اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:فاجعه منا نشان مي دهد آل سعود شايستگي اخلاقي و توانايي لازم براي اداره سرزمين وحي را ندارد.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:فاجعه منا نشان مي دهد آل سعود شايستگي اخلاقي و توانايي لازم براي اداره سرزمين وحي را ندارد.

نمازپرصلابت جمعهاین هفته 03/07/1394به امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم باحضوراقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی حسن آباد برگزارگردید .

عناوین خطبه اول:

1-مبارزه  امام هادی از یک سو با غلاط  است و از سوی دیگر با خلفای عباسی.

2- سه فاکتور اساســـی برای پایدار ماندن  دوستـــی‏ها و ارتباطات اجتماعـــی .

عناوین خطبه دوم:

1-اسلام بدن انسان را چيزی بی ارزش نمی شمارد٬ زیرا بدن انسان ابزار تکامل روح است.

2- فاجعه منا نشان مي دهد آل سعود شايستگي اخلاقي و توانايي لازم براي اداره سرزمين وحي را ندارد.  

مشروح خطبه ها

بسم الله الرحمن الرحیم

9k=

خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی دعوت میکنم.

در آستانه میلاد با سعادت دهمین امام پیشوا، وجود مقدس امام هادی(ع) هستیم، اجازه بفرمایید که در خطبه اول پیرامون  آن بزرگوار و فضائل و مناقب آن حضرت و شرایطی که آن حضرت در آن شرایط زندگی میکردند بحث کوتاهی داشته باشم.

وجود مقدس امام هادی(ع) در نیمه ماه ذی الحجه در اطراف مدینه منوره چشم به جهان گشود، وجود مقدس آن حضرت در کودکی پدر را از دست داد و لذا بعد از امام جواد(ع)، امامی است که در سن کودکی به امامت رسیده است، مدت دوران امامت آن حضرت حدوداً سی و سه سال است و چهل و دو سال دوران عمر پر بار آن امام همام است، وجود مقدس امام هادی(ع) مانند دیگر امامان شیعه یکی از رسالت های سترگ و سنگین‏شان تربیت اعتقادی است، تربیت اخلاقی و تربیت سیاسی است، با تربیت شاگردانی ارزشمند که هر کدام دارای نقش فوق العادهای در جامعه آن روز بودهاند توانست در جهت پرورش فکر دینی، توسعه مکتب گامهای بلندی در این عرصه وجود مقدس امام بردارد، وجود مقدس امام هادی(ع) مانند دیگر امامان: رابطه مستقیم با مردم دارد و همین ارتباط مستقیم و عاطفی با مردم خشم و کینه خلفای عباسی را علیه امام ایجاد کرده و درصدد از بین بردن امام برآمدند، رابطه صمیمی و قوی با آحاد جامعه آن روز؛ وجود مقدس امام در عصری زندگی می کنند که شرایط سیاسی و شرایط فرهنگی شرایط ویژه‏ای است عدهای به عنوان غلاط در حقیقت در جامعه آن روز امامان را تا سر حد اُلوهیت و خدایی بالا بردند به گونه‏ای که امام(ع) ناگزیر میشود در مقابل اینها قد علم کند، به مبارزه برخیزد و حتی دستور دهد که عدهای برای پاک شدن محیط اسلامی باید از جامعه اسلامی دور شوند، در کنار این غلاط و انسان‏های افراطی در رابطه با امامان شرایط دیگر جامعه یک شرایط کاملا افراطی است یعنی خلفای عباسی دشمنان اهل بیت هم از سوی دیگر امامان را حتی در جایگاه امامتشان به رسمیت نمیشناسند، یعنی امام از یک سو با غلاط مواجه است و از سوی دیگر پیکار سخت با خلفای عباسی و دشمنان اهل بیت دارد.امام هادی (ع)درجامعه آنروز محبوبیت خاصی داشتند که راه موفقیت را ومحبوبیت را ازدامان پدربزرگوارشان فرا گرفته اند

اگر میخواهیم جلب محبت دوستانمان بکنیم دوستی را برای خودمان نگه بداریم، ارتباطات سالمی در جامعه داشته باشیم. سه فاکتور اساسی را باید در نظر بگیریم تا دوستی‏ها و ارتباط اجتماعی سالم بماند، بعضی‏ها را میبینم که با همه سرناسازگاری دارند. چرا این چنین؟ شاید از کلام نورانی امام جواد7 بر می‏آید که اگر این سه ویژگی در جامعه دینی و اسلامی، راجع به دوستان و ارتباطاتی که انسان برقرار می‏کند حفظ بشود دوستی‏ها پیادار می‏ماند، کلام حضرت این است: «ثلاث خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ»؛ سه خصلت هست که به وسیله این سه جلبِ محبت و دوستی می‏شود، ارتباطات باقی می‏ماند:

«الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ»؛ نکته اول اینکه آدمهایی که با هم معاشرت دارند ارتباط دارند باید انصاف را رعایت کرد در حق یکدیگر اگر انصاف را رعایت کردیم و به حقوق دیگران تعدی نکردیم این دوستی ها پایدار می‏ماند.

«و الْمُواساةُ فِی الشِّدِّة»؛ نکته دوم اینکه همدردی کنیم با دوستانمان و با آحاد جامعه‏ای که با آنها زندگی می کنیم، چه در ناراحتی‏ها و چه در راحتی‏ها و خوشی‏ها، یعنی رفیق روز خوشی ها نباشیم، تا طرف پول، امکانات و موقعیت اجتماعی دارد ما دور او سینه بزنیم ولی به محض اینکه مشکلاتی که برای زندگی او پیش آمد از دور او فاصله بگیرم، دوست را هم برای روزهای خوشی و هم روزهای ناراحتی باید حفظ کرد، اگر کسی در دوستی چنین پایدار ماند این دوستی‏ها می‏ماند. این کلام نورانی امام جواد7 است.

«وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْبٍ سَلیمٍ»«کشف الغمّه، ج ۲، ص ۳۴۹»

 نکته سوم این است که قلب سلیم و مهربانی نسبت به افراد داشته باشیم و کینه کسی را به دل نگیریم با یک جمله برخوردهایمان و ارتباطاتمان عوض نشویم، لااقل توجیه کنیم کار دوستمان و کار دوستمان و برادر دینی مان تا یقین پیدا نکردهایم که او نسبت به ما دشمنی می کند ساز دشمنی نزنیم، اینها نکاتی است که درباره مسئله تعامل تو زندگی انسان‏ها است. 

خطبه دوم:

درخطبه دوم هم خودم را وشما عزیزان نمازگزاررا توصیه میکنم به تقوای الهی

«سُئِلَ صادق (ع) عَنْ تَفْسِيرِ التَّقْوَى؛ فَقَالَ (ع): أَنْ لَا يَفْقِدَكَ اللَّهُ حَيْثُ أَمَرَكَ وَ لَا يَرَاكَ حَيْثُ نَهَاكَ‌»

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‏کنم. وجود نازنین امام صادق (ص) ششمین امام و پیشوا؛ در رابطه با تفسیر تقوا سوال شد که تقوا چیست؟ حضرت فرمودند: تقوا را در دو جمله می‏توان خلاصه کرد:

1- آنجایی که خدای متعال به تو امر کرد آنجا باشی، تو را غائب نبیند؛

2- و آنجایی که تو را نهی کرده و بیان کرده آنجا نباشی، آنجا تو را حاضر نبیند.

پس جایی که باید حاضر باشی غائب نباشی و جایی که باید غائب باشی حاضر نباشی؛ این خلاصه تقواست. به نماز و روزه دستور داده، اینجا نباید غیبت کنی نباید غایب باشی و حضور نداشته باشی، گفته گناه و معصیت نکن، تهمت نزن، با آبروی دیگران بازی نکن، اینجا نباید در صحنه گناه حاضر باشی.

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره می‏کنم، اولین نکته؛ وظیفه میدانم از حضور گرم و عاشقانه شما مردم در مراسم دعای عرفه و مراسم نماز عید قربان تشکر کنم، البته شما نیاز به تشکر بنده و امثال بنده ندارید، از باب تعظیم شعاعر دین به عنوان یک وظیفه دینی و اسلامی این صحنه ها را گرم نگه می‏دارید، من گاهی می‏بینم بعضی از مومنین و متدینین ما به حق احساس نگرانی می کنند، ناهنجاری‏هایی که در جامعه می‏بینند نگران می شوند، من به این عزیزان عرض می کنم جامعه ما را با یک دید نگاه نکنید بنا به تعبیر رهبر عزیز انقلابمان، اگر در گوشه گوشه‏ای ریزش‏هایی وجود دارد اما رویش‏ها هم کم نیست این حضور در نمازهای جمعه حضور در دعای عرفه، حضور در نماز عید قربان و سایر مذهبی به خصوص نسل جوان من تاکید میکنم بخصوص نسل جوان نشان دهنده این است که نوع جامعه ما جامعه دین‏دار هستند، نوع جامعه ما پای بند به مقدسات دینی و اسلامی هستند

دوشنبه6 مهر روز جهاني قلب (آغاز هفته سلامت قلب)

توجه به سلامتی و تندرستی یکی از ارزش‌های بسیار مهمی است که گاهی ناآگاهانه نادیده گرفته می‌شود. اسلام بدن انسان را چيزی بی ارزش نمی شمارد٬ زیرا بدن انسان ابزار تکامل روح است. تحقير بدن٬ در حکم تحقير شخصيت آدمی است و کسی که مرتکب این عمل شود٬ مستوجب کيفر و قصاص است. اسلام برای صحت و سلامتی٬ ارزش و اهميت ویژه ای قایل بوده و از این رو فقه و سنّت اسلامی از مطالب و دستور العمل هایی در این زمينه مملوّ است

الصّّحه افضل النّعم؛ صحت و سلامتی از هر نعمت دیگری بهتر و ارزشمندتر است.

و اّن لبدنک عليک حّقاً؛ بی شک بدن تو بر تو حقوقی دارد [که باید آن ها را ادا کنی و به آن رسيدگی نمایی]

اشاره ای هم به فاجع دردناک مناداشته باشم

همه شما شنیدید متأسفانه روز گذشته درمراسم رمی جمرات صدها نفر اززائران وحجاج به لقاءالله پیوستند که تعداد133نفر تاکنون اعلام شده که حجاج ایرانی هستند.

وجود اتفاقات مرگبار متعدد در مراسم حج تمتع و كشته شدن هزاران نفر در اين مراسم، كفايت و توانايي مقامات آل سعود در اداره يكي از بزرگترين تجمع هاي مسلمانان را با ترديد مواجه كرده است. حضور ميليوني مسلمانان مشتاق از گوشه و كنار جهان و برپايي مراسم با شكوه عمليات حج تمتع در روزهايي خاص، نيازمند مديريتي بالا و توانمندي گسترده است كه به نظر مي رسد خاندان حاكم عربستان سعودي از توانايي لازم براي انجام چنين مراسمي  ناتوان است

به بخشي از ناتواني ها و جنايت هاي عربستان سعودي بر ضد حجاجي است كه در سال هاي گذشته به اميد شركت در مراسم معنوي حج تمتع عازم سرزمين امن الهي شدند اما در نتيجه همين بي كفايتي، جان خود را از دست دادند.اشاره میکنم:

1-در يازدهم مردادماه 1366 شمسي برابر با ششم ذيحجّه سال 1407 قمري، هزاران زائر ايراني و تعدادي از زائران ديگر كشورهاي اسلامي در مكه معظّمه و خانه خدا، در حال انجام فريضه الهي برائت از مشركين بودند كه به  دست ماموران دولت وهابي عربستان سعودي مورد تهاجم وحشيانه قرار گرفته و  با باطوم بر سر و روي زائران بي گناه كوبيدند.و به شهادت رسيدند

2-در سال 1990 بر اثر ازدحام جمعيت در تونل منتهي به مسجد الحرام و افتادن حجاج زير دست و پاي ديگران 1426 نفر كشته شدند.

3-در مراسم رمي جمرات سال 1994 (1414 قمري) به علت ازدحامي كه به هنگام خروجِ حجّاج از منا بر روي پل جمرات روي داد، 270 زاير بي گناه جان خود را از دست دادند.

4-مقامات عربستان در سالهاي بعد مدعي شدند كه تغييراتي را براي جلوگيري از بروز حوادث مشابه انجام داده اند تا چنين حوادثي تكرار نشود، اما چهار سال بعد در سال 1998 بار ديگر حادثه اي مشابه تكرار شد كه در نتيجه آن 118 تن از حجّاج بيت الله الحرام جان باختند. در روز عيد قربان سال 1424 ق. (بهمن 1382 و فوريه 2004) نيز حادثه اي مشابه در منطقه رمي جمرات افتاد كه به شهادت 244 حاجي و مجروح شدن دهها نفر ديگر انجاميد.

5-اين البته پايان كار حوادث وحشتناك در رمي جمرات نبود، در سال 2006 ميلادي بار ديگر حادثه اي مشابه تكرار شد و بر اثر ازدحام جمعيت در ورودي شرقي پل رمي جمرات 345 نفر كشته و 289 نفر زخمي شدند. حاكميت عربستان كه سعي داشت بي كفايتي خود در تكرار اين حوادث را انكار كند، علت اصلي اين حادثه را اصرار زايران براي حمل اسباب و اثاثيه خود به هنگام رمي اعلام كرد.

 6-هم چنين در سال 1997 در آتش سوزي گسترده اي كه در مني به وقوع پيوست 340 حاجي به شهادت رسيده و 1500 نفر ديگر نيز زخمي شدند.

 7-در سال 2006 نيز در اثر فرو ريختن ساختمان يك هتل 8 طبقه در مكه مكرمه 76 نفر از زايران كه همگي از حجاج آسيايي بودند، جان خود را از دست دادند. گزارش هاي رسمي از عربستان سعودي حكايت از آن داشت كه ساختمان اين هتل در زمان ريزش بيش از 40 سال قدمت داشته و براي اسكان زايران محل مناسبي نبود، اين در حالي بود كه ريزش هتل زماني اتفاق افتاد كه بيشتر زايران در محل حاضر نبودند، در غير اين صورت تلفات اين اتفاق بسيار بيش از اين ارقام مي شد.

8-امسال هم حادثه سقوط جرثقیل چند روز قبل ومراسم دیروز درمناحوادث دردناکی بود وبه نوعی باید بگوییم شاهزادگان بی کفایت وبی لیاقت  آل سعود فاجعه به بارآوردندکه عید مسلمانان را به عزا تبدیل کردند(شعارمرگ برآل سعود توسط نمازگزاران)

ناتواني آل سعود در اداره امور حج را بايد با برگزاري مراسم با شكوه پياده روي اربعين و تأمين امنيت حيرت انگيز آن با وجود تهديدات بي سابقه داعش مقايسه كرد. در اربعين سال گذشته، بيش از بيست ميليون زائر از هشتاد كشور جهان در كشوري جنگ زده و مورد هجوم  تروريسم تكفيري در حالي به زيارت اعتاب مقدسه رفتند كه نه تنها هيچ حادثه اي نظير حادثه اخير مكه براي آنان روي نداد، بلكه با قدرت و هوشمندي مثال زدني اي از زائرين در برابر تهديدات  تروريستي مراقبت و محافظت گرديد. تمام اين موارد نشان مي دهد آل سعود شايستگي اخلاقي و توانايي لازم براي اداره سرزمين وحي را ندارد  اما آل سعود غاصبانه، مدیریت مهمترین مناسک معنوی دنیا را در عین بی‌کفایتی برعهده دارند  و از اين منظر است كه جهان اسلام بايد به وظيفه خود در تشكيل شوراي امناي حج به منظور تأمين امنيت حجاج عمل نمايد.در اين شرايط لازم است شورايي متشكل از كشورهاي اسلامي براي اداره حرمين شريفين تشكيل شود و دست آل سعود از آن كوتاه گردد.

اگر تمام شهرهاي مذهبي جهان را بررسي كنيد متوجه مي شويد كه مكه خطرناك ترين شهر مقدس جهان است و طي 30 سال گذشته بيش از 7 هزار حاجي و زائر در حوادث مختلفي كه مي شد از وقوع آن ها جلوگيري كرد، در اين شهر جان باخته اند

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

لازم به ذکر است نمازگزاران جمعه پس ازاقامه نمازجمعه انزجار خود را ازرژیم آل سعود اعلام کرده وخواستارتشکیل شورایی با عضویت کشورهای اسلامی برای مدیریت سرزمین وحی شدند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --