب گفتند چرا به ما خبر بده.پیامبر (ص) فرمود:بدترین افراد شما آن کسی است که «المشائون بالنمیمه الْمُفَرِّقُونَ بَیْنَ الاحبه الْبَاغُونَ للبراءالمعایب» (کافی؛جلد۲؛صفحه۳۶۹) آنان که برای سخن چینی حرکت می کنند و بین دوستان جدائی بیاندازند و در مورد افراد پاک عیبجوئی نمایند.

حضرت علی (ع) می فرماید:« مَنْ أَبْصَرَ عَیْبَ نَفْسِهِ شُغِلَ عَنْ عَیْبِ غَیْرِهِ » (مستدرک الوسائل ؛جلد۱۱؛صفحه۳۱۳) کسی که عیب خود را ببیند از پرداختن به عیب دیگران پرهیز می کند.

پس عزیزان مواظب باشیم و دنبال عیب خود باشیم نه عیب دیگران که چه بسا گاهی با یک عیب جوئی ساده با خداوند که خالق است ندانسته در می افتیم (مانند غیبت، تهمت، مسخره کردن، رسوائی، قهر و …)

امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: «هر که عیوب مردم را ببیند و زشت شمارد ولى آنها را براى خود پسندد احمق باشد.»

در جایی دیگر می‏فرمایند: «از اشرف کارهاى کریم آنچه می‏داند به روی خود نیاورد.»

 لذا باید مواظب باشیم تا به عیوب دیگران نپردازیم، چرا که فقط در موارد خاصی است که انسان اجازه دارد در مورد عیوب دیگران آن هم با شرائط خودش صحبت کند؛ مثلاً در مقام مشورت با دیگران.

مشروح خطبه دوم:

 خداوند می فرماید :« یابن أَدِمِ ملائکتى یَتَعَاقَبُونَ بالیل وَ النَّهَارِ ، لیکتبوا عَلَیْکَ مَا تَقُولُ وَ تَفْعَلُ مِنَ قلیلک وَ کثیرک فالسماء تَشَهَّدُ بِمَا رَأَتِ مِنْکَ وَ الارض تَشْهَدُ عَلَیْکَ بِمَا عَمِلْتَ عَلَى ظَهْرِهَا وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرِ وَ النُّجُومِ یَشْهَدُونَ عَلَیْکَ بِمَا تَقُولُ وَ تَفْعَلْ وَ أَنَا مُطَّلِعُ عَلَى مَخْفِیَّاتِ خَطَرَاتِ قَلْبُکَ وَ لَا تَغْفُلْ عَنِ نَفْسِکَ فَانٍ لَکَ فِى الْمَوْتِ شُغُلٍ شَاغِلٍ وَ عَنْ قَلِیلٍ أَنْتَ رَاحِلُ »

اى فرزند آدم فرشتگان من شب و روز در پى هم مى‏آیند تا اندک و فراوان از گفتار و کردارت را به نوشته در آورند. آسمان به آنچه از تو دیده است گواهى مى‏دهد، و زمین نیز به آنچه بر روى آن انجام دادى گواهى خواهد داد، و خورشید و ماه و اختران جملگى شهادت مى‏دهند به آنچه گفتى و نمودى. و من آگاه از انگیزه‏هاى پنهان در دلت مى‏باشم.همانا براى تو در مرگ مشغله کافى هست، و بزودى کوچ خواهى نمود .

جمعه۲ مرداد روز نمازجمعه (اولین جمعه مردادماه)

۵ مرداد اقامه اولین نمازجمعه در تهران به امامت مرحوم آیت الله سیدمحمود طالقانی(ره) (۱۳۵۸ ه.ش)

نماز جمعه به عنوان تنها نماز جماعت واجب هفتگی و تنها نمازی که نام آن دستور به شرکت در آن به صراحت در قرآن کریم آمده و نخستین اقدام رسول خدا(ص) در مسیر تشکیل حکومت اسلامی در مدینه بود که تا انقلاب اسلامی ایران که آن را احیا کرد دچار فراز و نشیبهایی در طول تاریخ شده است. حتی به تعطیلی هم کشیده شده است.

بنابراین نماز جمعه یک امر حکومتی و مرتبط به حاکم اسلامی و دستگاه حکومت اسلامی است و هم یک نهادی حقیقتاً اسلامی و مردمی است.

نماز جمعه در رفع فتنه ها مؤثر بوده و هست بنابراین نمازجمعه نمایشی از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام است.

به دو روایت راجع به فضیلت و جایگاه نماز جمعه اشاره می کنم:

۱– پیامبر خاتم(ص):« الغسل یوم الجمعه کفاره والمشی إلى الجمعه کل قدم منها کعمل عشرین سنه فاذا افرغ من صلاه الجمعه اجیز بعمل مائتى سنه» (کنزالعمال؛حدیث۲۱۰۹۰) غسل روز جمعه کفاره گناهان است و هر قدمی که به سوی نماز جمعه برداشته شود برابر با عمل بیست سال است و هنگامی که از نماز جمعه فارغ شود به پاداش عبادت دویست سال نائل می گردد.

۲- پیامبر (ص) : « إِذَا کَانَ یَوْمُ الْجُمُعَهِ غَدَتِ الشَّیَاطِینُ بِرَایَاتِهَا إِلَى الْأَسْوَاقِ فَیَرْمُونَ النَّاسَ بِالتَّرَابِیثِ أَوِ الرَّبَائِثِ ، وَیُثَبِّطُونَهُمْ عن الجمعه» (کنزالعمال؛حدیث ۲۱۱۶۸)هنگامی که روز جمعه می شود و شیاطین صبح زود با پرچمهایشان به بازارها می روند و به طرف مردم موانعی می افکنند و آنان را از رفتن به نماز جمعه باز می دارند. 

شاید در پنجم مرداد ۱۳۵۸ که اولین نمازجمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور حضرت امام(ره) و به امامت آیت الله سیدمحمود طالقانی(ره) در دانشگاه تهران اقامه می گردید، کسی فکر نمی کرد که بعد از سه دهه، این شجره طیبه دامنه و شاخ و برگش همه کشور را فرا بگیرد و روزی فرا برسد که به کانونی پرقدرت و تأثیرگذار در محیط داخل و منطقه و بین الملل تبدیل گردد.

نهاد نمازجمعه به لحاظ این که از طرفی با توده های مردم از اقشار گوناگون جامعه مرتبط است و از طرفی نیز به سرچشمه عزت و اقتدار نظام یعنی ولایت فقیه وصل می باشد، لذا از ظرفیت فوق العاده بالایی در جهت تولید قدرت نرم و تأثیرگذاری بر تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار می باشد.

شنبه۸ شوال تخریب حرم و بارگاه ائمه بقیع(ع) توسط گروه گمراه وهابیت (۱۳۴۴ ه.ق)

 هشتم شوال یادآور خاطره غم باری است که بیش از نود سال قلوب مسلمین پیرو و دوستدار اهل بیت پیامبر(ع) را جریحه دار کرده است. واقعه جانگداز تخریب قبور مطهر ائمه مظلوم بقیع(ع) که به پشتوانه استکبار جهانی توسط فرقه ساختگی و گمراه وهابیت انجام شد، خسارت جبران ناپذیری بر پیکره تاریخ دین مبین اسلام وارد کرد.

این جنایات توسط فرقه نامشروع وهابیت که به  دست استکبار برای ایجاد تفرقه و کشتار که تا به امروز ادامه دارد صورت گرفته، فرقه ای که بر خلاف آیات قرآن و احادیث معتبری که از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و اله ساختن بنا بر فراز قبور و زیارت مشاهد مشرفه و عزاداری و تعظیم شعائر را شرک می دانند به همین دلیل فرقه های اسلامی را آماج شدیدترین تهمت ها قرار می دهند.

در هیچ کجای دنیا نسبت به قبور بزرگان خود این همه بی ادبی و بی احترامی روا نمی دارند و در هر کجا دفن اموات مرسوم است، قبور اموات و مقبره آن ها نیز محترم است.

اساس نقشه تخریب آثار و ابنیه اسلامی نقشه بسیار عمیق و خائنانه ای بود که بیگانگان برای محو مستندات و شواهد عینی و اثری تاریخ اسلام کشیده بودند و در موقعی که برای تسلط بر کشورهای اسلامی دست به تفرقه و فرقه سازی زده بودند، مثلاً علی محمد شیرازی و حسینعلی نوری را در ایران به ادعای بابیت و مهدویت و نبوت و بلکه الوهیت برانگیختند و در هند غلام احمد قادیانی به اصطلاح فرقه مزدور احمدیه را ساخت، در عربستان نیز فرقه وهابی را وسیله دست ساختند و محمدبن عبدالوهاب را به مزدوری گرفتند و مهم ترین مقصد آن ها علاوه بر غارت معادن بزرگ نفت، از میان بردن آثار اسلامی بود که حتی روضه مقدسه پیغمبر صلی الله علیه و آله را نیز فرا گرفت.

این آثار و نشانه ها و بناها بهتر از کتب سیره، مردم را با سیره پیغمبر صلی  الله علیه و آله آشنا می سازند. کتاب های  سیره فقط به نظر اهل مطالعه می رسد در حالی که این آثار را عموم مردم که از دور و نزدیک می آیند مشاهده می کنند و از آن برکت ها و درس های بزرگ می گیرند. …. باید نام های اصلی کل اماکن و زمین هایی که در عصر رسالت و در لسان روایات مذکور است حفظ شود و بالخصوص نام های متعلق به مسجدالنبی و مسجدالحرام و درها و ستون ها و سایر متعلقات آن نباید تغییر کند، زیرا همه این ها محفظه تاریخ اسلام است و کسانی که این ویرانگری ها را مرتکب شده اند بزرگترین دشمنی و خیانت را به تاریخ اسلام کرده اند.

وهابیت به عنوان یکی از دست مایه های استکبار است که با توطئه صهیونیسم شکل گرفته و اخیرا با حمایت های  پنهانی استکبار جهانی درصدد ایجاد رخنه در صفوف مسلمانان است. وهابیت به عنوان عامل بزرگی در دست مخالفان اسلام برای تخریب چهره زیبا و کریمانه اسلام است و آن ها از این طریق هر آنچه سبب انسجام و وحدت جامعه اسلامی می شود را مورد هدف قرار داده اند.

وهابیت با تضعیف اعتقادات دینی مسلمانان، ایجاد اختلاف و مخالفت با اعتقادات راسخی که مذاهب اسلامی به آن معتقد هستند، راه را برای نفوذ استکبار باز کرده است. هر مسلمانی به گذشته دینی خودش از دوران پیامبر اکرم(ص) به این طرف افتخار می کند و به شخصیت هایی که در شکل گیری تاریخ اسلام نقش ایفا کردند می بالد ولی وهابیت برای تاریک نشان دادن گذشته، از بین بردن تاریخ و به هم ریختن صف های مسلمانان و خوش خدمتی به اربابان خودشان، آثار و نشانه های باقیمانده از تاریخ اسلامی را یکی پس از دیگری منهدم می کنند.

وهابیت با اقداماتی مانند تخریب قبور بزرگان دین و شخصیت های مؤثر در تاریخ اسلامی که در راس آن ائمه و شخص پیامبر اکرم(ص) است، می خواهد ارتباط جامعه امروزی مسلمین را با گذشته اش قطع کند.

امید آن که خداوند به امت بزرگ اسلامی توفیق دهد تا در برابر این گروهک ساختگی با حفظ اتحاد، انسجام و عمل به آموزه های متعالی دین اسلام مقابله کرده و بتوانند از کیان دین و اعتقادات راستین خود دفاع کنند.

اشاره کوتاهی به قضیه هسته ای موسوم به توافق هسته ای

چندنکته عرض میکنم:

۱-تلاش تیم مذاکره کننده ایران قابل تقدیر است. آن ها آنچه در توان داشتند، به کار بستند تا بتوانند منافع ملی ما را تأمین کنند.

۲-فعلا هیچ توافقی صورت نگرفته است. آنچه مطرح شده جمع بندی مذاکرات و صدور یک بیانیه مشترک است و هنوز نمی توان از یک توافق جامع و مورد قبول جمهوری اسلامی ایران سخن گفت. از نظر جمهوری اسلامی ایران هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده که برخی بخواهند نسبت به آن ذوق و شوق و شادی و هیاهو به راه اندازند.

۳- ارزیابی آنچه اتفاق افتاده باید بین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و برنامه جامع اقدام مشترک تفکیک قائل شد. آمریکایی ها و عوامل صهیونیست ها، به فاصله ای اندک از مذاکرات و فراتر از جمع بندی و برجام، باز هم خدعه و شیطنت کردند و در قطعنامه شورای امنیت مواردی را گنجانده و دخالت دادند که ممکن است منجر به ایجاد بن بست در فرآیند جمع بندی مذاکرات هسته ای شود

۴-در عین حال نقد منصفانه به ویژه قطعنامه شورای امنیت ضروری به نظر می رسد. در این متن نقاط قوت روشن و در برخی نقاط متوسط و منفی وجود دارد و جمع آن این شده که بعد از ۱۲ سال بحث حاصل به این صورت درآمده است.لازم است تحت هر شرایطی وحدت و همدلی را حفظ کرد و از اظهار نظرهایی که موجب ایجاد دوقطبی و دو دستگی  در جامعه می شود، پرهیز نمود.(تکبیرنمازگزاران)

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --