اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: تجلیل از شهید باهنر و رجایی تجلیل از یک جریان فکری است.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: تجلیل از شهید باهنر و رجایی تجلیل از یک جریان فکری است.

نمازباشکوه جمعه این هفته ۰۶/۰۶/۱۳۹۴ باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم درمصلی امام خمینی حسن آباد برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خوددرخطبه اول گفتند:نکند یک وقت ‏خدای نخواسته، یک کاری از ماها صادر بشود که وقتی نوشته برود، نوشته‏ های ملایکه ‏اللهی که مراقب ما هستند، رقیب هستند، هر انسانی، رقیب دارد و مراقبت می‏شود. ذره‏هایی که بر قلب‏های شما می‏گذرد، رقیب دارد. چشم ما رقیب دارد. گوش ما رقیب دارد. زبان ما رقیب دارد. قلب ما رقیب دارد. کسانی که مراقبت می‏کنند اینها را، نکند که خدای نخواسته از من و شما و سایر دوستان امام زمان علیه السلام یک وقت، چیزی صادر بشود که موجب افسردگی امام زمان علیه السلام باشد. مراقبت کنید از خودتان، پاسداری کنید از خودتان.

امام جمعه محترم دربخشی ازخطبه دوم گفتند: دولت مردان ما باید در کارهایشان خدا را مدنظرداشته باشند، توجهشان باشد که رضایت اساسی رضایت خداوند است. هفته گذشته پیرامون کودتای ۲۸مرداد مفصل صحبت کردم مصدق به آمریکا اعتماد کرد؛ علیه او کودتا کردنداین باید درسی باشد که به جز خدا به هیچ نیروی دیگری اعتمادنکنیم.

images

عناوین خطبه اول:

ادامه بحث حیاءواقسام حیاء

عناوین خطبه دوم:

۱- تجلیل از شهید باهنر و رجایی تجلیل از یک جریان فکریاست.

۲-خداوند وعده داده است مالی که از راه ربا به دست میآید آن مال را نابود می کند.

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوالله فان خیرالزادالتقوا

هفته  گذشته اقسام حیاء وسه مورد از کسانی را که بایدازآنها حیاءکنیم عرضه داشتم ه حیاء ازنفس ،حیاءازمردم وحیاأازدوناظر غیرمشهود به نام رقیب وعتید بود،امادو سه مورد دیگر:

۱و۲- حیاءازپیامبروائمه

پیامبر هم ناظر اعمال ما است

در بعضی از روایات دارد که اعمال ما که این فرشته‎ها ثبت و ضبط می کنند، هر روز به پیغمبر اکرم عرضه می‎شود. در اینجا این پیش می‎آید که وقتی عرضه می‎شود، آیا نوشته را می‎برند که آقا می‎بیند که مثلاً چنین کاری کردم، خبر به آقا می‎رسد یا خود عمل را می‎برند؟ در همه اینها بحث است. اگر من بدانم کاری که دارم می‎کنم می‎نویسند و بعد می‎برند می‎دهند به شخصی مثل پیغمبر و ایشان از کار من مطلع می‎شود؛ یا اینکه نه، خود کار را می‎برند، نفس عمل را به پیغمبر اکرم عرضه می‎کنند، چه می‎شود؟ اینها اطلاع بر عمل است،

 روایات نیز در این خصوص بسیار است. به عنوان نمونه:

امام باقر علیه السلام فرمودند: «ان الاعمال تعرض علی نبیکم کل عشیه الخمیس فلیستحی احدکم ان تعرض ‍ علی نبیه العمل القبیح». تمامی اعمال شما بر پیامبرتان هر عصر پنجشنبه عرضه می شود، بنابراین باید از اینکه عمل زشتی از شما بر پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم عرضه شود شرم کنید.

تمام اعمال مردم هر روز صبح به پیامبر عرضه می شود، اعمال نیکان و بدان ، بنا بر این مراقب باشید و این مفهوم گفتار خداوند است که می فرماید: و قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله ، این را فرمود و ساکت شد.

روایتی از امام صادق(صلوات‎الله‎علیه) است که فرمودند: «قال(علیه‎السلام) إِنَّ أَعْمَالَ الْعِبَادِ تُعْرَضُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ کُلَّ صَبَاحٍ أَبْرَارَهَا وَ فُجَّارَهَا فَاحْذَرُوا فَلْیَسْتَحْیِ أَحَدُکُمْ أَنْ یُعْرَضَ عَلَى نَبِیِّهِ الْعَمَلُ الْقَبِیح» بحارالأنوار، ج۱۷، ص۱۴۹

«وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَهِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» (التوبه – ۱۰۵)

ترجمه: بگو (هر چه مى‏خواهید) بکنید که خدا عمل شما را خواهید دید، و همچنین رسول او و مؤمنان نیز، بزودى شما را بسوى داناى غیب و شهود مى‏برند، و خدا شما را از اعمالى که مى‏کردید خبر مى‏دهد·

«ائمه» ناظر دیگری بر اعمال ما

اینجا در ذیل آیه روایتی داریم از امام صادق(علیه‎السلام) که فرمودند: «سُئِل الصادق(علیه‎السلام) عن هذه الآیه فقال: وَ الْمُؤْمِنُونَ هُمُ الْأَئِمَّه» بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۵۱بالاتر رفت، شاهدان بیشتر شدند، ائمه هم می‎بینند. ما روایات زیادی داریم که گناه نکن، با این گناهانت داری پیغمبر را اذیت می‎کنی، چون می‎بیند. امام زمان(صلوات‎الله‎علیه) را اذیت نکن! او دارد می‎بیند.

امام زمان را با معصیت نیازارید!

در این باره که امام زمان هر عصر، ناظر اعمال مردم آن عصر است، احادیث متعددی آمده است. امام صادق(ع) فرمود: «تعرض الأعمال یوم الخمیس علی رسول‌الله و علی الائمه؛(بحارالانوار، ج۲۳، باب ۲۰، حدیث ۳۸)

روز پنج‌شنبه اعمال مردم به رسول خدا و ائمه(ع) عرضه می‌شود».
«فإنّا یحیط علمنا بآنبائکم، و لا یعزب عنّآ شی من أخبارکم و معرفتنا بالزلل الذی اصابکم؛( بحارالانوارج۵۳، باب ۳۱، توقیع۷، ص ۱۷۵٫ )
به اخبار شما علم داریم. هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از لغزش و کاستی‌‌های عملکرد شما آگاه هستیم. چیزی بر ما پوشیده نمی‌ماند».

همه ماتحت مراقبت هستیم. نامه اعمال ما می‌رود. پیش امام زمان(عج) هفته ای دو مرتبه به حسب روایات. نکند که خدای نخواسته از من و شما و سایر دوستان، امام زمان ناراضی شود».

گاهی فکرمیکنم که نکندکه کاری بکنیم که امام زمان علیه السلام پیش خدا شرمنده بشود. اینها شیعه‏ تو هستند این کار را می‏کنند! نکند یک وقت ‏خدای نخواسته، یک کاری از ماها صادر بشود که وقتی نوشته برود، نوشته‏های ملایکه ‏اللهی که مراقب ما هستند، رقیب هستند، هر انسانی، رقیب دارد و مراقبت می‏شود. ذره‏هایی که بر قلب‏های شما می‏گذرد، رقیب دارد. چشم ما رقیب دارد. گوش ما رقیب دارد. زبان ما رقیب دارد. قلب ما رقیب دارد. کسانی که مراقبت می‏کنند اینها را، نکند که خدای نخواسته از من و شما و سایر دوستان امام زمان علیه السلام یک وقت، چیزی صادر بشود که موجب افسردگی امام زمان علیه السلام باشد. مراقبت کنید از خودتان، پاسداری کنید از خودتان.

مشروح خطبه دوم:

پیغمبر اکرم رفتند بالای یکی از کوههای اطراف مکه و فریاد کردند ایها الناس جمع شوید، مطلب مهمی را می خواهم با شما در میان بگذارم .تا حضرت این را اعلام کردند عده زیادی جمع شدند، اکابر و اصاغر، زن و مرد جمع شدند، بعد حضرت فرمود:ایها الناس!اگر من سخنی به شما بگویم، از من می پذیرید، باور می کنید؟همه گفتند ما از تو جز راستی نشنیده ایم.فرمود اگر به شما اطلاع بدهم که در پشت این کوهها سپاه جراری هست که آهنگ شهر شما را دارند و تصمیم گرفته اند بیایند شهر شما را غارت کنند افرادتان را بکشند پس آماده و مهیا بشوید، باور می کنید؟همه گفتند البته باور می کنیم، ما از تو سخن خلاف نشنیده ایم.تا این اقرار را از اینها گرفت این جمله را فرمود: فانی نذیر لکم بین یدی عذاب شدید پس من شما را انذار می کنم که در جلوی شما عذاب بسیار شدید دردناکی هست، اما نه فقط در این دنیا، اگر همین راهی را که الآن دارید می روید ادامه بدهید، در جلوی شما عذاب بسیار شدیدی هست.این جمله خیلی تکان دهنده بود.

خطیب محترم جمعه پس ازتوصیه به تقوا به مناسبتهای هفته پرداختند:

یکشنبه۸ شهریور انفجار دفتر نخست وزیری توسط منافقین و شهادت مظلومانه رئیس جمهور، محمدعلی رجایی و نخست وزیر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد باهنر(۱۳۶۰ ه. ش)

هفته دولت

ابتدادرود می فرستیم به روح بلند شهیدرجایی و شهید حجه الاسلام دکتر باهنر هفته دولت فرصت مناسبی است تا مسؤلین

خدمات خود را به مردم اعلام کنند و از طرفی مردم از خدمات دولت تقدیر کنندبنده هفته دولت را به همه مسؤلین  تبریک و تهنیت عرض میکنم.

مقام معظم رهبری در این زمینه می‌فرمایند شهید رجایی و شهید باهنر دو شخصیتنبودند که به شهادت رسیده باشند و تمام شود. شهید رجایی و شهید باهنر تااسم آن‌ها در کشور ما برده می‌شود همه به یاد تفکر و جریان فکری و عملیآن‌ها می‌افتند، لذا از شهید رجایی و شهید باهنر تحت عنوان یک جریان فکری وعملی یاد می‌کنند و تجلیل از شهید باهنر و رجایی تجلیل از یک جریان فکریاست که همه‌ی دولت مردان ما باید از این جریان و از این تفکر درس بگیرند وسر لوحه‌ی خودشان قرار بدهند.

اگر دولت در کشور ما بخواهد مقتدر و استوار باشد دو نکته را باید مد نظر داشته باشد:

نکتهاول: اعتماد واقعی به خدا؛ دولت مردان ما باید در کارهایشان خدا را مدنظرداشته باشند، توجهشان باشد که رضایت اساسی رضایت خداوند است. هفته گذشتهپیرامون کودتای ۲۸مرداد مفصل صحبت کردم مصدق به آمریکا اعتماد کرد؛ علیه او کودتا کردنداین باید درسی باشد که به جز خدا به هیچ نیروی دیگری اعتمادنکنیم

نکته دوم: در کنار این نکته ارتباط با خداوند توجه به مردم را هم باید مدنظرداشته باشند. حل مشکلات مردم، مشکلات اقتصادی، فرهنگی مردم، هر مشکلی کهمردم ما دارند باید دولت مدنظر داشته باشد و سعی اش بر این باشد که اینمشکلات را حل کند.

لذا اشاره ای کنم به سخنان مقام معظم رهبری دردیدار اخیری که  اعضای کابینه با معظم له داشتند،درحوزه های مختلف به طورمبسوط مطالباتی را فرمودند،اشاره ای میکنم:

مطا لبات در حوزه فرهنگ

۱-تکمیل و اجرای طرح مهندسی فرهنگی و پیوست های فرهنگی

مقام معظم رهبری در بیانی فرمودند: یک نقشه ی مهندسی فرهنگی لازم است. ما وضع فرهنگی مطلوب کشور را تصویر کنیم و اجزاء متشکل آن را در مقابل خودمان  ترسیم کنیم، بعد ببینیم کجاها اولویت دارد، کجاها احتیاج به مراقبت بیشتر دارد؛ به آنجاهائی که در این مدت مغفول عنه باقی مانده، برسیم و مسأله را دنبال کنیم .

۲-بهبود فرهنگ کار

فرهنگ کار باید در کشور یک جوری باشد که مردم کار را عبادت بدانند؛ هر یک ساعت کار را با شوق بیفزایند در مدت و مقدار کاری که انجام می دهند. باید کار کرد. با بیکاری و بی میلی به کار و تنبلی و وادادگی، کشور پیش نخواهد رفت .

۳-بهبود فرهنگ مصرف

فرهنگ سازی برای مصرف کالاهای ساخت داخل، نیازمند تفکر، مطالعه، نگاه عمیق، برنامه ریزی و در نظر گرفتن ابعاد روانشناختی اجتماعی این موضوع است که صدا و سیما و دیگر دستگاه های تبلیغاتی باید در این خصوص اهتمام جدی داشته باشند.

۴-تقویت فرهنگ قرآنی

بحمدالله امروز جامعه ی ما با قرآن مأنوس شده اند. البته ما به این قانع نیستیم؛ ما معتقدیم همه ی آحاد جامعه باید با قرآن ارتباط برقرار کنند.در دوران جمهوری اسلامی و حاکمیت اسلام، یکی از برنامه های اصلی برای مسؤولین کشور، ترویج قرآن است .

درحوزه سیاست هم به سه نکته اشاره میکنم:

۱-حفظ ثبات و آرامش سیاسی

امنیت و آرامش برای یک کشور، جزو مهم ترین خواسته ها و مفیدترین عواید یک ملت است .

۲-حفظ حضور مردم در صحنه

بنده اصرارم بر حضور حدّاکثری و عمومی ملت ایران به خاطر این است که می بینم و می دانم که حضور یکپارچه ی  مردم، حضور پرشوق و امیدوارانه و قدرتمندانه ی مردم، موجب می شود که دشمن مأیوس بشود؛ وقتی  دشمن مأیوس شد، کارآیی خود را از دست خواهد داد.

۳-پاسخگویی به مردم

مسؤولان بلندپایه ی کشور، قوای سه گانه، از خود رهبری تا آحاد مأموران و مدیران، همه باید پاسخگو باشند؛ پاسخگوی کار خود، پاسخگوی تصمیم خود، پاسخگوی سخنی که بر زبان آورده اند و تصمیمی که گرفته اند؛ این معنای پاسخگویی است .

سه شنبه۱۰ شهریور۱۷ ذی القعده

روز بانکداری اسلامی (سالروز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا – ۱۳۶۲ ه. ش)

‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏دهم شهریورماه، روز بانکداری اسلامی نامگذاری شده است است به مناسبت سالروزتصویب قانون بانکداری اسلامی (عملیات بانکی بدون رِبا) که در سال ۱۳۶۲ هجری

شمسی به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای محترم نگهبان رسید، اینقانون اگر به درستی عمل شود قانون خوبی است، اگر بانکها به آن عمل کنندگرفتار ربا نمی شوند که خداوند وعده داده است مالی که از راه ربا به دست میآید آن مال را نابود می کند، خداوند با کسی تعارف ندارد ، اگر ربا گرفتهشود و ربا داده شود ربا باعث نابودی مال است این وعده ی قرآن است، لذابانکها خیلی باید دقت کنند ، از آن طرف هم به کسانی که می روند وام میگیرند عرض می کنم شما هم باید دقت کنید اگر تسهیلاتی را میگیرید در همانجهت باید صرف کنید،اگر جعاله تعمیر مسکن می گیرید نمی توانید با آن برویدماشین بخرید بلکه باید صرف همان کار کنید

پنجشنبه۱۲ شهریور روز مبارزه با استعمار انگلیس (سالروز شهادت رئیس علی دلواری – ۱۲۹۴ ه‍.ش)

روز مبارزه با تروریسم

متاسفانه وقت گإشته ان شاءالله هفته آینده صحبت خواهم کرد

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --