اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: جامعه امروزمادرمحورهای مختلف می‌تواند از حضرت زینب(س) درس بیاموزد

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: جامعه امروزمادرمحورهای مختلف می‌تواند از حضرت زینب(س) درس بیاموزد

نمازپرصلابت جمعهاینهفته 11/02/1394درمسجدحضرت ابالفضل (ع)وباحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خودبااشاره به وفات حضرت زینب گفتند:جامعه امروز ما در چند محور می‌تواند از حضرت زینب(سلام الله علیها) درس بیاموزد که نخستین محور، عبادت وی است که حتی در بحرانی‌ترین شرایط نیز ترک نشد.ویژگی دیگر حضرت زینب(سلام الله علیها) شجاعت و شهامت وی است که در میان زنان این ویژگی زینب(سلام الله علیها) بسیار شاخص و بارز بود

##############################################

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

images

عبادالله و نفسي بِتَقوي الله فان خير الزاد التقوي

امام جمعه محترم در خطبه اول پس  ازتوصیه به تقوا باتوجه به ولادت حضرتاميربه ذکرفضائلي ازعلي(ع)پرداخت وگفت:يکي از مهم‌ترين و محوري‌ترينجلوه‌هاي شجاعت اميرالمؤمني علي(ع) “شجاعت در اجراي عدالت” است. اين موضوع،خود داراي شاخه‌هاي مختلفي است که يکي از آنها “شجاعت در مبارزه با سارقيناز بيت‌المال مسلمين” مي‌باشد. حضرت اميرالمومنين علي(ع)‌ در همه ارزش‌هااز جمله شجاعت، الگوي کامل جامعه ما خصوصاًمسؤلين است.نبي‌اکرم(ص) چندبار به مناسبت‌هايي بيعت گرفت، يکي از اين بيعتها که شايداز همه هم سخت‌تر بود،‌ بيعه‌الشجره در ماجراي حديبيه است. وقتي که کار،سخت شد، پيغمبراکرم آن هزار و چندصدنفري را که اطرافش بودند،‌ جمعکردوفرمودند: از شما بر مرگ، بيعت مي‌گيرم، بايد فرار نکنيد، اين قدربجنگيد تا پيروز، يا کشته بشويد. بيعتي که در هيچ جاي ديگر ديده نميشودچنينبيعتي از مسلمانها گرفته باشد. خوب،‌ در ميان آن جمعيت، همه جور آدمي بود،آدمهاي سست ايمان،ضعيف الايمان متوسط ،قوي .. اولين کسي که بلند شد و گفت:يا رسول‌الله، بيعت مي‌کنم، (حضرت علي عليه‌السلام) بود! يک جوان بيست وچند ساله، دستش را دراز کرد و گفت: با تو بر مرگ، ‌بيعت مي‌کنم. بعد از آنحضرت، ديگر مسلمانها شجاعت پيداکردند و يکي پس از ديگري بيعت کردند. آنهاييهم که دلشان نمي‌خواست،‌ مجبور شدند و بيعت کردند.

لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَکَ تَحْتَالشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّکِينَةَعَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا”به راستى خدا هنگامى کهمؤمنان زير آن درخت با تو بيعت مى‏کردند از آنان خشنود شد و آنچه دردلهايشان بود بازشناخت و بر آنان آرامش فرو فرستاد و پيروزى نزديکى به آنهاپاداش داد (سوره فتح، آيه ??) اين، شجاعت است.در حکومت پنج ساله خود،منطق

علي(ع)همين است. ازروزي که بااوبيعت کردند رفتارعلي(ع)همين است. دربارهقطايعي که قبل از اين بزرگوار، به اين و آن داده شده بود، فرمود: “والله لووجدته تزوج به النساء ملک به الاماء”( همان منبع، خطبه ??)، چه و چه، بهخدا اگر ببينم اين پولهايي که قبل از من،‌ به ناحق به کساني داده شده است،‌مهر زن قرار داده‌ايد، ازدواج کرده‌ايد، کنيز خريده‌ايد، ملاحظه نمي‌کنم،همه آنها را بر مي‌گردانم! و شروع کرد به اقدام و آن دشمنيها به وجود آمد!شجاعت از اين بالاتر؟! در مقابل لجوجترين افراد،‌ شجاعانه ايستاد. در مقابلکساني که نام و نشان در جامعه اسلامي داشتند، شجاعانه ايستاد. در مقابلثروت انباشته‌ي در شام که مي‌توانست دهها هزار سرباز جنگجو را در مقابل اوبه صف آرايي وادار کند، شجاعانه ايستاد. وقتي راه خدا را تشخيص داد،‌ هيچملاحظه‌اي از هيچ کس نکرد. اين شجاعت است. در مقابل خويشاوندان خود ملاحظهنکرد.گفتن اينها واقعا آسان است، ولي عمل کردن اينها خيلي سخت و خيلي عظيماست.

داستان عقيل و حديده محمات (آهنداغ) را بيان مى کند و نمونه اى از عدل و داد خود را که شايد در تاريخجهان نظير نداشته باشد، شرح مى دهد و مى فرمايد:وَاللّهِ لَقَدْ رَأَيْتُ عَقِيلاً وَ قَدْ أَمْلَقَ حَتَّى اسْتَمَاحَنِيمِنْ بُرِّکُمْ صَاعاً، وَ رَأَيْتُ صِبْيَانَهُ شُعْثَ الشُّعُورِ، غُبْرَالاَْلْوَانِ مِنْ فَقْرِهِمْ، کَأَنَّما سُوِّدَتْ وُجُوهُهُمْبِالْعِظْلِمِ، وَ عَاوَدَنِي مُؤَکِّداً، وَ کَرَّرَ عَلَيَّ الْقَوْلَمُرَدِّداً، فَأَصْغَيْتُ إِلَيْهِ سَمْعِي، فَظَنَّ أَنِّي أَبِيعُهُدِينِي، وَأَتَّبِعُ قِيَادَهُ مُفَارِقاً طَرِيقَتِي، فَأَحْمَيْتُ لَهُحَدِيدَةً، ثُمَّ أَدْنَيْتُهَا مِنْ جِسْمِهِ لِيَعْتَبِرَ بِهَا، فَضَجَّضَجِيجَ ذِي دَنَف مِنْ أَلَمِهَا، وَ کادَ أَنْ يَحْتَرِقَ مِنْمِيْسَمِهَا، فَقُلْتُ لَهُ: ثَکِلَتْکَ الثَّوَاکِلُ، يَا عَقِيلُ!أَتَئِنُّ مِنْ حَدِيدَة أَحْمَاهَا إِنْسَانُهَا لِلَعِبِهِ، وَتَجُرُّنِي إِلَى نَار سَجَرَهَا جَبَّارُهَا لِغَضَبِهِ! أتَئِنُّ مِنَالاَْذَى وَ لاَ أَئِنُّ مِنْ لَظىً«( نهج ابلاغه /خطبه/???)به خداسوگند (برادرم) عقيل را ديدم که فقير شده بود و از من درخواست کرد يک صاعحدود سه کيلو) از گندم بيت المال شما را به او ببخشم کودکانش را ديدم کهبر اثر فقر موهايشان پريشان و رنگ صورتشان دگرگون شده بود گويى صورتشان رابا نيل به رنگ تيره درآورده بودندعقيل مکرر به من مراجعه و سخنش را چند بارتکرار نمود، من خاموش بودم و به سخنانش گوش فرا مى دادم، گمان کرد من دينمرا به او مى فروشم و به دلخواه او گام بر مى دارم و از راه و رسم خويش جدامى شومبه يقين اين کار با عدالتاسلامى و روح بلند امام(عليه السلام) سازگار نبود، لذا براى اينکه عقيل دستاز تکرار بردارد و به حق خود از بيت المال قانع گردد، امام(عليهالسلام)تدبيرى انديشيد که عملا به او ثابت کند پايان ظلم و ستم به کجامى انجامد، لذا در ادامه سخن مى فرمايد: «من قطعه آهنى را براى او در آتش

داغ کردم. سپس آن را به بدنش نزديک ساختم تا با آن آهن سوزان عبرت گيرد (واز آتش آخرت که با آن قابل مقايسه نيست بپرهيزدناگهان ناله اى همچون بيمارىکه از شدت درد به خود مى پيچد و مى نالد سر داد و نزديک بود از حرارت آنبسوزدبه او گفتم: اى عقيل! عزاداران همچون مادران فرزند مرده، به عزاى توبنشينند و گريه سر دهند. آيا از قطعه آهنى که انسانى آن را به صورت بازيچهداغ کرده، ناله مى کنى; امّا مرا به سوى آتشى مى کشانى که خداوند جبّار آنرا با شعله خشم و غضبش برافروخته است. تو از اين رنج مختصر مى نالى، من ازآن شعله هاى سوزان ننالماين داستان در آن محيط در همهجا پيچيد و حتى از بعضى از روايات استفاده مى شود که به گوش معاويه در شامهم رسيد و بسيارى از خفتگان را از خواب غفلت بيدار کرد و نشان داد دورانحاتم بخشى عثمان از بيت المال مسلمين به اقوام و خويشاوندان و افراد موردنظر، پايان يافته است. هنگامى که امام(عليه السلام)نسبت به برادرش در برابرتقاضاى کوچکى که برخلاف عدالت بوده چنين کند همگان بايد حساب خود را برسندو هرگز تقاضاى امتياز و رانت خوارى نسبت به بيت المال از محضر آن حضرتنداشته باشند.

 (قرائت سوره مبارکه کوثر)

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

مشروح خطبه دوم:

باتوجه به میلادامیرالمؤمنین علی (ع)درهفته آینده باذکرفرازي ازخطبه 191خودونمازگزاران را به تقوا سفارش نمودند  فصونوها و تصونوا بها؛ تقوا را نگه داريد و خود را به وسيله تقوا حفظ کنيد»

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

درخطبه دوم به چند مطلب اشاره میکنم:

جمعه11 ارديبهشت12 رجب روز جهانى كار و كارگر

 درفرهنگ اسلام، هرگونه تلاش و فعاليت که بازدهى مثبتى در پى دارد، کارناميده مى‏شود. کار و تلاش، جوهره و وظيفه هر انسان است. خداوند در قرآنفرموده: «او خدايى است که شما را از خاک بيافريد و به آبادساختن جهانگماشت». از ديدگاه اسلام، کار عبادت است و سعى براى کسب روزى نه تنهدنياپرستى نيست، بلکه جهاد در راه خداوند سبحان محسوب مى‏شود. امام کاظم(عدراين‏باره مى‏فرمايند: «هر کس که روزى خود را از راه حلال به‏دست آورد تاخود و خانواده‏اش را تأمين کند، همانند مجاهد در راه خداست»

تاکنونجامعه کارگري در تمامي عرصه هاي مختلف سربلند بيرون آمده و نمونه بارز آندر هشت سال دفاع مقدس است که کارگران دوشادوش ساير رزمندگان به دفاع اايران اسلامي پرداختند و برخي از آنان در زير آتش توپخانه دشمن دست ازتوليد بر نداشتند و به جهانيان ثابت کردند که ما مي توانيمکارگرانبا روحيه جهادي خود ثابت کرده اند که تحريم ها کارساز نيست،چراکه کارگرانامروز، جان برکفان ديروز خط مقدم جبهه ايثار و مقاومت هستند و در اين راستابه خوبي مي دانند که چگونه بر مشکلات موجود فايق آيند

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

شنبه12 ارديبهشت13 رجب فرخنده ميلاد حضرت اميرالمؤمنين على بن ابيطالب(ع) (10 سال قبل از بعثت)

پيامبر (ص) ، علي (ع) را به سوره توحيد تشبيه کرده است:

يعني اگر کسي سه بار «قل هو الله » را بخواند انگار يک ختم قرآن خوانده يعني يک«قل هو الله » ثواب يک سوم قرآن و دو«قل هو الله » ثواب دو سوم قرآن و سه«قل هو الله » ثواب کل قرآن را دارد.

پيامبر (ص) فرمود: يا علي مثل تو مثل «قل هو الله » است که هر که تو را با قلب دوست داشته باشد يک سوم دين را دارد و هرکس هم قلبا و هم زبانا تو را دوست داشته باشد دو سوم ايمانش کامل است و هرکس هم با قلبش و هم با زبانش و هم در عملش پيرو تو باشد ايمان او کامل است .

يعني اگر ديانت و سياست و اقتصاد خود را با ديانت و سياست و اقتصاد حضرت علي (ع) تنظيم کنيم ايمان ما کامل است.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

آغاز ايام البيض (اعتكاف)

اعتكاف در مسجد، براى يك مسلمان، فرصتى است تا براى مدتى از جامعه و مردم منقطع شود و به درون خود روى  آورد. اعتكاف كننده در فضاى روحانى مسجد و دوران اعتكاف فرصت مى يابد با معبود خويش هرچه بيشتر انس بگيرد و پيوندش را با مبدأ هستى استوار نمايد.

ماه رجب ماه صفا دادن به دل و طراوت بخشيدن به جان است .ماه توسل ، خشوع،ذکر ، توبه و خودسازي است.پيامبر (ص) مي فرمايد: « مَنِ اعْتَکَفَ يَوْماً ابْتِغاءَ وَجْهَ اللهِ عَزَّ وَ جَلّ جَعَلَ اللهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النّارِ ثَلاثَةِ خَنادق » کسي که براي رضاي خدا معتکف شود بين او و جهنم سه خندق فاصله مي افتد.

در روايت ديگري مي فرمايد:« مَنِ اعتَكَفَ إيمانا وَ احتِسابا غُفِرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ »هرکس از روي ايمان و حسابگري معتکف شود گناهان گذشته او بخشيده مي شود.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

شهادت علامه استاد مرتضى مطهرى (1358 ه.ش)و روز معلم

معلم يعنى كسى كه در دل انسان، يك چراغى را روشن مى كند و او را از جهالت به دانايى و معرفتى رهنمون مى شود، اين معناى معلم است. اين بزرگترين چيزى است كه در حيات انسان قابل تصور است.

نمونه آن، معلم شهيد عزيز ما، يعنى شهيد مطهرى است كه با دانش خود، با فكر عميق و نيرومند خود، ابعادى از مسائل اسلامى را در بخشهاى مختلف حلاجى كرد، بررسى كرد، روشن كرد و در خلال دهها كتابِ با ارزش، اين ها را در اختيار ما قرار داد؛ چراغى است كه اين مرد بزرگ در ذهن ما و در دل ما روشن كرده است.

معلم عزيز بداند شغل او فقط تعليم نيست؛ يا به تعبيرى فقط تعليمِ مطالب كتاب و دانشِ در دست اجرا نيست. معلم، هم بايد علم بدهد، هم بايد روش تفكّر و كار تفكّر را

بياموزد، هم رفتار و اخلاق آموزى در كار او باشد.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

دوشنبه14 ارديبهشت15 رجب وفات حضرت زينب كبرى(س) (62 ه.ق)

شخصیت زینب ‌(سلام الله علیها) تربیت شده دامان مکتب خانواده و مجموعه‌ای است که افراد این خاندان هر کدام انسان‌های جامعی هستند که تمام فضایل و کرامات اخلاقی در این خاندان جمع شده است.

اگر از منظر علمی، سیاسی، فردی و اجتماعی، شخصیت زینب کبری (سلام الله علیها) را مورد مطالعه قرار دهیم متوجه خواهیم شد که وی از یک جهت شخصیتی کامل، نزدیک معصوم و در عین حال انسانی است که در شرایط بحران، تمام مسیر را به درستی پیموده و آن را مدیریت کرده است.

بیشترین شناختی که ما از این بانوی بزرگوار سلاله عصمت و طهارت پیدا کرده‌ایم به پس از واقعه عاشورا برمی‌گردد و در واقع می‌توان گفت اگر واقعه عاشورا نبود، بسیاری از ابعاد شخصیتی حضرت زینب(سلام الله علیها) نهفته می‌ماند.

جامعه امروز ما در چند محور می‌تواند از حضرت زینب(سلام الله علیها) درس بیاموزد که نخستین محور، عبادت وی است که حتی در بحرانی‌ترین شرایط نیز ترک نشد.

نقل شده که حضرت زینب(سلام الله علیها) آنقدر به نماز شب عشق می‌ورزید که حتی در شب یازدهم محرم با همه سختی‌هایی که در روز عاشورا به او وارد شده بود، نماز شب خود را ترک نکرد.

بنابراین تعبد و تحجد حضرت زینب(سلام الله علیها) یکی از بارزترین ویژگی‌های این شخصیت بزرگوار است که برای مرد و زن می‌تواند الگو باشد.ویژگی دیگر حضرت زینب(سلام الله علیها) شجاعت و شهامت وی است که در میان زنان این ویژگی زینب(سلام الله علیها) بسیار شاخص و بارز بود.حضرت زینب(سلام الله علیها) در مقام ایستادگی در برابر ظلم و ستم بسیار پایدار و استوار بود و تعداد زیاد دشمنان نتوانست او را از پیروی از ولایت منصرف کند.

 

 (والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

############################################################

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --